Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itsetehdyn kitaran myyminen
1 2 3 4
1275 A+
14.02.2011 18:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komee on tele. Makuja on monen laisia, olisin kyllä vetänyt jonkun värin pintaan korostamaan syykuvioita. Mutta hyvän näköinen on tolleenkin.
 
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
Nick Curry
26.11.2011 22:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+: Komee on tele. Makuja on monen laisia, olisin kyllä vetänyt jonkun värin pintaan korostamaan syykuvioita. Mutta hyvän näköinen on tolleenkin.
 
Kiitos. Kokeilin ensin väripintaa, mutten saanut siitä tarpeeksi läpikuultavaa, joten tein sitten luonnollisen värisen.
 
Goldtopin tilaaja teki sitten oharin. Vetosi ensin rahapulaan ja ilmoitti sitten, ettei ollut mitään koskaan tilannutkaan. Taas opin jotain. Olisi pitänyt ottaa tilaus kirjallisena eikä luottaa tuttuun tyyppiin. Onneksi sain skeban myydyksi toiselle. Annoin sen mennä tonnilla. Hädin tuskin sain omat pois, mutta ainakin kitara pääsi hyvään kotiin.
 
lolQ
27.11.2011 02:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se muka niin vaikeaa? Materiaalin hinta + mahd. työkoneiden sähkönkulutus + joku muutaman euron tuntipalkka, jos sitäkään. Jos harrastat kitaroiden rakentelua niin pääasia olisi päästä +/- 0 tilanteeseen?
 
basisti1971
27.11.2011 08:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
lolQ: Onko se muka niin vaikeaa? Materiaalin hinta + mahd. työkoneiden sähkönkulutus + joku muutaman euron tuntipalkka, jos sitäkään. Jos harrastat kitaroiden rakentelua niin pääasia olisi päästä +/- 0 tilanteeseen?
 
Puuhaa jo 80 luvulla yrittäneenä voin sanoa että +/-0 tilanteeseen pääseminen on työn ja tuskan takana, vaikka kuinka laskisi. Ja tuolloin Kiina-ilmiöstä ei ollut tietoakaan, Rockyt, Applauset, ynnä muut sonnat olivat kyllä "halpoja", mutta aivan kamalia.
 
Parit tuotokseni möin, enkä kummastakaan päässyt omilleni.
 
Korjaukset, säätelyt parantelut yms. tuottavat oikeasti, ja niitähän riittäisi jos olisi aikaa/viitseliäisyyttä niitä tehdä.
 
T:Samuli
 
jaakkor
27.11.2011 20:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tehnyt 3 oikeata kitaraa: ekan möin 500 e, kaksi seuraavaa n.1000e.
Toki 2 näistä kitaroista tein ilman ostajaa joten oli helpompi myydä kun pystyi antamaan testiin. 3 tuli sitten kahden ensimmäisen maineen perusteella.
 
Hyvä puoli on se, että kitarat on olleet keikka käytössä aktiivisilla muusikoilla ja se on kyllä kaikkein paras tapa mainostaa, lähes kaikki yhteyden otot oikeista kitaroista on tullut sitä kautta että joku on testannut jossain keikan yhteydessä näitä valmiita kitaroita.
 
Sikarilaatikko ja kierrätys soittimet menee taas helposti myös nettisivujen kautta, sillä niissä ei osto kynnys ole kovin suuri alemman hinnan takia.
 
Nick Curry
01.12.2011 23:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lolQ: Onko se muka niin vaikeaa? Materiaalin hinta + mahd. työkoneiden sähkönkulutus + joku muutaman euron tuntipalkka, jos sitäkään. Jos harrastat kitaroiden rakentelua niin pääasia olisi päästä +/- 0 tilanteeseen?
 
Minun pitäisi hiljalleen saada soitinrakennuksesta jotenkin kannattava sivutoimi eli toiminnan pitäisi maksaa itsensä ja mieluusti tuottaa hieman suolarahojakin. Mitään suurta bisnestä kitaranrakennuksesta ei minulle varmasti tule, mutta suurin osa skeboista pitäisi saada myydyksi jo siksi, ettei nurkkiin mahdu niitä loputtomasti. Pelkäksi harrastukseksi en tätä enää laske vaikka se hauskaa onkin.
 
Nyt olen alkanut kelata itse myös mikkejä sekä kitaroihin että bassoihin. Parin alkukämmin jälkeen homma on alkanut sujua ja nyt mikkien rakentelu alkaa tuntua mukavalta. On tullut stratosatseja, jazzbassosettejä ja yksi pari itse suunniteltuja bassohumbuckereita. Tai varmaan joku muu on tehnyt ja patentoinut samanlaiset jo aikaisemmin, eivät ne niin mullistavat ole. Mikkejä voi lyhyellä varoitusajalla tehdä asiakkaan toiveiden mukaisiksi ja niitä saa kaiketi helpommin kaupaksikin kuin kokonaisia soittimia.
 
Ja tottahan se on, että hyviä soittimia tekemällä saa niitä kaupaksi. Kukaan ei niitä yleensä tule kotoa kyselemään, joten hieman aktiivista markkinointia on myös harjoitettava. Joskus saattaa mennä valmis soitin kaupaksi, mutta luulisin, että asiakkaalle tämän toivelistan mukaan valmistettu tilaustyö on todennäköisempi. Hyvä maine, luotettavuus ja hyvä palvelu ovat kohtuullisen hinnan lisäksi myyntiä edistäviä tekijöitä. Ja suhteita ei pidä ikinä väheksyä.
 
jaakkor
02.12.2011 09:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen alkanut kelata itse myös mikkejä sekä kitaroihin että bassoihin. Parin alkukämmin jälkeen homma on alkanut sujua ja nyt mikkien rakentelu alkaa tuntua mukavalta. On tullut stratosatseja, jazzbassosettejä ja yksi pari itse suunniteltuja bassohumbuckereita. Tai varmaan joku muu on tehnyt ja patentoinut samanlaiset jo aikaisemmin, eivät ne niin mullistavat ole. Mikkejä voi lyhyellä varoitusajalla tehdä asiakkaan toiveiden mukaisiksi ja niitä saa kaiketi helpommin kaupaksikin kuin kokonaisia soittimia.
 
Itsekin olen nyt kahdelle ihmiselle tehnyt heidän telecastereihin uudet mikit. Se on kyllä ihan hyvällä katteella olevaa toimintaa. Varsinaisesti teen kyllä vain rakentamiini soittimiin (eli en tee valmiiksi mikrofoneja joita kaupittelen), mutta jos kyselyjä tulee niin aion ottaa vastaan tilaukset vastaan. Näin tietää jo mikrofonia tehdessään millaista soundia halutaan.
 
jarmos
02.12.2011 21:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl minä olen saanut jokaisesta kitarasta pyytämäni hinnan, yleensä hinta määräytyy et 3-5x osien hinta, toimii kyl.
Lisäksi mikkejä tehnyt, ja aina saanut niistä parempii ku vastaava kaupallinen, paitsi humpparit joita en oo suostunut niitte työläisyyden takia tekemään.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
MPU
03.12.2011 09:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikinteko vois olla melko helpostikin suht kannattavaa. Esmes noita 8-kelaisia WAL-mikin inspiroitumia tai Dark Star-mikin inspiroitumia sais menemään kaupaksi jossain Talkbassissa vaikka kuin. Nuo kasikelaiset tosin ovat niin jumalattoman työläitä että niitä ei viittis montaa tehdä. Lisäksi mikinteko ei ole sitä ihan kaikkein mielenkiintoisinta hommaa. Jonkinlaisen pienen sarjan jos tekisi esmes kelarunkoja niin silloin voisi päästä jo palkoillekin.
Mulla bassokauppa on menny niin, että jos soitin on alunperin itselle tehty myyn sen melkein pelkällä osien ja tarpeiden hinnalla. Tilaajan spekseillä tehdyistä sitten otan enemmän tekopalkkaa, ne kun eivät aina ihan välttämättä ole yhtä mielenkiintoisia tehdä kuin nämä omat propelihattusoittimet.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Krice
03.12.2011 12:56:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole asiantuntija, mutta eikö kannattaisi laittaa sivut pystyyn, että tehdään custom-kitaroita. Sitten tilausten mukaan tekemään. Ei niin että tehdään joku julmetun tylsä telecaster-kopio ja oletetaan, että se lähtee heti lapasesta.
 
MPU
03.12.2011 14:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En ole asiantuntija, mutta eikö kannattaisi laittaa sivut pystyyn, että tehdään custom-kitaroita. Sitten tilausten mukaan tekemään. Ei niin että tehdään joku julmetun tylsä telecaster-kopio ja oletetaan, että se lähtee heti lapasesta.
 
Jos soitinrakennusta elääkseen meinaa tehdä niin mainostamatta ja ilman minkäänlaista mainetta ei kauppa käy. Harrastajalla riittää pelkkä mainekin. Tosin jollain sekin on ansaittava. Pelkkä mainostus ei sitä mainetta tuo.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jarmos
03.12.2011 17:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jos soitinrakennusta elääkseen meinaa tehdä niin mainostamatta ja ilman minkäänlaista mainetta ei kauppa käy. Harrastajalla riittää pelkkä mainekin. Tosin jollain sekin on ansaittava. Pelkkä mainostus ei sitä mainetta tuo.
Marko

 
Oot oikeessa, noist mun tekemist kitaroist puolet ollu käytös keikkarintamal, suurimmal osal niist soitettu levyillä ja studiokeikoil, voisha niit tieteki markkinoida et tällä soitetaa fleimarien levyl sil ja sil, tai erja lyytinen soitti täl....
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Krice
03.12.2011 17:17:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua ainakin risoo se, että ei tunnu olevan kohtuuhintaisten customien pajaa, vaan harrastelijat rakentelee telecastereita ja odottaa niiden myyvän itsensä. Oikea custom pitäisi sitten hankkia Ruokankaalta, 20kk odotusaika, 4000€ jne.
 
jarmos
03.12.2011 18:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minua ainakin risoo se, että ei tunnu olevan kohtuuhintaisten customien pajaa, vaan harrastelijat rakentelee telecastereita ja odottaa niiden myyvän itsensä. Oikea custom pitäisi sitten hankkia Ruokankaalta, 20kk odotusaika, 4000€ jne.
 
Ei niit hyvii kitaroita löydy nimen perusteel, kyl nää ns. harrastelijat tekee parempii, ku niil siin tekemises sielu mukana, ei ruokankaal enää vuosii oo ollu se mukana...
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
MPU
03.12.2011 19:44:28 (muokattu 03.12.2011 19:46:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarmos: Ei niit hyvii kitaroita löydy nimen perusteel, kyl nää ns. harrastelijat tekee parempii, ku niil siin tekemises sielu mukana, ei ruokankaal enää vuosii oo ollu se mukana...
 
En ihan noin sanoisi enkä olisi ihan varma siitä paremmuudestakaan. Ruokankaan hinta ja odotusaika perustuu siihen, että hänellä bisnes on jo sillä mallilla että voi pyytää enemmän kun silläkin menee kaupaksi. Lisäksi leipätyökseen tekijän on elääkseen pakko saada kitarasta enemmän itselleen kuin harrastajarakentelijan jolla voi leivän päälle ansaitaan muulla työllä.
Totta on se, että myös ns. "nimettömissä" soittimissa on laatuyksilöitä. Mun korvaan kalskahti tuossa sua edeltäneessä viestissä vähän se, että kustomia halutaan ja halvalla ja nopeasti. Ei sellaista ole. Eihän kukaan rakentaja niin hölmö ole, että alkaa puoli-ilmaiseksi tekemään ja vielä kiireellä. Tai en minä ainakaan ala.
Mun kokemuksien mukaan kitaristit on melko perinnejumiutunutta porukkaa. Halutaan just se iänikuinen tele tai strato tai lespa ja sit se "kustom" siinä on kun laitetaan eri mikit tai eriväriset raudat.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Les Fender
03.12.2011 20:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minua ainakin risoo se, että ei tunnu olevan kohtuuhintaisten customien pajaa, vaan harrastelijat rakentelee telecastereita ja odottaa niiden myyvän itsensä. Oikea custom pitäisi sitten hankkia Ruokankaalta, 20kk odotusaika, 4000€ jne.
 
Jos haluaa "kohtuuhintaisen customin", niin ei auta kun tehdä itse. Harrastelijahan rakentaa mitä itse haluaa, moni tuskin odottaa niiden mitenkään "myyvän itseään". Mielestäni uuden kitaramallin tekemiseenkin pitäisi olla oikesti näkemystä. Kummasti ne kovatkin soittajat vaan tykkäävät edelleen niitä perinteisiä kitaramalleja tilata.
 
"Living is easy with eyes closed!"
jarmos
03.12.2011 20:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: En ihan noin sanoisi enkä olisi ihan varma siitä paremmuudestakaan. Ruokankaan hinta ja odotusaika perustuu siihen, että hänellä bisnes on jo sillä mallilla että voi pyytää enemmän kun silläkin menee kaupaksi. Lisäksi leipätyökseen tekijän on elääkseen pakko saada kitarasta enemmän itselleen kuin harrastajarakentelijan jolla voi leivän päälle ansaitaan muulla työllä.
Totta on se, että myös ns. "nimettömissä" soittimissa on laatuyksilöitä. Mun korvaan kalskahti tuossa sua edeltäneessä viestissä vähän se, että kustomia halutaan ja halvalla ja nopeasti. Ei sellaista ole. Eihän kukaan rakentaja niin hölmö ole, että alkaa puoli-ilmaiseksi tekemään ja vielä kiireellä. Tai en minä ainakaan ala.
Mun kokemuksien mukaan kitaristit on melko perinnejumiutunutta porukkaa. Halutaan just se iänikuinen tele tai strato tai lespa ja sit se "kustom" siinä on kun laitetaan eri mikit tai eriväriset raudat.
Marko

 
No joo, oli ehkä vähä karrigoitu, mut tuskin enää koto maas tehää?, ei se muute kannata.....
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Les Fender
03.12.2011 22:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarmos: No joo, oli ehkä vähä karrigoitu, mut tuskin enää koto maas tehää?, ei se muute kannata.....
 
Kyllä Ruokankaan kitarat kotomaassa tehdään ja sydän on mukana. Ei näitä kukaan pelkästään suuret setelit mielessä Suomessa tee. Rikkauksia havittelevat tekee ihan muita bisneksiä.
 
"Living is easy with eyes closed!"
JPHe
04.12.2011 01:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattimaisia soitinrakentajia on suomessa paljon ja varmasti heiltä saa soittimia alle 4000€. Ja ihan varmasti ovat hintansa arvoisia. Ja tämän kommentin tarkoitus ei ollut väheksyä kenenkään tekemisiä, vaan ihemettelen aina tätä keskustelua soitinrakentajien "ryöstöhinnoista". Ihmettelen vaan ihmisten innostusta ruveta tekemään soittimia myyntiin, aivan kuin oltaisiin iskemässä suuriin rahoihin käsiksi. Itse en ainakaan omaa vaivaa ja aikaa arvosta niin pienen rahan arvoiseksi että siihen peliin lähtisin. Ja kai kaikki sivutoimestaan maksaa sen mukaisen veron, kuten soitinrakentajat?
 
Les Fender
04.12.2011 02:32:17 (muokattu 04.12.2011 02:33:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: ihemettelen aina tätä keskustelua soitinrakentajien "ryöstöhinnoista".
Jep, aika pienillä tiedoilla voidaan lytätä verstaan työ, jos ei tiedetä edes missä maassa soittimia tehdään. jarmos: harrastelijat tekee parempii, ku niil siin tekemises sielu mukana, ei ruokankaal enää vuosii oo ollu se mukana... En tiedä kuinka syvää tietämystä "sieluttomuudesta" tämän kommentin takana on, mut ennen kommentointia ainakin valmistusmaa kannattaa ottaa selville. jarmos:mut tuskin enää koto maas tehää?, ei se muute kannata..... Aika kova jamppa saa olla, jos Ruokangasta parempia soittimia harrastajana tekee.
 
"Living is easy with eyes closed!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «