Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen hionta ja pieni radius
1
Terry Pantheras
29.12.2010 20:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään konkarilla heittää vinkkiä miten saada pienen/jyrkän radiuksen (Fender Strato, varmaan 7,5" radius) otelaudan nauhat hiottua niin, ettei esim. E- ja H-kieltä korkealta (12:sta nauhalta ylöspäin) venytettäessä tule "uik"-efektiä? Eli kun sointi sammuu.
 
Osaan siis nauhat hioa kymmenien kertojen kokemuksella (timanttiviilat ja kaikki), mutta tuota ongelmaa en ole onnistunut aina eliminoimaan niin, että olisin keksinyt jujun kun se on onnistunut. Teen koko homman aina tosi tarkkaan: ensin tussaan nauhojen huiput ja viilaan kaikki tasaisiksi kunnes tussaus on hävinnyt; viilaan nauhaviilalla nauhat muotoon jne. aina vaan hienommalla paperilla aina 2000:en asti käyttäen nauhaviilaa klossina. Hion vielä pariin otteeseen välissä tasaisella viilalla ja hiomapaperilla huiput tasaisiksi.
 
Tuskastuttavaa, vai onko se vaan mäihästä kiinni noilla radiuksilla?
 
Nim. Empty Boat
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Juniper
30.12.2010 11:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä onkin vaikea alue. Tätä varten kehitettiin compound radius-otelaudat.
Noin pienellä radiuksella kieli meinaa väkisin sammua venyteltäessä.
 
Tässä auttaa paljon kielten korkeus ja kaulan säätö. Kaulaa suoremmaksi ja kieliä pikkasen ylemmäksi.
 
Sitten tietysti voi mennä muokkaamaan otelautaa korkeammalta litteämmäksi.
 
Jos uskallat niin kokeile hioa nauhat siten, että korkeat nauhat ovat pienemmällä radiuksella (keskeltä otetaan hieman enemmän) ja vielä siten, että nauhat madaltuvat aavistuksen mentäessä kohti mikkejä.
 
Tämä toimii korkeilla nauhoilla, jos on valmiiksi pienet niin ei oikein ole muuta tehtävissä kuin kielten korkeuden muutos.
 
Terry Pantheras
30.12.2010 13:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotakuinkin samoja asioita oonkin miettinyt... Kielten korkeus luonnollisestikin auttaa ongelmaan, mutta kun itse tykkään soittaa suht matalalla actionilla, niin olen asiaa vähän kierrellyt kuin kissa kuumaa puuroa. Tosin Straton tallapaloja saa nostettua kieli kerrallaan, että jos vaan totuttelis soittamaan yläkielillä korkeammalta ja pitäisi alakielet matalammalla...
 
Otelaudan hiominen isompaan radiukseen ei sinänsä olisi _niin_ iso homma, mutta kaula on kokovaahteraa, eli menisi lakkaushommiksi ja nauhatkin pitäisi vaihtaa. Pitää nyt ainakin yrittää hioa nauhoja otelaudan huipulta matalimmiksi, varaa on, vaikka ei nuo ihan jumbonauhat taida olla. Käyttöikä kylläkin lyhenee, mutta yksi ratkaisu voisi olla vaihtaa stainless steel-jumbonauhat ja hioa niistä radius pienemmäksi, niin kuluisi kestävämpänä materiaalina vähemmän. Sikäli myös varteenotettava ratkaisu, koska mulla on nikkeliallergia.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Fisher
30.12.2010 21:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tehnyt juurikin noin että korkeimmilta freteiltä enemmän tavaraa pois.
 
-Late
 
Terry Pantheras
30.12.2010 21:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fisher: Itse olen tehnyt juurikin noin että korkeimmilta freteiltä enemmän tavaraa pois.
 
-Late

 
Tarkistatko jollain menetelmällä korkeudet, vai annatko mennä vaan silmämääräisesti viilatessa levenevää tasaista osuutta tarkkaillen?
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Pavezer
31.12.2010 12:59:36 (muokattu 31.12.2010 13:00:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tää on vähä kinkkinen.
 
Kuten mainittua, compound-radius on se "oikee" tapa koittaa ratkoo asiaa. Ja ainakin itse tekisin niin, että nauhat mäkeen ja haluttu radius otelautaan, ei nauhoihin (edit: niin ja tietysti lopuksi uudet nauhat päälle :) ). Nauhoissahan on kyllä hiomisvaraa kikkailuun, mutta parikin juttua kannattaa muistaa: jos hionta ei mene heti kohilleen, niin korjaamisvaraa ei juurikaan ole ja jos nauhat meinaa vaihtaa tulevaisuudessa, niin sama homma taas edessä.
 
Halutut arvot tuohon compoundiin riippuu myös vähän siitä että miten paljon tuota "bendaamisvaraa" haluaa siellä ylemmillä nauhoilla.
 
Tykkään henk koht kovasti satulapuolella pienestä radiuksesta ja tein yhden radiushionnan (TOM-tallalle - 12" radius) niin että radius menee compoundina satulassa 8" ja 12. nauha 10" ja näin sitten tallassa on se 12". Pitkällä klossilla "vapaalla kädellä" hiottaessa compoundi muotoutuu kuin itsestään. Radiustulkkien kanssahan vois sitten kontrolloida, mihin lukemiin sitä haluaa dusailla. Tykkään tuosta 8" - 10" - 12" kompenaatiosta vallan paljon.
 
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
Terry Pantheras
31.12.2010 13:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kovasti kaikille vinkeistä! Yritän näin alkuun tuota pelkkien nauhojen radiuksen suurentamista 10:sta nauhasta ylöspäin.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti