Muusikoiden.net
06.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tsekkaa itsesuunnittelemia/rakentamiani bassoja & sähkiksiä
1
Latvis (virallinen)
08.06.2011 18:30:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsesuunnittelemistani protyyppisoittimista kuvatuksia nähtävissä
http://rockdata.org/photos/ kts. kitaraosio

ps. Käykääs lukemassa "Sähkökitaran fysiikka" gradu alan kirjastossa.
Linkin kuvassa tekijätiedot yms. http://rockdata.org/sahkokitaran_fysiikka.jpg

BTW. About 50 kitaraa ja jokusen basson rakentaneena olen aiheesta "Sähkökitaran fysiikka" gradun kanssa samoilla linjoilla eli sähkömagneettinen ilmiö - muu on kuuloluuloa eli psykoakustiikkaa eli homeopatiaa ;-) Muutakin mieltä saa olla - eihän soittimet muuten kaupaksi mene. Tärkeintä on mitä itse kuulee/luulee.

Old Joe
08.06.2011 23:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wau! Komeita vermeitä. Arvostan erikoisesti tuota omin takeista suunnittelua / muotoilua. Rispect!

wilo
09.06.2011 00:56:57

Hienoja soittimia! Onnistunutta omaa designiä kattelee mielellään. Logokin on hieno.
Ehdotus: tee galleriasta sellainen, jossa on kustakin kuvasta näkyvissä pikkukuva, jonka saa suurennettua klikkaamalla. Lähes sataa gallerian kuvaa on muuten työlästä selata ja maukkaita paloja saattaa jäädä katsomatta.

Oletko suunnitellut oman mallin "sarjatuotantoon" vai teetkö vain uniikkeja?

GiovanniDiRondo
09.06.2011 10:14:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Latvis (virallinen): Itsesuunnittelemistani protyyppisoittimista kuvatuksia nähtävissä
http://rockdata.org/photos/ kts. kitaraosio

ps. Käykääs lukemassa "Sähkökitaran fysiikka" gradu alan kirjastossa.
Linkin kuvassa tekijätiedot yms. http://rockdata.org/sahkokitaran_fysiikka.jpg

BTW. About 50 kitaraa ja jokusen basson rakentaneena olen aiheesta "Sähkökitaran fysiikka" gradun kanssa samoilla linjoilla eli sähkömagneettinen ilmiö - muu on kuuloluuloa eli psykoakustiikkaa eli homeopatiaa ;-) Muutakin mieltä saa olla - eihän soittimet muuten kaupaksi mene. Tärkeintä on mitä itse kuulee/luulee.

Olen surffanut netissä aika paljon katsellen erilaisia kitaramalleja. Tämä oli ehkä mielenkiintoisin kokemus, noissa kitaroissa oli paljon ideoita mistä pidin. Erityisesti nuo TOM/string thru body- yhdistelmät, jossa kielten kiinnitys oli kaukana tallasta.

Kitaroissa oli aidosti 50-60-luvun eksoottisimpien kitaroiden henkeä samoin kuin ergonomisia vivahteita.

Ehkä se rungon puulajin valinta ei ole se kaikkein olennaisin osa soittimen saundia. Saundin rakentaminen on kai vähän niin kuin se lappilainen kuikkakeitto, jossa ohjeen viimeisessä rivissä on se reseptin olennaisin kohta:

"Heitethän kuikha pois".

Latvis (virallinen)
09.06.2011 11:40:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista.

Pientä taustatietoa: Olen täysin itseoppinut jääräpää tälläkin saralla eli teorioita yms. kunnioittamaton kyseenalaistaja - olenhan "ei-tartte-auttaa"-peruspohjalainen :-) Tekemällä vain voi oppia ja sitten saakin muita kritisoida kun on todistettavasti ensin itse tehnyt jotain.

Kun ekan kitarani rakensin en lukenut ensimmäistäkään opasta tms. Toki kitaroita nurkissa pyörinyt eli kitaran peruslainalaisuuden tiedossa - ekaan kotitekoiseen kyllä otelaudan ostin valmiina. Puutöitä en ollut aikaisemmin eläissäni harrastanut, mutta kun lankkukitaran ottaa käteen kaupassa niin eipä voi tulla mieleen kuin, että "tuollaisen minäkin pystyn tekemään" - toki tyhmäähän se on kun itsetekemän hinnalla saa 2-3 kovettua keppiä (ja ainakin 1 1/2 merkkikeppiä).

Koska ensimmäinen koskaan ostamani/soittamani sähkökitarani on Vox Spitfire MK VI (kuva omastani nähtävissä: http://guitarz.blogspot.com/2010/02/vox-spitfire-mkvi.html ) niin ymmärtänette että muotokieleni on lähtöisin muualta kuin tele-strato-les paul-akselilta. Em. kitaramallien yksi-yhteen kopionti on minusta yhtä tyhmää kuin cover-bändi, joka apinoi esikuvaansa sovituksia, sointia, soittimia yms. myöden.
Toisaalta em. standardikitaroiden tekemiseen minulta ei riitä motivaatiota - niissä ei ole mitään haastetta, niitä saa kaupasta ja niitä on jokaisella. Olen kyllä jokusen Telen tehnyt ja jos unohtaa maalauksen/lakkauksen tekee Telen päivässä alusta loppuun kun värkit ja osat ensin kasassa - moneen kertaan olen sen todistanut totaalisen vaatimattomilla työkaluillani kerrostalon parvekkeella :-) Onhan mottoni William's Law: There is no (mechanical/technical) problem so difficult that it cannot be solved by brute force and ignorance.

Tuolla tarkoituksellisen hankalan käyttöliittymän kuvagalleriassani näkyy vain osa piirtämistäni/tekemistäni - piirrettynä on vielä toistakymmentä tekemätöntä. Kuusi (6) kitaraa olen lahjoittanut Seinäjoen nuorten soitinopetuskäyttöön (Rytmi-instituutti ja Louhimo). Pikkasen on rakenteluinto laskenut kun 4 vuotta anonut apurahoja käsityö-muotoilu yms. tahoilta tuloksetta, vaikka sen tiedän, että muutama kitaramallini on todella jees ja kelpais tehdastuotantoon suitsait. Tuhansia euroja on mennyt puuhasteluun vaan maksaahan se terapia ammattiauttajallakin :-)

Kyllä noista kitaroistani ääntä lähtee ja ovat erittäin soitettavia paikallisten soitinopettajienkin kommentoinnin perusteella. Itse en osaa juurikaan soittaa, mutta noilla kitaroilla tehtyjä vaatimattomia sävellyksiäni kuultavissa yhden-miehen-bändini sivulla http://thebandofnoreturn.com
Toivottavasti nollabudjetin himasähellyksenikin ovat teille yhtä ennakkoluulottomia vintagejuttuja kuin noi kitarani (tai ainakin todistavat, että tekemisiään häpäilemätön tyyppi).

Basson ja kaulan rakentelukuviani nähtävissä myös http://www.flickr.com/photos/latvis

ps. mustavalkokuvagelleriassani paljon kitaristikuviakin. Keskeneräisen saitin osoite on http://negativecreep.net

velsa
09.06.2011 12:35:20

ERITTÄIN hienoja tekeleitä!!!!!!
Sun kannattaisi lähestyä Esa Kuloniemeä noilla!!!!!
Esa kun ei nykysellään enää millään perus Stratoilla tai Les Pauleilla juuri soittele!!!!!
Siiis mikäli ylipäätään haluaisit näkyvyyttä hienoille tekeleillesi!!!!!!!!!

Kauas on pitkä matka........
Retku
09.06.2011 13:53:20 (muokattu 09.06.2011 13:54:13)

Komeita vermeitä tosiaan. Ja ehdottomasti pisteet omasta designistä.

Olen kanssa samaa mieltä että noiden olemassa olevien isojen pajojen suosikkimallien 1:1 kopioimisessa ei paljoa järkeä ole. Tietysti rakenteen kopioinnin (siis mensuuri, puut, kaulaliitos jne) ymmärrän jos halutaan samantyylinen soundi kun esikuvassa, mutta jotain pientä mun mielestä on hyvä muotoon laittaa omasta päästä kun kerran itse soittimen tekee. Taisinpa joskus pikkupikku päissäni aloittaa tänne "lievästi" sanottuna provotarkoituksessa ketjunkin aiheesta.

Mutta tosiaan noiden kuvien perusteella siellä tosiaan oli muutama malli ihan valmiina tuotantoon.

Tuossa joku edellä kommentoi tuon sivun rakennetta ja täytyy olla siitä kyllä samaa mieltä että tommonen sadan kuvan slideshow ei ehkä ole se paras vaihtoehto. Jonkinlaiset thumblailit helpottaisi toimintaa kummasti.

No jokatapauksessa... joko muistin mainita että helevetin komeita soittimia oli?

"Ei muuta kun huumori yllä ja lisää paskaa housuun!"
ReBeat
09.06.2011 13:57:59

Ihailen että joku saa aikaiseksi rakentaa itse tuollaisia ja vieläpä noin paljon. Varsinkin Shark Attack -mallit miellytti silmää! Näyttivät siltä, että jos sellaisella soittaa ZZ-Top -tyylistä kamaa, niin kuulostaa automaattisesti helvetin rouhealta.

fox
09.06.2011 20:09:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa tuollasia sä nykyään teet.. ;)
Eipä mitään, liityn kehujien kuoroon. Hienoja ja tosiaan, omintakeisia "hyvällä" tavalla nuo. Laatupeleiltä vaikuttivat kaikki!

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Illu
10.06.2011 12:41:45

No perhana, komioita vehkeitä!

joseplluissans
10.06.2011 21:00:03

En usko Jumalaan, en edes kuulu kirkkoon, mut nyt täytyy sanoa "Jesus Christ"!
Muotoilu on mieletöntä, tuntuu että kaikki on ajateltu loppuun asti. Jälki todella ammattimaista ja ratkaisut todella mielenkiintoisia.
Tämmöstä DIY-soitinrakennuksen pitääkin olla!
Meikä on myyty!
(oli pakko antaa plussa!)

Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti