Muusikoiden.net
08.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piirilevyongelma
1
trunkki
31.05.2010 10:54:27 (muokattu 31.05.2010 11:08:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin jonkun tällaisen rakentaa:

http://www.buildyourownclone.com/orange.html

Mutta tuolta en halua tilata. Kaikki komponentithan saa ihan kotosuomesta, mutta mites tuon piirilevyn kanssa? Itellä ei ole laitteita jolla niitä sais tehtyä, pystyykö tuommoisia saada tilaustyönä esim. täältä mnetin kautta?

Entisellä yläasteella olis kyllä laitteet millä piirilevyjä tehdään, mitä luulette pääsiskö tuollaisiin paikkoihin valmistaan ite piirilevyn jos kiltisti kysyis? Jos pystyy, niin pitääkö se paperikalvo tms. tehdä jotenkin itse minkä perusteella nuo kuparipolut valmistusvaiheessa määrittyvät? Vai olenko ihan pihalla tästä valmistuksesta

E: Tai no saatan tuolta tilatakin. Postikulutkin näköjään sisältyvät hintaan. Mutta kuitenkin, jos kysymyksiini saisin vastauksia niin kiitosta vaan :)

E2: Onko kellään kokemuksia kys. kaupasta?

"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
samantien
31.05.2010 11:34:35 (muokattu 31.05.2010 11:37:43)

Jos löydät tuosta layoutista selkeän ja helposti oikean kokoisena printattavan kuvan (en ainakaan itse löytänyt tuolta sivulta), niin piirilevyn valmistus onnistuu melko helposti ihan kotonakin press-n-peel blue lämpösiirtokalvolla. Itse olen joskus tehnyt niitä jopa tulostamalla sen layoutin lasertulostimella vahapaperille ja siirtämällä sen musteen lämmöllä paperilta kuparille. Ferrikloridi ei ole kallista ja hyvin pienellä määrällä syövyttää monta levyä.
Ongelmallisinta on ehkä reikien poraaminen, jos käytössä ei ole pientä pylväsporaa tms.

Mutta joo. Jos aikomuksena on rakentaa vain tämä yksi spedu, niin ei taida olla kovin fiksua alkaa hankkimaan kaikkea tuota roinaa. Luulisi että täältä mnetistäkin löytyisi joku joka voisi sen sulle kohtuuhintaan tehdä.

E: Lisätään nyt vielä, että jos sulla ei ole aiempaa kokemusta spedujen rakentelusta, niin suosittelen aloittamaan jollain perus overdrivella. Vaikka joku MXR Distortion plus. Todella yksinkertainen, mutta erittäin käyttökelpoinen spedu.

trunkki
31.05.2010 12:08:53 (muokattu 31.05.2010 12:34:25)

samantien: Jos löydät tuosta layoutista selkeän ja helposti oikean kokoisena printattavan kuvan (en ainakaan itse löytänyt tuolta sivulta), niin piirilevyn valmistus onnistuu melko helposti ihan kotonakin press-n-peel blue lämpösiirtokalvolla. Itse olen joskus tehnyt niitä jopa tulostamalla sen layoutin lasertulostimella vahapaperille ja siirtämällä sen musteen lämmöllä paperilta kuparille. Ferrikloridi ei ole kallista ja hyvin pienellä määrällä syövyttää monta levyä.
Ongelmallisinta on ehkä reikien poraaminen, jos käytössä ei ole pientä pylväsporaa tms.

Mutta joo. Jos aikomuksena on rakentaa vain tämä yksi spedu, niin ei taida olla kovin fiksua alkaa hankkimaan kaikkea tuota roinaa. Luulisi että täältä mnetistäkin löytyisi joku joka voisi sen sulle kohtuuhintaan tehdä.

E: Lisätään nyt vielä, että jos sulla ei ole aiempaa kokemusta spedujen rakentelusta, niin suosittelen aloittamaan jollain perus overdrivella. Vaikka joku MXR Distortion plus. Todella yksinkertainen, mutta erittäin käyttökelpoinen spedu.

Joo kiitos! Taidanpa soveltaa tuota Press-n-Peel-juttua. Mikä olis kaikista järkevin paikka josta hommaa ferrikloridia tai natriumpersulfaattia? Oletko itse tuota kalvoa käyttänyt, osaatko antaa jotain käytännön vinkkejä mitä ei netissä valmistajan ohjesivuilla lue? :P

E: Kuinka tarkka tuon kaaviokuvan pitäisi olla, riittääkö semmonen jos vaan katson tuolta valmistajan sivulta sen suht tarkasti miten ne kuparipolut menevät ja piirrän jollakin ohjelmalla saman lailla menevät polut ja sen pohjalta teen sitten piirilevyn?

"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
Mase
31.05.2010 12:56:05

trunkki: Joo kiitos! Taidanpa soveltaa tuota Press-n-Peel-juttua. Mikä olis kaikista järkevin paikka josta hommaa ferrikloridia tai natriumpersulfaattia? Oletko itse tuota kalvoa käyttänyt, osaatko antaa jotain käytännön vinkkejä mitä ei netissä valmistajan ohjesivuilla lue? :P

E: Kuinka tarkka tuon kaaviokuvan pitäisi olla, riittääkö semmonen jos vaan katson tuolta valmistajan sivulta sen suht tarkasti miten ne kuparipolut menevät ja piirrän jollakin ohjelmalla saman lailla menevät polut ja sen pohjalta teen sitten piirilevyn?

Eiköhän tuon sulle joku foorumilaisista tee samaan hintaan ku osat & litkut maksaa, mikäli sulla on valmiiksi kuva mittakaavassa. Tuossa muutamaa topikkia alempana on tällainen: "Työtarjous: 2kpl piirilevyjä" ( http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=190987 ), joten otahan vaikka tuon ketjun aloittajaan ens alkuun yhteyttä...

Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
samantien
31.05.2010 19:30:09 (muokattu 31.05.2010 19:31:29)

Mikään ei estä tekemästä sitä itse piirtämällä, mutta silloin pitää olla 100% oikein kaikki. Laitteen kytkentäkaavio on ihan ehdoton apu, ellei jopa välttämättömyys tuota tehdessä. Pelkkää piirilevyä tuijottamalla monia asioita jää helposti huomaamatta.
Hieman liian hankalaa munsta. Lähtisin edelleenkin liikkeelle yksinkertaisemmasta kytkennästä ja vaikkapa ihan täpläkuparoidulla koekytkentälevyllä.

E: Niin ja onnea rakenteluun. Se on yllättävän koukuttavaa hommaa!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti