Muusikoiden.net
04.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AKG d222 korjaus
1
m.lakkavaara
12.04.2010 02:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan otsikonmukaisen mikrofonin (70-luvulta?), jossa on ilmeisesti vikaa. Mikissähän on jonkinlainen kaksoiskapselirakenne, eli kapselit erikseen ylä- ja alataajuuksille (näin olen ymmärtänyt). Ääni kuulostaa tällä hetkellä siltä, ettei tuo alataajuuksia poimiva kapseli toimi.

Kysymykset kuuluvat:

1. Onko jollain kokemusta kyseisestä mikistä/varaosien saatavuudesta?
2. Voiko joku suositella pajaa/henkilöä, jonne tuon kiikuttaisin?
3. Onko mikin korjaaminen avaruustiedettä vai rohkeneeko asiaan vihkiytymätön kokeilla sitä itse (mikäli osia on saatavilla)?

Olen hankkinut mikin edullisesti ja jokusen kympin olen valmis siihen vielä satsaamaan. Hieno vanha kalu!

Ku sain niin halvalla...
samipa
12.04.2010 11:06:01 (muokattu 12.04.2010 11:13:01)

m.lakkavaara: Omistan otsikonmukaisen mikrofonin (70-luvulta?), jossa on ilmeisesti vikaa. Mikissähän on jonkinlainen kaksoiskapselirakenne, eli kapselit erikseen ylä- ja alataajuuksille (näin olen ymmärtänyt). Ääni kuulostaa tällä hetkellä siltä, ettei tuo alataajuuksia poimiva kapseli toimi.

Kysymykset kuuluvat:

1. Onko jollain kokemusta kyseisestä mikistä/varaosien saatavuudesta?
2. Voiko joku suositella pajaa/henkilöä, jonne tuon kiikuttaisin?
3. Onko mikin korjaaminen avaruustiedettä vai rohkeneeko asiaan vihkiytymätön kokeilla sitä itse (mikäli osia on saatavilla)?

Olen hankkinut mikin edullisesti ja jokusen kympin olen valmis siihen vielä satsaamaan. Hieno vanha kalu!

Moi.

Rohkenisin itse availla tuon. Yleensä avaamisessa kannattaa olla huolellinen, jotta saa vielä härpäkkeen takas kasaan eli ylimääräisiä osia ei saisi jäädä. Toiseksi on hyvä pitää mielessä tärkeän asian elämässä yleensäkin eli väkivaltaa kannattaa vältää. Älä revi väkisin auki mitään, sillä lähes aina ne aukeavat jonkin jujun avulla, ei niitä vasaralla ole kiinni taottu valmistusvaiheessakaan. Auki saatuani mä katselisin sisälle. En suosittele mielenkiintoisten näköisten osien koskettelua, sillä esim. kalvot ovat herkät. Mieleeni tulee, että siellä voi olla jokin palanut osa tai ihan vaan irronnut johto. Jos johto on irti niin kolvaamalla ne kiinni saa. Se kolvaaminen on melko helppoa ja kannattaa opetella, sillä sille on monenlaista käyttöä musahommissa (mm. piuhat, kytkimet, potikat yms.). Älä kuitenkaan käytä arvokappaletta harjoitteluun vaan kokeile kolvaamista jonkin romun kustannuksella.

Katselin että kuukkelista löytyy hakusanalla melko hyviä kuvia tuosta mikistäsi ja yhdessä oli ainakin rakennekuva eli siitä näkyi mitä mikki on "syönyt". Tuon kuvan perusteella voisit saada jotain helpostusta avaamiseen. Jos itse et onnistu niin lähetä tänne. Maksat postikulut edes takas.

-Sami

m.lakkavaara
12.04.2010 18:56:11

Otaksuinkin, ettei tuo "väkivalta lopettaa vittuilun" -metodi päde tässä kohtaa. Mutta kenties rohkenen kurkistaa itse sisään ja pällistellä sitä hetken aikaa etusormisormi suussa ja toinen päälakea rapsuttaen. Sitten otan sinuun yhteyttä...

Kolusin taannoin ulkomaisia keskusteluja kyseisestä mikistä ja muistelen, että joku olisi vielä 2000 luvulla saanut siihen uuden kapselin AKG:ltä. Kyseinen kapula ei ilmeisesti ole kaikkein kestävimmästä päästä ja saattaa rikkoutua kovemmassa käsittelyssä. Itsehän olen pitänyt tuota vanhusta kuin kukkaa kämmenellä, mutta vika oli jo olemassa, kun sain sen käsiini.

Pari AKG:n esitettä teknisine tietoineen olen onnistunut tuosta bongaamaan, mutta rakennekuvaa en ole löytänyt. Olisiko linkkiä tarjolla?

Ku sain niin halvalla...
samipa
15.04.2010 17:25:59

Löysitkö mitään kuvaa?

Tossa alla olevassa osoitteessa on ainakin yksi kuva, mutta pikaisen tarkastelun jälkeen huomasin sen olevan toisen mikin? Katsoin tuolloin aluksi mikin tiedoilla pikaisesti jotain ja tuo sivusto sattui eteeni. Sivustolla oli jotain juttua sinunkin mikistä.

http://www.google.fi/imgres?imgurl= … i%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1

Saitko pelittämään tai tuliko jotain selkoa avaamalla?

-Sami

m.lakkavaara
16.04.2010 15:58:51

Kävin tänään treenikämpällä, jossa tuo kapine pitää majaansa, mutta unohdin asian tyystin. Eli en ole vielä koettanut sitä availla. Ehkä ensi kerralla paremmalla onnella. Ilmoittelen sitten!

Ku sain niin halvalla...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti