Muusikoiden.net
07.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lisätään jatsariin presarimikki
1
efunkelist
14.10.2010 22:06:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitähän varmaan on tullu ja menny,,,
Mutta omakuvassa on photari-hahmotelma, notta voisi se mikki nurinpäin hyvinkin mahtua nykyisten mikkien väliin eikä presarimikki ole tuolloin kovin kaukana alkuperäisestä asemastaan esikuvansa ainoana keskimikkinä (joka mielestäni usein kaveriksi kaipaisi jotain tallamikkiä).

Alunperin olin harkinnu että heittäisin jatsarin kaulamikin tallamikin viereen jotta saisi jonkinlaisen musari-presari-frankenstainin aikaiseksi mutta onpa tuon jatsarin orkkisoundit tullu monesti todettua liian kivoiksi menetettäviksi.

Mutta silti joskus kaipaisin presarin murinaa, tosin presarin kaulasta en tykkää. Jatsarikaulat sopii mun handuun.

Mietteitä? Joku varmaan jotain tämänSUUNTAISTA on jo tehnytkin joten kertokaa myös kokemuksia. Kuvia? Ääninäytteitä? Ajatuksia?

Kitaristitaustaisena oon myös miettiny että pistäisin 4-way lever-switchin jolla saisi mikeistä
1. kaula yksin
2. kaula ja talla rinnan
3. kaula ja talla sarjan
4. talla yksin

Kun en minä mitään balancepotikkaa jaksa tehdä ja volumenamikoita riittää yksi.
Tuohon perään vielä sitten 3-way miniswitch jolla seuraavaa
1. jatsarimoodi (presarimikki ei mukana)
2. frankenstein (presarimikki rinnan 4-wayn kanssa)
3. presarimoodi (presarimikki yksin)

Tonepotikan vois ehkä jopa kokonaan jättää pois, enhän mä tarvi.
Tai sitten vipukytkin jonka takana raju lo-pass-filtteri

"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
jaakkor
17.10.2010 09:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,

en sen tarkemmin lukenut alla olevaa linkkiä mutta nopeasti kun katsoin niin näytti vähän samalta mistä puhuit:

http://bass-guitars.musiciansfriend … 3WFRWXX&ZYXSEM=0&CAWELAID=201715788

Kumiankka
18.10.2010 21:08:53

http://www.seymourduncan.com/produc … asslines/vintage-1/scpb1_vintage_f/

Tiedä helpottaisko tuo asettelua vai menettääkö jotain.

efunkelist
19.10.2010 10:28:35

Miten tuo telemikki tähän liittyy..?

jaakkor
19.10.2010 13:47:02 (muokattu 19.10.2010 13:47:59)

efunkelist: Miten tuo telemikki tähän liittyy..?

Veikkaisin, että kumiankka tarkoitti, että telebasson mikki vie vähemmän tilaa kuin presarimikki, joten asettelu helpottuu...(=kaulamikit on lähempänä oikeaa paikkaansa) Mutta toki soundi vaihtuu.

Olli.M
19.10.2010 15:57:43

efunkelist: Näitähän varmaan on tullu ja menny,,,
Mutta omakuvassa on photari-hahmotelma, notta voisi se mikki nurinpäin hyvinkin mahtua nykyisten mikkien väliin eikä presarimikki ole tuolloin kovin kaukana alkuperäisestä asemastaan esikuvansa ainoana keskimikkinä (joka mielestäni usein kaveriksi kaipaisi jotain tallamikkiä).

Alunperin olin harkinnu että heittäisin jatsarin kaulamikin tallamikin viereen jotta saisi jonkinlaisen musari-presari-frankenstainin aikaiseksi mutta onpa tuon jatsarin orkkisoundit tullu monesti todettua liian kivoiksi menetettäviksi.

Mutta silti joskus kaipaisin presarin murinaa, tosin presarin kaulasta en tykkää. Jatsarikaulat sopii mun handuun.

Mietteitä? Joku varmaan jotain tämänSUUNTAISTA on jo tehnytkin joten kertokaa myös kokemuksia. Kuvia? Ääninäytteitä? Ajatuksia?

Kitaristitaustaisena oon myös miettiny että pistäisin 4-way lever-switchin jolla saisi mikeistä
1. kaula yksin
2. kaula ja talla rinnan
3. kaula ja talla sarjan
4. talla yksin

Kun en minä mitään balancepotikkaa jaksa tehdä ja volumenamikoita riittää yksi.
Tuohon perään vielä sitten 3-way miniswitch jolla seuraavaa
1. jatsarimoodi (presarimikki ei mukana)
2. frankenstein (presarimikki rinnan 4-wayn kanssa)
3. presarimoodi (presarimikki yksin)

Tonepotikan vois ehkä jopa kokonaan jättää pois, enhän mä tarvi.
Tai sitten vipukytkin jonka takana raju lo-pass-filtteri

http://muusikoiden.net/dyn/users/76146.jpg

Mulla jyrsittiin p mikille paikka suoraan J kaulamikin päälle. En nähnyt JPJ yhdistelmälle käyttöä. Ja tuon saa periaatteessa palautettua milloin vaan normaaliksi jatsariksi. Nimenomaan oli Presarin orkkissoudi mulla mielessä ja halusin mikin siihen "oikeaan" paikkaan.

Risto Myhkyrä on edelleen kunnanjohtajana täällä Möhnävän kauppalassa.
Kumiankka
19.10.2010 17:35:49 (muokattu 19.10.2010 17:56:31)

Kunhan vain sekoilin kun joku aika sitten kuolasin noita vanhan 50 luvun presarin mikkejä, mutta nuohan on yksikelaisia eli saattaa joskus hurista.

Itsellä on yksi vanha bassontekele jossa on 2 yksikelaista ja laitoin siihen mikrofonien kytkiksen Graig Andertonin kirjasta, telecasterille suunnitellun kytkiksen jossa on 2 mikkiä, straton 5 asentoinen kytkin ja yksi miniatyyrivipukytkin ja volume potikka. Toiminnot on muistaakseni jotain tässä järjestyksessä 1 kaulamikki, 2 talla ja kaulamikki rinnan yhdessä, 3 tallamikki, 4 jompi kumpi mikki olisko ollut talla + tone konkka eli kirkkaat äänet leikattu, 5 talla- ja kaulamikki sarjassa. Sillä minikytkimellä voi sitten laittaa toisen mikin vastakkaisvaiheeseen eli vaikuttaa asennossa 2 ja 5. Asiaa auttoi kun mikit on valettu muovin sisään ja maalasin sen vaihekäännöllä olevan napapalat niin ei anna poksauksia kun vaihe on tietyssä asennossa.

Stratolle saa niitä kaikkia superkytkimiä joilla pystyy tekemään eri kytkisvaihtoehtoja jopa ilman noita lisäkytkimiä, mutta niistä en muuta tiedä. Omasta mielestä tuossa oli hyvä puoli että tavanomaisilla osilla voi toteuttaa ja ne asennot 1, 2 ja 3 on ikäänkuin peräkkäin ja käytettävyys on melko looginen

edit http://www.blueguitar.org/new/schem/_gtr/gp0293_diy_gtr_wiring.pdf

pähkäilin että joskus voisi koettaa kolmen mikin kitarassa sitä että panisi vaan yhden minikytkimen lisää jolla vaihtoehtoisesti ottaisi jomman kumman kahdesta mikistä, ja muuten vaan tuon ed kuvatun sydeemin mukaisesti

efunkelist
20.10.2010 10:59:10

Mä en tarvi 1:1 orkkista presarisoundia joten siinä mielessä mua ei haittaa että tuo presarimikki tulisi joitakin millimetrejä lähemmäksi tallaa.
Esittämäni resepti ei ole tuottanut mitään "hei haloo pahvi"-reaktioita joten täytyypä tuota sitten lähteä kokeilemaan ja raportoida lopputulosta täällä :)

Kun vaan saisi aikaiseksi jne tän homman kanssa (monta rautaa tulessa), pukin konttiin voisin tavoitteeksi ottaa itselleni tuoreet bassosoundit ;)

kauhu-köös
21.10.2010 10:17:46

http://www.youtube.com/watch?v=nTDRd0Z0O4o&feature=related

Walter B:llä näköjään samanlainen mikkijärjestelmä, mutta Presarin bodyssä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti