Muusikoiden.net
11.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan ruuvien sovitus
1
j4kk1
04.06.2010 12:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha, laadukkaan oloinen japanissa tehty ESP basso, josta käytin kaulaa irti. Kaulan täyskierteiset ruuvit oli sovitettu basson runkoon niin tiukasti, että ruuvien kierteet tarttui siihen kiinnni. Pitäiskö niiden ruuvien olla väljiä runkoon, jolloin saadaan maksimaalinen veto kaulan ja rungon välille vai onko tuohon joku järkevä syy miksi ne ruuvien kierteet ottaa siihen runkoon kiinni?

Onkohan tuo tarkoituksella tuommoinen, vai onkohan kyseessä valmistusvirhe, pitäisköhän mun porailla ne reiät isommaksi, niin että liitos vois tiukentua ja basso alkaa soida vaikka paremmin?

Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Antti1
04.06.2010 12:11:01

Periaatteessa ruuvi ei saisi ottaa kierteillä runkoon kiinni, jos haluaa sen kiristyvän kunnolla. Onko asialla oikeasti mitään merkitystä, jos kaula kuitenkin kiristyy... en tiedä.

Jos nyt asiaa pohdit, niin voithan sä ne suuremmiksi samantien vetäistä. Silläpähän pääset ainakin asiasta varmuuteen ja pahitteeksi se ei ainakaan ole.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
wilo
04.06.2010 12:53:49

Kokeilepa tätä http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=456627 , jos haluat erittäin tiukan kaulaliitoksen. Väittävät, että tuolla olisi ihan merkitystäkin. Saattaapi ollakin.

j4kk1
04.06.2010 13:44:49

wilo: Kokeilepa tätä http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=456627 , jos haluat erittäin tiukan kaulaliitoksen. Väittävät, että tuolla olisi ihan merkitystäkin. Saattaapi ollakin.

Jossakin mainittiin kans että voi laittaa liimaa väliin, tosin liitoksesta tulee sitten pysyvä. En kyllä kokeilisi omille vehkeillle.

Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
wilo
04.06.2010 15:32:58

j4kk1: Jossakin mainittiin kans että voi laittaa liimaa väliin, tosin liitoksesta tulee sitten pysyvä. En kyllä kokeilisi omille vehkeillle.

Joo en mäkään omiin vehkeisiin liimaa laittais.

...saati sitten kitaraan, hohoho...

Little Savage
05.06.2010 22:16:57

wilo: Joo en mäkään omiin vehkeisiin liimaa laittais.

...saati sitten kitaraan, hohoho...

mä oon sitä mieltä että limat pitää jonnekin aukkoon laittaa.

ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
timppis
06.06.2010 17:23:03

j4kk1: Mulla on vanha, laadukkaan oloinen japanissa tehty ESP basso, josta käytin kaulaa irti. Kaulan täyskierteiset ruuvit oli sovitettu basson runkoon niin tiukasti, että ruuvien kierteet tarttui siihen kiinnni. Pitäiskö niiden ruuvien olla väljiä runkoon, jolloin saadaan maksimaalinen veto kaulan ja rungon välille vai onko tuohon joku järkevä syy miksi ne ruuvien kierteet ottaa siihen runkoon kiinni?

Onkohan tuo tarkoituksella tuommoinen, vai onkohan kyseessä valmistusvirhe, pitäisköhän mun porailla ne reiät isommaksi, niin että liitos vois tiukentua ja basso alkaa soida vaikka paremmin?

Pitäisi olla väljät! "Valmistusvirhe" on ehkä karkea sana, mutta kyllä se väärin on. Ts. bodyn reikien pitäisi olla niin isot, että ruuvin kierre ei ota siihen kiinni. Tehdastekoiset soittimet tehdään noin yksinkertaisesti siksi, että ko. reikä porataan yhdellä kertaa sekä bodyyn että kaulaan. Jos sen bodyn haluaisi tehdä oikein, niin pitäisi vaihtaa isompi terä, joka vie aikaa, joka taas maksaa jne. Syynä on siis laiskuus.

Bassojen osalta en tiedä, kun en ole kokeillut, mutta ainakin sähkökitaran kanssa soundi muuttuu ihan korvin kuultavasti, kun liitokseen saa noin oikein tehtynä enemmän puristusta. Lisäksi kaulan sivusuuntaisen kulman säätö helpottuu hieman, kun bodyn rei'issä on pikkuisen väljää. Eli eikun poraamaan...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti