Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Frankenstrat - kopio, neuvoja?
1 2
jussi1976
30.09.2010 00:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikki

Tuossa olen miettinyt, että EVH:n frankenstratista olisi hauska tehdä aikansa kuluksi kopio. Onko kukaan tehnyt näitä, ja mitä pitää ottaa huomioon? Mikä body mahtaisi olla laadukas jne.

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Fisher
30.09.2010 13:26:12 (muokattu 30.09.2010 13:29:00)

Varmaan nyt riippuu miten lähelle aitoa haluat päästä.
Sekä paljon budjetti on?
Noita suhteellisen tarkkoja kopioita esimerkiksi bodystä voi ostaa eBaystä joista voi sitten alkaa kasaamaan:

Body:
http://cgi.ebay.com/Frankenstrat-St … tar_Accessories&hash=item19bfaa001b

Kaulan ostat vaikka muusikoiden.net torilta, eBaystä, nettikaupasta (esim. warmoth) tai tilaat lähimpään musiikkiliikeeseen vaikka tämmöisen:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … tuotekoodi=HNK-11&tuoteryhma_id=219

Täältä löytää aika hyvää infoa miten kyseinen kitara on valmistettu ja minkälaisia detaileja voisit haluta:
http://www.evhgear.com/frankenstein/#Home

Maalaukseen ihan perus Maston colorMIX valkoinen pohjamaali (vesihionta sen jälkeen), valkoinen kiiltävä, teippaus (3M autonmaalausteipeillä), kiiltävä punainen, taas teippausta, kiiltävä musta. Sitten koko paska automaalaamoon ja lakka siellä, mastonin lakka kellastaa valkoisen.

Helpoimmalla pääset jos ostat Squier Affinity kitaran, siis jos haluat nyhrätä erikseen esimerkiksi bodyn detailien kanssa:
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_affinity_mn_mb.htm

Maksaakin saman verran kun pelkkä Hoscon kaula.
Lisäksi kaulassa 21 frettiä mikä on sama kun Eddiellä.
Siihen vaan ostat tallamikin ja Gotohin floyd rosen sekä mustaa pleksiä ja puhaltelet kuumailmapuhaltimella sekä raapalla ne maalit veks ja muokkaan lavan oikean malliseksi.
Vot!

Näitä replica nyhrääjiä on koko netti täynnä ja apua löytyy varmasti mm:
http://www.kramerforum.com/forum/index.php

Itsekin tuommoisen joskus tein koristeeksi ja harjoitukseksi (harjoittelin kitaran maalausta ennen kunnon projektia) 50€ Harley Bentonista.

-Late

jPekka
30.09.2010 15:12:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fisher: Maalaukseen ihan perus Maston colorMIX valkoinen pohjamaali (vesihionta sen jälkeen), valkoinen kiiltävä, teippaus (3M autonmaalausteipeillä), kiiltävä punainen, taas teippausta, kiiltävä musta. Sitten koko paska automaalaamoon ja lakka siellä, mastonin lakka kellastaa valkoisen.

Korjatkaa toki, jos muistan väärin, mutta olen siinä käsityksessä että kyseinen kitara on sama, joka nähdään VH:n ykköslevyn kannessa vielä mustavalkoisena: siinä vaiheessa kyseessä oli siis valkoinen strato(kopio), jossa oli musta pleksi ja joka oli koristeltu mustalla sähköteipillä. Sittemmin Eddie leikkasi/repäisi suurimman osan pleksistä irti, spreijasi päälle punaista maalia ja repi suurimman osan maalin alle jääneistä sähköteipeistä irti, sekä näjemmä liimasi vähän lisää sähköteippiä punaisen päälle. Sittemminhän/samaan aikaan kitaraan vaihdettiin myös vibrakoneisto ja jossakin vaiheessa ilmeisesti kaulakin. (Vai oliko se eri kitarayksilö, jossa oli Kramerin banaanilapainen kaula?)

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Fisher
30.09.2010 16:45:02 (muokattu 30.09.2010 16:47:01)

jPekka: Korjatkaa toki, jos muistan väärin, mutta olen siinä käsityksessä että kyseinen kitara on sama, joka nähdään VH:n ykköslevyn kannessa vielä mustavalkoisena: siinä vaiheessa kyseessä oli siis valkoinen strato(kopio), jossa oli musta pleksi ja joka oli koristeltu mustalla sähköteipillä. Sittemmin Eddie leikkasi/repäisi suurimman osan pleksistä irti, spreijasi päälle punaista maalia ja repi suurimman osan maalin alle jääneistä sähköteipeistä irti, sekä näjemmä liimasi vähän lisää sähköteippiä punaisen päälle. Sittemminhän/samaan aikaan kitaraan vaihdettiin myös vibrakoneisto ja jossakin vaiheessa ilmeisesti kaulakin. (Vai oliko se eri kitarayksilö, jossa oli Kramerin banaanilapainen kaula?)

Kyllä näin on. Sama keihäs kyseessä.
Eipä tuossa Eddien omassa taida olla edes lakkaakaan päällä vaan pelkkää polkupyörämaalia käytti itsekin.

Heitinkin kysymyksen tuossa edellisessä viestissäni että mikä lie budjetti ja miten lähelle originaalia halutaan päästä.
Annoin tossa helpon vaihtoehdon millä saa jotain sinne päin ja jossa pysyy nuo maalit kiinni kunnolla (lakka päälle).

Tuohon Eddien frankenstratiin vaihdettiin kaulaa muutamaan otteeseen 80 luvulla, välillä siinä oli kiinni mm. Kramerin Pacer kaula.

Kramerin banaanilapainen on eri kitara, kulkee nimellä "5150".
Kuva:
http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-5150.jpg

Vaikkakin frankenstratissa oli kiinni muistaakseni yhdessä vaiheessa myös Kramerin banaanilapainen kaula.

-Late

jussi1976
30.09.2010 23:57:01 (muokattu 01.10.2010 00:17:12)

No eiköhän ok budjetti jossain tonnin tietämillä kulje? OFR on n. 300, sitten mikit on mitä on (100-150?), kaulat 150-200 ekkua ja muut. Ajattelin että talvella olis mukavasti aikaa näprätä, joten...
Kaula olisi hyvännäköinen muuten linnunsilmävaahteralla, mutta alkup. Frankenstratissa ei ole sellaista. Piru kun noita bodyja saisi oikein valkkaamalla valkata, mikä toimisi kaulan kanssa hyvin. Toi Hoscon kaula on ilmeisen hyvä?

Muox: Ja siis tarkoitus on, että se kitara olisi kuitenkin mahdollisimman hyvä laadultaan, so... kopion ei tartte olla materiaaleiltaan ihan täysin identtinen, mm. bodyn valinnassa ratkaisee laatu ja eikös ainakin mahonki ole hyvää särökitaraan? Sit tietysti hardware päälle ja EVH signaturemikki voisi olla hauska. Nousee vähän toi budjetti tällä setillä, mutta ei haitanne.

Kiitos linkeistä!

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
jussi1976
01.10.2010 02:04:38

Warmothilta löytyy näköjään kaikenlaista - ja ihan ok hintaan vielä.

Ps. Mikä olisi paras radius kaulaan?

Fisher
01.10.2010 10:08:52 (muokattu 01.10.2010 10:10:30)

Floyd rosesta sen verran että en suosittele noita OFR talloja jos uutena meinaat ostaa.
Tekevät ne nimittäin nykyään koreassa eikä laatu ole samaa kuin ennen (kuulemma).
Hintakin on aivan käsittämätön.

Siispä suosittelen Gotohin Floyd Rosea joka on kerännyt kehuja ja jota käyttää monet huippu rakentajat mm. Suhr sekä Ruokangas guitars.
Tuommoinen Gotoh maksaa SP-elektroniikalla 216€ mukaanlukien ylälukon:
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp6.pdf (oikea alareuna)

Mutta jos haluat saksalaista, valitse Schaller:
http://www.thomann.de/fi/schaller_fr_tremolo_ii.htm
http://www.thomann.de/fi/schaller_locking_nut_382_r2_chrome.htm

Eddie Van Halenin signature mikkiä saa mm:
http://www.thomann.de/fi/evh_frankenstein_humbucker.htm

Tai sitten itse valitsisin Duncanin SH-4 (maailman suosituin humbucker kuulemma) jota itse käytän joka kepakossani ja en voi kun rakastaa tuota:
http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sh4bk_jeff_beck_pickup.htm

Jos haluat linnunsilmävaahteralla sen kaulan, niin tilaisin suoraan Warmothilta. Saat sen valmiiksi Floyd Roselle jyrsittynä ja saat myös sieltä laadukkaan bodyn Floyd roselle routattuna. Voit myös tilata vaikka sen Floyd rosenkin sieltä.
Kannattaa muistaa että jenkeistä tilaamalla tulee hintaan päälle vielä ALV, tullivero 2% sekä huolintamaksu n.20€.
Itse valitsisin joko leppä tai saarni bodyn (sama kuin Eddien official kopiossa).
Hoscon kauloista ei ole minulla kokemusta.

Eddiellä 12"-16" vaihtuva radius.
Itse menisin tolla 12".

-Late

jussi1976
01.10.2010 10:36:52 (muokattu 01.10.2010 11:32:09)

Kiitos paljon! Nyt alkaa etenemään.
En tiennyt, että OFR tehdään nykyisin Koreassa, joten Gotohiin menee. Pitäisi olla 3.5mm baseplatella.

Tossa Warmothin kaulantilauskohdassa on muutama juttu, johon pyytäisin tarkennusta, jos sopii?

Nimittäin toi tyrkyttää radiuksena 10-16" vakiona, mut sitten toi nut width... itse pidän Ibanezin kaulan leveydestä ja skaalan pituudesta - (sopii hyvin mun käteen) joka on siis 25.5" Mutta mikä olisi oikea leveys tolle tuumina? Eikös se Ibanezin otelauta ole 43mm:sta - 56mm:iin?
Ps. Mikä muuten oli Frankenstratin alkuperäinen skaalanpituus?

Fisher
01.10.2010 12:36:56 (muokattu 01.10.2010 12:44:19)

jussi1976:Nimittäin toi tyrkyttää radiuksena 10-16" vakiona, mut sitten toi nut width... itse pidän Ibanezin kaulan leveydestä ja skaalan pituudesta - (sopii hyvin mun käteen) joka on siis 25.5" Mutta mikä olisi oikea leveys tolle tuumina? Eikös se Ibanezin otelauta ole 43mm:sta - 56mm:iin?
Ps. Mikä muuten oli Frankenstratin alkuperäinen skaalanpituus?

Frankenstratin skaala: 25.5" (648 mm)
Frankenstratin kaulanleveys satulan päästä: 1-5/8" (41.2 mm)

Tuon radiuksen voit vaihtaa helposti siitä valikosta, klikkaat vaan ja se antaa about 20 vaihtoehtoa, siellä on mm. 12". Jos tykkäät siitä Ibanezin radiuksesta niin voithan sinä senkin siihen valita kunhan otat ensin selvää mikä se on.

Tuo Ibanezin kaulanleveys satulan päästä sekä radius selviää joko menemällä osoitteeseen:
http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_finland.html

Ja etsit sieltä sen oman kitarasi joka löytyy helpoiten mallinimen perusteella ja katsot specseistä. Tai kerrot sen mallin tähän jos et itse löydä.

Tuossa Floyd Rosen tilauksessa pitää sitten ottaa selvää että saat samanlevyisen lukkosatulan kuin se kaula on leveä sieltä satulan päästä. Eli 42mm leveälle kaulalle 42mm satula, 43mm kaulalle 43mm satula. Radiuksetkin vaihtelevat noissa kuten huomaat. Kannattaa varmaan soittaa sp-elektroniikkaan (jos tilaat sieltä) ja kysyä onko heillä eri vaihtoehtoja. Millbrook myy ainakin noita Gotohin lukkoja mutta ÖVERI hintaan.

Tässäpä vielä lista miten nuo satulat on malleittain ja mitkä niiden specsit ovat (R1, R2 jne ovat se mallinimi):

R1: narrow: Width: 1-9/16"; Height: .225"; Spacing: 1.30?; Radius: 10"

R2: standard: Width: 1-5/8"; Height: .225"; Spacing: 1.37?; Radius: 10"

R3: wide: (narrow string spacing for bound neck), Width: 1-11/16"; Height: .275"; Spacing: 1.40?; Radius: 10"

R4: wide: (wide string spacing), Width: 1-11/16"; Height: .275"; Spacing: 1.43?; Radius: 10"

R5: extra wide. Width: 1-3/4"; Height: .275"; Spacing: 1.50?; Radius: 10"

R6: R1 with bullet nut relief. Width: 1-9/16"; Height: .225"; Spacing: 1.30?; Radius: 10"

R7: R2 with bullet nut relief. Width: 1-5/8"; Height: .225"; Spacing: 1.37?; Radius: 10"

R8: R4 with flatter radius. Width: 1-11/16"; Height: .225"; Spacing: 1.43?; Radius: 15"

Voit tilata sp-elektroniikalta myös kaiken muun hardwaren jos miellyttää valikoima. Esimerkiksi kaulan kiinnityslevyn, virityskoneistot, jakin, volumepotikan ja niin edelleen. Tai Thomannilta...

-Late

jussi1976
01.10.2010 13:01:41

No saakeli! Sieltähän tuli kaikki tarvittava! Kiitän!

mikkojen
01.10.2010 23:12:24 (muokattu 01.10.2010 23:15:25)

Itte tein tommosen viime kesänä:
http://muusikoiden.net/dyn/users/75633.jpg

sinänsä halpa projekti, maalit ei paljoa maksanu, mutta aika helvetin työläs muuten. Ja ihan kelpo soittopeli tuosta tuli! =) Hieman tosin yhdistelin eri aikakausien frankeneita, mutta omaan silmään tuo lopputulos oli paras mahdollinen.

edit: kuvassa näkyy lähtökohta vasemmalla ja lopputulos oikealla. Hieman piti puuta lisäillä yms jotta sai sitä mitä halusi mutta vähitellen, vähitellen.. siitä se alkoi muotoutumaan..

carpe diem - memento mori
jussi1976
01.10.2010 23:19:49

Toihan on ihan hieno!

Mietin tässä tota body-juttua... mahonki lienee paras, silti?

Hienoja ovat myös muuten Warmothin muut bodyt, mm. Lespat. Hintaakin tosin riittää...

Fisher
02.10.2010 19:14:48 (muokattu 02.10.2010 19:16:06)

jussi1976: Toihan on ihan hieno!

Mietin tässä tota body-juttua... mahonki lienee paras, silti?

Hienoja ovat myös muuten Warmothin muut bodyt, mm. Lespat. Hintaakin tosin riittää...

Puulla ei sinäänsä ole väliä jos et halua koittaa saada tismalleen samaa soundia siitä kepakosta mikä Eddiellä on (mikä on mahdotonta nyt muutenkin). Lähelle voi kuitenkin päästä.

Puuhan vaikuttaa sointiin ja tuo mahonki on tummasointinen puu.
Saarni on selvästi kirkas sointisempi kuin mahonki, täältä voi vertailla noin silmämääräisesti miten eri puut soi:
http://www.warmoth.com/Bass/Options/WoodDescriptions.aspx

Tuo EVH nimikko mikki on suunniteltu toimimaan yhdessä saarnin kanssa, joten parhaan tuloksen saat luultavasti sillä. Voi olla että mahongilla soundi jää hieman tummemmaksi, mutta mitäpä se haittaa jos tykkää.

Valitse siis minkä haluat.

-Late

jussi1976
02.10.2010 20:13:15

Ok. Jussi Ala-Kuha kertoi aikoinaan, että mahonki on parhaita bodyyn, mutta saarni tietysti voisi olla. Tossa Warmothissa on optiona myös ontto body, joka esittelyn mukaan parantaa mm. sustainia. Ja se jos mikä on jees juttu.
Itse asiassa Gibsonin skaala yhdistettynä 43mm kaulaan voisi olla kokeilemisen arvoinen? Se on helppo bendata, ja koska kaula on lyhyempi, myös vikkelä soittaa.

Kävin tuossa mainitsemallasi kotimaisella saitilla, mielenkiintoista tavaraa on.

EVH:lla oli Schallerit, mutta mitkä virittimet on parhaita yleensä? Gotoh tekee vissiin kans hyviä?

Fisher
02.10.2010 22:12:54

jussi1976: Ok. Jussi Ala-Kuha kertoi aikoinaan, että mahonki on parhaita bodyyn, mutta saarni tietysti voisi olla. Tossa Warmothissa on optiona myös ontto body, joka esittelyn mukaan parantaa mm. sustainia. Ja se jos mikä on jees juttu.
Itse asiassa Gibsonin skaala yhdistettynä 43mm kaulaan voisi olla kokeilemisen arvoinen? Se on helppo bendata, ja koska kaula on lyhyempi, myös vikkelä soittaa.

Kävin tuossa mainitsemallasi kotimaisella saitilla, mielenkiintoista tavaraa on.

EVH:lla oli Schallerit, mutta mitkä virittimet on parhaita yleensä? Gotoh tekee vissiin kans hyviä?

Mielenkiintoinen yhdistelmä kieltämättä tuo Gibson ja 43mm kaula stratoon.
Sehän on melkein kun vetäisi Les Paulin kaulan siihen.

Ei body-puusta voi sanoa että mahonki on parasta, koska se että mikä toimii toiseen ei välttämättä toimi sitten muuhun, ja sehän on mielipide kysymys oikeastaan. Les Paul toimii mahongilla ja stratot/super stratot on perinteisesti tehty lepästä, saarnista, poppelista, haavasta tai vaahterasta.
Sekä nykyään mahonki on aivan erilaista kuin 50-60 luvulla jolloin parhaat Les Paulitkin tehtiin.

Varmaan parasta valita se mieleisin itselleen eli ilmeisesti mahonki.

Itselläni ei ole kokemusta noista hollow bodyistä, mutta tunnetusti Floyd Roseissa on heikko sustain.
Tätä on keksitty parantamaan isommat sustain blockit joita saa mm täältä:
http://www.floydupgrades.com/

Mutta nuo eivät ole välttämättömiä, normi blockilla pärjää varsin mainiosti.
Ainakin Gotohin floikissa on valmiina messinkinen suht iso sustain block mikä vaikutti hyvältä, vaikka itse vaihdoinkin sen tuplasti suurempaan.

Tuon SP-elektroniikan saitti on aikas köykäinen ja sekava.
Postimaksutkin on aika turhan kalliita, mutta asiansa osaavat ja nopeaa sekä hyvää palvelua olen aina saanut.

Schallerit ja Gotohit molemmat todettu hyviksi. Ei oikeastaan merkitystä minkä merkkiset ostat, kunhan et osta mitään 15 euron die-cast tunereita jotka pasahtaa 1 vuoden jälkeen paksuimmilta kieliltä.

Tuossa nyt perus tunerit jotka taatusti hyvät:
http://www.thomann.de/fi/schaller_m6la.htm

-Late

jussi1976
03.10.2010 12:35:28 (muokattu 03.10.2010 12:36:55)

Mulla on N4:ssa Schallerin floikka, jossa 5mm baseplate, ja sustain on kyllä tosi pitkä siinä. Ainoa vain, että baseplaten pitäisi olla 3.5mm, 5mm on vähän liian tuhti. Ei mene dempatessa vireestä, mutta kun mä pidän oikein herkästä floikan tätsistä enemmän.

Tota noin. Tuossa mitä sanoit bodystä on perää. Mietin tuota vielä.

Ton Gibsonin jaon taidan kyllä yhdistää 43mm kaulaan.

SirElwood
03.10.2010 12:36:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekä nykyään mahonki on aivan erilaista kuin 50-60 luvulla

Saisko tähän vähän tarkennusta?

jussi1976
03.10.2010 12:43:07

Jussi Ala-Kuha sanoi mulle ihan samaa Gibsonin vanhempien Lespojen puista, mutta Fisher vastatkoon... ;o)

Fisher
03.10.2010 12:58:12 (muokattu 03.10.2010 13:01:51)

SirElwood: Saisko tähän vähän tarkennusta?

Toki, tässä nyt yksi lainaus Juha Ruokankaalta:
"The genuine honduran mahogany, used by Gibson in the 50s, hasnt been commercially available in a long time. If youve ever played a genuine vintage 1959 Les Paul, you know the difference between old and new. The real honduran weighs half of the mahogany used nowadays and sounds amazing!"

Linkki:
http://www.ruokangas.com/?p=3458

Kyllähän tuosta on paljon kirjoituksia mm internetissä.
En ole mikään ekspertti sen suhteen ja tietäisi tarkkaa syytä mistä johtuu.
Luultavasti mahonkia on ruvettu kasvattamaan teollisesti niin että se ei kerkeä kunnolla vanhentumaan ja kuivumaan joten rakenne on aivan eri.

Ja tarkoitushan ei ollut mitenkään halveksua mahonkia, kunhan sanoin tuon kun tuli mieleen. Hyvä sointinpuu se on vieläkin, joskin EVH projektiin sopimaton soundin puolesta.

-Late

jussi1976
03.10.2010 13:50:14

Fisher, mietin tota puuta. Basswoodia käytettiin mm. Music Man EVH:ssa, mutta sehän ei kestä kolhuja tms. kovin hyvin, lisäksi se on saundiltaan lähempänä Mahonkia. Pitää arvioida, mikä puu mainitsemistasi olisi suht kestävää ja chamberoituna mahdollisimman sustainikas ja erotteleva. Mikkihän ruuvataan suoraan kiinni bodyyn, eli se kyllä sitten soi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti