Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonin magneetin vaihtaminen ja hankinta
1 2 3 4 5
Metalkallo
26.02.2015 01:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Slug on sellainen ei säädettävä napapala ja bobbin on se muoviosa mikistä, mihin ne langat käämitään ja jonka sisään tulee ne napapalat.
 
Jos magneetti on väärinpäin, niin tulee vaiheongelmia, saundi on sellanen ohut ja riipivä.
 
Itse vedin '59 kaulamikkiin half air-modin. Tuli vähemmän bassoinen ja jotenkin avoimemman kuulonen. No, sanotaanko, että "ilmavampi".

 
Ok. Tässä linkissä sanotaan, että "N" merkki tulisi noita ei säädettäviä päin(kuvakin). Mutta kun ei ole N merkkiä niin mistähän sen sitten tietää?
http://www.projectguitar.com/tut/barmagswap.htm
 
Onko noilla magneetin sivuilla väliä miten päin ovat, vai onko sillä vain väliä kummin päin itse magneetti on kokonaisuudessaan?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Decadetroll
26.02.2015 07:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ok. Tässä linkissä sanotaan, että "N" merkki tulisi noita ei säädettäviä päin(kuvakin). Mutta kun ei ole N merkkiä niin mistähän sen sitten tietää?
http://www.projectguitar.com/tut/barmagswap.htm
 
Onko noilla magneetin sivuilla väliä miten päin ovat, vai onko sillä vain väliä kummin päin itse magneetti on kokonaisuudessaan?

 
Sillä on väliä miten päin kokonaisuudessaan on magneetti. N ja S puolet voit tarkistaa esim. pienellä kompassilla.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Metalkallo
26.02.2015 21:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Sillä on väliä miten päin kokonaisuudessaan on magneetti. N ja S puolet voit tarkistaa esim. pienellä kompassilla.
 
Kiitos. Olisipas nyt kompassi...:)
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Decadetroll
27.02.2015 08:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kiitos. Olisipas nyt kompassi...:)
 
Halpoja kompasseja saanee melkeenpä mistä vaan... tokmannit jne.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Kefiiri
27.02.2015 09:01:51 (muokattu 27.02.2015 09:02:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äh... ei mitään!
 
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
27.02.2015 13:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Halpoja kompasseja saanee melkeenpä mistä vaan... tokmannit jne.
 
Ok.
 
Muuten... Kun molempien mikkien magneettien merkatut sivupuolet on niitä -ei säädettäviä ruuveja kohti- ja mikeistä katsoen toisiaan kohti, niin tarkoittaako tämä että magneetit/mikit toimii yhdessä kunnolla? Silloin kun toisen mikin tai molempien mikkien magneettien sivupuolet eivät ole toisiaan kohti niin silloin tulee niitä virhe ääniä? Tarkoitan nyt siis jos molemmissa mikeissä magneetit on käännetty sivuttaissuunnassa (ei ympäri siis) vaikka niitä säädettäviä ruuveja kohti. Ihan kiinnostuksesta vain kysyn, en löytänyt googlesta juttua tästä.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
kojones
27.02.2015 18:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ok.
 
Muuten... Kun molempien mikkien magneettien merkatut sivupuolet on niitä -ei säädettäviä ruuveja kohti- ja mikeistä katsoen toisiaan kohti, niin tarkoittaako tämä että magneetit/mikit toimii yhdessä kunnolla? Silloin kun toisen mikin tai molempien mikkien magneettien sivupuolet eivät ole toisiaan kohti niin silloin tulee niitä virhe ääniä? Tarkoitan nyt siis jos molemmissa mikeissä magneetit on käännetty sivuttaissuunnassa (ei ympäri siis) vaikka niitä säädettäviä ruuveja kohti. Ihan kiinnostuksesta vain kysyn, en löytänyt googlesta juttua tästä.

 
Kokeile niin tiedät miltä virhe äänet kuulostaa, ei oo paha homma kääntää ympäri jos ei kuoria ole.
 
Metalkallo
27.02.2015 19:29:49 (muokattu 27.02.2015 19:33:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Kokeile niin tiedät miltä virhe äänet kuulostaa, ei oo paha homma kääntää ympäri jos ei kuoria ole.
 
Kuoret on, mutta ovat tietty tällä hetkellä pois päältä kun testaillut. Tuossa viimeisimmässä viestissä ei ollut kyse kuitenkaan virheäänistä vaan siitä, että miten ja tai vaikuttaako se millään tavalla kumpaan suuntaan molempien mikkien magneetin polariteetti osoittaa sivusuunnassa. Eli jos vaikka kaulamikin magneetin toinen sivu osoittaa kohti tallamikkiä ja tallamikin taas kaulamikkiä, kummassakin mikissä siis magneetin jompi kumpi N tai S sivu osoittaa niitä ei säädettäviä mikin ruuveja päin ja täten mikeistä katsoen toisiinsa päin. Vähän hankala selittää, toimisi paremmin ehkä näyttäen. :)
 
Mut tosiaan... Kun katsoo kompassilla niin kumpi noista N ja S sivuista tulee siis kohti niitä mikin säädettäviä ruuveja? Puhutaan nyt siis magneetin sivuista joissa voi olla N tai S merkki, ei kääntämisestä ylös/alas.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Metalkallo
01.03.2015 00:41:14 (muokattu 01.03.2015 00:47:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on A2 magneetti vaihdettu SD:n 59n kaulamikkiin ja tässä pientä testi videota:
http://youtu.be/k4qh7vmK1ak?t=2m9s
 
Kitara on Edwards 98ltc lp jossa tallassa seth lover ja kaulassa tuo A2 59n.
 
Eipä tuo ole nauhoitettu kuin tuolla ZoomQ2HD:lla, mutta on sentään parempi kuin normi kamera. Ja eipä mun soittotaidot ole kovin kummoiset.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Decadetroll
01.03.2015 06:10:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Nyt on A2 magneetti vaihdettu SD:n 59n kaulamikkiin ja tässä pientä testi videota:
http://youtu.be/k4qh7vmK1ak?t=2m9s
 
Kitara on Edwards 98ltc lp jossa tallassa seth lover ja kaulassa tuo A2 59n.
 
Eipä tuo ole nauhoitettu kuin tuolla ZoomQ2HD:lla, mutta on sentään parempi kuin normi kamera. Ja eipä mun soittotaidot ole kovin kummoiset.

 
No, mitenkä vaikutti alkuperäiseen saundiin verrattaessa ja oletko tyytyväinen?
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Metalkallo
01.03.2015 14:41:53 (muokattu 01.03.2015 16:34:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: No, mitenkä vaikutti alkuperäiseen saundiin verrattaessa ja oletko tyytyväinen?
 
Kuuntelitko tuota mun klippiä? Jos kuuntelit niin mikä on sun mielipide? Kuulostiko oikealta tai hyvältä? Lähinnä siksi kysyn kun asensin sen magneetin -luultavasti- oikein päin, mutta laitoin magneetin sinisellä merkatun sivupuolen kohti noita säädettäviä ruuveja.
 
Tässä vielä marsun kanssa tuo 59n A2:
https://www.youtube.com/watch?v=4pho_hW46C0
 
Kamera oli suht lähellä comboa ja äänentaso hiukan kovalla joten välillä kuulee hiukan tausta särinää muttei paljoa.
 
Mitä omaan kokemukseen nyt tulee tuosta A2:lla, niin toimiihan se aika hyvin ja aika tyytyväinen olen. Mulla on ongelmana kuitenkin hieman se, että tykkään 59n:n soundista A2:lla että A5:lla. :)
 
Mutta mitä nyt noihin eroihin tulee A5 versioon, niin äänentaso toimii nyt paremmin tuon seth loverin(talla) kanssa, ne on nyt enemmän samalla viivalla toistensa kanssa kun käyttää keskiasentoa kytkimestä, ja kaulaan vaihtaessakaan äänentaso ei hyppää enää niin korkealle kuin ennen. 59n on selvästi yhä se agressiivisempi tehoiltaan mutta ei liian. Keskialuetta(middleä) tuli selvästi hieman lisää eikä mikki kuulostaa enää niin tuhdilta tarkoittaen sitä bassoa mistä jotkut on valittaneet 59 mikistä kaulapaikalla. Omassa edwards lp:ssä tosin tuo stock A5 59n toimii pirun hyvin eikä kuulosta liian bassolta. Kaiken kaikkiaan A2 59n on hyvän kuuloinen varsinkin bluesia soittaessa. Ihan värisyttää kun soittaa buesia sillä, nam.

Stock 59b tallamikki on aika kirkas ja pehmeä joten veikkaan että A2:n siihenkin pistämällä siitä saa paljon paremman. 59:t settinä A2 magneeteilla on varmasti kova setti bluesiin les paulissa tai ylipäätänsä mahonki runkoisissa kitaroissa.

Tämän kokemuksen perusteella suosittelen vaihtamaan A2 59:n.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Decadetroll
01.03.2015 18:04:33 (muokattu 01.03.2015 20:24:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kuuntelitko tuota mun klippiä? Jos kuuntelit niin mikä on sun mielipide? Kuulostiko oikealta tai hyvältä? Lähinnä siksi kysyn kun asensin sen magneetin -luultavasti- oikein päin, mutta laitoin magneetin sinisellä merkatun sivupuolen kohti noita säädettäviä ruuveja.
 
Tässä vielä marsun kanssa tuo 59n A2:
https://www.youtube.com/watch?v=4pho_hW46C0
 
Kamera oli suht lähellä comboa ja äänentaso hiukan kovalla joten välillä kuulee hiukan tausta särinää muttei paljoa.
 
Mitä omaan kokemukseen nyt tulee tuosta A2:lla, niin toimiihan se aika hyvin ja aika tyytyväinen olen. Mulla on ongelmana kuitenkin hieman se, että tykkään 59n:n soundista A2:lla että A5:lla. :)
 
Mutta mitä nyt noihin eroihin tulee A5 versioon, niin äänentaso toimii nyt paremmin tuon seth loverin(talla) kanssa, ne on nyt enemmän samalla viivalla toistensa kanssa kun käyttää keskiasentoa kytkimestä, ja kaulaan vaihtaessakaan äänentaso ei hyppää enää niin korkealle kuin ennen. 59n on selvästi yhä se agressiivisempi tehoiltaan mutta ei liian. Keskialuetta(middleä) tuli selvästi hieman lisää eikä mikki kuulostaa enää niin tuhdilta tarkoittaen sitä bassoa mistä jotkut on valittaneet 59 mikistä kaulapaikalla. Omassa edwards lp:ssä tosin tuo stock A5 59n toimii pirun hyvin eikä kuulosta liian bassolta. Kaiken kaikkiaan A2 59n on hyvän kuuloinen varsinkin bluesia soittaessa. Ihan värisyttää kun soittaa buesia sillä, nam.

Stock 59b tallamikki on aika kirkas ja pehmeä joten veikkaan että A2:n siihenkin pistämällä siitä saa paljon paremman. 59:t settinä A2 magneeteilla on varmasti kova setti bluesiin les paulissa tai ylipäätänsä mahonki runkoisissa kitaroissa.

Tämän kokemuksen perusteella suosittelen vaihtamaan A2 59:n.

 
En vielä ole kerennyt kuuntelemaan, ei kehtaa kännykän kaiuttimesta kuunnella.
 
Jos tuntuu, että haluat vielä hieman alemmas tuota tehoa, niin kokeileppa ihmeessä tuota half air-modia. Tiputtaa ulostuloa ja tekee muutenkin hieman erilaiseksi tuon 59:n.
 
edit.
 
No niin, nyt kuuntelin klipit ja hyvältähän tuo kuulosti. Ois tietysti helpompaa arvioida magneetin vaikutusta, jos olis ennen ja jälkeen-tyylinen tuo vertailu, mutta käyhän se näinkin. Tuo '59 on todellakin melko "boomy" alkuperäisessä kuosissaan, bassot huutaa ylitse muun. Paljon keveämmän ja tasapainoisemman kuuloinen on tuolla alnico II-vaihtoehdolla.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Metalkallo
01.03.2015 22:38:52 (muokattu 01.03.2015 22:41:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Jos tuntuu, että haluat vielä hieman alemmas tuota tehoa, niin kokeileppa ihmeessä tuota half air-modia. Tiputtaa ulostuloa ja tekee muutenkin hieman erilaiseksi tuon 59:n.

No niin, nyt kuuntelin klipit ja hyvältähän tuo kuulosti. Ois tietysti helpompaa arvioida magneetin vaikutusta, jos olis ennen ja jälkeen-tyylinen tuo vertailu, mutta käyhän se näinkin. Tuo '59 on todellakin melko "boomy" alkuperäisessä kuosissaan, bassot huutaa ylitse muun. Paljon keveämmän ja tasapainoisemman kuuloinen on tuolla alnico II-vaihtoehdolla.

 
Aika tyytyväinen olen tuohon tällä hetkellä. Se on A2:lla selvästi tasapainoisempi ja jotenkin rikkaamman kuuloinen tuo 59, mutta muuten mikki kuulostaa silti vielä selvältä 59:ltä.
 
Täytyy etsiä tietoa tuosta modista jos joskus rupeaa kiinnostamaan. Ja joo, olisin voinut tietty tehdä vertailun jos olisin tajunnut. Täytyy katsoa jos ottais jostain toisesta videosta palan alkuperäisestä ja toisen palan tuosta A2 videosta ja tekis vertailun.
 
Alkuperäisenä 59n kuulosti omaan makuun todella hyvältä myös mun edwards lp:ssä, ei ollut liian boomy, tumma tai kirkas, tosin boomimpi kuin nyt mutta muuten just sopiva. Edwards kun on aika kirkas soinniltaan niin arvelen että kitaran kirkkaus juuri tasapainotti liian basson pois.
 
59 ja Seth toimii aika hyvin yhteen, mutta halusin kokeilla jos A2:lla saisi toimimaan vielä paremmin ja kyllähän ne toimii. :)
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Metalkallo
04.03.2015 03:36:59 (muokattu 04.03.2015 03:37:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan muuten saako valmiiksi magnetisoituja mikkien alnico magneetteja mistään suomesta tai euroopasta?
 
Katselin tuon mojotonen valikoimaa ja kaikki tarvittava löytyisi ja valmiiksi magnetisoituina, mutta lähetyskulut on aika hirveät. :/
 
Löytyykö yhtään liikettä lähempää vai onko pakko tyytyä ostamaan magneetit joilla itse magnetisoida?
 
Jos joutuu itse, niin tällaiset on varmaan hyvät?
http://www.magneettikauppa.fi/epage … 82901/Products/block-20-10-5-ni-n35
 
Ja miksei muuten täällä torilla kukaan myy magneetteja mikkeihin?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Insane Kane
04.03.2015 07:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm
 
Kefiiri
04.03.2015 09:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan magnetisoinut mikrofonien magneetteja. Mistä tietää että magnetismia on "tarttunut" juuri oikea määrä?
 
Muistan lukeneeni, että Nevalainen on joskus vähentänyt magnetismia alnico-magneeteista kuumentamalla niitä löylykauhassa kiukaalla. Eli jos tavoitteena ei ole perusteellinen saturaatio magnetismin suhteen, niin ihan perstuntumaltako homma tehdään?
 
En ole musiikin asiantuntija.
kojones
04.03.2015 09:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En ole koskaan magnetisoinut mikrofonien magneetteja. Mistä tietää että magnetismia on "tarttunut" juuri oikea määrä?
 
Muistan lukeneeni, että Nevalainen on joskus vähentänyt magnetismia alnico-magneeteista kuumentamalla niitä löylykauhassa kiukaalla. Eli jos tavoitteena ei ole perusteellinen saturaatio magnetismin suhteen, niin ihan perstuntumaltako homma tehdään?

 
Onhan noita gauss-mittareita.
 
Metalkallo
04.03.2015 20:03:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: http://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm
 
Kiitos, tuli tilattua tuolta parit magneetit. Kysyin olivatko valmiiksi magnetisoidut ja kuulemma olivat nuo bar magneetit eli levymagneetit. Hieman kalliita kyllä.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
basisti1971
05.03.2015 10:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Metalkallo: Ja miksei muuten täällä torilla kukaan myy magneetteja mikkeihin?
 
Varmaankin enemmän retorinen kuin reaalikysymys tuo, mutta kun magneetit maksavat muutamia kymmeniä senttejä, tai maks muutamia euroja per mikki alaan erikoistuneissa liikkeissä, kuinka moni olisi valmis maksamaan mnet-ekstraa siitä että saisi ostaa mnetin torilta saman tavaran?
 
En minä ainakaan.
 

 
Kefiiri: En ole koskaan magnetisoinut mikrofonien magneetteja. Mistä tietää että magnetismia on "tarttunut" juuri oikea määrä?
 
Tee-Se-Itse magnetismimittari on yksinkertaisimmillaan Hall-anturi, jännitelähde ja yleismittari.
Hall-anturin kun valitsee oikein, vältytään laskimen käytöltä.
 
Googlessa (vaikkapa DIY gaussmeter) saattaisi kenties olla joitain ohjeitakin ;).
 

 
Kefiiri: Eli jos tavoitteena ei ole perusteellinen saturaatio magnetismin suhteen, niin ihan perstuntumaltako homma tehdään?
 
Voihan sitä perstuntumaltakin tehdä jos on laiska, tai ei vaan asia yksinkertaisesti kiinnosta, mutta aina tulee sitten mitä sattuu tulemaan.
Mittari on halpa, ykkös euroja kun itse tekee, joten korkeat kustannuksetkaan ei oikein puolla arvuuttelemalla magnetoimista.
 
Mittaustuloksen kun vielä pistää kirjoittaen mikkiin muiden mitattujen/laskettujen parametrien kaveriksi, voi myöhemminkin vertailla eri variaatioita.
 
T:Samuli
 
Metalkallo
05.03.2015 13:10:42 (muokattu 05.03.2015 13:12:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Varmaankin enemmän retorinen kuin reaalikysymys tuo, mutta kun magneetit maksavat muutamia kymmeniä senttejä, tai maks muutamia euroja per mikki alaan erikoistuneissa liikkeissä, kuinka moni olisi valmis maksamaan mnet-ekstraa siitä että saisi ostaa mnetin torilta saman tavaran?
 
En minä ainakaan.

 
Luulen kyllä että joku saattaisi ostaa jos ne magneetit olisivat valmiiksi magnetisoituja. Tietty nyt tällä hetkellä tuo postimaksu on aikas hirveä ja sehän siinä tekis aika kivasti lisää hintaa et juu, kalliiks tulis.
 
Mun mielestä suomessakin ihmisten kannatais vaihdella enempi noita magneetteja mikkeihin siinä tapauksessa jos mikki ei kuulosta aivan miltä halutaan. Moni valittaa duncanin JB:tä les paulissa yleensä, mutta magneetin vaihdolla siitä sais ihan kelvollisen pauliin kun A2 magneetti muuttaa basso aluetta hiukan löysemmäksi(kuten A2 mikeissä on), lisää keskialuetta ja ehkä hiukan paremmat puhtaat. Tehohan tuossa JB:ssä pysyy, se ei katoa mihinkään.
 
Helpoin tapa vaihtaa magneetti mikkiin on tietty ottaa se mikistä ja laittaa toiseen mikkiin kuten itse tein.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «