Muusikoiden.net
03.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lepan diskanttidriveri
1
propje
11.10.2010 15:32:24 (muokattu 12.10.2010 16:05:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen taas korjaamassa Leslie 760 komeroa ja hakusessa olisi se yläpillin kaiutin. Onko kellään nurkissa sellaista? Jos ei oo niin onko tiedossa sen tehonkesto ja taajuusalue. Noita PA-drivereitahan löytyy monenlaisia jotka vois sopia siihen. Esim Ljudialla näkyis olevan moneen lähtöön. Jakotaajuushan on käsittääkseni 800 Hz johon oon tehny passiivisen jakosuotimen. Vahvistimen toimii 60W Laney putkivahvistin. Nykyään yläpäässä on RTO MR-130P keskiäänikaiutin joka ei oikein pelitä (320-7000Hz), saundi aika tunkkanen, en oo varma johtuuko se suotimesta vai kaiuttimesta tahi molemmista.
Jos joku tietäis näistä jutuista niin haastellaan aiheesta.
Löysin BB Organ sivuilta jonkun korjausosan driveriin,TWG Jensen V-21, Ei selvinnyt että minkä Leslien korjauskitti se on. Onkohan se oikeanlainen Leslie 760:een?

maza
12.10.2010 21:44:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo mainitsemasi tuote ei ole koko kajari, vaan kyseessä on vain pelkkä kalvo. Kalvo on tarkoitettu Jensen V21-elementtiin, joka on siis ollut käytössä myös mallissa 760.

Mulla taitaa olla yksi ylimääräinen, tosin sekin odottaa uudelleenkalvotusta, ja eiköhän tietysti Jenkeistä tilaamani kalvo ole viallinen.

Käyttämäsi elementin taajuusvaste kuulostaa ihan asialliselta; V21:n vastekin tippuu jo kuuden kilohertsin jälkeen. Mikä urku sulla on? Onhan Leslien diskantti- ja bassostyrkkarien volatasot tarkistettu? Onko nykyinen elementti täysin pelikunnossa?

Voi tietysti olla niinkin, että tuon korvike-elementin herkkyys on huonompi kuin alkuperäisen, joka selittäisi tumman soundin, koska sulla täytyy olla siellä nyt varmaankin erillinen jakosuodin, jos kerran ajat putkistyrkkarilla? Oikeassa oli jakotaajuus 800 Hz ja jyrkkyys 12 dB / oktaavi, elementtien impedanssi 16 ohmia. Paitsi 760:ssa oli alakerrassa 4-ohminen ämyri, jota ajettiin kokonaan eri päätteellä - tämä täytyy ottaa huomioon, jos vehkeen muuntaa passiivijakarille.

Itse olen käyttänyt V21:n korvikkeena Monacor KU-516-mallin ämyriä, joko on halpa, soundaa hyvältä mutta on alkuperäistä elementtiä merkittävästi herkempi. Kannattaa soveltaa vaikka L-padia tuossa vaimentimena.
propje
13.10.2010 09:41:08 (muokattu 13.10.2010 09:43:32)

Mulla on suotimena ite väkästelty kahden kelan ja konkan passiivisuodin, pitäis olla joku 800 Hz siinä mutta toiminnasta ei oo kyllä varmoja takeita. Aattelinkin hankkia tuolta vähän paremman suotimen:
http://www.ljudia.fi/lisatarvikkeet … et-c79416/suodin-qlm-800-hz-p79429/
Niinhän se varmaan on että noi impedanssit on persiillään tässä mun virityksessä kun särösaundit menee jotenkin tukkoon yläpään tunkkaisuuden lisäksi. Nuppi on kyllä huollettu ja putket melko uudet.
Sekin varmaan vaikuttaa johonkin että nupin lähdöt on varmaan 8 Ohm:n kaiuttimille ja Lepan ämyrithän on 16 Ohmisia.
Mietin sellaistakin vaihtoehtoa että kun nupissa on kahdelle kaiuttimelle lähtö niin laittais kumpaankin kaiuttimelle vaan oman linjan ja yläpäälle ylipäästösuotimen suojaamaan sitä.
Mun vanha driverikin on purettuna pöydällä, käämi on jostain poikki ja se pitäis käämiä varmaan uudestaan. En tiedä viitsiikö siihen ruveta.
Ootko tilannu niitä kalvoja BB Organilta vai mistä?
http://bborgan.com/leslie-parts?p=3
Niillä näyttäs olevan kalvojen lisäksi myös kokonaisia drivereita kahtakin sorttia. Laitoin kyselyä sinne että kumpiko tuohon kuuluisi. Sivuilta ei selvinny sen enempää. Toinen vaihtoehto oli 100W joku ferro-Fluidi, sen luulis kestävän?

propje
09.12.2010 09:52:00 (muokattu 09.12.2010 09:54:29)

Onkelma ratkaistu BBorganin ferrofluididriverillla ja Ljudian 800 Hz jakosuotimella. Kaksi keikkaa lepan kans tehty ja saundi toimii nyt kuin unelma sen Laneyn 60W putkinupin kanssa. Ei mee tukkoonkaan enää eli varmaan mun ite tekemä jakosuodatus oli ihan susi impedanssien kannalta.
Kannatti remontti noilla tehdasvalmisteilla tehdä vaikka maksoikin aika prkleesti.
Driveri tulleineen ja postikuluinenn maksoi 210,- ja suodin 40,-. Onkohan tosiaan niin, että tollasesta varaosastakin menee tullia, onko muilla kokemuksia tullimaksuista?

MPU
09.12.2010 12:09:29 (muokattu 09.12.2010 12:12:17)

Tuolta kun katselet niin löytyy.
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli … omailta/tiedostot/019_yksityish.pdf
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
maza
10.12.2010 11:36:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä menee tullit. Mutta tullihan ei ole kuin muutaman prosentin luokkaa (olikohan 3,5 %). Arvonlisäverohan (23 %) noissa tuontitavaroissa enemmän nostaa hintaa, jos ostajana on yksityinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti