Muusikoiden.net
03.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä läpikuultava lakkasävyte?
1
Nick Curry
11.06.2010 15:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pajalla on ollut jo hyvän aikaa kaksi loimukoivukantista kitaraprojektia lakkausta ja kokoamista vaille valmiina. Valmistumista on viivästyttänyt se, etten ole löytänyt sopivaa läpikuultavaa sävytettä lakalle. Olen käyttänyt Troton-merkkistä 2-komponenttista akryylilakkaa, joka tuntuu tosi hyvältä. Se on helppo ruiskuttaa, kuivuu nopeasti ja antaa kauniin tasaisen ja kovan pinnan. Tarkoitus on saada puun kaunis pintakuvio selvästi esiin voimakkaan mutta kuutavan värin alta, mutta tähän astiset värit ovat olleet liian peittäviä. Otan mielelläni vastaan hyviä neuvoja.

Veepee
11.06.2010 16:05:38 (muokattu 11.06.2010 16:07:16)

Eikö lakkaa voisi sävyttää perinteisesti petsillä? Sillä tavalla saat ainakin haluamasi voimakkuuden väriin sekä peittävyyteen.

Työjärjestys voisi olla seuraava:

Kirkkaita lakkakerroksia pohjalle - ohut sävytetty lakkakerros - kirkkaita lakkakerroksia pintaan.

E: Jos lopputulos ei miellytä, niin hiontaa ei tarvitse tehdä puuhun asti pohjalakkakerroksen ansiosta.

Nick Curry
11.06.2010 21:10:45

Tuollaista marssijärjestystä olen ajatellutkin. Kuultoväri vain on vielä hakusessa. Pohjalla on jo kirkas lakka. Tarkoitus on saada nyt ennen pintalakkausta läpikuultava värilakkaus pohjalakan päälle. Vesiohenteisia Clou-petsejä minulla on, mutta ne eivät soveltune tähän. StewMacillä on sävytteitä, mutta ovat aika hintavia ja kaukana poissa. Haluaisin mielelläni löytää värit Suomesta ja kohtuuhintaan.

Veepee: Eikö lakkaa voisi sävyttää perinteisesti petsillä? Sillä tavalla saat ainakin haluamasi voimakkuuden väriin sekä peittävyyteen.

Työjärjestys voisi olla seuraava:

Kirkkaita lakkakerroksia pohjalle - ohut sävytetty lakkakerros - kirkkaita lakkakerroksia pintaan.

E: Jos lopputulos ei miellytä, niin hiontaa ei tarvitse tehdä puuhun asti pohjalakkakerroksen ansiosta.

takape
11.06.2010 23:42:23 (muokattu 11.06.2010 23:43:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakkavalmisteen base color petsit on kyllä hyviä. Niitä saa montaa eri kokoa ja väriä ja itse sekoittamalla tietty lisää sävyjä. Tuo base color on todella riittoisaa joten isoja purkkeja ei kannata ostaa. Pieni loraus lakan sekaan tavallisesti riittää. Sitten saa ruiskuttamalla useampia kerroksia tasaisen ja halutun sävyn.

Monien maaliliikkeiden kautta saa tilattua noita jollei hyllystä löydy.

edit: http://www.lakkavalmiste.fi/extrane … t/cms3/attachments/Color-petsit.pdf

pekka

Nick Curry
12.06.2010 02:11:59

Kiitokset. Täytyy kokeilla noita viikonloppuna.

takape: Lakkavalmisteen base color petsit on kyllä hyviä. Niitä saa montaa eri kokoa ja väriä ja itse sekoittamalla tietty lisää sävyjä. Tuo base color on todella riittoisaa joten isoja purkkeja ei kannata ostaa. Pieni loraus lakan sekaan tavallisesti riittää. Sitten saa ruiskuttamalla useampia kerroksia tasaisen ja halutun sävyn.

Monien maaliliikkeiden kautta saa tilattua noita jollei hyllystä löydy.

edit: http://www.lakkavalmiste.fi/extrane … t/cms3/attachments/Color-petsit.pdf

pekka

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti