Muusikoiden.net
02.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan liukkaus.
1
e0700719
30.03.2011 08:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Sain straton valmiiks. kaulassa on PU, joka on kiillotettu. Jäi aika tahmaseks soittamistuntuma. Olisko mitään kikkavitosta saada siitä vähä silkkisemmän tuntuseksi?

Pakko tähän vielä itseään ylistää että soipas hyvin :) Toki 40 euron valmiilta mikkipleksiltä ei voi hirveesti vaatia mut siihen nähden tosi hyvin.

kölö
MPU
30.03.2011 08:45:59

Teräsvillalla tai hiomahuovalla pinta mataksi.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samantien
30.03.2011 14:01:05

Mirkan Mirlon ultra fine 1500 on hyvä tuohon hommaan. Lavan pystyy rajaamaan esimerkiksi maalarinteipillä, jotta saa siistin rajan missä kiiltävä lakka muuttuu puolihimmeäksi.

No eipä tässä... Mitäs ite?
okabass
30.03.2011 14:06:14 (muokattu 30.03.2011 14:10:28)

e0700719: Moro!

Sain straton valmiiks. kaulassa on PU, joka on kiillotettu. Jäi aika tahmaseks soittamistuntuma. Olisko mitään kikkavitosta saada siitä vähä silkkisemmän tuntuseksi?

Sivele kaulaan ranskalaiseen kiilloitukseen tarkoitettua pulituuria (ei sellulakan kanssa käytettävää p.). Calainen recepti on: Sinolia ja sellakkahiutaleita. Antaa sellakan liueta Sinoliin muutaman päivän, ja sitten sivelee aineella kaulaa useita kertoja, antaen välillä kuivua n. 5-10 minuuttia. Mulla on omassa WAL- bassossa tuo PU-lakan päällä, ja hyvältä tuntuu. Sen voi sitten hioa haluamakseen, tai jättää kiiltäväksi kuten minulla. On vielä mukavan kellertävä sävyltään. Saa pois tarvittaessa etanolilla.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Krice
30.03.2011 16:49:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pohtinut usein tuota juttua. Minusta juuri mattapintaiset kaulat on liukkaimpia ja lakatussa pysyy sormet parhaiten kiinni.

1275 A+
30.03.2011 22:04:02

e0700719: Moro!

Himmeetä lakkaa kerros päälle ns "satiini" pinta on siinä. Eikä tarvi tehdä mitään käsittelyjä sen jälkeen. Kahteen kaulaan oon himmeen lakan laittanut ja hyvältä on tuntunut. Kiiltävä kyllä näyttää mielestäni paremmalta.

http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
samantien
31.03.2011 10:17:52

Jos kaulassa on jo valmis PU-lakkapinta, niin en näe mitään järkeä alkaa sotkemaan siihen päälle ylimääräisiä tököttejä. Hiomalla siihen saa sen liukkaan pinnan helpoiten ja koko homman tekemiseen menee maksimissaan 5 minuuttia.

No eipä tässä... Mitäs ite?
okabass
31.03.2011 10:35:40

samantien: Jos kaulassa on jo valmis PU-lakkapinta, niin en näe mitään järkeä alkaa sotkemaan siihen päälle ylimääräisiä tököttejä. Hiomalla siihen saa sen liukkaan pinnan helpoiten ja koko homman tekemiseen menee maksimissaan 5 minuuttia.

Älä näe. Minulla on ollut tuo tatina ainakin kymmenen vuotta käytössä, ja minulla se toimii paljon paremmin kuin hionta tms. Lisäksi lakkapinta säilyy alkuperäisenä. Sellakka on luonnon tuote, toisin kuin muoviselta, kalsealta tuntuva PU-lakka. Se kalsea tuntuma säilyy PU-lakassa, vaikka hioisi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sellakka

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Retku
31.03.2011 10:58:22

samantien: Jos kaulassa on jo valmis PU-lakkapinta, niin en näe mitään järkeä alkaa sotkemaan siihen päälle ylimääräisiä tököttejä. Hiomalla siihen saa sen liukkaan pinnan helpoiten ja koko homman tekemiseen menee maksimissaan 5 minuuttia.

Komppaan tätä, koska tätä konstia käytän itsekin. Ja viisi minuuttia on aika ruhtinaallinen aika arvio... tai vähintäänkin se sisältää jo tarvikkeiden kaivamisen laatikosta ja jälkien siivoamisen työn jälkeen.

En epäile etteikö mattalakka tai edellämainittu salainen pulituuriresepti toimivia konsteja olisi, mutta jotenkin vaan tuntuu hiton työläältä, kun tuo hieno hionta on perhanan nopia konsti ja toimii ku junan vessa. Pinta on liukas eikä muutu nihkeäksi edes nykyisessä kasvihuoneilmastossa (tm) suviaikaan keikkaillessa.

"Ei muuta kun huumori yllä ja lisää paskaa housuun!"
Retku
31.03.2011 11:02:28

okabass:Se kalsea tuntuma säilyy PU-lakassa, vaikka hioisi.

Tätä en allekirjoita. En ainakaan omalla tuntoaistilla erota mataksi hiottua PU lakkapintaa mataksi hiotusta Sellakka yms vintage lakkapinnasta. Hiontakäsittelyn oon tehny joka ainoaan kitaraan ja bassoon mitä mulla on ollu, ja aina on tullunna suhtkoht sama tuntuma näin niinku näppituntumalla testattuna. (Vintagesoittimiin ei oo ollu toistaiseksi varaa, niiden kohdalla kyseistä toimenpidettä tulisi ehkä harkittua toisenkin kerran, mutta enpä moiseen lähtisi lakkaakaan lisäilemään).

e0700719
31.03.2011 12:43:25

Tarkotus ei ollu sytyttää PU ja. Nitrolakan välille sotaa....Molemissa hyvät ja huonot puolet.

Ihan ekasta viestistä nappasin ton teräsvilla/karhunkieli vinkin ja ihan hyvä tuli. Kelpaa soitella kiitti.

kölö
Retku
31.03.2011 14:44:26

e0700719: Tarkotus ei ollu sytyttää PU ja. Nitrolakan välille sotaa...

Naah... parit pikku sodat viikossa pitää mielen virkeänä!

Tuomoo
31.03.2011 14:53:36

Retku: Naah... parit pikku sodat viikossa pitää mielen virkeänä!

Niinpä. Jos tämä aihe olisi kitarakamapalstalla, siellä jo Jucciz ja kumppanit kävisivät klassista hevisuunnikkaat vs. oikeat kitarat -juupas-eipäs-väittelyään. :)

Strato oli remontissa pari viikkoa sitten, ja samalla sitten operoin kaulaa. Se on muuten käteen sopiva kaula, mutta kädet hikoaa siinä ihan älyttömästi, ja sen jälkeen se on kauhean tahmainen ja raskas soittaa. Hioin 1200-paperilla kevyesti, ja tuli parempi kuin hyvä. Ehkä olisi vielä hienommallakin voinut hioa, mutta tuo kelpaa. En tiedä mikä lakka siinä pinnassa on, veikkaan itse PU-lakkaa. Sama juttu on maalikaulaisessa Lespassa.

Lainaanpa tätä vähän vastaavaan kysymykseen.
Miten muuten natural satin -pinta kitaaran tehdään? Mulla yhdessä kitarassa sellainen on, onko se petsi+lakka, öljy+vaha vai petsi+vaha vai mikä? Kaulaa pitäisi vähän käsitellä, se on halpa kimpattu kitara, ja kaulassa tuntuu jonkin verran ärsyttävää ryppyisyyttä pinnassa. Jos tuon hioo, niin pitääkö esim. vahapinnalle tehdä jotakin sen jälkeen?

This signature has been deleted by Chuck Norris.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti