Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kondensaattori- tyypit.
1
Jaba
18.01.2011 17:56:02 (muokattu 18.01.2011 17:57:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä efektejä hieman modaillessa tuli mieleeni että olisi kiva saada vähän viisaammilta infoa aiheeseen, nimittäin eri konkka- tyyppien soveltuvuus mihinkin osaan kytkiksiä, signaalitielle jne. Eli eri tyyppejähän on aika monta: keraamista, tantaali, polyester, polypropyleeni, metal film(?) jne jne jne.
 
Eli jonkinlaista luonnehdintaa eri tyyppien ominaisuuksista ja vaikutuksista saundiin (jos sitä nyt oikeasti edes on..) ja kaikkea muuta infoa. Uskon että jeesais monia vähän kokenemattomampia puuhastelijoita paljon, itseäni ainakin :)
 
Vai onko ihan tyhmä juttu?
 
PS. Pahoitteluni jos aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin, en löytänyt haulla vaikka kuinka yritin..
 
blaekie
18.01.2011 19:10:07 (muokattu 18.01.2011 20:49:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaba: Tässä efektejä hieman modaillessa tuli mieleeni että olisi kiva saada vähän viisaammilta infoa aiheeseen, nimittäin eri konkka- tyyppien soveltuvuus mihinkin osaan kytkiksiä, signaalitielle jne. Eli eri tyyppejähän on aika monta: keraamista, tantaali, polyester, polypropyleeni, metal film(?) jne jne jne.
 
Eli jonkinlaista luonnehdintaa eri tyyppien ominaisuuksista ja vaikutuksista saundiin (jos sitä nyt oikeasti edes on..) ja kaikkea muuta infoa. Uskon että jeesais monia vähän kokenemattomampia puuhastelijoita paljon, itseäni ainakin :)
 
Vai onko ihan tyhmä juttu?
 
PS. Pahoitteluni jos aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin, en löytänyt haulla vaikka kuinka yritin..

 
Ei ollenkaan tyhmää, nyt tulee ihan hatusta..
 
Ne konkkien käyttökohteet jakautuu yleensä sen mukaan, mikä on niiden yli vaikuttava jännite kulloisessakin kytkennässä, kuin myös samaisessa kytkennässä vaadittava kapasitanssi.
 
Ideaalinen kondensaattorihan olisi sellainen, että se kestäisi "äärettömän" jännitteen, sillä olisi jokin 0:sta-äärettömään kapasitanssiarvo, ja niissä ei olisi hajainduktanssia eikä muuta resistanssia ollenkaan.
 
Valitettavasti erilaisia tyyppejä on tosiaan paljon, koska tuollaista ideaalikonkkaa ei voi teknisistä rajoitteista johtuen oikeasti rakentaa !
 
Kapasitanssi ja jännitekesto , versus fyysinen koko yleensä merkitsevää.
 
- Elektrolyyttikonkat (Elko)= Suuret kapasitanssit verkkosuodatuksessa, ja pienet-keskisuuret myös joskus signaalitiellä. Näillä on myös polariteetti, eli + napa tulee kytkeä aina tasavirran suhteen positiiviselle puolella. Vaikutus "saundiin" . Vain kapasitanssiarvo vaikuttaa käytännössä. Elkot on kaikista lyhytkestoisimpia konkkia. Ne ns. "kuivuu" ja niitä on usein tarve vaihtaa. Jos löytyy signaalitielle mahtuva samanarvoinen konkka . käytä sitä.
 
- tantaalikonkat on suurikapasitanssisia, mutta pienempiä kooltaan kuin Elkot, mutta jännitekesto on suhteellisen alhainen. Näissä on myös polariteetti. Käytetään efekteissä, harvemmin signaalitiellä, ainakaan kytkentäkonkkana. (Tosin efekteissä, joskus näin.) Tantaali on aika epäluotettava ajan saatossa, ja joutuu toisinaan vaihtamaan. Jos mahtuu, "polko" tilalle. käytä sitä.
 
- polyester, polypropyleeni, jne eli ns. "muovikonkat" , "polko"
Näitä käytetään pääasiassa signaalitiellä, Kapasitanssit on suhteellisen pieniä, mutta jännitekesto saadaan tarvittaessa suureksikin. Näillä ei ole väliä miten päin kytketään, eli ei polariteettia. Nämä harvoin vioittuu normaalikäytössä , ainakaan efekteissä.
 
- (Silver MIca ?)
Nämä ns. kiillekonkkia, ehkä hitusen parempia rakentaaltaan ja ominaisuuksiltaan, kuin "perus" konkat, pidetään usein parhaimpina audiosignaalitien konkkina. Kapasitanssi suhteessa kokoon on hyvä, sopii ahtaisiinkiin paikkoihin efekteissä. Ei polariteettia.
 
- Keraamiset "kerko" ovat pienikapasitanssisia, ja näitä käytetään pääasiassa suurtaajuuspuolella. Ei merkitystä "normi" efektirakentajalle. Näissä on pieni hajainduktanssi.
 
- Sitten on paperikonkat, joita käytettiin aikoinaan paljon vahvistimissa, ja radioissa. Todella vikaherkkiä, ja kannattaa vaihtaa aina, jos "historialliset" arvot ei edellyttä säilyttämään :) . Efekteissä en ole juurikaan nähnyt
 
Tuossa juttua noin yleisesti -> http://koti.mbnet.fi/~stinger/konkat.php, sekä -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
 
EDIT: Seuraava vastaaja olikin maininnut aivan oikein "Silver mica " konkista, mutta tosiaan kalliita, ja "hifimiehiä" lukuunottamatta, ei liene tarpeellista käyttää kitaraefekteissä, mutta ei siitä haittaakaan ole.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Evilson
18.01.2011 19:20:48 (muokattu 18.01.2011 19:21:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaba: Tässä efektejä hieman modaillessa tuli mieleeni että olisi kiva saada vähän viisaammilta infoa aiheeseen, nimittäin eri konkka- tyyppien soveltuvuus mihinkin osaan kytkiksiä, signaalitielle jne. Eli eri tyyppejähän on aika monta: keraamista, tantaali, polyester, polypropyleeni, metal film(?) jne jne jne.
 
Eli jonkinlaista luonnehdintaa eri tyyppien ominaisuuksista ja vaikutuksista saundiin (jos sitä nyt oikeasti edes on..) ja kaikkea muuta infoa. Uskon että jeesais monia vähän kokenemattomampia puuhastelijoita paljon, itseäni ainakin :)
 
Vai onko ihan tyhmä juttu?
 
PS. Pahoitteluni jos aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin, en löytänyt haulla vaikka kuinka yritin..

 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
 
http://www.uraltone.com/blog/?page_id=30 (scrollaile alaspäin kohtaan "Kitaraefektipedaalit")
 
Yli 1uF konkat pääsääntöisesti elektrolyyttikonkkia, alle 1nF keraamisia. Loput polyestereitä. Elektrolyyttikonkissa huomattava asia on, että ne täytyy laittaa oikein päin.
 
Silver mica -konkat on kalliita, mutta ilmeisesti hyväsoundisia. Vaihtoehto keraamisille.
 
Kitaraefekteissä konkilla on olennaista pieni koko, erot soundissa on loppupeleissä hyvin pieniä.
 
Joku oikeesti tietävä voi korjata, ja kertoa aiheesta enemmän.
 
EDIT. Hidas :D
 
Jaba
18.01.2011 19:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksestasi!
 
Mun mielestä tämmösestä aiheesta vois tehä semmosen listauksen ja pistää vaikka pysyväksi (vai onko liian aloittelijat- osastoa?).
 
Itselleni tulee jotenkin automaattisesti mieleen elektroniikkakauppojen "halpis"konkista jotenkin huono fiilis audiotarkoitukseen, ja sen takia selvennystä kaivataan.
 
http://uraltone.com/kauppa/index.ph … l&XTCsid=q7kmt2mdtamqdefrnjdplisoc6
 
Eli periaatteessa ylläolevasta linkistä löytyvät konkat on niitä "parhaiten" signaalitielle soveltuvia?
 
Sittenhän on näitä "klassisia" Orange Drop, Silver Mica ja Mallory 150's/Mustard jne. mutta ne taitaa lukeutua aikaisemmin mainittuihin tyyppeihin. Tuntuu vain turhauttavalta kun pitäisi niin suuresta valikoimasta valita oikeat tyypit oikeaan paikkaan saundin "optimoimiseksi". Vaikka sehän on tietenkin omasta korvastaj a kokeilusta kiinni... Niinhän se on että suurin osa ihmisistä ei välttämättä edes kuule eroa, mutta on se hypetys kiva asia :)
 
Jaba
18.01.2011 19:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evilson: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
 
http://www.uraltone.com/blog/?page_id=30 (scrollaile alaspäin kohtaan "Kitaraefektipedaalit")
 
Yli 1uF konkat pääsääntöisesti elektrolyyttikonkkia, alle 1nF keraamisia. Loput polyestereitä. Elektrolyyttikonkissa huomattava asia on, että ne täytyy laittaa oikein päin.
 
Silver mica -konkat on kalliita, mutta ilmeisesti hyväsoundisia. Vaihtoehto keraamisille.
 
Kitaraefekteissä konkilla on olennaista pieni koko, erot soundissa on loppupeleissä hyvin pieniä.
 
Joku oikeesti tietävä voi korjata, ja kertoa aiheesta enemmän.
 
EDIT. Hidas :D

 
No tuolla Uraltonen linkissähän lyhyesti mutta ytimekkäästi ilmaistiinkin asia.. Ja mitä olen Mikon kanssa jutellut niin hänen sanaansa voi jossain määrin luottaakin näissä asioissa.
 
Jaba
18.01.2011 23:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.beavisaudio.com/techpages/Caps/
 
Tälläsen löysin, sivustolla muutenkin paljon mielenkiintoista asiaa.
 
Sax-pappa
19.01.2011 10:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaba: http://www.beavisaudio.com/techpages/Caps/
 
Tälläsen löysin, sivustolla muutenkin paljon mielenkiintoista asiaa.

 
Hyvä ja asiallinen sivusto. Yksi huomionarvoinen asia on kapasitanssiarvon toleranssi. Se voi tyypistä riippuen olla jopa 10 - 20%.
Eli kun ollaan kuulevinaan eroja eri kondensaattorityyppien välillä _saattaakin_ kysymys olla siitä, että kapasitanssiarvo ei ole täsmälleen sama.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti