Muusikoiden.net
08.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kumpi vaikuttaa enemmän ääneen, kaula vai body puu
1 2 3
e0700719
07.11.2011 10:32:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kumpi tuo "lämpöä" ääneen enemmän, kaula vai bodyn puuvalinta?

Mietein et voinko laittaa leppäsen bodyn ja mahonkisen set neckin kanssa sh6 mikin, jossa on vahva keraaminen magneetti.

Vai pitäskö mennä vielä alnicolla, mikäli leppäbody dominoi äänen lämpöä?

Kiitos NAM

laurilaguitars.blogspot.com
MPU
07.11.2011 10:57:33 (muokattu 07.11.2011 10:58:03)

Voit laittaa. Niin moni muukin asia kuin bodin tai puun laji vaikuttaa soundiin että kovin vaikea on suoraan sanoa soundista yhtään mitään. Puulaji sinällään ei sitä soundia tee. Saman lajin puukappaleilla kun voi olla aivan poikkeavat ominaisuudet (lähinnä paino ja tiheys). Mun mielestä kuitenkin (ainakin bassoissa) kaula vaikuttaa enemmän.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
ReBeat
07.11.2011 11:03:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rungossa vaikuttaa rungon paksuus ja kaulassa vaikuttaa profiili ja lavan koko (eli kuinka paksusti ja paljon on sitä puuta, joka osallistuu vaikuttamiseen). Esim. stratossa isolapaiset kaulat soundaavat lähtökohtaisesti puisemmilta (ja paremmilta) kuin modernit pienilapaiset. Siksi Ynkkä soittaa isolapaisella.

Puavali
07.11.2011 11:28:58

Ruusupuuotelautaisessa kaulassa vaikuttaa myös otelaudan paksuus: paksu ruusupuu syö kirkkaimpia ääniä. Vaahterakaulassa ero huomattavasti selkeämpi kuin esim. mahongissa.

Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
e0700719
07.11.2011 12:35:18

Joo ihan mielenkiintosta. Pitää vaan koittaa... palaahan se ihan hyvin tuo leppä jos ei soi. On noita tekeleitä takkaan ennenki menny =)

JPHe
07.11.2011 16:39:44

e0700719: Joo ihan mielenkiintosta. Pitää vaan koittaa... palaahan se ihan hyvin tuo leppä jos ei soi. On noita tekeleitä takkaan ennenki menny =)

Oikea meininki....

Kaikkea pitää kokeilla paitsi kansantanssia ja sukurutsaa.. No kuitenkin, ei valintasi mikään kovin radikaali, sääntöjä rikkova, anarkinen tai soitinrakennuksen vastainen ole...

Rämppy
08.11.2011 10:06:41

ReBeat: Rungossa vaikuttaa rungon paksuus ja kaulassa vaikuttaa profiili ja lavan koko (eli kuinka paksusti ja paljon on sitä puuta, joka osallistuu vaikuttamiseen). Esim. stratossa isolapaiset kaulat soundaavat lähtökohtaisesti puisemmilta (ja paremmilta) kuin modernit pienilapaiset. Siksi Ynkkä soittaa isolapaisella.
Ainakaan mun kokemus ei tuota lapa-asian merkittävyyttä tue. Henk. koht kokemuksen mukaan heikoin sointi ihan akustisestikin on ollut 70-luvun lopun raskaissa isolapa-stratoissa ja parhaiten soivat yksilöt ovat olleet pienilapaisia, vaikka lavan mallilla tuskin tässä on merkitystä. Ja kyllähän esim. Hank Marvin soitti jo 60-luvun alussa "modernilla" pienilapaisella stratolla ;-)...ja monet muut legendat.
Mitä olen asiasta jutellut soitinakentajien kanssa, niin kaulan massa suhteessa runkoon vaikuttaa soundiin ratkaisevasti. Siitä pitää hakea se ihanteellinen balanssi eikä tehdä mitään suoraviivaisia yleistyksiä.

En sitten malttanut olla sanomatta.
Old Joe
08.11.2011 21:50:21

Rämppy: Ainakaan mun kokemus ei tuota lapa-asian merkittävyyttä tue. Henk. koht kokemuksen mukaan heikoin sointi ihan akustisestikin on ollut 70-luvun lopun raskaissa isolapa-stratoissa ja parhaiten soivat yksilöt ovat olleet pienilapaisia, vaikka lavan mallilla tuskin tässä on merkitystä. Ja kyllähän esim. Hank Marvin soitti jo 60-luvun alussa "modernilla" pienilapaisella stratolla ;-)...ja monet muut legendat.
Mitä olen asiasta jutellut soitinakentajien kanssa, niin kaulan massa suhteessa runkoon vaikuttaa soundiin ratkaisevasti. Siitä pitää hakea se ihanteellinen balanssi eikä tehdä mitään suoraviivaisia yleistyksiä.

Näin minäkin asian näen. Iso lapa auttaa tasapainottamaan painoa kaulan suuntaan.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
e0700719
08.11.2011 22:18:10

Liimailin muuten ihan kokeeksi 4 palaisen necthru aihion pihlajasta. Sivuille tulee wenge siivet ja muotona explorer. Paksuutta bodyllä 45 mm ja sustainia, kuin myös painoa löytynee....

Varmaan jollain alnico kakkosella mennään?

Les Fender
09.11.2011 01:26:09

ReBeat: Esim. stratossa isolapaiset kaulat soundaavat lähtökohtaisesti puisemmilta (ja paremmilta) kuin modernit pienilapaiset. Siksi Ynkkä soittaa isolapaisella.

Kyllä ne isolapaiset stratot ovat niitä moderneja, kyllä jynkkäkin sen tietää, jynkkä on moterni. Isolapanenhan tuli stratoon vasta kypsällä, yli kymmenen vuoden iällä. Tsoundien paremmus on sitten kuulijan/soittajan korvissa.

"Living is easy with eyes closed!"
ReBeat
09.11.2011 03:18:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ainakaan mun kokemus ei tuota lapa-asian merkittävyyttä tue. Henk. koht kokemuksen mukaan heikoin sointi ihan akustisestikin on ollut 70-luvun lopun raskaissa isolapa-stratoissa ja parhaiten soivat yksilöt ovat olleet pienilapaisia, vaikka lavan mallilla tuskin tässä on merkitystä.

Oman mutu-uskomukseni mukaan niissä se heikko sointi johtuu ensikädessä aivan tukkoon maalatuista / lakatuista rungoista joissa on huonot puut. Jos niihin isolapaisiin vaihtais kunnon rungon ne voisivat soida välittömästi kolme kertaluokkaa ylevämmin. Itselläni oli '78 strato ja siitä kuuli miten isolapainen vaahtera antoi soundiin aivan älyttömän hyvin napsetta ja "puuta". Jos tossa kaulassa olis ollut muut ominaisuudet yhtään käyttökelpoiset (ei vintage-radiusta ja ei lakattua otelautaa) se olis ollut toisen rungon kanssa varmasti sairaalloisen hyvä kitara ja rikkaammin soiva kuin Hank Marvinin tai Eric Claptonin pienilapaiset :)

Eivaan, kyllä siinä kaulan ja rungon balanssissa voi olla tosiaan jonkinlaisesta kohtuullisuudestakin kyse ja enempi + enempi ei välttämättä ole parempi.

MPU
09.11.2011 08:21:32

ReBeat: Oman mutu-uskomukseni mukaan niissä se heikko sointi johtuu ensikädessä aivan tukkoon maalatuista / lakatuista rungoista joissa on huonot puut.
Eivaan, kyllä siinä kaulan ja rungon balanssissa voi olla tosiaan jonkinlaisesta kohtuullisuudestakin kyse ja enempi + enempi ei välttämättä ole parempi.

Tuon huonot puut uskon, tukkoon maalaamista/lakkaamista en, ainakaan sähkösoittimen kohdalla. Kaulan jäykkyys ja massa on myös mun huomioiden mukaan merkittävä tekijä. Jos kaula on löysä kuin keitetty spagetti ei siinä paljon kieli värähtele.
Marko

tonicaster
09.11.2011 09:01:23

Kyllä näissä mikä vaikuttaa mihinkin mennään vielä nykyäänkin niin vahvalla mutulla ettei mitään rajaa...

Mutta enempää kenenkään uskomuksiin pureutumatta... Olen nyt tekemässä kahta melko identtistä kitaraa (mikit+kaulapuut samoja), juurikin soundin eroavaisuuksien vertailun vuoksi... Mielenkiinnolla odotan kuuleeko puurokorvani vahvistetussa soundissa yhtään eroa...

Ja jospa saisin vielä pätkät äänitettyä teillekin... Jossa saatte sitten kitaroiden speksien mukaan arpoa kumpi on kampi jne...

Joulukuussa luulen noiden olevan valmiita.

Rämppy
09.11.2011 09:12:02

ReBeat: Oman mutu-uskomukseni mukaan niissä se heikko sointi johtuu ensikädessä aivan tukkoon maalatuista / lakatuista rungoista joissa on huonot puut. Jos niihin isolapaisiin vaihtais kunnon rungon ne voisivat soida välittömästi kolme kertaluokkaa ylevämmin. Itselläni oli '78 strato ja siitä kuuli miten isolapainen vaahtera antoi soundiin aivan älyttömän hyvin napsetta ja "puuta". Jos tossa kaulassa olis ollut muut ominaisuudet yhtään käyttökelpoiset (ei vintage-radiusta ja ei lakattua otelautaa) se olis ollut toisen rungon kanssa varmasti sairaalloisen hyvä kitara ja rikkaammin soiva kuin Hank Marvinin tai Eric Claptonin pienilapaiset :)

Miten oot niin vakuuttunut, että tuo isolapaisuus on se keskeisin soundiin vaikuttava asia, kun sointi on niin monen muuttujan summa? Mulla on ollut vuosien varrella lukuisia stratoja, enkä todellakaan ole huomannut lavan mallilla ja akustisella soinnilla korrelaatiota. Sen sijaan yleensä kevyemmät stratot ovat ainakin mulla olleet myös soinniltaan parhaita, sellaiset joissa runko ei ole suhteessa kaulaan ollut kauhean painava. Mun käyttämistä stratoista kautta aikain selkeästi paras akustinen sointi on Eric Johnson -mallissa, joka on pienilapainen mutta siinä on melko tuhti soft V -kaula. Sen lapa on jopa hieman ohuempi kuin tavallinen straton lapa. Tällä (+ porrastetut virittimet) on eliminoitu kielenohjaimen tarve.

En sitten malttanut olla sanomatta.
Pavezer
09.11.2011 09:51:21

tonicaster: Kyllä näissä mikä vaikuttaa mihinkin mennään vielä nykyäänkin niin vahvalla mutulla ettei mitään rajaa... ...Olen nyt tekemässä kahta melko identtistä kitaraa (mikit+kaulapuut samoja), juurikin soundin eroavaisuuksien vertailun vuoksi... Mielenkiinnolla odotan kuuleeko puurokorvani vahvistetussa soundissa yhtään eroa...

Mielenkiinnolla odotan tuloksia!

Kun soundiasiat on vielä pitkälti mielipidekysymyksiä ja jonkun mielestä hyvin soiva kitara on toisen hyvin soivaa paskempi niin hankalaksi menee aiheet. Puissa on toki eroja mutta mitään varsinaista ohjenuoraa ei kai ole. Kaikki tietää kuitenkin että mahonki soi tummemmin kuin vaahtera ja leppä on siitä välistä. Mutta näissä on niin he*vetillinen merkitys sen yksittäisen puupalikan laadulla ettei suoria johtopätöksiä oikein voi vetää mistään.

Soundillisesti ilman vahvistusta omista kitaroista mielestäni soi parhaiten irto-osista huvikseen kasattu Tele Deluxe, jossa on parinkympin paskatelekopion lehmusbody (paskaahan sen pitäisi olla) ja perus-Squierin (paskahan sen pitäisi olla) isolapainen vaahtera-ruusupuu stratokaula. Body on älyttömän kevyt ja koko paketti on todella responsiivinen, mikä välittyy kivasti myös feeedback-hallintaan sähköisessä soitossa.

En kyllä oikein jaksa ajatella/painottaa lavan kokoa soundimielessä. Esimerkkinä Seagull-akustiset - niissähän pitäisi mennä metsään ja pahasti. :)

Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
MPU
09.11.2011 10:34:27

Pavezer: Mutta näissä on niin he*vetillinen merkitys sen yksittäisen puupalikan laadulla ettei suoria johtopätöksiä oikein voi vetää mistään.
Tämä. Puulajilla sinällään ei ole mitään merkitystä. Sen kyseisen kalikan painolla ja tiheydellä taas on. Suora soundiluonnehdinta pelkän puulajin mukaan on mun mielestä ihan huuhaata.
Marko

guitarras electricas
09.11.2011 23:39:30 (muokattu 09.11.2011 23:40:34)

Täältä ääni mahongille.

Perustelu: näyttää kivalta jos sattuu kivan loimukas kalikka eikä maalata jyysteitä piiloon. Ulkonäkö-makuasioista on turha kiistellä :)

Saundaa sitten miten saundaa. Lisää säröä vaan jos ei saundaa cleanisti, kyllä sillekin dedikoidulle särökitarallekin käyttäjäkuntansa löytyy.

darrell
10.11.2011 09:54:55 (muokattu 10.11.2011 09:55:06)

Mutu on särkikalojen heimoon kuuluva pienikokoinen kala.

Lisää matemaattis-luonnontieteellistä näkökulmaa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/88036.jpg

Edit: :-)

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
e0700719
10.11.2011 10:25:15

darrell: Mutu on särkikalojen heimoon kuuluva pienikokoinen kala.

Lisää matemaattis-luonnontieteellistä näkökulmaa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/88036.jpg

Edit: :-)

Hei olisko tuo oppari luottavissa theseuksessa tai jossain? Printtailisin vessaluottavaks =)

e0700719
10.11.2011 10:26:51

guitarras electricas: Täältä ääni mahongille.

Perustelu: näyttää kivalta jos sattuu kivan loimukas kalikka eikä maalata jyysteitä piiloon. Ulkonäkö-makuasioista on turha kiistellä :)

Saundaa sitten miten saundaa. Lisää säröä vaan jos ei saundaa cleanisti, kyllä sillekin dedikoidulle särökitarallekin käyttäjäkuntansa löytyy.

Mahonki on kans hienoa mutta mun ääni menee espanjan seetrille. Saa talliin kivan katkunki (kuin myös kurkkuun) ja filleroida se mahonkiki pitää. Niin ja ennen kaikkea se paino!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti