Muusikoiden.net
10.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muutama kysymys kitaran body puusta.
1
Hunting Eagle
19.09.2010 13:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen ajatellut rakentavani kitarani tervalepästä.
Kävin kysymässä puutukusta olisiko heillä tervaleppää straton bodyn rakentamiseen, mutta ei ollut riittävän leveää.
Haluaisinkin tietää että kannattaako kitara tehdä kahdesta liimapalasta vai oletteko te löytäneet riittävän leveää puuta jostain muualta? Ja kuinka kuivaa kitaran puun kuuluisi olla ja mikä kuivuus prosentti olisi sopiva?

milkcow s calf
19.09.2010 14:23:03 (muokattu 19.09.2010 14:26:47)

Hakalan puutukku Lahti tai Haarajoen Saha, Mäntsälä. Vantaalla on myös Suomen tervaleppä, josta voisi kysyä, vaikka se taitaa olla erikoistunut paneeleihin.

Mitä pienempi vika sitä isompi leka.
rainmaker
19.09.2010 19:37:21

Hunting Eagle: Eli olen ajatellut rakentavani kitarani tervalepästä.
Kävin kysymässä puutukusta olisiko heillä tervaleppää straton bodyn rakentamiseen, mutta ei ollut riittävän leveää.
Haluaisinkin tietää että kannattaako kitara tehdä kahdesta liimapalasta vai oletteko te löytäneet riittävän leveää puuta jostain muualta? Ja kuinka kuivaa kitaran puun kuuluisi olla ja mikä kuivuus prosentti olisi sopiva?

Kahdesta tai kolmesta palasta liimaamalla tulee aivan hyvä. Aika harvassa taitaa olla sellaset stratot tai telet, joissa body ois yhtä palikkaa. Kuivuusprosentin soisi asettuvan ns. puusepänkuivaksi, eli n. 6%:iin.

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Pavezer
19.09.2010 23:44:38

Tykkään itse rakentaa bodyn kahdesta palasta, jolloin bodyssä pysyy koko ajan selkeä keskilinja, mikä helpottaa rakentamista. :)

Esim Puukeskuksen hyllytavara on jo sellaisenaan suhteellisen kuivaa ja bodya siitä voi alkaa rakentamaan aikalailla samanien. Hyllytavarapuu kannattaa höylätä ns auki, eli päällimmäinen kerros pois ja sen jälkeen puuta kannattaa pitää sisällä tasakuivassa paikassa. Bodypuulle riittää varmasti viikko/pari. Kaulapuun antaisin itse kuivua n. kuukauden ennen työstöä.

Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti