Muusikoiden.net
05.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Hiontaterä" sähköporaan
1
karkki
17.03.2011 19:32:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän olen miettinyt yhden rakennussarjakitarani lavan uudelleen muotoilua. Patalaiskana miehenä ryhdyin tuumimaan, että josko sen tekisi vähemmällä vaivalla jotenkin muuten kuin käsin jyrskyttämällä.

Onko tavalliseen joka kodin perussähköporakoneeseen saatavana jotain sellaista terän paikalle kiinnitettävää hiontapäätä, jolla voisi esimerkiksi kätevästi hioa tällä hetkellä suoraksi sahattua lavan sivua miedosti sisään kaartuvaksi? Pora kantaa Boschin nimeä, jos sillä jotain merkitystä on.

Kuvittelin, että se voisi olla vähän kuin pyöreä viila.

nimim. "Ei rautakauppaan myyjiä naurattamaan kuin viimeisessä hädässä"

Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Antti1
17.03.2011 19:35:09 (muokattu 17.03.2011 19:36:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työkaluja voi valmistaa helposti myös itse, jos kaupassa ei ole heti hätään sopivaa. Hommaat hiomarullan, jonkun "putken" sen sisään ja akseliksi käy kierretanko sekä mutteri. Vähän jos viilalla vielä veistää tangon poran puoleista päätä kulmikkaaksi, niin pysyy hienosti vauhdissa mukana.

Jonkinlaista poraan mahtuvaa hiomarullaa voit myös valmiina kysellä kaupoista.

E: Hommahan toimii sitten parhaiten niin, että pora on jotenkin pultattu paikoilleen rulla ylöspäin. Koko komeuden päällä mieluusti vielä jonkinlainen hiomataso, jos tarpeelliseksi kokee. HC-nikkari virittää purunpoistonkin imuria varten tohon tasoon.

Listen motherfucker you're about to pay your dues!
samipa
17.03.2011 19:41:26 (muokattu 17.03.2011 19:42:57)

Ehkä tarkoitit jotain tällaista:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Höh, ei toi linkki toiminut halutulla tavalla. Laita hakusanaksi hiomarulla niin tuleepi toi alla oleva.

(HIOMARULLASARJA, 25 OSAA)

Ei kallis..

-Sami

karkki
17.03.2011 21:33:12

samipa: Ehkä tarkoitit jotain tällaista:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Höh, ei toi linkki toiminut halutulla tavalla. Laita hakusanaksi hiomarulla niin tuleepi toi alla oleva.

(HIOMARULLASARJA, 25 OSAA)

Ei kallis..

-Sami

Joo, tuo voisi olla sopiva, jos toimii.
Mulla oli kerran lainassa joku Bilteman "dremel" ja siihen kauhea määrä jotain lisätarvikkeita. Oli jotain tuon näköisiäkin, joita kokeilin. Vehjes pyöritti kyllä sitä kumitappia, mutta hiomapaperirengas pysyi mitään hiomatta paikallaan.
Ehkä en vain osannut.

Kefiiri
17.03.2011 21:53:34

karkki: Vehjes pyöritti kyllä sitä kumitappia, mutta hiomapaperirengas pysyi mitään hiomatta paikallaan.
Ehkä en vain osannut.

Eikös ainakin noissa isommissa hiomarullissa ole jossain päin vartta mutteri jota kiristämällä kumiosa pullistuu sen verran että hiomapaperirengas kiristyy paikoilleen.

Fat Masterson
17.03.2011 22:30:36

Bilteman isot hiomarullat ovat todella toimivia eivätkä maksa paljon mitään. Ne tosiaan voi kiristää paikoilleen niin että hiomapaperi pyörii taatusti kumirullan mukana.

warlock
19.03.2011 00:17:05

ite olen teipannu norm. poranterän ympärille hiomapaperin ja sitte hionu. on toiminu ihan suht ok

karkki
19.03.2011 15:21:54

warlock: ite olen teipannu norm. poranterän ympärille hiomapaperin ja sitte hionu. on toiminu ihan suht ok

Tässä tapauksessa olisi tosiaan tarkoitus lapaa vähän uudelleenmuotoillakin, ei vain hioa pintaa. Siihen tuo ratkaisu voi olla vähän turhan heppoinen.

jPekka
20.03.2011 13:29:56

Rullien lisäksi on olemassa myös sellaisia hiomateriä, joissa poranterävarteen on kiinnitetty säteettäin monta hiomapaperisuikaletta. Olen tuollaista käyttänyt esimerkiksi soololovien sisäkaarteiden tasoitteluun, ja ihan hyvää jälkeä teki. Sille on nimikin, joka nyt ei suostu putkahtamaan päähäni.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Antti1
20.03.2011 13:33:50

jPekka: Rullien lisäksi on olemassa myös sellaisia hiomateriä, joissa poranterävarteen on kiinnitetty säteettäin monta hiomapaperisuikaletta. Olen tuollaista käyttänyt esimerkiksi soololovien sisäkaarteiden tasoitteluun, ja ihan hyvää jälkeä teki. Sille on nimikin, joka nyt ei suostu putkahtamaan päähäni.

Tuosta tuli mieleeni, että poriin on myös "jyrsimen teriä". Sellaisia kierteisiä poranteriä, jotka ovat kuitenkin hammastettu. Sellaistakin voisi kokeilla, jos tarvii paljon napata pois ja ei ole mitään sahaa tarjolla. Nimeä en tietty muista minäkään tähän hätään.

Listen motherfucker you're about to pay your dues!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti