Muusikoiden.net
05.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratocasteria rakentamassa!
1
-Topi-
06.10.2010 22:33:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkää aloitin tekemään stratotyyppistä kitaraa ja sain siihen halvat puu-materiaalit koululta. Elikkääs runko ja kaula on tehty kokonaan koivusta.. Osaatteko sanoa onko koivussa minkäänlainen soundi ja minkälaiset mikit siihen kannattaisi hankkia? ei ole oikeastaan tyylilajilla mitään väliä kunhan vaan soisi sen koivun kanssa jotenkin = D.
 
Sitruuna
06.10.2010 23:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla spekseillä (tyylilajilla ei väliä) kannattaa hommata mahdollisimmat halvat. Ei ne mikit tiedä mistä puusta se kitara on tehty.
 
I don't use the term jackass very often, but you sir have earned it.
llarppp
07.10.2010 01:01:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Noilla spekseillä (tyylilajilla ei väliä) kannattaa hommata mahdollisimmat halvat. Ei ne mikit tiedä mistä puusta se kitara on tehty.
 
Paitsi että kyllä ne tavallaan tietää. Ne nimittäin soi aivan eritavalla eri puulajien kanssa
 
"Every man dies, not every man really lives."
Sitruuna
07.10.2010 09:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tosiaankin noin? Mihin perustat väitteesi?
 
I don't use the term jackass very often, but you sir have earned it.
jPekka
07.10.2010 11:05:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Onko tosiaankin noin? Mihin perustat väitteesi?
 
Kyllä puulaji vaikuttaa melkoisesti lankkukitarankin soundiin. Olen itse tehnyt pari bassoa ja yhden baritonin koivusta*. "Tavallisista" soitinpuista koivu on äänellisesti aika lähellä vaahteraa: soundi on terävähkö ja ehkä kovahkokin ("pehmeän" vastakohtana, ei "hiljaisen"). Koivu on myös painavaa, joten suosittelen ergonomiasyistä(kin) jonkinlaisten onteloiden tekemistä lankun sisään.
 
Koivulla on tietysti taipumusta vetää ajan mittaan kieroon. Siksi kannattaa pitää erityisen hyvin huolta siitä, että puu on riittävän kuivaa ja ikääntynyttä (niin että se on mennyt kieroon sen minkä menee jo ennen soittimen veistämistä) ja tehdä kaula useammasta osasta, mahdollisesti toisista puulajeista tai esimerkiksi hiilikuituvahvikkeilla.
 
---
* kierrätyskoivusta, tarkkaan ottaen: vanhojen huonekalujen osista. Bassojen kaulat tosin ovat Warmothin vaahteraisia. Baritonin kaulassa on keskellä pähkinäpuurantu ja hiilikuituvahvikkeet kaularaudan lisäksi.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
jaakkor
07.10.2010 13:58:46 (muokattu 07.10.2010 14:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän puulaji vaikuttaa paljon soundiin. Googlesta löytyy paljon tietoa millainen soundi milläkin puulla on
 
Ja monet muutkin asiat...esim...onko kielet kiinnitetty tallaan vai vedetty bodyn läpi.
 
Fisher
07.10.2010 14:24:15 (muokattu 07.10.2010 14:26:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta perseessä puulaji vaikuttaa soundiin.
Minulla on 5 erilaista strato-tyylistä kitaraa ja jokainen soundaa erilaiselta vaikka kolmessa on lähes samat hardwaret ja täysin samat mikit sekä kaikki tehty 3 erilaisesta puusta. Myös bodyn paino vaikuttaa soundiin. Sekä kaulan materiaali, rakenne, kiinnitystapa ja miljoona muuta asiaa.
 
Mutta sanoisin että tuo harware ja etenkin talla vaikuttaa soundiin myös todella ratkaisevasti.
 
-Late
 
rainmaker
07.10.2010 17:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Onko tosiaankin noin? Mihin perustat väitteesi?
 
Vaikka asia ei minulle kuulukaan, niin kyllähän se puulaji vaikuttaa. Jo ihan fyysisten ominaisuuksien kannalta. Kielet värähtelevät eri tavalla eri tiheyksisien bodyjen kanssa. Jos sillä, mitä puuta body on ei olisi mitään väliä, niin kätevintä ja edullisinta ne rungot olisi tehdä vaikka lastulevystä tai vanerista. Ei tarviis ostella mitään 2000 euroa kuutiolta maksavaa mahonkia niihi lespan bodyihin.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
llarppp
07.10.2010 17:06:31 (muokattu 07.10.2010 17:09:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Onko tosiaankin noin? Mihin perustat väitteesi?
 
On mikkejä jotka on myös suunniteltu siten että toimii parhaiten tietyn puulajin kanssa (saundi parhaimmillaan siis).
 
Ja tarviiko sitä sen enempää perustella kuin se että saundaa ihan erilaiselta eri puulajeilla?
 
"Every man dies, not every man really lives."
-rokkijumala-
07.10.2010 18:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee eka muute valmiiks sit mikit vikaks.
 
-Topi-
07.10.2010 21:59:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-rokkijumala-: Tee eka muute valmiiks sit mikit vikaks.
 
Kaikki muu on nyt oikeastaan valmiina. Olisiko mikkiehdotuksia? ja millälailla se bodyn paksuus vaikuttaa soundiin?
 
Raist
07.10.2010 23:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Onko tosiaankin noin? Mihin perustat väitteesi?
 
Eri puilla on eri tiheyksiä ja tekstuureita, jotka vaikuttaa siihen, millä taajuudella puu resonoi ja miten voimakkaasti. Korkeatiheyksiset eli kovat puut kuten koivu resonoivat melko korkealla taajuudella ja heijastavat paljon kielien tuottamasta värähtelystä takaisin, mikä johtaa siihen kovaan ja yläpäävoittoiseen saundiin. Tämä resonointi ja heijastuminen vaikuttaa sitten vuorostaan kielten värähtelyyn (takaisin heijastuvat taajuudet voimistavat kielten värähtelyä tietyllä alueella ja resonointitaajuudet voimistavat samaan tapaan tiettyjen taajuuksien sointia) mikä kuuluu mikkien läpi.
 
Esimerkiksi mahonki taas imee pehmeämpänä puuna taajuuksia voimakkaammin, ylä- ja keskitaajuuksia voimakkaammin kuin alataajuuksia. Tämä taas luo puulle lämpimän saundin.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_%28acoustics%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response
 
Tähän ilmiöön viitataan kun puhutaan jostain puusta tai soittimesta hyvin soivana, ne yksilöt sattuu resonoimaan sillä etsityllä taajuudella ja aiheuttamaan hyvän saundin. Soitinrakentajat voi tietyillä rakenteellisilla ja materiaalivalinnoilla vaikuttaa instrumentin sointiin ja täten valmistaa hyväsointisia instrumentteja. Periaatteessa valmistamalla soittimet synteettisistä komposiiteista voitaisiin valmistaa suuria eriä täysin identiteettisellä tavalla soivia soittimia.
 
mhelin
08.10.2010 09:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raist: Eri puilla on eri tiheyksiä ja tekstuureita, jotka vaikuttaa siihen, millä taajuudella puu resonoi ja miten voimakkaasti. Korkeatiheyksiset eli kovat puut kuten koivu resonoivat melko korkealla taajuudella ja heijastavat paljon kielien tuottamasta värähtelystä takaisin, mikä johtaa siihen kovaan ja yläpäävoittoiseen saundiin. Tämä resonointi ja heijastuminen vaikuttaa sitten vuorostaan kielten värähtelyyn (takaisin heijastuvat taajuudet voimistavat kielten värähtelyä tietyllä alueella ja resonointitaajuudet voimistavat samaan tapaan tiettyjen taajuuksien sointia) mikä kuuluu mikkien läpi.
 
Sähkökitara ei ole akustinen soitin suoranaisesti. Kielten soinnin kestoon ja voimakkuuteen vaikuttaa eniten se miten hyvin soivan kielen liike-energia siirtyy takaisin kieleen tallasta ja toisessa päässä satulasta tai nauhasta jota vasten kieli on painettu. Häviöitä voidaan helposti korjata pienillä modauksilla tallassa esim. puristamalla tallapalat leveyssuunnassa toisiinsa jotta kielten vaakasuuntaisen värähtelyn aiheuttama liike ei siirtäisi liike-energiaa tallapalojen heiluttamiseen. Jos ja kun liike-energiaa kuitenkin pääsee siirtymään lankkuun sen materiaali ja tiheys tietenkin vaikuttavat sointiin mutta ei ihan niin kuin voisi kuvitella. Resonointi nimittäin yleensä (kuten fysiikan lakien mukaan pitäisikin) vähentää sustainia. Niinpä jos rakennetaan kitara erittäin resonoivasta puusta niin saadaan ehkä hyvä saundi muuten, mutta menetetään sustainia. Kitaran massalla (tiheydellä) on myös väliä. Kevyt kitara ei resonoi mutta kuluttaa myös vähemmän liike-energiaa. Niinpä Yamaha on kehittänyt (A.I.R.) bodyn jossa kansi ja pohja ovat vaahteraa (resonoiva materiaali), mutta välissä käytetään kevyttä Falcata-puuta. Kannen ja pohjan välillä kulkee tallan kohdalla putkia jotka johtavat kannen värähtelyt pohjaan.
 
http://www.yamahaa2guitars.co.uk/technology/index.html
 
Myöskin monet muut hyvän sustainin omaavat kitarat on rakennettu kevyehköstä puusta, esim. lehmusta käytetään monissa Ibanezin ym. superstratoissa elikkä hevikepeissä. Samaan osastoon lukeutuu suomalainen Flaxwood komposiitteineen.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string
 
wilo
08.10.2010 10:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Kielten soinnin kestoon ja voimakkuuteen vaikuttaa eniten se miten hyvin soivan kielen liike-energia siirtyy takaisin kieleen tallasta ja toisessa päässä satulasta tai nauhasta jota vasten kieli on painettu.
 
Onko näin? Olen ymmärtänyt, että soinnin kestoon ja voimakkuuteen vaikuttaa se, kuinka paljon kielen liike-energiasta menee muualle eli esimerkiksi tallan ja satulan tai nauhan kautta.
Tiivistettynä: mitä enemmän liike-energiaa jää kieleen, sitä pitempi soinnin kesto eli sustain.
 
Raist
08.10.2010 14:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Sähkökitara ei ole akustinen soitin suoranaisesti. Kielten soinnin kestoon ja voimakkuuteen vaikuttaa eniten se miten hyvin soivan kielen liike-energia siirtyy takaisin kieleen tallasta ja toisessa päässä satulasta tai nauhasta jota vasten kieli on painettu. Häviöitä voidaan helposti korjata pienillä modauksilla tallassa esim. puristamalla tallapalat leveyssuunnassa toisiinsa jotta kielten vaakasuuntaisen värähtelyn aiheuttama liike ei siirtäisi liike-energiaa tallapalojen heiluttamiseen. Jos ja kun liike-energiaa kuitenkin pääsee siirtymään lankkuun sen materiaali ja tiheys tietenkin vaikuttavat sointiin mutta ei ihan niin kuin voisi kuvitella. Resonointi nimittäin yleensä (kuten fysiikan lakien mukaan pitäisikin) vähentää sustainia. Niinpä jos rakennetaan kitara erittäin resonoivasta puusta niin saadaan ehkä hyvä saundi muuten, mutta menetetään sustainia. Kitaran massalla (tiheydellä) on myös väliä. Kevyt kitara ei resonoi mutta kuluttaa myös vähemmän liike-energiaa. Niinpä Yamaha on kehittänyt (A.I.R.) bodyn jossa kansi ja pohja ovat vaahteraa (resonoiva materiaali), mutta välissä käytetään kevyttä Falcata-puuta. Kannen ja pohjan välillä kulkee tallan kohdalla putkia jotka johtavat kannen värähtelyt pohjaan.
 
http://www.yamahaa2guitars.co.uk/technology/index.html
 
Myöskin monet muut hyvän sustainin omaavat kitarat on rakennettu kevyehköstä puusta, esim. lehmusta käytetään monissa Ibanezin ym. superstratoissa elikkä hevikepeissä. Samaan osastoon lukeutuu suomalainen Flaxwood komposiitteineen.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string

 
Onpa omat käsitykset taas ollut väärässä joiltain osin. Kiitoksia, oli oikeasti hyvää luettavaa!
 
Sitruuna
11.10.2010 09:43:13 (muokattu 11.10.2010 09:47:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin :) arvasin että muurahaispesään sohaisu aiheuttaa taas kuhinaa. Sähkökitaroita on vuosien saatossa tehty trooppisista jalopuista, yleisemmistä lehtipuista, havupuista, vanerista , kovalevysta, metallista, muovista jne jne... ja valtaosa maailman sähkökitaroista valmistetaan vanerista. Näyttäkää minulle ammattilainen, joka pystyy pelkästä ääninäytteestä kertomaan kitaran rakennusmateriaalin. Tai näyttäkää minulle samaan pystyvä harrastelija. Väittäisin itse, että rakennusmateriaali vaikuttaa äänipuolella jonkinverran sustainiin (nauhat, talla ja satula vaikuttavat myös), mutta vahvistin, mikit ja muu eletroniikka piuha mukaanlukien sekä kielten koko ja kunto määrittelevät lähes yksinomaan tavallisen vahvistetun sähkökitaran soundin. Korjatkaa taas, jos olen väärässä :)
 
I don't use the term jackass very often, but you sir have earned it.
Sitruuna
11.10.2010 09:57:46 (muokattu 11.10.2010 10:31:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun avaajalle: edelleen suosittelen tässä vaiheessa mahdollisimman halpoja mikkejä, kun kerran tyylilajilla ei ole väliä. Bodyn paksuus ei vaikuta soundiin...kai tästäkin joku psykoakustikko on taas eri mieltä.
 
I don't use the term jackass very often, but you sir have earned it.
jPekka
11.10.2010 11:36:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitruuna: Korjatkaa taas, jos olen väärässä :)
 
Olet väärässä. 8-)
En tosin ole tehnyt objektiivista testiä, subjektiivisen vain: vaihdoin Squierin Straton alkuperäisen, laminoidun mahonkilankun tilalle Dr. Partsin leppälankun. Eli kaula, talla ja mikrofonit pysyivät entisellään. Sekä akustisessa että sähköisesti vahvistetussa soundissa oli korvinkuultava ero, ainakin omien korvieni mukaan.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti