Muusikoiden.net
05.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen päiden viilaus
1
JuSu
27.01.2010 16:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Ilmeisesti pakkassäät ja kuiva ilma ovat pistäneet kaulojen puut elämään.. Akustisessa nauhojen päät pistelevät pahasti, stratossakin hieman.

Kaipaisinkin käytännön ohjeita noiden viilaamiseen. Työkalupakissa on kymmenosainen hienoviilasarja, joten sopiva väline lienee hallussa. Mitenkäs suojaus kannattaa hoitaa, jottei tule viilattua kaulan reunaa loville vahingossakaan? Ilmeisesti työntösuunta on otelaudan puolelta, jottei tule kiskottua nauhaa irti? Akustisessa on reunalistat, miten tämä vaikuttaa asiaan?

Kaikki ohjeet ja neuvot ovat suuresti tervetulleita.

Kiitos ja kumarrus,

JuSu

Mitäs sulle kuuluu?
Juniper
27.01.2010 18:41:08

Törröttävät nauhat viilatan otelaudan suuntaisesti siten, että viila on pienessä kulmassa n.35 astetta.
Näin saa parilla kolmella vedolla hoidetua kaikki nauhat / otelaudan sivu.
Tähän on jopa olemassa jigi joka pitää viillaa oikeassa kulmassa.
Kitaran runko on hyvä suojata lipsahduksilta muuten tuota on aika vaikeaa kämmätä.
Viilaksi hienohampainen 1-hakkuinen ilman kahvaa.

samantien
27.01.2010 19:14:44

Olen yleensä viilauksen jälkeen pyyhkäissyt vielä muutaman kerran hiontasienellä otelaudan suuntaisesti, niin saa pyöristettyä kaikki teräväksi jääneet kulmat.

"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Kämis
28.01.2010 08:27:58

Tuossa jonkilaisia ohjeita stewmacin sivuilta:

http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0013_fretends.hzml

ja tuolla tarkempi kuva "35 asteen hiontakulmasta"

http://www.stewmac.com/freeinfo/i-3760/i-3760.pdf

darrell
28.01.2010 23:02:16

JuSu: Terve!

Mitenkäs suojaus kannattaa hoitaa, jottei tule viilattua kaulan reunaa loville vahingossakaan?

Itse tein kolmioviilasta nauhanpääviilan. Smirgelillä vetäisin kulmat pyöreäksi, jolloin kolmion muuten terävät reunat ei vedä otelaudan reunaa kuopalle.

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
OGW
29.01.2010 18:41:49

Itse vetelen myös kolmioviilalla, josta kulmat pyöristetty ja "hampaattomiksi".

Mutta kysymys tuosta nauhojen päiden kulmasta, mitä porukka tykkää tuosta 35 asteen kulmasta? Itse vetelen aikalailla jurkemmäksi, koska minusta tuo 35 asteen kulma syö liiaksi "soittoalaa" nauhalta.

darrell
29.01.2010 20:11:58

OGW: Itse vetelen myös kolmioviilalla, josta kulmat pyöristetty ja "hampaattomiksi".

Mutta kysymys tuosta nauhojen päiden kulmasta, mitä porukka tykkää tuosta 35 asteen kulmasta? Itse vetelen aikalailla jurkemmäksi, koska minusta tuo 35 asteen kulma syö liiaksi "soittoalaa" nauhalta.

Minä ainakin veten aivan tunteella. Liika kulma on kyllä haitaksi.

Viilaan kans joistakin ruusupuu yms. otelaudan reunat pyöreämmiksi, jos ovat liian "uutuudenterävät". Tälla lailla saa kitaraan soitetun tuntua ja istuu kouraan paremmin.

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti