Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhoista tarkempaa..
1
Bentley
29.10.2009 13:14:34 (muokattu 29.10.2009 13:18:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.

En oikein tahtonut löytää haulla tietoa että mitenkä nauhojen kaarevuus (radius?) pidetään aisoissa kun lähetään hiomaan nauhoja?

Olen tutustunut aika paljon tähän ja olen jossain vaiheessa kokeilemassa hiomista ekaa kertaa niin tällainen asia askarruttaa vähä.

edit: Mulla ois yhen nauhan kanssa vähä ongelmia ja sitä pitäis saada tasotettua niin mitenkä olisi hyvä lähteä asian kanssa liikkeelle?

For those who can't be without the music!
varakeef
29.10.2009 13:33:56

Olen ainakin nähnyt käytettävän hiontatukea, jossa on haluttu radius.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Juzzu
29.10.2009 13:52:43

Otelaudan radius pitää nauhat samassa radiuksessa, ainakin jossain määrin.

Viilan pitää olla pillunkarvan tarkkuudella suora nauhoja viilatessa, ja hiominen myöskin suoralla apukepillä jossa paprut päällä. Radiusblokit ei palijoo esim. muuttuvan otelauta-radiuksen kanssa hyödytä. Lopuksi voi "pyöristää" nauhoja vapaallakin kädellä paprun pyöriessä reilusti nauhan alhaalta ylös ja taas alas ja ottaa vimoset rösöt poies

Itse lähtisin yhtä korkeammalla(? olevaa nauhaa korjaamaan ensin paperin kanssa tai jos tilanne on mahdoton, viilalla + paprut + kiillotukset + leikit. Muista sitten korjata sitä yhtä nauhaa siis pitkältä matkalta kaulan suuntaisesti ja keskittää se hiova ja viilaava voima siihen korjattavaan nauhaan.

Lopuksi hionta hienoimmalla tahnalla ja nahkaisen vyön pätkällä.

Tässä omat mielipiteeni ja jos ne ei jonku mielestä ole oikeita, niin ei voi mittään.

samantien
29.10.2009 14:01:09 (muokattu 29.10.2009 14:03:24)

Bentley: Hei.

En oikein tahtonut löytää haulla tietoa että mitenkä nauhojen kaarevuus (radius?) pidetään aisoissa kun lähetään hiomaan nauhoja?

Olen tutustunut aika paljon tähän ja olen jossain vaiheessa kokeilemassa hiomista ekaa kertaa niin tällainen asia askarruttaa vähä.

edit: Mulla ois yhen nauhan kanssa vähä ongelmia ja sitä pitäis saada tasotettua niin mitenkä olisi hyvä lähteä asian kanssa liikkeelle?

Eihän siitä nauhasta lähde hionnassa kuin ihan minimaalinen määrä matskua pois keskeltä. Hiot pitkällä ja tasaisella viilalla tms. kaulan suuntaisesti vain sen verran että jokaisen nauhan keskellä näkyy hionnan jälkiä. Ei se radius siitä miksikään muutu.

Jos tarkoitit hiotun nauhan pyöristämistä alkuperäiseen muotoonsa, niin siihen tarvitaan valitsemallesi nauhakoolle sopiva nauhaviila. Niitä saa yleensä soitintarvikeliikkeistä small, medium ja jumbokokoisina. Hinnat taitaa olla jostain 30€ ylöspäin.

Pyöristämisen jälkeen pitää vielä nauhan suuntaisesti hioa hiomapapereilla viilan tekemät jäljet pois jostain 400 paperistä ehkä 1000 asti. Sen jälkeen loppukiillotus esimerkiksi autotarvikeliikkeistä saatavalla Autosol tahnalla. Laiskana ihmisenä käytän tuohon loppukiillotukseen yleensä akkuporaan kiinnitettävää huopalaikkaa. Nopeuttaa hommaa kummasti.

Millainen ongelma sulla on siinä nauhassa ja mikä nauha on kyseessä?

Tarkista ensin että se ongelmanauha on kunnolla kiinni, ettet tee turhaa työtä.

"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
samantien
29.10.2009 14:06:35

Juzzu: Lopuksi voi "pyöristää" nauhoja vapaallakin kädellä paprun pyöriessä reilusti nauhan alhaalta ylös ja taas alas ja ottaa vimoset rösöt poies

Pitää paikkansa jos tasoituksessa ei tarvi ottaa paljon matskua pois. Nauhaviila on melko pakollinen jos hioessa nauhan profiili muuttuu kulmikkaaksi.

"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
MPU
29.10.2009 17:16:36

Nauhaviilaa ei mielestäni välttämättä tarvitse. Pieni kolmioviila toimii myös. Nauhojen pyöristys hoituu viilan jälkeen hyvin kun vetelee suojatun otelaudan pituussuuntaan 600 hienompaan päin paprulla niin että papru on kiedottu jonkin joustavan hiomatuen ympärille (mulla telttapatjan suikale). Loppukiillotus sitten perinteiseen tapaan. Muistaakseni Erlewine neuvoi näin jossain Bass playerin remonttijutussa.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
takape
29.10.2009 17:44:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suora viila josta kahva otettu pois, siis viilassa pelkkä rautaosa, sillä oikeastaan saa tasattua ja kyllä se radius aika hyvin säilyy kunhan ei hirveän rouvisti nauhoja tasaa.

Hiomatuki ja hienot hiekkapaperit toimii myös hyvin.

Nauhojen pyöristämiseen olen tehnyt vaahtera kapulaan sahalla ja viilalla ja hiomapaperilla pienen kourun. Hiekkapaperi puukalikan ympärille ja nauha uraa vasten. 120 paperilla varosati muotoilu ja sitten 320 paperilla.
Kiillotuksen olen tehnyt dremelillä.

pekka

Bentley
30.10.2009 09:45:20

samantien: Millainen ongelma sulla on siinä nauhassa ja mikä nauha on kyseessä?

Tarkista ensin että se ongelmanauha on kunnolla kiinni, ettet tee turhaa työtä.

Joo pitää tarkistaa kyllä et se on kiinni kunnolla eka ku lähtee tekeen mitään.

Mulla on muistaakseni 4:ssä nauhassa ongelmaa diskanttikielten puolella. Siellä on enemmän keinuntaa ku bassokielten puolella ku metalliviivottimella tarkistin. Bassopuolella se keinuminen on ihan minimaalista eikä varmaa vaikuta meikäläiseen mitenkään mutta diskanttikielten puoli pitäis saada kuntoon.

Björn E. Borg
30.10.2009 14:38:44

Kun tässä nyt aihetta kuitenkin sivutaan, niin minkälainen oikein on optimaalinen nauhaprofiili?

Mitään hyvää lähdettä en asiasta ole löytänyt.

Jotenkin tuntuisi että sellainen, joka on keskeltä melkein suora ja sitten reunoista vain pyöristetty. Tämän tyyppinen profiili on esmes Eric Johnson signature Fenkussa, ja se tekee hyvän kiillotuksen kera kitarasta erittäin soitettavan.

Intonaation kannalta mieto profiili on kuulemma huono, ja onpa hyvin teräväkin profiili (joka on niin terävä että sitä varten on kehitetty oma metalliseos) patentoitu aikaa sitten.

Bentley
30.11.2009 15:34:56

Jos kaulan haluaa olevan suora ja säätää sen sellaiseksi ja jos laitan nauhojen päälle esim. metalliviivoittimen niin saako se keikkua yhtään? Näin tuntuu tekevän omassa kitarassa ja on muutenkin aika mystinen kaula. Kyseessä on Framuksen Diablo Light Scotch.

Jos säädän kaulan suoraksi, niin 5 nauhojen kohdalta se näyttäisi iha pikkasen olevan koholla ja 12 nauhojen jälkeen se näyttäisi lähtevän nousemaan ihan viimeiseen nauhaan asti. Jos säädän kaulaan vähä enemmän reliefiä niin koko kaula vaikuttaisi olevan "tasasesti" kuopalla ja nauhat näyttäisivät olevan tasasesti.

Onkohan tässä kaulassa jotain hämärää? Mä säädätin tämän muutama kk sitten markun musiikissa jossa hiottiin nauhat ja olen lähtenyt omaa asetusta sitten hakemaan mutta on erikoisin kaula tähän asti mikä mulla on ikää ollu enkä sitten yhtään ole varma, kuuluko tämän olla tällainen.

samantien
30.11.2009 15:41:29 (muokattu 30.11.2009 15:43:18)

Ei saa keikkua. Silloin on kiristetty liikaa.
Älä yritä säätää sitä suoraksi. Aina pitää olla hieman kovera, että kielille jää tilaa soida.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti