Muusikoiden.net
09.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta prjektia aloittamassa, kaulapuusta pari kyssäriä
1
darkus
10.05.2010 15:37:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkotus on tehdä läpikaulanen kitara (taas RR, ylläri) ja mietin noita kaulapuuvaihtoehtoja.

Kaulan laminoin 3 tai 5 palasta. Viisaammat voisivat kertoa kumpi näistä on järkevämpi jos kumpikaan on järkevä..

Viidestä palasta laminoitu koivu/tammi kaula. Eli kolme palaa koivua ja tammiraidat kulkee keskellä. Edellinen rr kitara oli mahonkia ykspalasella koivukaulalla ja vörkkii ihan hyvin, mutta onko toi tammi sit ehdoton ei?

Tai,

kolmesta palasta laminoitu saarni/mahonki(tai pähkinä) stidi.

Saarni on ainakin tiukkaa ja vetolujaa puuta.. nimimerkillä muutaman pitkäjousen pikkuserkulle tehnyt..

Toi koivu olis sillein houkuttelevaa koska mulla on ollu tollasta 3cm paksua höyläämätöntä koivulautaa kuivumassa n. 2 vuotta huoneenlämmössä.. että kuivaa kamaa olis. Puukeskuksestahan saa kivasti tollasta sentinpaksusta tammilistaa josta tarttis vaan höylätä yheltä sivulta lakka pois..

Miten on rakentelijat? =)

-darkus

Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
kiriminni
10.05.2010 21:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä voi lähteä liikkeelle,että koivu ei kaulapuuksi käy.

All I really want:meet the Maker,hunt the hunter,kill the killer,some justice,find a soulmate.
Retku
10.05.2010 22:30:30 (muokattu 10.05.2010 22:40:32)

kiriminni: Siitä voi lähteä liikkeelle,että koivu ei kaulapuuksi käy.

Et kehtais perustella? En itse ole koivusta kaulaa vielä väkertänyt, mutta muutamaa kitaraa olen soitellut joissa on ollut joko osittain tai täysin koivuinen kaula, ja toimivia ovat olleet... tosin mitään pitkäaikaista kokemusta aiheesta ei ole.

Mutta pienet perustelut olisi kiva kuulla kyllä.

Ja tosiaan lisäänpä vielä topicciin että itsellä on yksi kaula tehtynä saarnista, ja tuo on ihan yhdestä palasta, ja toiminut ihan hyvin... tosin se on tarkoituksella aika paksu C profiili.

Tammea en ole kuullut soittimissa juuri käytettävän, mutta kokeilemallahan sitä oppii toisaalta.

"Ei muuta kun huumori yllä ja lisää paskaa housuun!"
justus5
10.05.2010 23:15:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Retku: Et kehtais perustella? En itse ole koivusta kaulaa vielä väkertänyt..

Tähän samaan ajatukseen (siis koivua ei kannata kaulaan laittaa) olen itsekin törmännyt viisaampien kertomana. Koivu on ilmeisen levoton puu, vaikka se olisi hyvinkin kauan kuivattua tavaraa. Eli ylläreitä saattaa kaulassa tulla pitkässä juoksussa, vaikka kuinka raudoittaisi.

Tuota elävyyttähän on sitten yritetty stabiloida mm. lämpökäsittelyllä, mutta viimeisen tiedon mukaan sitäkään ei tällä hetkellä Suomessa enää yksikään paja tee.

Remember to rebel against authorities, kids!
Zinpula
10.05.2010 23:29:53

jaapajaa...

katellaan parin vuoden päästä miten oma tekele on väännelly tai sitten ei..
http://picasaweb.google.fi/Henry.Ho … gisto/TeleStyleNeck?feat=directlink

70v vanhaa sängynpäätyä, mut kai noi imee kosteutta.

fox
11.05.2010 03:59:51

Ihan tehdastekosinakin on koivusta tehty kauloja. Tosiaan, kovaa se on vetelemään, joten nuo tehdastekosetkin on tehty kolmesta palasta. Eli "riittävän" kuivaksi voi hankalahkoa olla varmaan kotikonstein saada, ja yhdestä palasta ei kannattane "äkkinäisen" kaverin tehdä ellei puu ole todella hyvin kuivattua. (vrt tuo wanha huonekalupuu)
Tammessa taas soitinpuuksi on muutama ominaisuus, mitä pitävät ongelmallisena. Puuaineksen happoisuus ja putkilorakenne tulee ainakin itsellä mieleen.

Mutta tosiaan, koivua on todellakin kaulapuuna käytetty, voi olla, että olisi enemmältikin, mutta - vaahtera on maailmalla yleisempää ja stabiilimpaakin ehkä, joten..

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kulmahiomakone
11.05.2010 08:12:28

darkus: ...onko toi tammi sit ehdoton ei?

Ei kai. En ole kaulassa käyttänyt, mutten keksi mitään syytä miksi sitä ei voisi käyttää. Tammi on suht' herkkää halkeilemaan, joten kannattaa olla aika varma siitä, että käytettävä puu on hyvin kuivattua. Mutta kun sen laminaattiin saa, niin tuskimpa siitä mitään ongelmia koituu.

Filleröintiä suosittelen, paitsi jos heittää jonkun 2-komponentti muovirään päälle, jolloin on se ja sama.

Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
T.Urmio
11.05.2010 16:30:24

Kuulopuheita tämäkin, mutta tammen olen kuullut soivan huonosti.

No ei se mun vika oo
darkus
11.05.2010 17:04:09

Oukei. No ibanezhan tekee jotain 5 palasia koivukauloja niillä vahvikkeilla....

Elipä teen siis 1 tai 3 saarnipalasta sen stidin ja rungon siivet kanssa saarnesta.
Taitaa tulla painava lapsi

-darkus

joomak
11.05.2010 17:31:31

Itse tein koivukaulan, jossa keskellä noin sentin mahonkiraita. Eipä ole vedellyt suuntaan, eikä toiseen.

Sointi on jokaisen korvassa erikseen, joten sitä en lähde näillä korvilla analysoimaan.

kulmahiomakone
11.05.2010 17:46:51

darkus: Oukei. No ibanezhan tekee jotain 5 palasia koivukauloja niillä vahvikkeilla....

Elipä teen siis 1 tai 3 saarnipalasta sen stidin ja rungon siivet kanssa saarnesta.
Taitaa tulla painava lapsi

Koivun käyttämättä jättämiseen ei ole mitään syytä, jos sulla kerran sellaista on. Hyvää puuta kaulaan. Laminaattirakenne on toki suositeltava, mutta niin on mielestäni kaikkien puulajien kanssa. Laminoinnista on tietysti vähän vaivaa, mutta lopputulos on jäykempi ja vakaampi kaula.

Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
kiriminni
11.05.2010 21:26:49

Faijalla olis lankku visakoivua piru että on nättiä.Liimattavaan otelautaan sitä vois
käyttää.Tosiaan tuo koivu kaulapuuna ei ole kovin stabiilia,kuten tuossa jo muutamat
totesivatkin.

All I really want:meet the Maker,hunt the hunter,kill the killer,some justice,find a soulmate.
Lökis
12.05.2010 14:31:02

Ehtoopäivää

Lämpökäsiteltyä voipi kysellä täältä: http://www.suomenlampopuu.fi/

Terry Pantheras
13.05.2010 23:01:32

Ainakin entiset soitinrakennusopettajani olivat sitä mieltä, että koivu vetäisi helposti ropelille. En ole itse koskaan koivusta mitään tehnyt soittimiin - kurssikaverit kylläkin. Sanovat myös, että koivu olisi tummempisoundisempi kuin esim. vaahtera, esim. Les Paulin kansipuuna. Koivussa on kyllä hieno loimu kun sille päälle sattuu...

MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
darkus
14.05.2010 13:35:15

Okei kuulkaas tätä kaverit. Tutkin mun lompakon sisältöä, ja noi kaikki helmiäisupotukset sun muut osaset (mm. OFR) vievät sieltä sen verran rahaa, että ajattelin uudestaan noita puita. Kertokaa toki jos tälläinen setti on ihan perseestä, saa sanoa suoraan. Eli rakentaisin kitaran noista puista mitä mulla jo on, lukuunottamatta otelautaa.

Kaula olis koivusta, vähintään 3 palanen laminaatti ja bodyn siivet kuusta.
Tota kuusipuuta nähkääs löytys oksatonta kakkosnelosta monta metriä....

Eli millanen toi kuusi on sointiominaisuuksiltaan, akustisissahan sitä käytetään kansipuuna?

-darkus

tonicaster
14.05.2010 14:02:09

darkus: Okei kuulkaas tätä kaverit. Tutkin mun lompakon sisältöä, ja noi kaikki helmiäisupotukset sun muut osaset (mm. OFR) vievät sieltä sen verran rahaa, että ajattelin uudestaan noita puita. Kertokaa toki jos tälläinen setti on ihan perseestä, saa sanoa suoraan. Eli rakentaisin kitaran noista puista mitä mulla jo on, lukuunottamatta otelautaa.

Kaula olis koivusta, vähintään 3 palanen laminaatti ja bodyn siivet kuusta.
Tota kuusipuuta nähkääs löytys oksatonta kakkosnelosta monta metriä....

Eli millanen toi kuusi on sointiominaisuuksiltaan, akustisissahan sitä käytetään kansipuuna?

-darkus

Jos sä laatuosia yms helmiäisiä käytät, niin sinuna käyttäisin noi kakkosnelkut vaikkapa talon rakentamiseen... Jos luuttuun tulee esim. maalia pintaan niin varmasti oikeasta paikasta kyselemällä saat vaahterat kaulaan ja siipiin esim. mahonkia, leppää yms. niin max. 60€. Nää siivet olis sellanen kohta, johon saattaisin ite käyttää tuota koivua. Yhden stratorungon oon tehnyt koivusta ja on ihan kunkku peli. Nuo kakkosneloset harvoin ovat syy rakenteeltaan ihanteellista soitinpuuta.

darkus
14.05.2010 14:38:34

Okkei kiitti nopeesta vastauksesta...

Ei muuta kun turhat paskat kaapista torille ja puukauppaan saarnilankkuja hakemaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti