Muusikoiden.net
08.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kokoaminen
1
Jipper
19.12.2010 20:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän kiinnostais ostaa Beatman.fi: stä tollanen Straton rakennus sarja.. Mites sen kokoominen käytännössä? Olen siis täysin aloittelija, eikä tarpeellisia työvälineitä edes löydy.. Onko tolla mahdollista saada edes kohtalaista kitaraa? Noissa kun ei ohjeita oo niin mistä selllaset sais?

pamppu
19.12.2010 22:17:57

Hommaa toi kirja:
http://www.youtube.com/watch?v=iAUMB-dGjAA

Have mercy maam!
HeNe.334
19.12.2010 22:25:29

No jos ymmärtää miten kitara toimii ja mikä osa tekee mitäkin niin ei se ole vaikea homma. Ja tietenkin miettii kahdesti ennen kuin tekee jotain.

Ei se ole viellä pilalla
Muuki
20.12.2010 07:58:02

Sais tuon kokoamisessa jokunen työkalukin olla, kuten akkuporakone johon pari kärkeä ja muutaman millin terä kaulataskun ruuveja varten, ja pari pienempää mm. pleksin ruuveja varten..

Ehkä todellakin tietämättömälle se kiusallisin eli elektroniikkahan tuossa on jo valmiiksi juotettuna. En mä sanois että tuo mikään mahdottomuus on jos jotain edes tietää kitarasta. Jos ei niin muutakun opiskelemaan ja tilaat vaan rohkeesti rakennussarjan. Kyllähän nuo on ihan soitettavia siinä missä muutkin, jos saa kasattua oikein.

Eio
ubik
20.12.2010 08:53:42

tekemällä oppii ja netistä taikka täältä löytyy lähes kaikki vastaukset.

Alluxzi
20.12.2010 21:54:38

Itsellänikin heräsi mielenkiinto kyseiseen projektiin, eli tuommoiseen kasailusysteemiin. Tulikin siitä mieleen kun pohdin mahdollisuuksia sen onnistumiseen, että tietääkö kukaan onko kukaan tehnyt tuollaisesta rakennus-sarjasta minkään näköisiä ohjeita tai muuta sepostusta jossa kerrottaisiin edes vaikka missä järjestyksessä näpräys kannattaisi tehdä? Mukana ei ole tule ohjeita, ainakaan tässä: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=746 joten edes jonkinlainen apu olisi tarpeen. Onko järjestys periaatteessa sama, vähän soveltaen, kuin vaikka tekisi kitaran alusta loppuun itse? Lähinnä silloinhan voisi hommata vaikka jonkun kitaran rakennuksesta kertovan kirjan ja tarvittava apu löytyisi siitä.. Tosin jokun opus kannattaisi jokatapauksessa hommata. Luulen että hyötyä olisi..

jPekka
20.12.2010 22:23:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla olisi ainakin yksi englanninkielinen ohje. Jos ei kieli taivu, niin aina voi katsoa kuvista: http://www.manchesterguitartech.co.uk/kitbuild.html

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Alluxzi
20.12.2010 22:36:24

jPekka: Tuolla olisi ainakin yksi englanninkielinen ohje. Jos ei kieli taivu, niin aina voi katsoa kuvista: http://www.manchesterguitartech.co.uk/kitbuild.html

Kiitoksia..! Laitetaan linkki talteen. Kyllä se kieli varmaan onneksi tuohon taittuu ja ainahan sitä voi huutaa kädet pystyssä apua joltakin joka tuota engelsmannia paremmin taitaa ;)

Fat Masterson
21.12.2010 12:08:40

pamppu: Hommaa toi kirja:
http://www.youtube.com/watch?v=iAUMB-dGjAA

Tuo on hyvä neuvo, sillä kirja on mainio. Kuvat ovat selkeitä, teksti eloisaa ja helppotajuista, taitto avara ja joakainen työvaihe perusteellisesti esitetty. Laiska rakennussarjasta kokoaja voinee hypätä suoraan kokoamisvaiheeseen, vaikka ei muukaan tieto ole taakaksi kenellekään.

Jos peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä, tämän kirjan avulla kitaran voi koota ja tehdä ensikertalainenkin. Esimerkkikitarana tosin on Telecaster, mutta on varmaankin helpompi selvittää muualta erilaiset yksityiskohdat kuin koko homma.

karkki
21.12.2010 12:31:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Sais tuon kokoamisessa jokunen työkalukin olla, kuten akkuporakone johon pari kärkeä ja muutaman millin terä kaulataskun ruuveja varten, ja pari pienempää mm. pleksin ruuveja varten..

Saha voi olla myös kiva, jos ei halua monitoimikitaraa, jonka lapaa voi käyttää leipä- tai lumilapiona.

Fenderin Leo suunnitteli soittopelinsä 1950-luvulla niin simppeleiksi rakenteeltaan, ettei niiden kokoaminen voi kenellekään normaalilla järjellä varustetulla päänvaivaa aiheuttaa. Mahdolliset ongelmat tulevat säätövaiheessa, jos ei ole mitään hajua siitä, pitääkö kaularautaa säätää, satulalle tehdä jotain tai kenties jotakin nauhaa hioa.

Kokemusta on kahden Precisionin, yhden Telen ja yhden Straton verran. Ja vielä yksi 60 euron Stratokitti on tulossa seuraavassa kimppatilauksessa keväällä edellisestä tuli niin hiton hyvä, että teenpä vielä toisen kiinteällä tallalla ja kahdella humpparilla.

Rohkeasti rakentamaan vaan.

Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Muuki
21.12.2010 15:34:31

karkki: Saha voi olla myös kiva, jos ei halua monitoimikitaraa, jonka lapaa voi käyttää leipä- tai lumilapiona.

Hahah, tämä totta!

Eio
Alluxzi
21.12.2010 17:41:32

Fat Masterson: Laiska rakennussarjasta kokoaja voinee hypätä suoraan kokoamisvaiheeseen, vaikka ei muukaan tieto ole taakaksi kenellekään.

Ei se siitä laiskuudesta, vaan uskon että ennemminkin siihen taidon puutteeseen jos lähtisi liikkeelle ihan vaan tuommosella palapeli systeemillä ;)

Fat Masterson
21.12.2010 19:32:46

En tietenkään tarkoittanut että sinä olisit laiska, mutta jos et aio rakentaa kitaraa sahatavarasta lähtien periaatteessa VOIT hypätä suoraan kokoamiseen. Minä olen itse niin laiska, että ei totisesti ole varaa moittia siitä ketään muuta.

Varoittaisin kuitenkin että soitinrakennus voi olla koukuttava harrastus. Minäkin värkkäilin aikani sitä ensimmäistä ja sanoin itselleni että voin lopettaa koska tahansa, mutta niin vain sitä niellään talvet hiomapölyä ja hengitetään kesät lakan käryä eikä puhettakaan että yrittäisin katkolle...

Alluxzi
21.12.2010 21:24:22

Fat Masterson: En tietenkään tarkoittanut että sinä olisit laiska, mutta jos et aio rakentaa kitaraa sahatavarasta lähtien periaatteessa VOIT hypätä suoraan kokoamiseen. Minä olen itse niin laiska, että ei totisesti ole varaa moittia siitä ketään muuta.

Varoittaisin kuitenkin että soitinrakennus voi olla koukuttava harrastus. Minäkin värkkäilin aikani sitä ensimmäistä ja sanoin itselleni että voin lopettaa koska tahansa, mutta niin vain sitä niellään talvet hiomapölyä ja hengitetään kesät lakan käryä eikä puhettakaan että yrittäisin katkolle...

Joo ymmärsin tuon pointin, älä huoli.. ;) Hioin vain vähän pilkkua..
Ja kiitos varoituksesta.. Taidan kuitenkin ottaa riskin :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti