Muusikoiden.net
08.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassotaajuuksia edullisesti tietokoneelta?
1
zkelez
20.02.2011 21:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku vinkata, miten saisi halvalla lisää bassotaajuuksia esiin tietokoneelta. Olen siis basisti ja vähän häiritsee kun ei musiikista pysty poimimaan kuvioita. Mulla on tässä kiinni JVC RX-230R vahvistin ja jotkut edulliset sonyn kaks elementtiset purkit.

Hankkiako tähän joku subbari ja millainen? Vai suosiolla joku tietokonekajaripaketti? Ei tietenkään tekisi mieli tehdä vanhaa laitteistoa turhaksi.

Antti1
20.02.2011 22:44:17

Erittäin väärä alue, mutta menköön. Mun mielestä subbari on väärä keino niiden bassolinjojen tulkitsemiseen, eikä se erottelu löydy niiltä alemmilta taajuuksilta. Kuuntelunautintoa se sensijaan voi kyllä lisätä, mikäli muu paketti on ympäriltä kunnossa. Siitä en osaa tolla sun listauksellasi sanoa mitään, mutta se tarkoittaa kaikkea signaalitiehen ja äänen akustiseen välittymiseen liittyvää: mahdollinen signaalin pakkaus, muuntimet, johdot, vahvari, kaiuttimet, mahdolliset säädöt, sijoittelu, akustointi/akustiikka jne. Menemättä sen tarkemmin noihin sanoisin, että helpoin tapa parantaa kuuntelun erottelevuutta on lähes poikkeuksetta hyvien kuulokkeiden ostaminen. Subbari sensijaan voi tärvellä erottuvuutta kovin helposti entistä pahemmaksi.

Listen motherfucker you're about to pay your dues!
zkelez
20.02.2011 22:54:14

No mä vähä pelkäsinki mutta kun noita alueita on 324 eikä mikään ollut kaiuttimet... Niin tässä siis ongelma on siinä, kun ei näist elementeist vaan saa matalia taajuuksia. Kuulokkeet ei nyt ole se mitä hakisin kun ihan yleistä musiikinkuuntelukokemusta haluan myös parantaa.

Antti1
20.02.2011 23:00:03

zkelez: No mä vähä pelkäsinki mutta kun noita alueita on 324 eikä mikään ollut kaiuttimet...

Toi muu yleinen ja siellä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=90105

Niin tässä siis ongelma on siinä, kun ei näist elementeist vaan saa matalia taajuuksia. Kuulokkeet ei nyt ole se mitä hakisin kun ihan yleistä musiikinkuuntelukokemusta haluan myös parantaa.

Ehkä sun kannattais uuden romun hankkimisen sijaan keskittyä eliminoimaan huonot osat kokonaisuudesta ja korvata ne paremmilla. Lopputulos ei parane juurikaan sillä, että huonon lähtötilanteen kaveriksi hommataan pino uutta tekniikkaa. Hyvät kaiuttimet hyvällä vahvarilla toistavat kyllä juuri sen mitä pitääkin suurimmassa osassa musiikkia. Tietokonekaiuttimista melko varmasti yhdetkään eivät kuulu tähän kategoriaan, vaikka niissäkin on kehitystä tapahtunut.

MPU
21.02.2011 08:21:25

zkelez: No mä vähä pelkäsinki mutta kun noita alueita on 324 eikä mikään ollut kaiuttimet... Niin tässä siis ongelma on siinä, kun ei näist elementeist vaan saa matalia taajuuksia. Kuulokkeet ei nyt ole se mitä hakisin kun ihan yleistä musiikinkuuntelukokemusta haluan myös parantaa.

Jos ihan yleiseen musan kuunteluun niin sitten kunnon kaiuttimet. Vahvistimella ei niin kovinkaan suurta merkitystä ole jos pöntöt eivät toista kunnolla. Kunnon kaiuttimet voi sisältää subbarin tai sit ei.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jymi
21.02.2011 10:12:49

Parempi äänikortti koneeseen saattaa auttaa.

Antti1
21.02.2011 13:46:55

Jymi: Parempi äänikortti koneeseen saattaa auttaa.

Ei se matalampia taajuuksia juurikaan auta toistamaan, vaikka olisi miten hyvä kortti tahansa. Ongelma on melko varmasti siellä akustiikan ja kaiuttimien osastolla.

wilo
21.02.2011 14:50:08

Antti1: Ei se matalampia taajuuksia juurikaan auta toistamaan, vaikka olisi miten hyvä kortti tahansa. Ongelma on melko varmasti siellä akustiikan ja kaiuttimien osastolla.

Usein pieni-impedanssinen kuorma kytkettynä huonolaatuiseen ulostuloon aiheuttaa juurikin bassotaajuuksien huomattavaakin vaimennusta. Tän huomaa helposti kytkemällä pieni-impedanssiset kuulokkeet halpaan mp3-soittimeen ja vertaamalla esim. laatustereoiden kuulokeliitäntään.

Ketjun kysyjälle sanoisin, että kuulokkeilla saa tyypillisesti erottelevamman äänen kuin saman hintaisilla kaiuttimilla. Eli ehdotan kohtuullisten kuulokkeiden hankkimista.

Antti1
21.02.2011 14:54:56

wilo: Usein pieni-impedanssinen kuorma kytkettynä huonolaatuiseen ulostuloon aiheuttaa juurikin bassotaajuuksien huomattavaakin vaimennusta. Tän huomaa helposti kytkemällä pieni-impedanssiset kuulokkeet halpaan mp3-soittimeen ja vertaamalla esim. laatustereoiden kuulokeliitäntään.

No sanotaan näin: vahvarin sisääntulo ei aiheuttane impedanssiongelmia käytännössä juuri millään äänikortin linjatasoisella lähdöllä, joten kamalan merkittävää parannusta äänikorttia vaihtamalla on turha odottaa. Usein parannus on jopa luokkaa olematon, ainakin lähes minkä tahansa muun signaaliketjun osan vaihtamiseen verrattuna.

Jymi
21.02.2011 15:16:39

Antti1: Ei se matalampia taajuuksia juurikaan auta toistamaan, vaikka olisi miten hyvä kortti tahansa. Ongelma on melko varmasti siellä akustiikan ja kaiuttimien osastolla.

Auttaa silloin, jos nykyinen on sellainen onneton joka leikkaa kaistaa bassopuolelta tuntuvasti. Joissain emolevyjen integroiduissa äänikorteissa olen törmännyt tähän. Toki jos nykyinen on tältä osin kunnossa, niin uudella ei parannusta aikaan saa.

wilo
21.02.2011 15:30:50

Jymi: Auttaa silloin, jos nykyinen on sellainen onneton joka leikkaa kaistaa bassopuolelta tuntuvasti. Joissain emolevyjen integroiduissa äänikorteissa olen törmännyt tähän. Toki jos nykyinen on tältä osin kunnossa, niin uudella ei parannusta aikaan saa.

Vähän samoja kokemuksia on mulla, joskin hieman vanhemmista integroiduista äänipiireistä.

pt_
02.03.2011 18:44:18

Jos vain jostain onnistut hommaamaan, niin osta creativen z10 kaiuttimet(ei enää valmisteta)! Minulla on, ja ovat kyllä hinta/laatusuhteeltaan loistavat, ne bassotkin kuuluvat sopivasti. Maksoivatkin alle sata euroa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti