Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY Axetrak?
1
Zeeboo
14.05.2010 09:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeillanpa jelpinhakua täältäkin.

Nyt tartteis vinkkejä & ideoita.

Meininki olisi tehdä Axetrak tyylinen pömpeli äänityksiä varten, ehkä myös keikkakäyttöön. Tuollaisen mitoituksesta ei ole itselläni kokemusta, eikä liioin kalustuksen vaatimuksista.

Minulla on sisämitoiltaan noin 25x25x50 cm kokoinen 17mm vaneerista tehty kaappi, jossa on 2 kpl Celestionin G8S-50 kajaria. Tätä olen käyttänyt omana kontrollina kun soitin räkkivermeillä. Nyttemmin tuo on joutavana ja ajattelin, josko tuota saisi hyötykäyttöön.

Siispä ääni-ihmiset: Toimiiko kasituumainen tuon kokoisessa umpipömpelissä? Axetrakissa on tietääkseni 6" kajari. Millainen mikki/ mikit? millaiselle etäisyydelle? mitä muuta pitäisi ottaa huomioon/ pitäisi tietää, vaimennukset, nurkkapyöristykset jne? Kannattaisiko suosiolla ostaa oikea? Onko koko vehkeessä tolkkua?

Paljon on kysymyksiä, joiden vastauksista olisin kovasti kiitollinen.

E:
Ai niin, moottori systeemissä on >10W

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Rg505bk
14.05.2010 21:55:20

Multa löytyy alkuperäinen, josta voisin luopua. Paljon hienompaa on toki tehdä koko roska ite, mutta jos into loppuu kesken niin ota yhteyttä.

;)

efunkelist
17.05.2010 17:16:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"käytä hakua", sori :)
en jaksa etsiä linkkiä mutta on tästä aiheesta pari ketjua. hakusanoiksi "isolation cab". mä olin jo melkein ostanu itselleni axetrakin kun sitten lopulta rakensinkin moisen itse.
helppoa ja toimii kyllä. enemmän hommaa on löytää sopiva elementti. rakenteiltaanhan laatikko on tosi helppo homma.

"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Zeeboo
17.05.2010 20:53:25 (muokattu 17.05.2010 21:04:34)

efunkelist: "käytä hakua", sori :)
en jaksa etsiä linkkiä mutta on tästä aiheesta pari ketjua. hakusanoiksi "isolation cab". mä olin jo melkein ostanu itselleni axetrakin kun sitten lopulta rakensinkin moisen itse.
helppoa ja toimii kyllä. enemmän hommaa on löytää sopiva elementti. rakenteiltaanhan laatikko on tosi helppo homma.

Haku on ollut päällä ;)
Mainitsemillasi hakusanoilla on löytynyt monenlaisia DIY-virityksiä, mutta mitoitukseen ei ole kättäpitempää tullut vastaan. Itse loota ei ole ongelma, lähinnä mietityttää tuo kasituumaisen toimiminen mun pikkukaapin kokoisessa umpikopassa. Samoin mikin valinta. Samoin jonkinsorttisen vaimentimen tarpeellisuus. Jne.

Axetrakin hommaaminen olis helppo ratkaisu, mutta hinta ei houkuttele.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
efunkelist
17.05.2010 22:32:50

Ymmärrän. Mikiksi suosittelisin senkun partakonemallista, se on kokonsa ja suuntimansa puolesta helppo sijoittaa. Tietysti jos ei DIY-touhu hirvitä niin miksei shuren viisseiska josta repis kapselin irti....

Ei noi mitat kuitenkaan ole niin justiinsa. Akustisesti tuosta laitoksesta ois ihan joka tapauksessa tarkoitus tehdä mahdollisimman kuollut joten mitat pitää olla vain sellaiset että ulkomittojen sisäpuolelle mahtuu kaikki tarpeellinen. Ämyri ottaa omat mittansa ja mikkiä siihen eteen. Kaikki muu voi olla "niin pientä kuin mahdollista" - tärkeitä pointteja on vain se sisärakenne kelluttaa ulkorakenteesta ja toteuttaa ilmatiiviisti.

google sketchup on ilmainen ja kätevä suunnittelutyökalu

Antti1
18.05.2010 16:02:14

efunkelist: Tietysti jos ei DIY-touhu hirvitä niin miksei shuren viisseiska josta repis kapselin irti....

Mä sanoisin, ettei kannata. Se runko ja takavaimennus on oleellinen osa mikrofonin toimintaa ja soundia. Tietty jos ei oleta saavansa 57:n soundia, niin sitten ihan ok lähestymistapa.

Ei noi mitat kuitenkaan ole niin justiinsa. Akustisesti tuosta laitoksesta ois ihan joka tapauksessa tarkoitus tehdä mahdollisimman kuollut joten mitat pitää olla vain sellaiset että ulkomittojen sisäpuolelle mahtuu kaikki tarpeellinen.

Ton lisäksi olisi hommat hyvä mitoittaa siihen malliin, ettei mikään sivu ole toisen mitalla jaollinen. Näin onnistutaan välttelemään pahimmat sudenkuopat seisovien aaltojen ja resonanssienkin kanssa.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
efunkelist
03.09.2010 00:59:36

Laitoin lootaan pienen konkkapuikon. Nyt on paree.

http://www.youtube.com/watch?v=AJd50fodgdY

jpjanhun
07.09.2010 11:27:40 (muokattu 07.09.2010 13:33:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,

tuossa vertailun vuoksi pikainen äänityskokeilu clas ohlssonilta ostetusta pienehköstä muovilaatikosta kyhätystä iso-boxista joka on vuorattu sisäpuolelta bilteman halvalla äänieristeellä. ensimmäinen puolikas ääninäytteestä on täysin käsittelemätön. toisessa puolikkaassa on poistettu alle 100 hz:n taajuuksia, lisätty vähän kaikua yms.

kyllähän tuo mun mielestä vähän kumisee. mielenkiinnosta kysäisen että pitäisittekö kyseistä viritystä ääninäytteen perusteella käyttökelvottomana?

http://maihinnousu.net/s/8882

muovilaatikko on tällainen tai tämänkaltainen, taitaa olla tuo 33 litran laatikko, tosin en ole ihan varma onko aivan samaa mallia, voi olla että mulla on vanhempi jo muodista poistunut versio:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147451749

äänieriste on sellaista painavaa materiaalia, ei taida olla enää biltemassa myynnissä. lisäksi mulla oli laatikossa sellainen verrattain paksu villapaita vaimentamassa laatikon sisäisiä kaikuja tai mitä lie, joka tapauksessa tuntui parantavan soundia.

kaiutin 8 tuumainen ja mikitys dynaamisella mikillä äärimmäisen läheltä kaiutinta. kaiutinelementillä ei ollut mitään omaa laatikkoa tai kehystä vaan se oli vain summittaisesti asetettu pystyyn laatikon lyhyempää seinustaa vasten.

kyseessä siis purkkaviritys, ehdottomasti.

efunkelist
09.09.2010 07:45:50

Ei missään nimessä käyttökelvoton. Purkkaviritykseksi soundi on minusta jopa melko hyvä. Sitäpaitsi soundi on aina suhteessa siihen että mitä musaa tehdään. Minusta tuollaiseen kevyeen bluesrokkiin tuo soundi oli varsin toimiva, mukavan rapsakka, ehkä korkeintaan hieman liian terävä - mutta voisin kuvitella että jos äänitellään biisi tuolla soundilla ja basso on soundiltaan "varsin muheva" niin se pehmentäisi kokonaisuutta.

Ehkä ihan vähän viistäisin EQ:lla ylämiddlejä kuopalle, mutta tämäkin on makuasia.

Mikäs elementti on kyseessä ja miten äänieristys sun mielestä toimi?

jpjanhun
09.09.2010 11:08:09 (muokattu 09.09.2010 11:10:16)

moi,

kiitos kommenteista, saan noista vähän perspektiiviä omiin käsityksiin.

-joo, elementtinä celestion super 8 (24 euroa)

-äänenvaimennuksesta sanoisin että vaimentaa kyllä aika tavalla. ei toki varmaan yhtä hyvin kuin jykevä ja eristetty vanerikotelo, mutta kuitenkin niin että häiritsevästä metelistä tulee sellaista vaimeaa mölinää. ei silti, super 8:lla on ainoastaan 15w tehonkesto eikä kyseessä ole mikään herkkä kaiutin, joten kovin lujaa tuolla ei voi edes soittaa ja itse käytän vielä attenuaattoria siten ettei tuo kaiutin joudu edes äärirajoille (lisäksi haluan tietysti pääteastesäröä). ilmeisesti eriste jota käytän on jotain bitumipohjaista tai muuta painavaa, eriste ei missään nimessä ole mitään kevyttä tavaraa, joten ehkä tämä eristeen massa jossain määrin korvaa sitä jykevän laatikon massaa.

efunkelist
09.09.2010 22:43:43

Mutu että jos tuolle elementille tekisit suljetun koteloinnin niin alataajuudet tiukentuisivat ja ylikorostuneet diskantit rauhoittuisivat. Tietysti "laatikko laatikon sisällä" vaatii kokoa mutta jos koteloinnin tekee vaikka mahdollisimman pieneksi niin siitä olisi silti hyötyä. Kaiutinkotelon sisälle kannattaa laittaa vanua jos siitä joutuu pienen tekemään.

Mun ois tarkoitus toteuttaa seuraava projekti juuri tuolla samaisella celestionilla koska se on halpa.
Jensenillä olisi mod-mallistossa 5" elementti mutta se maksaisi suomeen toimitettuna moninkertaisesti tuohon celestioniin verrattuna. En muista nyt hintaa mutta olisi se vähän liikaa meikäläisen nikkarointiharrastukseen.

Ajatukseni on tehdä celestionille kotelointi joka on ensisijaisesti perinteiseen käyttöön mutta lisäksi jokin "kansikotelo"-ratkaisu jolla saisi tehtyä hiljaisempiakin mikityksiä.

jpjanhun
13.09.2010 13:51:14 (muokattu 13.09.2010 13:54:33)

moi,

jos koteloinnin tekee vaikka mahdollisimman pieneksi niin siitä olisi silti hyötyä

luuletko että kotelointi auttaisi jos kotelon tekisi vaikka bitumieristelevystä (kun se on niin helposti työstettävää)? pitäiskö dimensioiden olla jokin 5:8:3 tms. eli välttää samanpituisia seinämiä vai onko tällä käytännössä paljoakaan väliä..

Jensenillä olisi mod-mallistossa 5" elementti mutta se maksaisi suomeen toimitettuna moninkertaisesti tuohon celestioniin verrattuna

jotain jensenin 8" kaiutinta saa suomestakin muistaakseni muutamalla kympillä. en sitten toisaalta tiedä onko se tuota celestionia parempi. tuota halpaa 8" celestionia muuten tunnutaan kehuvan netissä. tai sanotaanko että arviot tuntuvat olevan ainakin positiivisia. munkin mielestä se kuulostaa ihan hyvältä vaikka toisaalta kokemusta greenbackeistä yms. hehkutetuista kaiuttimista ei mulla olekaan.

Ajatukseni on tehdä celestionille kotelointi joka on ensisijaisesti perinteiseen käyttöön mutta lisäksi jokin "kansikotelo"-ratkaisu jolla saisi tehtyä hiljaisempiakin mikityksiä.

-jos saat tehdyksi niin laita taas viitsiessäsi jotain näytteitä. samaten jos päädyt ostamaan jensenin niin laita siitäkin jotain näytteitä jos viitsit. noita on kiintoisaa kuunnella.

efunkelist
13.09.2010 16:03:59

jpjanhun:
luuletko että kotelointi auttaisi jos kotelon tekisi vaikka bitumieristelevystä (kun se on niin helposti työstettävää)? pitäiskö dimensioiden olla jokin 5:8:3 tms. eli välttää samanpituisia seinämiä vai onko tällä käytännössä paljoakaan väliä..

Kitarakaiuttimet ei noudata samoja periaatteita kuin hifikaiuttimet. Mä tein omat isot kajarit siten että pitkät sisämitat noudattivat kultaista leikkausta mutta markkinoilla olevista kitarakajareista moni on mallia kuutio. Siitä en osaa sanoa miten bitumieristelevy käyttäytyisi kotelorakenteena. Jos sulla on käyttämätöntä bitumilevyä niin kokeile ihmeessä ja tee kaiuttimesta niin pieni kuin käytännössä mahdollista. MUTU että se kajarin ilmatiiveys olisi tärkeämpää bottnen kannalta. Ja toisaalta uskoisin että ainakin etulevy kannattaisi olla jotain jäykkää ja joustamatonta materiaalia. MUTU2 että bitumi joustavuudellaan "syö" bottnea kaiutinelementiltä kun se myötäilisi elementin liikettä.

Jenseniltä mua ois kiinnostanu 5" malli tai edes 6" mutta jos joudun ottamaan "ison" niin sitten otan mieluiten celestionin. Mulla on 4 erilaista 12" celestionia je ne on ainakin hyviä. Siltä pohjilta luottaisin celestioniin valmistajana, onhan se muutenki ehkä tunnetuin.

-jos saat tehdyksi niin laita taas viitsiessäsi jotain näytteitä. samaten jos päädyt ostamaan jensenin niin laita siitäkin jotain näytteitä jos viitsit. noita on kiintoisaa kuunnella.
kyllä mä onnistuneista projekteista aina jotain esittelyjä teen :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti