Muusikoiden.net
09.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelaudan vaihto
1
charvette
14.11.2009 13:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko jotain neuvoja kun ajattelin vaihtaa otelaudan erääseen projektiin?
Kyseessä on kiinanmaalta tullut lespa (kimppatilaus..) joka oli jo tullessaan aivan vituralla. Yritin sitä nauhoitta uudelleen mutta lopputulos oli susi. Ei tuota viitsisi menemäänkään heittää ja ajattelinkin ostaa beatman.fi :ltä valmiin otelaudan. Eli jollain ilveellä raapaista otelaudan irti ja liimata uuden paikoilleen.

timuli79
14.11.2009 14:04:16

Itsellä on samanlainen homma juuri käynnissä. Mulla on stratonkaula jossa oli eben otelauta, jota ei voinutkaan (tarpeeksi)kovertaa sivu merkkien takia joten pitää vaihtaa koko otelauta. Löysin täältä jotain juttua, että silitysraudalla lämmittämällä ja höyryttämällä irtoaisi, ja paskat! Ostin sitten tarjoustalosta höylän ja alko ebeni lähtemään. Nyt vaan uusi otelauta (beatmanilta ostettu) vaan liimalla kiinni...

Toiset uskoo jumalaan, toiset Yngwieen...
Tietynlainen
14.11.2009 14:14:42

Tässä vähän aiheesta:
http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm
http://www.projectguitar.com/tut/attach.htm

Aakoo
14.11.2009 14:36:21

timuli79: Itsellä on samanlainen homma juuri käynnissä. Mulla on stratonkaula jossa oli eben otelauta, jota ei voinutkaan (tarpeeksi)kovertaa sivu merkkien takia joten pitää vaihtaa koko otelauta. Löysin täältä jotain juttua, että silitysraudalla lämmittämällä ja höyryttämällä irtoaisi, ja paskat! Ostin sitten tarjoustalosta höylän ja alko ebeni lähtemään. Nyt vaan uusi otelauta (beatmanilta ostettu) vaan liimalla kiinni...

Kyllä se höyryttämällä lähtee.. Alku on hiukan hankala. Täytyy vain saada sopiva työkalu otelaudan ja kaulan väliin alussa. Mä käytin alussa keraamisen hellan puhdistustyökalua, jossa on teränä joku partakoneenterän näköinen laitos. Kun sauma oli saatu auki, siirryin käyttämään puukkoa. Höyryä piti muistaakseni käyttää ihan reilusti. Alkuun kun pääsi, niin nätisti lähti.

Irroitettu otelauta on tuossa vieressä nyt oiottuna ja on ihan käyttökelponen peli.

timuli79
14.11.2009 15:26:50

Mulla on sit varmaan ollu liian tehoton silitysrauta (tai liian vähän hermoja), no mut enivei otelauta on nyt höylätty pois.

Toiset uskoo jumalaan, toiset Yngwieen...
JPHe
16.11.2009 16:45:25

Kokemuksesta voin kertoa, että kiinalaiset on käyttäneet aika huonosti lämmitämällä irrotettavia otelautoja.... Lisäksi työmäärä on älytön, jos otelautaa ei meinaa säästää...

Itse olen siis höylännyt niin lähelle, että kaularaudan saa kaivettua pois. Tämän jälkeen voi höylätä loputkin pois. Aikaa menee alle puoli tuntia.

herra47
20.11.2009 16:10:39

Itellä lähti Williamsin raadosta komeesti lauta pois kuumailmapuhaltimella. Otelauta kärsi kylläkin pahoja palovammoja mutta ei kai sitä uudelleen ole tarkoitus käyttääkkään.

zzy
21.11.2009 18:29:49 (muokattu 21.11.2009 18:30:11)

Itselläni tuo irtosi melko vaivattomasti silitysraudan (höyryt löytyy) ja ohuen, terävän kokkiveitsen kanssa. Oisinkoha 15-20min tuohon aikaa saanu kulutettua, nätisti lähti.

jazzbass-74
26.11.2009 00:40:26

http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm Tässä hyvät ohjeet, jos haluaa säilyttää myös otelaudan sekä kaulan vahingoittumana. Itse irroitin kiinanritsabassosta otelaudan näillä ohjeilla, eikä siivuakaan puuta irronnut kaulasta/otelaudasta. Työvälineenä ohut fileerausveitsi.

Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti