Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Leppäbodyn maalaus ja lakkaus
1
puuvarasto
11.11.2011 15:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi hioa puolivalmis leppäbody, sitten maalata siihen metallihohtopinta ja lopuksi lakata ohkaisesti. Olen nitrolakannut yhden kitaran pensselillä ja tiedän että sillä tavalla saan uskottavaa klommoa ym. vintagea ;) mutta ei siisitä pintaa. Mulla olis käytettävissä hyvä maalaamo sähkö ja paineilmaruiskuilla, mutta se on toisella puolella kaupunkia, joten siellä homma pitäisi saada sujumaan nopeasti.

Laittakaa linkkejä ja vinkkejä pohjustuksista maaleista ja lakoista. Nitron ruiskuttaminen himottaisi, ja sitähän voi vetää suoraan puolikuivan päälle aika nopeassa tahdissa jos ei tule hiomisen aihetta välillä?

samipa
11.11.2011 22:52:45

Ookko vähän nuori vielä? Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä sinä rakentaja. Toki tämäkin vain yksi näkökulma elämään, mutta juosten kustessa roiskuu punteille..

-Sami

puuvarasto
11.11.2011 23:41:49

Kiitos vaan Samipa, oon kyllä syntynyt rockenrollin keksimisen jälkeen, mut en oo varsinaisesti nuori, joten kärsivällisyyttäkään oo enää. (miten muuten ihmisen iän voi päätellä noin helposti ja noin pieleen?)

Tässä vähän täsmällisempiä kysymyksiä, vastausten toivossa.

Millä paperilla leppä kannattaa viimeiseksi hioa ennen ensimmäistä maalia?
Mitä maalia, jos nitrolakka?
Tuleeko alimmaksi joku pohjamaali tms.?
Vinkkejä metallihohtopinnan tekemiseen (alle millin "hileellä")?

Kiitti!

Antti1
12.11.2011 03:09:09 (muokattu 12.11.2011 03:09:24)

Täsmäkysymyksiin epätäsmävastauksia.

puuvarasto: Millä paperilla leppä kannattaa viimeiseksi hioa ennen ensimmäistä maalia?

About 340, tai korkeintaan snadisti sileämpi.

Mitä maalia, jos nitrolakka?

Ei mitään hajua, liekö noilla haluamillasi väreillä välttämättä ihan älyttömästi vaihtoehtoja edes? Jokatapauksessa jotain sellaista maalia, jonka liuotin käy yksiin voimakkuudeltaan kivasti nitron kanssa.

Tuleeko alimmaksi joku pohjamaali tms.?

Mä laittaisin kirkasta lakkaa sen verran, että puun syyt menevät hiukan umpeen.

Vinkkejä metallihohtopinnan tekemiseen (alle millin "hileellä")?

Joo, älä hio maalia lainkaan, ikinä, missään tapauksessa. Tee maalipinta ns. täydelliseksi kerrasta, anna kuivua, lakkaa, anna kuivua ja hio vasta lakkapintaa. Vedä lakkaa kuitenkin sen verran ronskisti päälle, ettet hio sen läpi maaliin asti. Nitro kuivuu yleensä melko ohueksi, vaikka appelsiinia tulisikin.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Juniper
12.11.2011 11:35:11

Metallihohtopinnan tekoon tekisin pohjat kirkaalla lakalla siten, että pinta on lähestulkoon valmis.
Eli vähintään kaksi kerrosta lakkaa( ensin sulkukerros ja sitten toinen kerros ja tarpeen mukaan lisäkerroksia) Väliin saattaisin ehkä ruiskuttaa pohjavärin tai petsin.
Kuivatuksen jälkeen hionta mataksi esim 600 vesihionta.
Metallivärin ruiskutus. Hetken kuivatus ja kirkas lakka perään. (Valmistajan ohjeessa on tarkemmat määrittelyt kuinka pian pitää lakka laittaa hileen päälle)
Sittten lakkakerroksia niin paljon kuin on tarvetta...
Nitrolla kerroksia tarvitaan monta. 2k PU lakalla saa taas tehtyä melkein kerrasta valmista.

Pintakäsittelyssä ei sitten ole ikinä kiire.
Sen minkä pohjien teossa laistaa niin korostuu 10 kertaiseksi viimeistelyssä.

Hannu A
21.11.2011 09:54:27

puuvarasto: Mulla olis käytettävissä hyvä maalaamo sähkö ja paineilmaruiskuilla, mutta se on toisella puolella kaupunkia, joten siellä homma pitäisi saada sujumaan nopeasti.

*off-topic*Mä en nyt näe tässä sitä yhteyttä, että miksi pitää saada sujumaan nopeasti, vaikka on toisella puolen kaupunkia?

*on-topic* Eikös ainakin autopuolella ole tavallista tehdä Candy-maalauksia siten, että kullan tai muun värisen metallihileen päälle ruiskutetaan halutun värinen lakka?

Mä ainakin ymmärrän Candy-apple Red värin ainakin juuri tälläiseksi. Siis kultahileen päälle punainen lakka.

"Jokainen huone (tai basso) on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala" -Hebrealaiskirje 3:4 (lisäys oma)
varakeef
21.11.2011 10:06:02

kraaps: Mä ainakin ymmärrän Candy-apple Red värin ainakin juuri tälläiseksi. Siis kultahileen päälle punainen lakka.

Tai hopeaistahan se pohjamaali taisi alunperin olla.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Nick Curry
24.11.2011 00:38:43

puuvarasto: Tarkoitus olisi hioa puolivalmis leppäbody, sitten maalata siihen metallihohtopinta ja lopuksi lakata ohkaisesti. Olen nitrolakannut yhden kitaran pensselillä ja tiedän että sillä tavalla saan uskottavaa klommoa ym. vintagea ;) mutta ei siisitä pintaa. Mulla olis käytettävissä hyvä maalaamo sähkö ja paineilmaruiskuilla, mutta se on toisella puolella kaupunkia, joten siellä homma pitäisi saada sujumaan nopeasti.

Laittakaa linkkejä ja vinkkejä pohjustuksista maaleista ja lakoista. Nitron ruiskuttaminen himottaisi, ja sitähän voi vetää suoraan puolikuivan päälle aika nopeassa tahdissa jos ei tule hiomisen aihetta välillä?

Olen saanut tosi hyvää jälkeä Troton-merkkisellä 2-komponenttisella akryylilakalla. Se ei juuri valu, kuivuu 16 tunnissa hionta- ja päällelakkauskuivaksi ja antaa Farécla G3 ja G10-hiontatahnoilla kiillotettuna aika upean korkeakiillon. Pinta on kova eikä naarmuunnu helposti (nimike on Scratch Resistant). Tuotetta myy automaalit.net http://www.automaalit.net/epages/Ga … ectPath=/Shops/1682/Products/00236.

Gold Top-lakkauksen saa aikaan sekoittamalla 125 ml tinneriä ja 125 ml valmista lakkaa, seokseen sekoitetaan 15 ml kultapronssijauhetta. Jauhetta myy Konstniekka http://www.konstniekka.fi/. Hyvän ja tasaisen pohjamaalin päälle ruiskutetaan riittävän monta kerrosta, jotta väristä tulee tasainen. Sitten vain muutama kerros kirkasta laimentamatonta lakkaa toisella ruiskulla, hionta ja kiillotus. Kultamaalaukseen käytettyä ruiskua ei kannata käyttää enää muuhun maalaukseen, ellei halua kullanvärisiä hippuja kaikkeen maaliin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti