Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PC-Skooppi äänikortin avulla
1
kbrown
13.01.2011 13:22:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä harkinnut PC-pohjaisen oskilloskoopin hankkimista. Vellemanilla tuntuisi olevan muutama ihan ok laite, mutta en ole varma haluanko sijoittaa laitteeseen, jolle olisi loppujen lopuksi todella vähän käyttöä.

Tee-se-itse äänikorttipohjainen skooppi olisi muuten varmaankin aivan riittävä minun tarkoituksiini, mutta se pitäisi erottaa galvaanisesti mitattavasta kohteesta ja sopivat signaalin vaimentimet pitäisi olla myös, että voisi mitata suoraan vaikkapa vahvistimen kaiutinlähtöä. Onko kellään tietoa, kokemusta tällaisen välimokkulan rakentamisesta?

-- // K
3108
13.01.2011 19:20:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/atten.html tuon kanssa voi laskea vaimentimen halutuille desibeleille ja galvaanisen erottimen löytää kun googlettaa ground isolation audio. Jos ei niin vimpan päälle tarvitse olla niin jostain autotarvikeliikkeestä saattaa löytyä. En ole rakentanut ko. yhdistelmää, mutta skoopin olen omistanut.

Kyllikki
14.01.2011 19:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kbrown: Olen tässä harkinnut PC-pohjaisen oskilloskoopin hankkimista. Vellemanilla tuntuisi olevan muutama ihan ok laite, mutta en ole varma haluanko sijoittaa laitteeseen, jolle olisi loppujen lopuksi todella vähän käyttöä.

Tee-se-itse äänikorttipohjainen skooppi olisi muuten varmaankin aivan riittävä minun tarkoituksiini, mutta se pitäisi erottaa galvaanisesti mitattavasta kohteesta ja sopivat signaalin vaimentimet pitäisi olla myös, että voisi mitata suoraan vaikkapa vahvistimen kaiutinlähtöä. Onko kellään tietoa, kokemusta tällaisen välimokkulan rakentamisesta?

Itse hommasin kerran erään audioanalysaattoriohjelman, joka hyödynsi PC:n äänikorttia. Ideahan on kerrassaan erinomainen, piuha äänikortin lähdöstä mitattavaan vahvistimeen, ja paluu vahvistimelta äänikortin line-in -liittimeen.

Ohjelmassa oli skoopin lisäksi mm. taajuusvaste- ja spektrimittaukset ym. mukavaa, mutta kun en saanut luotettavan tunntuisia mittaustuloksia edes lyhyellä, suoralla johdonpätkällä, hylkäsin koko ohjelman.

Tällaisia ohjelmia löytyy kyllä netistäkin demoversioina, joten kannattaa imaista ensin sellainen ja kokeilla, vastaako se tarpeita.

Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti