Muusikoiden.net
10.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Filleri espanjan seetrille
1
e0700719
23.08.2011 14:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olis hakusessa fillerin teko ohjeet seetrille. Toiveena olis syvä tumma lila väri. Ite en ole koskaan filleröiny, joten kokemuspohjainen tieto olis tervettullutta.

laurilaguitars.blogspot.com
JPHe
23.08.2011 20:06:44

e0700719: Nyt olis hakusessa fillerin teko ohjeet seetrille. Toiveena olis syvä tumma lila väri. Ite en ole koskaan filleröiny, joten kokemuspohjainen tieto olis tervettullutta.

Ostat natuuraalifilleriä ja värjäät petsillä. Vesiohenteiseen menee vesipetsi.

Luthier
24.08.2011 09:44:39

JPHe: Ostat natuuraalifilleriä ja värjäät petsillä. Vesiohenteiseen menee vesipetsi.

Tikkurilan vesiohenteinen Spakkeli puukitti on kokemuksemme mukaan yksi parhaita fillereitä. Olemme käyttäneet sitä seetriin ja myös muihin puulajeihin. Sitä löytyy vaaleana (koivu) ,ja myös tummempina (mahonki, pyökki). Olemme värjänneet sitä maalinsävytyspastoilla. Lilan väriä ei ehkä näistä pastoista löydy. Luultavasti petsiväri toimii. Filleröinnissä olisi tärkeää laittaa ohuita kerroksia ja antaa kuivua ennen hiontaa useita tunteja.
Olemme kokeilleet monia amerikkalaisia saksalaisia ruotsalaisia ja suomalaisia fillereitä. Mielestämme Spakkeli on paras mitä olemme löytäneet.

JPHe
24.08.2011 15:22:23

Luthier: Tikkurilan vesiohenteinen Spakkeli puukitti on kokemuksemme mukaan yksi parhaita fillereitä. Olemme käyttäneet sitä seetriin ja myös muihin puulajeihin. Sitä löytyy vaaleana (koivu) ,ja myös tummempina (mahonki, pyökki). Olemme värjänneet sitä maalinsävytyspastoilla. Lilan väriä ei ehkä näistä pastoista löydy. Luultavasti petsiväri toimii. Filleröinnissä olisi tärkeää laittaa ohuita kerroksia ja antaa kuivua ennen hiontaa useita tunteja.
Olemme kokeilleet monia amerikkalaisia saksalaisia ruotsalaisia ja suomalaisia fillereitä. Mielestämme Spakkeli on paras mitä olemme löytäneet.

Itse olen onnistunut varmasti laittamaan liian paksusti myös seetriiin, koska kitin hiominenkaan ei ole helppoa touhua.... Pitääkin seuraavan kerran kokeilla spakkelia. Ja jos filleröintiä ei tee, niin pohjalakan käyttö myös helpottaa verrattuna pelkällä pintalakalla täyttämiseen.

e0700719
24.08.2011 22:27:06

Mitä mieltä olette seuraavasta?

Olen kuullutettä jotkut vetävät pikku lakkakerroksen ennen filleriä. Kuulemma estää fillerin suoran tarttumisen puuhun niisä kohdissa, joissasen ei tarviskaan ja niissä joihin sitä tulis saada, lakka ei täytä koloja ja filleipääsee sisään.

laurilaguitars.blogspot.com
miksaa
25.08.2011 00:36:17

Ehdottomasti kevyt lakka alle ja varsinkin jos puukittivelliin sekoittelee vielä petsiäkin.

"Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! "
Luthier
25.08.2011 11:23:46

e0700719: Mitä mieltä olette seuraavasta?

Olen kuullutettä jotkut vetävät pikku lakkakerroksen ennen filleriä. Kuulemma estää fillerin suoran tarttumisen puuhun niisä kohdissa, joissasen ei tarviskaan ja niissä joihin sitä tulis saada, lakka ei täytä koloja ja filleipääsee sisään.

Olen kokeillut ohutta shellakkakerrosta fillerin alla muutamia kertoja. Se tekee fillerin hiomisen hankalammaksi ja olen siitä luopunut. Laitamme fillerin hionnan jälkeen vernissan, ja jos aluslakkaa jää vähänkin hiomatta tulee helposti läiskiä kun vernissa ei imeydy joka kohtaan. Pieniä lakkakohtia on hiottaessa hankala nähdä. Laitamme kyllä shellakkakerroksen vaaleiden koristenauhojen päälle ,ettei mustan fillerin hiontapöly pääse likaamaan niitä. Fillerin väri ei sinänsä ole koskaan imeytynyt väärään kohtaan (en käytä petsivärejä). Tikkurilan Spakkeli on mielestäni helppo hioa.

JPHe
26.08.2011 08:55:25

Ja kannattaa itse kokeilla johonkin jämäpalaan jotta värit ym asiat on kunnossa ennen lopullista työtä. Itse en ole myöskään lakannut ennen filleröitiä. Luulisi vesiohenteisen puukitin tarttuvuuden kärsivän lakan päälle filleröidessä, tosin jos sitä on vain aivan vähän kolosissa, niin ilmeisesti on sama onko se irti vai kiinni.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti