Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä edullisia viiloja satulan kielten uriin?
1 2
e0700719
11.04.2011 22:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: :o)
 

 
Täällä oli joku/jotkut palstan kävijät keksineet ihan hyvältä näyttäviä itse. Parasta oli hyrräkelasta viritelty ohjuri yhdessä :)
 
-Sami

 
Vois tehdä ohjurin legoista :D Laittas semmosen kierretangolla liikkuvan ohjaimen ja aina ku se ottais jompaankumpaan ääriasentoon, rajakatkasin käskis sen vaihtaa suuntaa. Näin vältyttöis siltä efektiltä että ohjurinliikkumanopeus oskillois sillä välillä.
 
Joo kanttihiojaa tarkotin, on tuossa itäsaksalainen 3 kW moottori tyhjänpanttina (joku vaihe ehkä pimeenä) Samalta vedolta laittas vedon myös rumpuhiomakoneelle jos löytää sopivan rumpuaihion ja romuttamolta vanhan kassa yms liukuhihnan. Tosin arvelluttaa tuo moottorin aika alhainen nopeus 1450 u/min. Ehkä se toisiovedolla sais välitettyä nopeammaks.
 
Juuri olin värkkäämäs tuota pikku pinrouteria ja runko alkaa olla pystyssä. :D
 
kölö
okabass
11.04.2011 22:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: On varmasti järkiostos tuo sarja.
 
Joo. Luulen, että kerkiän vaihtaa hiippakuntaa, ennen kuin nuo kulahtavat. ;)
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
e0700719
11.04.2011 23:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Luulen, että kerkiän vaihtaa hiippakuntaa, ennen kuin nuo kulahtavat. ;)
 
Vielä pojanpojanpoikaski tekee nuilla satuloita!!
 
kölö
friikki
12.04.2011 00:04:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Mikkikone tarttis itekki viritellä. On vaan niin monta muuta konetta työn alla, kuten pitkänauhahiomakone. dremeli pinrouter, Lp kannen kopiojyrsin ja miljoona jigiä/sapluunaa
 
Tollanen pitkänauha hiomakone löytyy jos on tarvis. Empä ole mitannut mutta ainakin 2.5 metristä pöydänkantta silla varmaan menee. Julmetun iso kapistus vuosikymmenten takaa, tarpeeton ja osin vain tiellä verstaalla. Lähtee evullisesti. Hakusassa olisi kunnollinen vannesaha....
 
Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :)
friikki
12.04.2011 00:08:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: :o)
 
Kai mä kohta osaan sen ensimmäisen akustisen tehdä. On toki aivan eri asia kuinka se soi.
 
-Sami

 
Voin tietää mestan missä sitä ekaa vois kokeilla rakentaa..... ja sehän soi :)
 
Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :)
samipa
12.04.2011 00:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Vois tehdä ohjurin legoista :D Laittas semmosen kierretangolla liikkuvan ohjaimen ja aina ku se ottais jompaankumpaan ääriasentoon, rajakatkasin käskis sen vaihtaa suuntaa. Näin vältyttöis siltä efektiltä että ohjurinliikkumanopeus oskillois sillä välillä.
 
Joo kanttihiojaa tarkotin, on tuossa itäsaksalainen 3 kW moottori tyhjänpanttina (joku vaihe ehkä pimeenä) Samalta vedolta laittas vedon myös rumpuhiomakoneelle jos löytää sopivan rumpuaihion ja romuttamolta vanhan kassa yms liukuhihnan. Tosin arvelluttaa tuo moottorin aika alhainen nopeus 1450 u/min. Ehkä se toisiovedolla sais välitettyä nopeammaks.
 
Juuri olin värkkäämäs tuota pikku pinrouteria ja runko alkaa olla pystyssä. :D

 
Harmi ku asut siellä mehtässä.. Mulla olis vanha liukuhihna ja moottori sille..
 
-Sami
 
samipa
12.04.2011 00:28:19 (muokattu 12.04.2011 00:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Voin tietää mestan missä sitä ekaa vois kokeilla rakentaa..... ja sehän soi :)
 
Voisin kiiruiltani tulla piipahtamaan ja nähdä sinun paikan. Harmi ku olisin tiennyt tuon vannesahaongelman tovi sitten. Kuinka isoa sahaa kaipaat?
 
-Sami
 
ps. kuinka nuo keittiön pöydällä olevat ovat menestyneet ?
 
samipa
12.04.2011 00:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Tollanen pitkänauha hiomakone löytyy jos on tarvis. Empä ole mitannut mutta ainakin 2.5 metristä pöydänkantta silla varmaan menee. Julmetun iso kapistus vuosikymmenten takaa, tarpeeton ja osin vain tiellä verstaalla. Lähtee evullisesti. Hakusassa olisi kunnollinen vannesaha....
 
Lyhennetään vähän tuota pitkänauhakonetta ja tehdään sille kunnon hiomatuet ja pöytä niin sillä vois olla sulle käyttöä. Ai mitä, projektejako mulla ja taas yhtä haalimassa lisää.
 
Ja toistamiseen eli jos tuota vannesahaa (isohkoa ja valurautaista) olet vailla niin ole yhteydessä, voisin saada sellaisen järjestymään edullisesti.
 
-Sami
 
e0700719
12.04.2011 09:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Tollanen pitkänauha hiomakone löytyy jos on tarvis. Empä ole mitannut mutta ainakin 2.5 metristä pöydänkantta silla varmaan menee. Julmetun iso kapistus vuosikymmenten takaa, tarpeeton ja osin vain tiellä verstaalla. Lähtee evullisesti. Hakusassa olisi kunnollinen vannesaha....
 
Millä hinnalla tommonen hirviö lähtis?
 
kölö
e0700719
12.04.2011 09:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Harmi ku asut siellä mehtässä.. Mulla olis vanha liukuhihna ja moottori sille..
 
-Sami

 
Mut sähän voisit tehdä elämysmatkan kehäkolmosen ulkopuolelle :D
 
kölö
samipa
12.04.2011 14:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Mut sähän voisit tehdä elämysmatkan kehäkolmosen ulkopuolelle :D
 
Voisin hyvinkin, mutta auto on telakalla..
 
-Sami
 
weetube
18.04.2011 21:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli muuten uudet satula ja nauhaviilat aikas edullisesti Warmothilta muiden osa tilausten yhteydessä.
 
Että jos on herra Kilpikonnalta tilattavia, niin samalla...
 
Että joo...
cimar
23.04.2011 20:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Joskus ku tarvin jotain soitinrakennuksen kalliita työkaluja, kieretelen eka nuo teollisuuden työkalukaupat. Niistä saattaa löytyä vaikka mitä korvaavaa. Löysin kerran myös rautakaupasta puulistaa jonka kääntöpuolella oli juuri oikea radius otelaudalle.
Liimasin sen lankkuun ja oli hyvä radiusblogi
 
Melkein kaikki on sovellettavissa ku teollisuudella on vaikka minkälaista kilkutinta. Yks minkä ainaski joutuu ostamaan on nauhanpyöristysviila, sitä en ainaskaa ite oo saanu sovellettua.

 
bilteman pieni hiomakivi ja vetää kapealle osalle viilan kulmalla uran ja eiku nauhaa
pyöristämään,syö paremmin kuin viila ja kuluu molemmat sekä nauha että hiomakivi
 
friikki
25.04.2011 12:11:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neulaviiloja löytyy mm täältä:
 
http://www.kellonosat.fi/uusi2/index.php?tuoteryhma=20#75
 
Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :)
okabass
25.04.2011 13:09:17 (muokattu 25.04.2011 17:28:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Neulaviiloja löytyy mm täältä:
 
http://www.kellonosat.fi/uusi2/index.php?tuoteryhma=20#75

 
Tuttua kamaa (Kellokoulu -86-89). Neulaviiloista ym. tehdyillä viiloilla tuli tehtyä kymmeniä satuloita ja satularemppoja. Noille kun näyttää hiomakonetta ja dremeliä, niin saa kyllä satulaviilat tehtyä. Kannattaa aika rauhallisesti hioa, ettei viila lämpiä, ja teräs päästy (=pehmene).
 
Mutta kyllä nämä edellä mainitut satulaviilat ovat kätevät, niin kuin aina oikea, kunnon työkalu on.
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … _saddles/Double-edge_Nut_Files.html
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «