Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: käsittelemättömän vaahteraotelaudan pintakäsittely
1
tts72
09.07.2011 16:56:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli tuollainen sunsmilen kitararakennus paketti hommattu ja siinä on vaahteraotelautainen kaula jota ei nopeasti katseltuna ole käsitelty mitenkään, pitäisikö lakata vai joku muu käsittely?

mitä tämä kaikki tarkoittaa
Antti1
09.07.2011 17:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tts72: eli tuollainen sunsmilen kitararakennus paketti hommattu ja siinä on vaahteraotelautainen kaula jota ei nopeasti katseltuna ole käsitelty mitenkään, pitäisikö lakata vai joku muu käsittely?

Riippuu siitä millaisesta itse pidät. Mä tykkään ihan öljykäsitellystä, mutta se menee nopeasti likaiseksi. Vahaakin on jotkut käyttäneet, kestävyydestä en osaa sanoa mitään. Lakka on pintakäsittelynä perinteinen, muttei välttämättä kamalasti parempi kuitenkaan - riippuu vähän miten asioita punnitsee.

Osta osta
tts72
09.07.2011 19:09:29

mulla ei ole kokemusta vaahteraotelaudoista ollenkaan, jokaisella ruusupuisella on näpit liikkunu ihan sopivasti, helpoin mahdollinen käsittely tietty houkuttaa :P mutta tietty lakka ois varmaan tosiaan kestävin vaihtoehto... mulla ei ole mahdollisuuksia ruiskuvehkeisiin et menis sit spray/suti linjalle :)

Antti1
09.07.2011 19:21:54

tts72: mulla ei ole kokemusta vaahteraotelaudoista ollenkaan, jokaisella ruusupuisella on näpit liikkunu ihan sopivasti, helpoin mahdollinen käsittely tietty houkuttaa :P mutta tietty lakka ois varmaan tosiaan kestävin vaihtoehto... mulla ei ole mahdollisuuksia ruiskuvehkeisiin et menis sit spray/suti linjalle :)

Meinaatko sä lakata kaulan muuten? Mä vetäisin koko kaulan lakalla, tai en ollenkaan. Jos kestävyyttä hakee, niin sitä nyt saa vaikka epoksihartseilla, muttei se otelauta juurikaan kulu soiton myötä. Likaiseksi tulee kylläkin.

Osta osta
tts72
09.07.2011 20:22:35

lapa ainakin oli tarkoituksena lakata, mut kahtoo nyt miten innostuu :) mitäs öljyä siihen otelautaan vois sit laitella ja miten sen sit putsailee? samalla tavalla ku ruusupuisenki?

Antti1
09.07.2011 20:54:46

tts72: lapa ainakin oli tarkoituksena lakata, mut kahtoo nyt miten innostuu :) mitäs öljyä siihen otelautaan vois sit laitella ja miten sen sit putsailee? samalla tavalla ku ruusupuisenki?

Mun suosikkiöljyni kauloissa on Danish Oil, kaipa se otelautaankin ihan yhtälailla käy. Puhdistus menee ihan maalaisjärjellä: hinkkaa paskat pois ja sit se on niin puhdas, kuin se ylipäätään puhdistuu. ;) Apuna voi käyttää vaikka sitä hammasharjaa, rättiä ja öljyä, tai melkein mitä vaan.

Osta osta
Twinkle
10.07.2011 21:37:05

Lainaan threadia: Meikäläisellä olisi tommoista jalopuu-öljyä, niin onko se raadin mielestä hyvä pintakäsittelytapa vaahterakaulalle? Warmothia ostamassa olisin ja se kaulan lakkaus on niillä aika tyyris etenkin kun sitä ei välttämättä pidä tehdä.

LaMotta
11.07.2011 20:39:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osmo-Color puuvaha.

"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
tts72
11.07.2011 22:03:31

LaMotta: Osmo-Color puuvaha.

siis käy otelautaan?

LaMotta
11.07.2011 22:33:01 (muokattu 11.07.2011 22:33:39)

tts72: siis käy otelautaan?

Näin ainakin soitinrakentaja neuvoi. Sitä laittaessa vaan täytyy hieroa sitä ohuesti eikä yrittää "maalata," koska tällöin se ei täysin kovetu.

"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
Aki
02.08.2011 16:31:34 (muokattu 02.08.2011 16:31:59)

LaMotta: Osmo-Color puuvaha.

Käy otelautaan ja kaulan taaksekin. Mä käytin aiemmin muutamaan soittimeen tuota, mutta huomasin että kovin lämpimällä soittaessa hikistä funkia Osmo on hieman tahmea. Ehdotan Plektra Tradingista Danish Oilia tai Kiinanpuuöljyä (Tung Oil). Viherlaakson Värisilmästä hankittu Kiinanpuuöljy on oikein kiva käteen. Ei lipsu eikä tahmaa.

"Your hair is like a sunset after a bomb went off. Pretty" - Terry Bellefleur
jaakkor
03.08.2011 16:46:04

tts72: siis käy otelautaan?

Otelautaan en ole kokeilut, mutta muuten kun laitoin kaulaan niin tuli aivan loistava. Ei mitään vikaa ole ollut enkä itse ole tahmeutta huomannut.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti