Muusikoiden.net
11.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran maalauksesta
1
Little Savage
27.07.2010 22:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helou,

Kertokaas kokemuksia reunalistallisista kitaroista. tuntuuko siinä reunalistan ja kaulapuun välissä sellanen kieleke tehtaidenkin kitaroissa ?

Yhden itse tehdyn kaulan lakkasin sillä tavalla että teippasin otelaudan reunat piiloon. Kun sormella kokeilin lopputulosta niin siinä tuntui pieni kieleke. katselin yhden straton kaulaa ja huomasin että siinä lakkaa on myös otelaudan sivuilla mikä tuntuu käteen paremmalta. ilmeisesti tehtaiden kitaroissa käytetään molempia tapoja näin olen ainakin kuullut. Mutta..

miten reunalistallisessa kitarasssa kannattaa tehdä ? Pohjamaali, väri ja kirkaslakka päälle tekee aikamoisen kerroksen.Pelkkä lakka jossain Lp/tele tyylisessä kitarassa tuskin tekee taitavan lakkaajan käsissä kielekettä siihen reunaan. Voiko/kannattaako kirkas lakkalla yrittää kompensoida sitä kielekettä laittamalla lakkaa myös reunalistan päälle ?

ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Jymi
27.07.2010 23:45:42 (muokattu 27.07.2010 23:46:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Helou,

Kertokaas kokemuksia reunalistallisista kitaroista. tuntuuko siinä reunalistan ja kaulapuun välissä sellanen kieleke tehtaidenkin kitaroissa ?

Yhden itse tehdyn kaulan lakkasin sillä tavalla että teippasin otelaudan reunat piiloon. Kun sormella kokeilin lopputulosta niin siinä tuntui pieni kieleke. katselin yhden straton kaulaa ja huomasin että siinä lakkaa on myös otelaudan sivuilla mikä tuntuu käteen paremmalta. ilmeisesti tehtaiden kitaroissa käytetään molempia tapoja näin olen ainakin kuullut. Mutta..

miten reunalistallisessa kitarasssa kannattaa tehdä ? Pohjamaali, väri ja kirkaslakka päälle tekee aikamoisen kerroksen.Pelkkä lakka jossain Lp/tele tyylisessä kitarassa tuskin tekee taitavan lakkaajan käsissä kielekettä siihen reunaan. Voiko/kannattaako kirkas lakkalla yrittää kompensoida sitä kielekettä laittamalla lakkaa myös reunalistan päälle ?

Lakka reunalistan päälle ilman muuta. Ja pohjamaalina kannattaa käyttää myös lakkaa. Eli:

1. Lakka pohjamaaliksi.
2. Väriä laitettaessa reunalistan teippaus.
3. Väri ohuesti. Oikein ohuen värikerroksen saa spriipetsillä lakan ohenteeseen sekoitettuna ja ripauslakkaa sekaan.
4. Reunalistateipit pois ja viimeiset lakkakerrokset.

Itselläni ainakin toiminut hyvin tämä menetelmä eikä mitää pykälää reunalistan ja värin rajassa ole. Jotain lakkauksen työvaihekuvia löytyy vaikka tekemästäni 335 projektista. http://www.elisanet.fi/~z632091/33viis/kevat2008.shtml

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti