Muusikoiden.net
05.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: HSS Strato mikkikytkentä Sarja/rinnan/single ja muut vaihtoehot?
1
Ultrasonido
05.02.2010 23:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Unelmieni Stratoon on tullut lähes kaikki osat ja komponenti hankittua pikkuhiljaa. Enää on edessä vain paras/pahin eli mikkikytkennän keksiminen ja toteuttaminen. Olen amatööri tässä hommassa, mutta löysin käytettynä juotosasemankin vanhan huonon kolvini tilalle, joten itse olisi tarkoitus tehdä tämäkin juttu ja oppia lisää elektroniikasta vähän samalla.

Mikit Dimarzio HS3(talla) Duncan RW/RP(keskimikki) ja Suhr v60lp(kaulamikki)

Pitäisi saada HS-3 niin että siihen saa jollain(minikytkimellä?) vaihtoehtoisesti sarjaankytkennän, rinnankytkennän ja ylemmän kelan yksinään. Muuten ihan perussetti. (Tai no kaksi tonea on stratossa musta aina vähän liikaa, joten voisin toisesta tonesta tehdä mastertonen ja jos toisesta tekisi vaikka volumen tolle tallamikille. 1 volume voisi siis säätää kaula ja tallamikin voimakkuutta kumpaakin ja toinen volume tallamikkiä.) Kuitenkin tärkein on nuo hs-3:n eri kytkennät, volat ja tonet voi olla sitten vaikka mallia perus. Blender-potikan jätän suosilla pois, ettei tuu liian monimutkaista.

Kaipaisin apua seuraavissa jutuissa:

1. Onko Duncanin RW/RP(mikä liekään suomeksi) sama kuin Suhr-valmistajan? Voinko siis luottaa että nuo kaksi mikkiä on hurinatta siinä väliasennossa? Voiko sen testata jotenkin, ennen juotoksia?

http://www.dimarzio.com/media/diagrams/4Conductor.pdf

2. Ylläolevassa linkissä kohdassa: "Dual sound with single coil switching" on se kytkis jonka aion laittaa. Eli ajattelin laittaa tuollaisen DPDT-kytkimen(on on on), jolla sarja/rinnan/single-valinta tehdään. Onko tuo linkissä näkyvä kytkentä se millä HS-3:sta tulisi single-asennossa käyttöön juuri ylempi kela?
(Mulla on tää mikki tässä käsillä ja siinä ylemmästä kelasta lähtee musta ja punainen piuha, alemmasta valkoinen ja vihreä.) Mitenkähän tää toimii, jos käytössä onkin vaan alempi kela?

3. Onko tämän hs-3 mikin takia jokin hyvä syy käyttää jotain muuta kuin 250k volumepotikkaa? Vai toimiiko ihan perus strato-potikoilla.

4. Onko jotain muuta mitä kannattaisi ajatella näitten mikkien ja kytkinten laittamisessa, joku hyvä saundivaihtoehto, jota en tullut ajatelleeksi? (En yritä tehdä tähän kitaraan kaikkea mahdollista, mutta kuitenkin parit saundioptiot.)

5. Onko jollain jotain hyviä linkkejä tai vinkkejä, jotta voisi oppia ymmärtämään paremmin mikkikytkentöjä. Osaan kolvata ohjeen mukaan tietyn värisen piuhan kiinni, mutta kun pitää alkaa toteuttaa omia ideoita, niin on ihan hukassa. Ei tavallaan ymmärrä noitten mikkien sielunelämää sen enempää.

Tähän topikkiin voisi laittaa muutkin kytkentöjä, mitä aikoo toteuttaa ja sen tapasia kysymyksiä ja ideoita. En ole varmaan ainoa, josta kitarakytkennät on kiinnostavia.

Tiedän että tämä on neuroosi siinä missä muukin loputon saundien etsiminen, mutta ei se ole keltään pois, joten älkää antako sen häiritä. Omalla kohdalla on ainakin kitaroiden ja efektien säätäminen ollut hyvää vastapainoa ja tukea myös itse soittoharrastukselle.

"Kaikki musiikki on paskaa, ja jazz on ihan paskaa"
fox
06.02.2010 02:34:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miltei kaikkiin, jos ei sitten juurikin kaikkiin noihin kysymyksiin löytyy vastaukset tuolta..
http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources.wiring_faqs/

ja siellä on samalla sivustolla kohdassa "3 pickup wiring" myös hyviä johdotusvinkkejä juurikin tuota sun projektiasi varten.
Sen verran vielä, että tuo "RWRP" tarkoittaa, että se mikki on reverse wound, reverse polarity eli yhdessä tavallisen singlecoil-mikin kanssa siitä yhdistelmästä tuleekin humbukkeri.
Jos aiot yhdellä mikroswitchillä tehdä tri-sound kytkennän, se ei saa olla ihan tavallinen on-on-on vaan sellainen, keskiasennossa ristikkäiset navat kytkevä..
Esim. Thomannilla on moisia, hinta vaan on luokkaa 15 euroa..

Mutta palataan päivemmällä asiaan, katso nuo guitarelectronicsin sivut ensiksi!

t. kettu

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ultrasonido
06.02.2010 10:32:11 (muokattu 06.02.2010 12:22:07)

Kiitos linkistä, varsin informatiivinen sivusto tuo. Joo tiedän mitä tuo RW/RP meinaa, mutta olen ymmärtänyt että toisen valmistajan RW/RP on toisen normaali, eli ei tiedä katoaako hurina väliasennossa kun on eri valmistajien mikkejä samassa kitarassa. Onko näin?

Lisää kysymyksiä syntyy koko ajan:

Onko väliä laittaako konkan vaan sille tonepotikalle jota käyttää(kaula)? Joissain kytkiksissä on molemmissa tonepotikoissa konkka.

Oletko varma että perus DPDT on on on kytkin ei riitä tuohon kytkentään? Tuossa mun dimarzio-linkissä, ei ainakaan ilmennyt sellasta. Minkälaisen jutun mä sitten voisin tuollaisella kolmiasentoisella kytkimellä saada aikaan? Single coil-asento olisi hyvä ainakin olla. Entä jos laitan kaksi DPDT-minikytkintä?

Joskus mulla oli stratossa talla-kaulamikki yhdistelmä myös valittavana ja se oli hyvä saundi. Talla-keskimikki yhdistelmää en oikeestaan kaipaakaan. Mites ton nyt sitten lisäisi tohon soppaan?

fox
06.02.2010 12:43:41

Ultrasonido: olen ymmärtänyt että toisen valmistajan RW/RP on toisen normaali, eli ei tiedä katoaako hurina väliasennossa kun on eri valmistajien mikkejä samassa kitarassa. Onko näin?

On mahdollista, kannattaa sitten katsoa vaikka kompassilla se napaisuus, ohjeita on noilla sivustoilla kyllä, miten menetellä. Yleismittarilla onnistuu myöskin.. ;)

Lisää kysymyksiä syntyy koko ajan:

Onko väliä laittaako konkan vaan sille tonepotikalle jota käyttää(kaula)? Joissain kytkiksissä on molemmissa tonepotikoissa konkka.

Jos potikassa ei ole konkkaa, se ei oo mikään tone.. Eli passiivinen tone-säätö pelaa tuolla RC-networkilla, konkka + vastus säätelee maahan "vuotavia" ja siten poistuvia taajuuksia siitä signaalista. Suurempiarvoinen konkka -> bassovoittoisempi ääni, koska korkeat äänet "leikkaantuvat"

Oletko varma että perus DPDT on on on kytkin ei riitä tuohon kytkentään? Tuossa mun dimarzio-linkissä, ei ainakaan ilmennyt sellasta.

Täysin varma, oon noita tri-soundeja asennellu ihmisten kitaroihin jostain 70-luvun alkupuolelta. Katso sitä DiMarzion ohjetta huolella, uskoisin, että sillä switchillä on ihan eri "varaosanumero" jolla tri-soundia tehdään. Tunnetaan myös nimellä "special DPDT" vaikka onkin 3-asentoinen.

Minkälaisen jutun mä sitten voisin tuollaisella kolmiasentoisella kytkimellä saada aikaan? Single coil-asento olisi hyvä ainakin olla. Entä jos laitan kaksi DPDT-minikytkintä?

Katsele sieltä niist esimerkeistä, mitä voi tehdä. DPDT:lla saa sarjaan-rinnankytkennät kyllä. Tuo "tavallinen" on-on-on tekee sen, että keskiasennossa se on niinkuin mikkiswitchin "molemmat päällä". Kahdella minikytkimellä saa kyllä tri-soundit tehtyä, toisella puolitus ja toisella sarjaan-rinnan.
Mutta tuolta Guitarelectronicsin ja vaikka mikkivalmistajien sivuilta voi noita kytkis-vaihtoehtoja tsekkailla, on vieläpä vähän selkeempää kuin täällä koittaa kirjoittelemalla selvitellä.. ;)

Joskus mulla oli stratossa talla-kaulamikki yhdistelmä myös valittavana ja se oli hyvä saundi. Talla-keskimikki yhdistelmää en oikeestaan kaipaakaan. Mites ton nyt sitten lisäisi tohon soppaan?

Viittaan edelliseen.. ;)
Hyviä ja antoisia asennushetkiä, ja varmasti saat itelles mieluisan kytkennän! Ei nuo niin henkimaailman asioita ole, ja kokeilemalla oppii!

jPekka
06.02.2010 13:34:06

Ultrasonido: Kiitos linkistä, varsin informatiivinen sivusto tuo. Joo tiedän mitä tuo RW/RP meinaa, mutta olen ymmärtänyt että toisen valmistajan RW/RP on toisen normaali, eli ei tiedä katoaako hurina väliasennossa kun on eri valmistajien mikkejä samassa kitarassa. Onko näin?

Joskus 90-luvulla Tokain Stratojen omistajat vaihtelivat kuulemma keskimikkejä muiden valmistajien Stratojen omistajien kanssa, kun Tokailla oli just rw/rp:t muihin nähden...

Mulla on Stratossa Dan Erlewinen Super Strat -kytkentä, jolla saa tuon lisäksi mikkejä keskenään sarjaan yhteensä 12 eri vaihtoehtoa. Kolme minikytkintä, joista yksi on edellä mainittu on/on/on-tyyppinen. (Lisäksi vielä yksikelaisen kokoisen tallahumpparin kelat sarjaan/rinnan -kytkin...) Toimii minulle, kun olen tottunut siihen, mutta voi olla vähän hämmentävä oudommalle.

Luin ja kopioin kytkennän aikanaan Guitar Playerista ja se oli pitkään GP:n nettisivuillakin (tosin muistaakseni vähän virheellisenä versiona), vaan ei taida olla enää. Löytynee Erlewinen kirjasta Guitar Player: Repair Guide kuitenkin.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Ultrasonido
06.02.2010 17:39:15 (muokattu 06.02.2010 17:40:56)

Toi DPDT-kytkin ja sen toiminta jäi häiritsemään. Mulla on yksi alan kirja tässä just pöydällä ja siinä ei ole mainittu tollasta special-versiota erikseen. Tässä sanotaan vaan, että DPDT on on on kytkimellä voi tehdä esimerkiksi seuraavan kytkennän: Coil tap/series/parallel (Tarkottikos tuo coil tap sitä että yksi kela vaan on käytössä?)

Varmaan toi niin on kun sanot, jos sulla on kokemusta noista mutta hämmentävää silti. Onkos keinoa testata tuota ominaisuutta yleismittarilla?

Mulla on jemmassa yksi DPDT on/on/on jossa on vielä peräti tupla määrä nastoja eli 3 x 4. On ollut aikanaan yhdessä Ibanezin kitarassa. Sehän voisi olla tuollainen special-versio. En sitten kyllä tiedä enää että mitä noi kaikki nastat oikein toimittaa tossa.

Täytyy tutkailla lisää noita kaavioita. Kyllä mä vaan haluaisin noi kolme kytkentää tolle humpparille. Ja miten sen tallamikki-kaulamikki yhdistelmän saisi talla-keski-yhdistelmän tilalle?

Eihän nää mitään nanofysiikkaa ole, mutta aika vaikeita hahmottaa silti. ;-)

P.S. Jos kytkin on sellainen että keskiasennossa on ikään kuin molemmat kytkennät valittuna, niin miltäs se sitten kitarassa kuulostaisi?

fox
06.02.2010 18:51:50

Ultrasonido: Toi DPDT-kytkin ja sen toiminta jäi häiritsemään. Mulla on yksi alan kirja tässä just pöydällä ja siinä ei ole mainittu tollasta special-versiota erikseen. Tässä sanotaan vaan, että DPDT on on on kytkimellä voi tehdä esimerkiksi seuraavan kytkennän: Coil tap/series/parallel (Tarkottikos tuo coil tap sitä että yksi kela vaan on käytössä?)

Varmaan toi niin on kun sanot, jos sulla on kokemusta noista mutta hämmentävää silti. Onkos keinoa testata tuota ominaisuutta yleismittarilla?

Tuolta http://www.guitarelectronics.com/ca … ing_faqs.guitar_mini_switch_usage_/ löytyy alimmaisena tuo "spesiaali, josta on kuvattu se keskiasento, jossa se kytkin yhdistää ne "vastakkaiset" juotosnastat. Yleismittarilla voi vallan hyvin varmistaa, onko asia näin. Jos ei, on aivan turha yrittää sarjaan-single-rinnan kytkentää moisella kytkimellä.

Mulla on jemmassa yksi DPDT on/on/on jossa on vielä peräti tupla määrä nastoja eli 3 x 4. On ollut aikanaan yhdessä Ibanezin kitarassa. Sehän voisi olla tuollainen special-versio. En sitten kyllä tiedä enää että mitä noi kaikki nastat oikein toimittaa tossa.

Se voi vallan hyvin olla tuollainen kytkin, tai sitä voi käyttää moiseen tarkoitukseen. On tosin olemassa kitarakäyttöön jollekin valmistajalle erikoisesti tehtyjä kytkimiä... Yleismittaria kehiin, ja jos saa aikaiseksi tuon guitarelectronicsin skeman mukaisen kytkennän, niin siitä vaan.

Täytyy tutkailla lisää noita kaavioita. Kyllä mä vaan haluaisin noi kolme kytkentää tolle humpparille. Ja miten sen tallamikki-kaulamikki yhdistelmän saisi talla-keski-yhdistelmän tilalle?

Yksinkertaisimmillaan siten, että korvaa talla-keskimikki -yhdistelmässä sen keskimmäisen mikin johtojen juotoskohdassa keskimikin johdot tallamikin johdoilla. Tosin kannattaa sitten myös tsekata, muuttuuko ko. tapauksessa joku muu yhdistelmä. Yksinkertaisimmillaanhan noita on ratkottu laittamalla joka mikille oma on/off switchi, vaikka niinkuin noissa 90-lukulaisissa "superstratoissa".
Kaavioista takuuvarmasti löytyy kyllä johdotuksia.

P.S. Jos kytkin on sellainen että keskiasennossa on ikään kuin molemmat kytkennät valittuna, niin miltäs se sitten kitarassa kuulostaisi?

Riippuu paljon, miten niihin nastoihin ne mikiltä tulevat johtimet on juotettu. Ja siitä mikistä itsessään. Katsele niit kaavioita, huonoimmassa tapauksessa siitä mikistä ei jossain asennossa kuulu yhtikäs mitään. Jos siis koittaa tuollasta kytkintä käyttää siihen tri-sound modaukseen. Ehdottomasti tarvitset siihen juurikin sellasen kytkinmallin, jota tässä olen koittanu muutaman kerran mainita. Eli keskiasennossa on oltava vastakkaiset "päät" mukana. Ja kannattaa varmistaa, kummat päät se kytkee, sillä kokemus on osoittanut, että esim. JBT:n ja Gotohin switchit on peilikuvia toisistaan.
Switchiltä ulostuleva mikkilinjan dc-vastus voidaan todentaa yleismittarilla:
Oletettavasti esimerkkinä käytettävän humbuckerin ulostulon dc-vastus olis sanotaan 8 kilo-ohmia, keskiasennossa se on puolitettu, siispä 4 kO ja sitten toisessa reunassa kelat ovat rinnankytketyt, mittari näyttää silloin 2 kOhmia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti