Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akkarin intonaation säätö
1
nisumaka
16.05.2011 08:32:36 (muokattu 16.05.2011 08:40:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys

En löytänyt tästä juttua, niin ajattelin laittaa vähän keskustelua peliin. Eli ostinpa akkarin. Mulla on ollut useita sähkökitaroita/bassoja ja olen itse niihin työt tehnyt. Kerran yhteen akkariinkin (nylon). Nyt olisi teräskielinen pöydällä, uutena F-Musiikista ostettu Yamaha APX500. Kielten korkeus 1-nauhalta, olisiko 0.7 mm. Paljonko on hyvä korkeus 0.012 - 0.053 setillä ylempää (ilmeisesti mittaillaan jotain 15-17 nauha korkeuksilta, ylhäältä kummiskin). Löysin youtubesta aika hyvän selityksen, ja jos oikein tulkkasin (tuumamittoja jutteli), niin 1-nauhalla oli korkeus 0.6 mm, eli samassa haarukassa, mitä mun kitaraan laitoin (siis vähän jo säätelin). Tuntuu hieman korkealta yläpäästä, intonaatio kestää, oletan, tallapalan hiontaa "jonkin verran". Mutta paljonko kielten korkeus yläpäästä (paluutahan ei oo, no tietysti uusi tallapala, mikä ei oo iso juttu sekään). Youtuben mukaan 0.4 mm korkeammalla, ymmärränkö oikein, eli 15-nauhalla korkeus 0.7 mm + 0.4 mm. Tuntuu vähän matalalta, mä varmasti käännän nyt ton mitan väärin. Mun mielestäni se sanoi, että 1.4 oli mitattu korkeus ensin, eli noin 3 mm, ja toi tuntuu oikealta, kun kielet on liian korkealla. Mikähän olisi hyvä korkeus, 2.5 mm ehkäpä. Ja vinkkinä, vaikka tiedättekin varmasti tämän, tässä voi mitata plektralla, siitä saa hyvän vertoarvon (4 kpl medium plektorna päällekäin = about 3 mm jne).

IJarro
17.05.2011 09:57:37

Eikös intonaatio ole aika standardi (eli kitara soi vireessä) ja kielten korkeus iha makuasia.

Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
nisumaka
17.05.2011 10:18:30 (muokattu 17.05.2011 10:20:31)

Joo tutkailin paljon tätä asiaa, ja sain korkeudeksi tehdassäädöillä 12 nauhalta 2.5 mm. Mun mieletäni toi on vähän yläkantiin, soittotuntumana vähän jäykkä. Voisi laskea ehkäpä ensin 10 % eli jonnekin 2.2 mm korkeuteen noi kielet. Olet oikeassa, että moni asia on makuasia, ja tässä on sellainen homma, miksi kyselen, että akkarissa ei saisi tulla nauhoihin särisemistä. Silloin tällöin kuulee soittoa, kun akkari särisee, ja se ei oikein mulle ole mieleen. Sähkärissä sillä ei oo paljoa merkitystä, mutta riippuu mitä tossakin hakee, mitä mulla on kokemuksia. Säädöt maksaa hunajaa, kun ne teetättää, ja ne ei oikeesti oo niin vaikeita tehdä. Olen tehnyt esim useita satuloita, 9 e aihio uritettuna, ja yhden teetätin siis loppuun asti asennettuna ja se maksoi 70e+intonaation sääto 20e, joten kyllä tossa tuntipalkoille on päässyt, kun itse tekee. Ja tällä foorumilla saa erittäin asiallisia vinkkejä, todella arvokkaita.

Ja joo totta on, että usein tulee ainakin meikäläisen käytettyä "vääriä termejä". Intonaatio joo lienee sitä, että 12 nauhalta oikeesti tulee oktaavi, eikä vähän sinne päin. Oisko toi sitten "soittotatsi" vai mikä, mistä puhun.

mattim
17.05.2011 11:47:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

IJarro: Eikös intonaatio ole aika standardi (eli kitara soi vireessä) ja kielten korkeus iha makuasia.

12 nauhalta somitetun soivan kielen pituus muuttuu tallan korkeutta muutettaessa.

Matti

"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Imper
23.05.2011 17:44:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, mutta mä en jaksanut lukea alotustekstiä loppuun.

Ei jaksais valittaa, mutta kappalejako, lyhyemmät lauseet ja sulkujen vähentäminen ois pop!:)

Tuurilla vastausta kysymykseen: kitara on sillon oikein säädetty kun sillä on kiva soittaa, ei rämise mistään ja soi vireisesti. Sen voi tehdä monella eri tavalla!

Everyone is a per-son
nisumaka
07.07.2011 14:25:25

Kiitoset asiallisesta keskustelusta. Löysin youtubesta asiaan liittyen erittäinkin hyviä esityksiä (acoustic guitar bridge adjustment haulla esim.). Hmm, parissakin esityksessä sanottiin 1/16 tuumaa 12 nauhan korkeudelta mitattuna. Siis puhutaan alta 2 mm. Käyttääkö kukaan teistä lukijoista akustista kitaraa näin matalalle kielet säädettynä? Mun mielestäni toi rämisee jo melkoisen herkästi. Ja itse siis säädin oman akkarini 2.2 mm, ja toi tuntuu hyvältä, tosin hieman jäykkä, 0.012 setillä.

Old Joe
08.07.2011 01:02:47

nisumaka: Kiitoset asiallisesta keskustelusta. Löysin youtubesta asiaan liittyen erittäinkin hyviä esityksiä (acoustic guitar bridge adjustment haulla esim.). Hmm, parissakin esityksessä sanottiin 1/16 tuumaa 12 nauhan korkeudelta mitattuna. Siis puhutaan alta 2 mm. Käyttääkö kukaan teistä lukijoista akustista kitaraa näin matalalle kielet säädettynä? Mun mielestäni toi rämisee jo melkoisen herkästi. Ja itse siis säädin oman akkarini 2.2 mm, ja toi tuntuu hyvältä, tosin hieman jäykkä, 0.012 setillä.

Ei tuohon ole mitään ehdotonta totuutta. Riippuu soittajasta. Raskas kätiselle enemmän ja kevyt kätiselle vähemmän välystä. Ennen muuta, mikä tuntuu ja kuulostaa parhaalta.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
nisumaka
08.07.2011 09:11:16

Sen verran vielä innostuin asiasta, että tein lopulliset viilaukset. Ylä-e:n säädin 12-nauhan kohdalta 1.6 mm ja ala-E 2.2 mm korkeuteen, eli vähän vinoon. Kitaran sointi kyllä parani, ei auta selittelyt. Tosin jouduin hiomaan hieman paria nauhaa kohdalleen, mutta näissä 300-400e akkareissa tommoista tulee helposti eteen. Käytännössä kaulan ja bodyn liittymäkohta oli jotain 0.1 mm kohollaan. Kyllä nää itse kannattaa opetella tekemään, arvelen, että alta 100e ei tällaista työtä ammattimies tekisi, joten soittimen hintaan verrattuna tuollaisen työn teetättäminen on aika utopistista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti