Muusikoiden.net
05.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tune-o-matic talla kysymys
1
Ironica
06.06.2010 20:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tulevaan kitaraan (pulttikaula) olisin laittamassa Tune-o-matic tallaa ja tailpiecen, ja olen lukenut tämmöistä Warmothin sivuilta gotohin tallan tuotesivulta: "A neck pocket angle of 1-1/2 to 3 degrees is necessary for proper operation."

Mutta soitinopettaja sanoi kun kysyin, että ei tarvitse tehdä tota kulmaa siihen kaulataskuun jos kitarassa on tasainen kansi (eli ei LP-tyyliin pyöristetty). Ja myös puutyöope tehnyt LP:n jossa tasainen kansi (ja tietysti samanlainen talla), ja ei ollut kuulemma mitään kulmia väsännyt, ja toimii.

Eli miten on, kun ei jaksais alkaa mitään kulmia väsään?

hola gibson
06.06.2010 21:10:00

Niin että onkos siinä sinun kitarassa tasainen kansi vai kupera? Sinuna tekisin niin kuin soitinopettaja ja puuntyön opettajakin tekisi.

Kumiankka
06.06.2010 21:27:56

Eiköhän se selviä kun pulttaat tekeleesi kasaan, asettuuko kielet sopivalle korkeudelle. Pulttikaulaisessa voi aina laittaa jotain tavaraa kiilaksi sinne kaulakoloon jos pientä säätöä tarvii, tai sitten jyrsit tallalle paikkaa alemmas kannen pinnasta jos ei natsaa

Ironica
06.06.2010 23:51:57 (muokattu 06.06.2010 23:52:45)

niin unohtui mainita, että minun tekeleessäni on tasainen kansi.

timppis
08.06.2010 23:28:11 (muokattu 08.06.2010 23:30:47)

Ironica: Eli tulevaan kitaraan (pulttikaula) olisin laittamassa Tune-o-matic tallaa ja tailpiecen, ja olen lukenut tämmöistä Warmothin sivuilta gotohin tallan tuotesivulta: "A neck pocket angle of 1-1/2 to 3 degrees is necessary for proper operation."

Mutta soitinopettaja sanoi kun kysyin, että ei tarvitse tehdä tota kulmaa siihen kaulataskuun jos kitarassa on tasainen kansi (eli ei LP-tyyliin pyöristetty). Ja myös puutyöope tehnyt LP:n jossa tasainen kansi (ja tietysti samanlainen talla), ja ei ollut kuulemma mitään kulmia väsännyt, ja toimii.

Eli miten on, kun ei jaksais alkaa mitään kulmia väsään?

Tee vaan se kulma, se on hyvä olla olemassa Tune-o-matic:in kanssa, myös tasakantisessa soittimessa (esim. SG). Linkin kuvasta näet miksi.

http://img19.imageshack.us/img19/2258/915svo.jpg

Jos et tee kulmaa, niin joudut joko tekemään taskusta todella matalan, jolloin otelauta jää luonnottoman korkealle kannen pintaan nähden, tai sitten tallan joutuu säätämään käytännössä kanteen kiinni, eikä se välttämättä sittenkään toimi.

Tasakantisessa SG:ssä kulma taitaa olla tyypillisesti jotain 1,5-2,5 astetta. Kaarevakantisessa Les Paulissa kulman pitää olla suurempi, jotain 3 astetta tms. Mä taisin käyttää omassa SG-viritelmässä muistaakseni tasan kahta astetta ja osui hyvin kohdalleen. Tasakantisessa soittimessa kulma on ihan helppo tehdä jyrsimellä kaulataskun jyrsintävaiheessa. Asettaa jyrsinsapluunan haluttuun kulmaan kanteen nähden jotain korokepalaa tms. apuna käyttäen ja ajelee taskun normaalisti.

arppah8
09.06.2010 10:21:02 (muokattu 09.06.2010 10:22:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulakulman tekemisen voi kyllä välttää upottamalla TOMin eli jyrsimällä sille pienen kolon että sen saa alemmas. Godin on ainakin käyttänyt tätä ratkaisua, samoin allekirjoittanut yhden omatekeleen kanssa. Toimii.

No sanoihan kumiankka tossa saman asian.

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Hurja
13.06.2010 20:37:14

Minulla on samanlainen tilanne kuin Ironicalla, eli rakennan kitaraa (malli Gibson Explorer, missä tasainen kansi (no ei kai)) ja olen harkinnut tuota TOM-talla systeemiä, mutta nyt meni ajatukset uusiksi. En haluaisi ruveta tuota kaulataskun kulmaa väsäämään, minulla kun ei ole jyrsintä, niin se tuntuisi kyllä aika hankalalta (ainakaan kovin tasaiseksi sitä en käsipelillä saa, vai onko jollain ideoita?).

Lisäksi tilaan Warmothilta kaulan, semmoisen joka on varastossa ja siinä on jo porattu niille ruuveille reiät, joilla kaula ja runko kiinnitetään toisiinsa (ne sijaitsevat kaulan siinä osassa, joka menee kaulataskuun). Ruuvien reiät on porattu tietääkseni suoraan, ne reiät on siis tarkoitettu semmoiseen kaulataskuun, joka on tasainen, eikä siinä ole kulmaa (vai?).
Eli jos kaulataskussa on kulma, niin niille ruuveille poratut reiät menevät vinoon kaulataskuun nähden, eikä ruuveja saa ruuvattua suoraan niihin koloihin.
Korjatkaa jos olen väärässä!
Toivottavasti älysitte selitykseni.

Myöskään se Tune O Matic osan upottaminen sinne puhuun ei jotenkin tunnu kauhean mukavalta ajatukselta, sillä siitä kolosta tuskin tulisi kovinkaan tasareunaista, kun en omista jyrsintä. Eli pelkään, että siitä kolosta tulee ruma.

Nyt vasta varsinainen kysymys: Onko kellään tiedossa semmoista talla-mallia, jossa ei tarvitse tehdä sitä kulmaa? Strato/Tele tyyliset tallat eivät käy, eivätkä myöskään kammelliset (floikka, perus strato) tallat käy, mikään näistä ei mielestäni näyttäisi hyvältä kitarassani, eikä minulla muutenkaan olisi rahaa floikkaan, eikä myöskään taitoa semmoista siihen kitaraan laittaa.
Tallan hinta ei saisi olla paljon 50 euroa suurempi.

jukcat
14.06.2010 00:18:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratoon on olemassa myös kiinteä tallatyyppi, jossa ei siis ole sitä vibrasydeemiä- se nyt lähinnä tulee mieleen.
Tune-o maticin upottamista olen minäkin harrastanut muutaman kerran ja ainakin jyrsimellä siitä tulee varsin siisti ja erittäin toimiva ratkaisu tasakantiseen kitaraan. Telessä vieläpä näyttää ihan hyvälle esim humppareiden kanssa.

sex, juice and rock'n roll..
Mizery
16.06.2010 00:57:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukcat: Stratoon on olemassa myös kiinteä tallatyyppi, jossa ei siis ole sitä vibrasydeemiä- se nyt lähinnä tulee mieleen.

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=610

Tuollaisen minä laitoin tuohon autotalliprojektiini.

rainmaker
01.09.2010 18:13:28

jukcat: Stratoon on olemassa myös kiinteä tallatyyppi, jossa ei siis ole sitä vibrasydeemiä- se nyt lähinnä tulee mieleen.
Tune-o maticin upottamista olen minäkin harrastanut muutaman kerran ja ainakin jyrsimellä siitä tulee varsin siisti ja erittäin toimiva ratkaisu tasakantiseen kitaraan. Telessä vieläpä näyttää ihan hyvälle esim humppareiden kanssa.

Itellä oli tarkotuksena rakentaa tune-o-maticilla varustettu tele. Tuota tallan upottamista mietin potentiaalisempana vaihtoehtona ku kaulakulman tekemistä. Olisiko sinulla, jukcat, tai muilla käyttäjillä kuvia olemassa kanteen upotetusta tune-o-maticista? Helpottais vähän hahmottamista. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin Carvin on tätä menetelmää käyttänyt kitaroissaan. Niistäkään en tosin selkeitä kuvia tähän hätään löytänyt.

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Jasoniitti
01.09.2010 21:53:37

rainmaker: Itellä oli tarkotuksena rakentaa tune-o-maticilla varustettu tele. Tuota tallan upottamista mietin potentiaalisempana vaihtoehtona ku kaulakulman tekemistä. Olisiko sinulla, jukcat, tai muilla käyttäjillä kuvia olemassa kanteen upotetusta tune-o-maticista? Helpottais vähän hahmottamista. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin Carvin on tätä menetelmää käyttänyt kitaroissaan. Niistäkään en tosin selkeitä kuvia tähän hätään löytänyt.

http://www.thomann.de/fi/godin_lg_hb_blackflamed.htm

Tuosta löytyy hyviä kuvia.

Jasoniitti
02.09.2010 10:56:14 (muokattu 02.09.2010 10:56:39)

Jasoniitti: http://www.thomann.de/fi/godin_lg_hb_blackflamed.htm

Tuosta löytyy hyviä kuvia.

tuossa lisää kuvia:

http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?t=2651256

Minullakin herää tästä upotetusta tune-o-matickista kysymys; pitääkö tuossa bodyn lävistyksessä kielille tehdä nuo pienet urat esim. kielten kulman loiventamiseksi tms vai onko ne aivan vaan ulkonäön vuoksi?

Hurja
28.11.2010 20:14:28 (muokattu 28.11.2010 20:14:49)

Päädyin sitten ibanezin gibraltar tallaan, ei tartte kulmaa ja säätövaraa löytyy.
Tämmöinen:
http://www.dv247.fi/assets/products/60865_l.jpg

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti