Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 250K volume ja 1 meg tone vs. vice versa
1
Ana
05.04.2011 22:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Postitin tämän eilen väärälle palstalle:

Olen katsellut erilaisia kytkentöjä tässä viime aikoina ja ainakin teleissä tuntuu olevan potikan arvot laidasta laitaan.

Onko jollain kokemusta tai tietoa mikä ero on esim. 250K volume, 1 meg tone ja 1 meg volume ja 250K tone kokoonpanoilla? Onko toinen kirkkaampi vai onko ero käytettävyydessä?

varakeef
06.04.2011 10:14:00

Minulla on yhdessä vanhassa telessä etumikissä (humppari) alkuperäiset megan volume ja tone, takamikissä (yksikelainen) tone on vaihdettu 250 kiloiseen.

Jonkun ammoisen omistajan viritys, varmaan miljoonalaatikosta ensimmäinen käteen osunut potikka on asennettu.

Minusta se toimii ihan perusloogisesti, näihin potikan arvoihin nyt kiinnitetään ihan kohtuuttomasti huomiota muutenkin. Oliko se nyt niin, että pienemmällä tonen arvolla tonen toiminta olisi pehmeämpää, säätövaraa ikään kuin enemmän? Volume on kyllä ainakin jyrkkä kuin mikä tuolla yhdistelmällä.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
wilo
06.04.2011 11:04:48

Ana: Postitin tämän eilen väärälle palstalle:

Olen katsellut erilaisia kytkentöjä tässä viime aikoina ja ainakin teleissä tuntuu olevan potikan arvot laidasta laitaan.

Onko jollain kokemusta tai tietoa mikä ero on esim. 250K volume, 1 meg tone ja 1 meg volume ja 250K tone kokoonpanoilla? Onko toinen kirkkaampi vai onko ero käytettävyydessä?

Mun kokemusten mukaan sekä saundissa että käytettävyydessä on eroa.
Nyrkkisääntö vois olla että mitä isompiarvoinen volumepotikka, sitä kirkkaampi saundi vola täysille säädettynä. Tone-potikan eri arvoista ei ole niinkään kokemusta, mutta porukka tuntuu sanovan samaa siitäkin. Joskus oli kokeilussa no load -tone (ääretön vastus täysillä), mutta se kirkasti saundia liikaakin.

Itte tykkään laittaa volumepotikan rinnalle vastuksen, jotta säätöalue olisi mukavamman tuntuinen (laajempi). Jäsen Akin treble bleed -modissa on vastus juuri noin http://muusikoiden.net/artikkelit/884 . Suosittelen muutenkin Aki Modia, koska sen avulla saundi ei tummene volaa pienennettäessä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti