Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reikien teko putkille ja kannukonkille?!?
1
Vapour
14.12.2009 17:58:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jou. Mites te teette holet putkille ja konkille vahvarikoteloihin? Hakusessa on suht siisti ja edullinen tapa hoitaa homma.
 
Miettimiäni vaihtoehtoja:
1. Dremel ja jigi. Työläs ja mennee kikkailuksi. Plussaa on se, että vehkeet löytyy himasta. Siisteys ja tarkkuus onkin sitten kysymysmerkkejä, Etenkin jos käytetyt putkenkannat on tarkkoja tuosta sovituksesta l. ei siedä klappia.
 
2. Askelpora ja akkukone. Tarttis ostaa terä. Voiko tuon hoitaa ihan käsipelillä riittävän siististi ilman, että terän viipotus tekee pilalle menneitä soikioita. Ei ole intoa hommata pylväsporaa. Eikä olisi tilaakaan. Akkukonekin on kehno..
 
3. Reikäsaha metallille. Kokoja vähän satunnaisesti ja siisteys askarruttaa. Tulisi kuitenkin melko täsmällistä jälkeä.
 
Suositelkaa ja kertokaa kokemuksia. Ois tarkoitus saada modattua broidille lahjaksi Valve Junior, johon tulee lisäputki etuseen varsin kummallisella kytkennällä.
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
jurpontor
14.12.2009 18:02:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Askelpora ja käynti jossain missä tollanen pylväspora on. Kysy vaikka jostain paikallisesta metallipajasta, autokorjaamosta tms että voitko äkkiä käydä pari reikää poraamassa.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Twinkle
14.12.2009 18:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dremelillä en lähtis kikkailemaan, se ei maksa vaivaa. Käyttökelpoisia ovat ensisijaisesti kartioterä tai reikäpora. Itselläni on kummatkin ja kummassakin on hyvät puolet:
 
Kartioterä
+ koloista tulee tarkat, poraa vähän kerrallaan ja sovittaa osalla mitä aikoo käyttää.
+ alumiiniin uppoaa kivasti jopa akkukoneella, työskentely on helppoa.
- Terä jyrsii sitä alumiinia, joten on yhden reiän tekeminen kestää tovin. Tehokkaalla poralla kumminkin terä syö alumiinia todella iloisesti.
- jumalaton sotku: laite muuttaa koko sen alan pieneksi silpuksi mitä ollaan poraamassa. Pientä hilettä tulee huomattavat määrät.
- reikään jää pieni viiste ja rippeet. Korjaantuu aika siististi ja helposti sillä että pyöräyttää terällä pari kertaa sisäkautta ulospäin.
 
Reikäpora
+ Nopea
+ Siisti, hilettä ei jää kun alumiinistä irtoaa pala.
+ Selkeä, ei tarvitse mallata osilla porauksen aikana.
- Joskus on vaikea löytää justiinsa sopivia poria. Esim. novalille kelpaava 19mm terää ei välttämättä löydy, seuraavan koon ollessa 20mm. Se on taas liikaa jo, rungon ja kiinnikkeen väliin jäävät putket luiskahtaa niin isosta reiästä läpi. 18mm terällä taas reikä on armotta liian pieni.
- Jos terä klappaa edes vähän, niin jälki on todella rumaa.
 
Että... en minä osaa sanoa mikä on paras, kartioterää käytän koska olen siihen tottunut.
 
päänahka
14.12.2009 18:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tein tohon omaani pikkuputkille ja kannuille reiät akkuporalla ja kartioterällä, ja pääteputkille semmoisella väännettävällä leikkurilla joita saa Uraltonelta. Jälkimmäinen on todella siisti tapa, ei jää ollenkaan mitään silppua kun terä vain survoo itsensä alumiinin läpi. Ennen leikkurin käyttöä pitää kuitenkin porata normiterällä reikä, jonka jälkeen terä asetetaan levyn molemmin puolin, ja välistä tulee sellainen pultti.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
timppis
14.12.2009 19:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kartioterää minäkin koittaisin. Menee ainakin alumiiniin helposti akkukoneella. Vähän vielä tenua leikkausnesteeksi, niin kyllä se siitä. Veikkaan, että onnistuu tuolla peltiinkin, kunhan ei paina niin kovaa, että terän reunat painaa peltiä mutkalle. Pellin tapauksessa öljyä leikkausnesteeksi.
 
MPU
14.12.2009 19:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dremelin saa hienosti palamaan kun tekee alumiinichassikseen noita reikiä. Ai että mistäkö tiedän...
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Joel Harald
14.12.2009 19:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Würthiltä löivät tuollaisen kouraan kun kerroin että reikää pitää saada chassikseen. Toimii ihan näppärästi ainakin pylväsporalla. Ongelmana oli just että sopivaa kokoa ei välttämättä löytynyt. Viis etuasteputkireikää suurensin viilalla millin, aikamoista kitkutusta oli.
 
http://imgs.tootoo.com/1c/28/1c2835f723d7e247c09b4ebe6a3468c1.jpg
 
Dareon
15.12.2009 08:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaisella tulee ainakin tosi siisti reikä alumiiniin, teräkseen
en ole kokeillut mutta luulis pelaavan.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=odq4c38e2cqmjq5i0h7pglrj30
 
Tosin aika paljon tulee reiälle hintaa jos vaan yhden tekee :)
 
Horst Nussbaum -klub #3 - Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
Sax-pappa
15.12.2009 09:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dareon: Tällaisella tulee ainakin tosi siisti reikä alumiiniin, teräkseen
en ole kokeillut mutta luulis pelaavan.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=odq4c38e2cqmjq5i0h7pglrj30
 
Tosin aika paljon tulee reiälle hintaa jos vaan yhden tekee :)

 
Tämä on se ehdottomasti paras ja helpoin tapa siistin reiän tekemiseen.
 
le pargo
15.12.2009 15:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tykästynyt tuollaiseen säädettävään reikäterään http://cache.jalopnik.com/assets/re … 007/05/029-Front_Panel_Hole_Saw.JPG .Löytynee rautakaupoista, omani ostin muistaakseni kärkkäiseltä, n. 25€. Tulee todella tasaiset reunat, kevyt ja nopea porata (ainakin alumiiniin) ja koon saa tietty säädettyä portaattomasti. Askelporalla ja kuppiterälläkin kyllä onnistuu, mutta kuten edellä mainittiin kuppiterille kertyy nopeasti hintaa kun niitä täytyy ostaa useampia kokoja ja askelpora tahtoo väännellä peltiä (ja ranteita) sekä jättää sisäpuolelle pahat jäysteet. Niin ja kyllä ihan käsivaralla porailu onnistuu millä tahansa noista, kunhan vain saa kotelon tukevasti kiinni ja tiukan otteen porasta (räikkäominaisuus aika ehdoton niin ei ranteet pyörähtele nurin terän haukatessa vähän riskimmin metallia).
 
msormune
16.12.2009 15:53:31 (muokattu 16.12.2009 15:55:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosa joulukuusiporanterää olen itsekin käytellyt käsiporan kanssa. Omani taitaa olla ihan clas ohlssonilta.
 
Tosin muutaman kotelon raksaamisen jälkeen alkoi jo kummasti kiinnostamaan nuo pre-punched -vaihtoehdot :) Keittiön lattiassa taitaa olla ainakin yksi reikä sen jäljiltä, onneksi ei ole vaimo huomannut... meni vähän ohi.
 
päänahka
16.12.2009 16:17:57 (muokattu 16.12.2009 16:18:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msormune: Tuosa joulukuusiporanterää olen itsekin käytellyt käsiporan kanssa. Omani taitaa olla ihan clas ohlssonilta.
 
Tosin muutaman kotelon raksaamisen jälkeen alkoi jo kummasti kiinnostamaan nuo pre-punched -vaihtoehdot :) Keittiön lattiassa taitaa olla ainakin yksi reikä sen jäljiltä, onneksi ei ole vaimo huomannut... meni vähän ohi.

 
No jumaliste, kai siinä nyt joku lauta kannattaa olla alla. Itse olen käyttänyt vanhaa leikkuulautaa kaikessa porailussa, sen päällä teen myös juotokset.
 
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Murgo
17.12.2009 06:19:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: No jumaliste, kai siinä nyt joku lauta kannattaa olla alla. Itse olen käyttänyt vanhaa leikkuulautaa kaikessa porailussa, sen päällä teen myös juotokset.
 
Joo, itse en ole onnistunut vielä lattiaan tai pöytään poraamaan, mutta keittiön pöydässä on kyllä muutama musta läikkä kolvaushommien jäljiltä.
 
Se hyvä puoli on vanhanpojan elämässä ettei ole ketään joka valittaisi tällaisista.
 
Isot reiät olen minäkin tehnyt reikäsahoilla, töistä löytyy hyvä sarja bimetallisahoja jotka purevat vaikka teräkseen. Olen tehnyt lähimmällä pienemmällä sahalla ja sitten viilannut loput, reikäsaha ei tosiaan tee ihan siistiä jälkeä.
 
Paksumpaan alumiiniin tein tuossa kesällä tarkan reiän siten että sahasin ensin reikäsahalla hiukan pienemmän ja aarporasin sitten tarkaksi. Useampaa reikää ei kyllä malttaisi tehdä, on aika hidasta.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
msormune
17.12.2009 14:21:49 (muokattu 17.12.2009 14:24:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

päänahka: No jumaliste, kai siinä nyt joku lauta kannattaa olla alla. Itse olen käyttänyt vanhaa leikkuulautaa kaikessa porailussa, sen päällä teen myös juotokset.
 
No totta kai oli, mutta se meni siis siitä laudasta ohi kun olin suomeksi sanottuna aika helvetin huolimaton.
 
Mutta olisitpa nähnyt ilmeeni silloin kun porasin maiharit jalassa ja kengännauha meni poran terän ympärille ja kietoitui kohtuullisella vauhdilla siihen.
 
Pointtina siis oikeastaan se, että pitäis järkätä joku oikeasti hyvin valaistu ja tilava koppi omille säätämisille, keittiön nurkka ei oikein ole oikea paikka tähän hommaan... Varsinkin kun pitää puutöitä tehdä.
 
Peli
27.01.2010 11:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alumiinia leikatessa poratessa ja kierrereikien teossa kannattaa käyttää
Sinolia jolloin ei alumiini tartu leikkaavaan terään kiinni.Kierteistä tulee
ehjiä ja poraus onnistuu paremmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti