Muusikoiden.net
03.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: akustisen kitaran sivujen taivutus
1 2
kräpwood
25.07.2011 20:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli miten ootte noita sivuja taivutelleet, mistä materiaalista ootte tehny ja onko höyrytetty yms? yritin itse rakentaa semmoista jigiä mutta ongelmaksi muodostui joko materiaalin katkeaminen tai sitten ei jääny ollenkaa hyväksyttävään muotoon. yritin taivuttaa kuivana,kostutettuna ja höyrytettynä.. pitääkö sen olla mahollisesti viilua vai riittääkö lankusta sahattu suiro? koivusta oon nyt yrittänyt tehdä koska kitarasta pitäs tehdä kokonaan koivun värinen.
 
Juniper
25.07.2011 22:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kosteutta ja lämpöä. Lämpöä tarvitaan taivutkseen aika paljon, melkein hiiltymiseen saakka.
Itse taivutin sivut tekemällä taivutusjigin ja lämmitin sivuja 500 watin halogenilampulla.
Taivutuksessa sitten on myös apuna metalliliuskat tukemassa puuta vasten.
Omat sivut oli koaa, joka on todella tarkka oikeasta kosteudesta( liian kuiva niin katkeaa ja liian kosteaa niin puu hajoaa kuiduiksi). Jostain sain vinkin, että kostutettu paksu paperi puun ja metallin välissä antaa oikean kosteuden ja tämä ainakin toimi koalle.
 
Jymi
25.07.2011 23:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmet sivut on tullut taivutettua. Yhdet vaahterasta, yhdet mahongista ja yhdet ruusupuusta.
 
Taivutteluun olen käyttänyt paksuseinäistä metalliputkea, jota olen lämmittänyt sisäpuolelta bilteman pikkutoholla. Teho riittää erittäin hyvin ja lämpötilansäätö on helppoa. Kuva:
 
http://www.elisanet.fi/jyrkira/akustinen07/akkari11.JPG
 
Kaikkia noita puita olen ensin liottanut vedessä ja lämmityksen aikana olen pitänyt ohutta kasteltua kangasta raudan ja puun välissä. Aikansa kun puuta lämmittelee, niin siitä tulee ihan taipuisaa ja sen jälkeen ei kun muottiin ja kuivumaan.
 
Sivut pitää muuten olla neljännessahattuja ja paksuus puupalasta riippuen siinä 3mm tai vähän alle.
 
rainmaker
26.07.2011 10:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kräpwood: eli miten ootte noita sivuja taivutelleet, mistä materiaalista ootte tehny ja onko höyrytetty yms? yritin itse rakentaa semmoista jigiä mutta ongelmaksi muodostui joko materiaalin katkeaminen tai sitten ei jääny ollenkaa hyväksyttävään muotoon. yritin taivuttaa kuivana,kostutettuna ja höyrytettynä.. pitääkö sen olla mahollisesti viilua vai riittääkö lankusta sahattu suiro? koivusta oon nyt yrittänyt tehdä koska kitarasta pitäs tehdä kokonaan koivun värinen.
 
Kyllähän sitä lämmittää ja kostuttaa pitää. Taivutettavan aihion pitää olla riittävän ohutta taivutukseen, jotta ei mene poikki. Esim. juurikin koivun taivuttamisessa materiaalin paksuuden ja taivutussäteen suhde on 20. Eli jos on 1 mm paksuinen viilu, sen saa ehjänä taivutettua 20 mm säteeltään olevalle mutkalle.
 
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit … i/etusivu.html#puristus_ja_taivutus
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
kräpwood
26.07.2011 20:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitoksia vastauksista, tiempä nyt sillai notta liuotan höylättyä matskuu jossai pöntössä sit höyryy ja kuumuutta törkeästi. mites pitääkö se kaarevuus saaha siihen kappaleeseen ennenkun pistetää muottiin vai voiko jigillä puristaa muotoon?
 
Jymi
26.07.2011 20:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kräpwood: mites pitääkö se kaarevuus saaha siihen kappaleeseen ennenkun pistetää muottiin vai voiko jigillä puristaa muotoon?
 
Minulla on onnistunut siten, että kosteutta ja lämmintä samalla kappaletta taivutellen että on tullut kokonaan ihan notkeaksi. Muoto ei tässä vaiheessa ole ollut edes sinne päin. Pääasia, että puu tuntuu taivutellessa notkealta tai veltolta. Sitten vaan muottiin puristuksiin. Kannataa tehdä sivupaloja riittävästi, että on harjoittelukappalettakin.
 
Kefiiri
26.07.2011 21:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Sivut pitää muuten olla neljännessahattuja ja paksuus puupalasta riippuen siinä 3mm tai vähän alle.
 
Tuo syynsuuntajuttu tosiaan on ehdottoman olennainen. muuten menee päreiksi.
 
Jymi
27.07.2011 10:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuo syynsuuntajuttu tosiaan on ehdottoman olennainen. muuten menee päreiksi.
 
Olen minä silti yhden saanut onnistumaan väärin sahattunakin. Joskus onnistuu kun tietämättömyyksissään touhuaa vaan. Tosin asiaa ehkä auttoi, että tuon 335:n sivut ovat niin matalat.
 
kräpwood
27.07.2011 12:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei tuntunu vielä jäävän muotoon. auttaako jos höyrytän jigiä saunassa?
 
rainmaker
27.07.2011 18:30:56 (muokattu 27.07.2011 18:38:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kräpwood: ei tuntunu vielä jäävän muotoon. auttaako jos höyrytän jigiä saunassa?
 
Kuinka kauan siulla se höyrytetty puu oli siinä muotissa? Nää ei oo mitään hätäsen miehen hommia. Höyrytä kunnolla, taivuta muottiin ja laita puristimilla kiinni. Odota niin kauan kun taivutettava puu on taas kuivaa. Esim. yön yli on aika minimiaika. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaikka kuinka taivuttas, niin puu vähän pyrkii palautumaan suoraksi muotista ottamisen jälkeen.
 
E: Jos haluat varmasti muodossaan pysyvän taivutuksen, niin laminointi on luultavimmin helpoin tapa, joskin sekin vaatii jo jonkin verran kärsivällisyyttä, tarkkuutta ja välineitä.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
kräpwood
27.07.2011 21:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nythän tuo jäi muotoonsa melko hyvin ku oli kaks tuntii saunassa ja sitte jäähty.. koha päätyblokit iskee kiinni ni eiköhä se pysy kohan ei vie uuvvestaan saunaan :D
 
Jymi
28.07.2011 12:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sen tarvitse ihan täysin muotoaan säilyttää. Muoto säilyy vasta, kun päätyblokit, kansi ja pohja on liimattu. Tämän takia on tärkeä tehdä liimauksetkin aina muotissa, että reunat menevät oikeaan muotoon.
 
joomak
02.08.2011 13:35:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia kokemuksia.
 
Kuuman putken kanssa taivuttaminen onnistuu muutaman harjoituksen jälkeen, mutta ilman muottia on vaikea saada täysin symmetristä. Taitaa olla nopein tapa. Olen käyttänyt ainoastaan saarnilla ja toimi hyvin.
 
Liottamalla puu ja kuumailmapuhaltimella kuumentamalla onnistuu myös hyvin. Puu oli koivua. Aputyttö käytti kuumailmapuhallinta ja välillä suihki suihkupullosta vettä, ettei pinta pääse kuivumaan. Tässä tarvitsee väkisin muotin. Tällä tekniikalla koivu taipui 335 sarven muotoihin. Koivun paksuutta en muista.
 
Viimeisimpänä tekniikkana käytin mahongin kanssa kylpyammeessa taivuttamista. Annoin ensin liota ammeessa noin vuorokauden. Sen jälkeen vaihdoin veden kuumaksi ja annoin puun lämmetä. Tämän jälkeen suihkutin kuumaa vettä kulloiseenkin taivutuskohtaan ja taivutin muotin ympärille. Muotin täytyy tietysti sietää kosteutta. Tässä taivutustekniikassa on se hyvä puoli ettei se vaadi kummoisia työkaluja tai tiloja. Aiemmin joku kirjoitti, että koa on tarkkaa oikeasta kosteudesta taivutettaessa. Koan tyyppisten puiden kanssa tämä menetelmä voi olla "liian märkä". Olen käyttänyt tätä tekniikkaa myös wengen kanssa, kun tein reunalistoja akustiseen. Onnistui lopulta, mutta muutama susi tuli.
 
Seuraavaksi tekisi mieli rakentaa ja kokeilla lämpömatolla taivutusta, mistä enemmän juttua tällä sivulla: http://gicl.cs.drexel.edu/people/se … uide/side_bending/side_bending.html
 
samipa
07.08.2011 14:50:42 (muokattu 07.08.2011 14:53:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei puuta voi taivuttaa suoraan muotoonsa lämpimän taivutusraudan avulla? Muottia ei mielestäni tässä vaiheessa tarvita. Kun saa puun hyvin lähelle oikeaa muotoa, joka vaatii harjoittelua, niin kaulan ja peräblokin avulla saa puut sitten muotissa hyvään ruotuun. Tuon märän puuvillakankaan raudan ja puun välillä olen myös havainnut hyväksi, ei puu värjäänny (jos vaaleita) ja kankaasta höyrystyvä kosteus auttaa puuta pehmenemään ja siis taipumaan. Puuta ei mielestäni tarvitse liotella missään ammeessa vuorokautta, itse olen kastellut taivutettavan puun märällä sienellä ennen taivutuksen aloittamista ja sitten laittanut väliin vain tuon märän rievun palan ja hyvin on toiminut. Taivuttelu vaatii vähän harjoittelua, jotta saa sivut pysymään suorassa kulmassa. Älä kiirehdi vaan ota rennosti hikoillen ja aikaa kulutellen. Lykkyä tykö !
 
Pitääkin laittaa kuva tuosta värkkäämästäni taivutteluraudasta tuonne omiin kuviin. Asia helpottuu huomattavasti, kun on hyvät vehkeet..
 

 
-Sami
 
Jymi
08.08.2011 09:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Miksei puuta voi taivuttaa suoraan muotoonsa lämpimän taivutusraudan avulla? Muottia ei mielestäni tässä vaiheessa tarvita. Kun saa puun hyvin lähelle oikeaa muotoa, joka vaatii harjoittelua,
 
Miksi muottia ei käyttäisi, jos sellainen on ? On kuitenkin hyvin helppoa ja nopeaa laittaa taivuteltu sivu muottiin kuivamaan ja muodosta tulee varmasti oikea.
 
JTTH
10.08.2011 09:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kans melko näppärän näköinen taivutusjigi:
 
http://www.kitguitarsforum.com/archives/threads.php?id=4032_0_5_0_C
 
Kunhan oma akkariprojekti alkaa, niin varmaan tuon tapaisen jigin rakentelen. Lämmitys esim. tällä: http://kauppa.pkst.fi/epages/GPL.sf … 32009-133761/Products/7392936110001
 
Little Savage
10.08.2011 14:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saiskohan sivuja taivutettua saunassa ja veis sitten lumeen jäähtymään.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Juniper
11.08.2011 22:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Miksi muottia ei käyttäisi, jos sellainen on ? On kuitenkin hyvin helppoa ja nopeaa laittaa taivuteltu sivu muottiin kuivamaan ja muodosta tulee varmasti oikea.
 
Sivut ehdottomasti muottiin jäähtymään ja taivutuksenkin tekeminen taivutusjigissäkin on suositeltavaa. MInä en ainakaan harkinnut mitään muuta kuin jigissä taivuttamista. Koa-puu on niin hemmetin kallista ettei ollut varaa virheisiin.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/90090.jpg
 
Tuossa oma tyylinäyte.
 
jamu
12.08.2011 12:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Saiskohan sivuja taivutettua saunassa ja veis sitten lumeen jäähtymään.
 
Puuhun jää kosteutta ja saattaa imasta sitä lumesta lissää. Kun kappale alkaa kuivua huonekosteuteen, niin hakee samalla uutta muotoa.
 
Zinpula
16.08.2011 17:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omatekosella Fox benderillä tullu taivutettua parit sivut. About http://www.youtube.com/watch?v=Q7vd9wGG4LM videon mukaan. Omissakuvissa omat työkalut akustisten vääntöön.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti