Muusikoiden.net
11.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tele topload talla
1
charvette
01.12.2009 17:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mitään käsitystä/kokemusta telen topload tallasta? Eli kieliä ei viedä rungon läpi vaan tallan peräosaan.

mikkojen
01.12.2009 19:34:55

charvette: Onko mitään käsitystä/kokemusta telen topload tallasta? Eli kieliä ei viedä rungon läpi vaan tallan peräosaan.

Täällä on sen verran että toimii aivan täysin niinkin. Mulla on 126 -tele thinlinessä talla jossa on reiät sekä kielten suoraan asennukseen perästäpäin että bodyn läpi. Ja vastaavat optiot löytyvät myös Wilkinsonin tallasta joka olisi tarkoitus vaihtaa keppiin kunhan taas modausinto iskee. Näillä näkymin tulen käyttämään myös tuota tulevaa Wilkinsonin tallaa toploadina, ellen sitten pääse pylväsporakoneelle tekemään reikiä bodyn läpi. Käsiporalla kun en ihan ensimmäisenä viitsisi lähteä moista yrittämään. Ja koska tuossa topload-menetelmässä ei ole mitään miinuspuolia ainakaan vielä ollut havaittavissa niin saapi olla jatkossakin noin.

carpe diem - memento mori
varakeef
01.12.2009 19:35:27

On. Se on ihan hyvä konstruktio, helpompi asentaa. TUntuu tykkäävän kaulataskuun asetettavasta ohuesta kiilasta (shim)

Soittotuntuma on vähän erilainen, helpompi venyttää.

Saatavilla on myös dual load talloja, sellaisia, joissa on reiät molemmille kielenpujotustavoille.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
charvette
01.12.2009 20:44:51

Ostin juuri yhden telen kaulan (drparts) ja yritän sitä sovittaa muinoin tekemääni teleen mutta jollei tuo sovi ensinkään, ostan myös bodyn joka näkyy tulevan ilman rungon läpi reikiä. Ilman pylväsporaa ei niitä reikiä tahdo saada siististi tehtyä. Eli siihen sitten mahdollisesti topload talla (ja muut romut vanhasta telestä).

reverend
01.12.2009 21:33:22

charvette: Ostin juuri yhden telen kaulan (drparts) ja yritän sitä sovittaa muinoin tekemääni teleen mutta jollei tuo sovi ensinkään, ostan myös bodyn joka näkyy tulevan ilman rungon läpi reikiä. Ilman pylväsporaa ei niitä reikiä tahdo saada siististi tehtyä. Eli siihen sitten mahdollisesti topload talla (ja muut romut vanhasta telestä).

Minä olen porannut rungon läpireiät ilman pylväsporakonetta tällaisella porausohjaimella http://www.clasohlson.fi/Archive/Im … /204828_A_2007-07-04_074553_633.jpg ja olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

charvette
01.12.2009 21:43:38

Onko tyyris värkki?

reverend: Minä olen porannut rungon läpireiät ilman pylväsporakonetta tällaisella porausohjaimella http://www.clasohlson.fi/Archive/Im … /204828_A_2007-07-04_074553_633.jpg ja olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

varakeef
01.12.2009 21:56:35

Minä taas käytin tällaista porakoneen pylvästäjää:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ivu=16708.htm&ryhma=4&kategoria=154

Kasasin sen vain nurin päin, jotta se ulottuisi kieltenreikien kohdalle asti. Pienen nuljunnan seurauksilta pelastaa se, että kielenpudotusholkit ovat kielen reikiä isommat - jos menee vähän vinoon niin mitäs siitä.

Ehkä pitää hankkia myös Olssonin ohjaimet.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
reverend
02.12.2009 08:23:16

charvette: Onko tyyris värkki?

Muistaakseni maksaa n.10e tai vähän alle. Jostain syystä en nettiluettelosta löytänyt, mutta uusimmassa paperiluettelossa mielestäni oli edelleen myynnissä.

mikkojen
02.12.2009 15:20:57

reverend: Muistaakseni maksaa n.10e tai vähän alle. Jostain syystä en nettiluettelosta löytänyt, mutta uusimmassa paperiluettelossa mielestäni oli edelleen myynnissä.

Pitääpäs käydä tuommoinen ohlsonin ihme hakemassa. Tuommoisella kun on taatusti muutakin käyttöä!

carpe diem - memento mori
karkki
02.12.2009 19:57:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ostin viime keväänä Honkongista sellaisen värkin, joka tulee poraan kiinni, sitten siinä on ns. pylväs ja porattavaan tasoon nojaava osa. Eräänlainen kannettava pylväsporakonesysteemi. Vähän heppoinenhan tuo muovisena on, mutta halpa (jotain kympin verran) ja hyvin toimi.

Juuri Telen lankun reikiä varten tuon päädyin hommaamaan ja hyvin onnistui, kun olin täältä vinkkejä urkkinut.
Pääpiirteissään homma meni niin, että ensin porattiin pienemmällä terällä tallan mukaan merkityt kuusi reikää paraatipuolelta. Niistä vain reunimmaiset porataan kokonaan läpi, muut jätetään vähän vaille. Sitten lankun takaa merkitään porauspaikat neljälle keskimmäiselle reiälle. Vaihdetaan hieman suurempaan terään ja porataan holkeille sopivat reiät lankun taakse. Pienellä viilalla voi viimeistellä eri puolilta porattujen reikien yhtymäkohdat.
Toivottavasti osasin selittää asian ymmärrettävästi - kyllä se siitä valkenee, kun kitaraa katselee ja vähän tuumii. Ei vaikea homma, kun onnistui jopa minulta :-)

Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti