Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka tehdä transistoribassovahvistimesta putkivahvistin?
1
AceOfBass
24.07.2010 19:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mitä kaikkea pitää selvittää ja mitä tarvitsee, jos ryhtyy tällaseen operointiin?
 
poppamies
24.07.2010 19:10:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AceOfBass: Eli mitä kaikkea pitää selvittää ja mitä tarvitsee, jos ryhtyy tällaseen operointiin?
 
Tranistorivahvistimestä ei voi tehdä putkivahvistinta.
 
Lord Of The Strings
Ripatee
24.07.2010 19:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Tranistorivahvistimestä ei voi tehdä putkivahvistinta.
 
Tai voihan siitä aina tehdä, mutta onko se järkevää, on taas eri juttu. Koko vahvistimen sisuskalut joutuisi laittamaan uusiksi, osat tuppaavat olemaan suhkot kalliita + jos itseltä ei muutos onnistu (vaatii paljon elektroniikan-/putkivahvistintekniikan tuntemista), tulee päälle vielä vahvistinrakentajan taksa. Vahvistimesta tulisi siten huomattavasti kalliimpi kuin jos rakennuttaisisit/ostaisit suoraan uuden putkivahvistimen, eli suoraan sanottuna kyseinen operaatio ei ole kannattavaa.
 
Mitä ei voi tehdä itse, sitä ei tarvita!
poppamies
24.07.2010 19:54:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ripatee: Tai voihan siitä aina tehdä...
 
Jåå. Ehkä mulla oli vähän hätäinen arvio. Voihan siitä tehdä. Poistamalla kaikki transistorivahvistimen osat ja laittamalla tilalle putkivahvistimen osia.
 
Lord Of The Strings
fox
25.07.2010 01:36:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Jåå. Ehkä mulla oli vähän hätäinen arvio. Voihan siitä tehdä. Poistamalla kaikki transistorivahvistimen osat ja laittamalla tilalle putkivahvistimen osia.
 
Ja ottaen huomioon, että putkivahvistin on "vanhempaa tekniikkaa" suunnattomine lämmöntuotto-ominaisuuksineen, saattaa olla parasta ne kuoretkin heittää ääreen. Todennäköisesti transistorivahvistimen kuoriin ei saa putkivahvistimen yksinkertaisia osia edes muutenkaan sovitettua.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Murgo
26.07.2010 13:31:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä tavalla voisi olla jopa järkeäkin että säilyttäisi transistorivahvistimen pääteasteen ja laittaisi siihen putkietusen. Täysputkivahvistinhan se ei ole sittenkään vaan hybridi. Tiedä sitten miten käytännössä onnistuu ja lieneekö valmiita ohjeita missään?
 
Joka tapauksessa todennäköisesti joka suhteessa järkevämpää myydä se trankkuvahvistin ja hankkia/rakentaa tilalle kokonaan uusi putkikone.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Tubeman
26.07.2010 14:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AceOfBass: Eli mitä kaikkea pitää selvittää ja mitä tarvitsee, jos ryhtyy tällaseen operointiin?
 
Mä lähtisin miettimään asiaa siten että mitä lisäarvoa saisi putkivahvistimesta soittoon? Todennäköisesti sokkotesti kuuntelussa et erottaisi kumpi on kumpi.. :)
 
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
SirElwood
26.07.2010 14:54:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tubeman: Todennäköisesti sokkotesti kuuntelussa et erottaisi kumpi on kumpi.. :)
 
Rohkea lause muusikoiden netissä. =D
 
fox
26.07.2010 17:18:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Rohkea lause muusikoiden netissä. =D
 
Suhteellista, suhteellista... ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
harryk
26.07.2010 17:48:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tubeman: Mä lähtisin miettimään asiaa siten että mitä lisäarvoa saisi putkivahvistimesta soittoon? Todennäköisesti sokkotesti kuuntelussa et erottaisi kumpi on kumpi.. :)
 
Basson soitossa vaaditaan yleensä paljon puhdasta tehoa, jolloin isotehoinen transistorivahvistin toimii monta kertaa kohtuullisen hyvin. Toisaalta taas ihminen joka ei itse soita esim. kitaraa tai bassoa, ei voi ymmärtää miltä hyvä työkalu eli soitin tuntuu soittajan kädessä. Monessa ns. vähemmän laadukkaassa vahvistimessa soittotuntuma on sellainen, että on ihan sama kuinka hiljaa tai kovaa soittaa ja ulos tulee sitä samaa spagettia. Soittajalle hyvän vahvistimen tunnusmerkkejä ovat dynaamisuus, reagointi soittoon ja hyvä saundi, joka on kylläkin täysin subjektiivinen käsite. Hyvissä putkivahvistimissa nuo tekijät ovat yleensä kunnossa, jolloin soittajan naamakin on messingillä verrattuna johonkin latteasaundiseen vehkeeseen. Putkien luontainen toiminta-alue ja saundin luonnollinen kompressoituminen sopii hyvin kitaralla tai bassolla soitettavaan ja amplitudiltaan erittäin vaihtelevaan musiikkiin. Molemmilla tekniikoilla on kyllä mahdollista tehdä hyviä vahvareita, enkä väitä, että itse sokkotestissä suoralta kädeltä pystyisin sanomaan onko kyseessä putki- vai transistorivahvistin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
poppamies
26.07.2010 23:06:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: ...Molemmilla tekniikoilla on kyllä mahdollista tehdä hyviä vahvareita...
 
Jåå, mutta tässä varmaan oli kyse siitä että huonosta trankkupelistä tehtäisiin hyvä lamppukone.
Vielä kerran. Se ei ole mahdollista. Teoriassa ehkä muttei käytännössä. Käytäntö ratkaisee. Ei tästä asiasta kannata saivarrella tämän enempää.
 
Lord Of The Strings
harryk
26.07.2010 23:25:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tietysti hauskaa kuulla mikä se "huono trankkukone" oikein on ennenkuin tehdään lopullisia johtopäätöksiä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
kulmahiomakone
27.07.2010 00:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Monessa ns. vähemmän laadukkaassa vahvistimessa soittotuntuma on sellainen, että on ihan sama kuinka hiljaa tai kovaa soittaa ja ulos tulee sitä samaa spagettia. Soittajalle hyvän vahvistimen tunnusmerkkejä ovat dynaamisuus, reagointi soittoon
 
...
 
Putkien luontainen toiminta-alue ja saundin luonnollinen kompressoituminen sopii hyvin kitaralla tai bassolla soitettavaan ja amplitudiltaan erittäin vaihtelevaan musiikkiin.

 
Otin vapauden syöttää kirjoittamasi tekstin putkifanaatikkolässytys - suomi -sanakirjaan. Tässä tulos:
 
"Huono vahvistin kompressoi ääntä paljon ja soittotuntuma on siksi huono. Hyvä vahvistin ei kompressoi. Putkivahvistin kompressoi ja se sopii hyvin kitaralle tai bassolle."
 
Älä ota sitä vakavasti. Putkien hehku on kaunista ja hyvin rakennetut vahvistimet sotivat kertakäyttökulttuuria vastaan kuin Iittala ikään. Ei tarvitse yrittää huijata itseään ja muita keksimällä sisäisesti ristiriitaista höttöä saundista.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Tubeman
27.07.2010 10:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Basson soitossa vaaditaan yleensä paljon puhdasta tehoa, jolloin isotehoinen transistorivahvistin toimii monta kertaa kohtuullisen hyvin. Toisaalta taas ihminen joka ei itse soita esim. kitaraa tai bassoa, ei voi ymmärtää miltä hyvä työkalu eli soitin tuntuu soittajan kädessä. Monessa ns. vähemmän laadukkaassa vahvistimessa soittotuntuma on sellainen, että on ihan sama kuinka hiljaa tai kovaa soittaa ja ulos tulee sitä samaa spagettia. Soittajalle hyvän vahvistimen tunnusmerkkejä ovat dynaamisuus, reagointi soittoon ja hyvä saundi, joka on kylläkin täysin subjektiivinen käsite. Hyvissä putkivahvistimissa nuo tekijät ovat yleensä kunnossa, jolloin soittajan naamakin on messingillä verrattuna johonkin latteasaundiseen vehkeeseen. Putkien luontainen toiminta-alue ja saundin luonnollinen kompressoituminen sopii hyvin kitaralla tai bassolla soitettavaan ja amplitudiltaan erittäin vaihtelevaan musiikkiin. Molemmilla tekniikoilla on kyllä mahdollista tehdä hyviä vahvareita, enkä väitä, että itse sokkotestissä suoralta kädeltä pystyisin sanomaan onko kyseessä putki- vai transistorivahvistin.
 
Eiköhän trankkukoneet jos ne vain on suunniteltu järjellä pysty hyvään lopputulokseen,Suuritehoisten trankkukoneiden vieroksunta juontaa todennäköisesti 60-luvun lopulta kun ekat Fenderin trankkukoneet tuli ja ne oli suunniteltu putkikauden näkemyksillä,ne oikeasti soundasivat ontosti ja soundi oli ohut verrattuna perinteisiin pillikoneisiin.Samalla lopullisen niitin maineeseen veti vika-alttius,germanium trankut ei olleet suuritehoisissa kovinkaan kestäviä.
 
Trankkukoneissa komponenttivalinnat vaikuttaa aika tavalla lopputulokseen,putki on luontaisesti esim päätteessä hyvä ,trankku vaatii jo seulontaa (oikea transistorityyppi) pääteasteen ohjaimen ja päätekivien osalta,soundi voi olla aika puuroa jos päätekivet ei nopeutensa puolesta driverien tasolla.
 
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Mr.Sit.com
27.07.2010 15:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän trankkunupista oo mitään järkeä tehdä putkipeliä, ainakin jos kyse on Trace Elliotista =) Muuten en sit kommentoi asiaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti