Muusikoiden.net
05.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bach-Lehman viritys kitarraan
1
batman
24.10.2009 19:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sainpa tuossa idean parennella kitaran vireisyyttä aloittelin buzz feitenistä ja sitten kokeilin tuota fretwaves systeemiä ja lopuksi ruotsalaisten True temperamentistä sain idean Bach- Lehman virityksestä. Ajatus sinänsä on ihan sairas mutta uskokaa tai älkää idea toimii.
 
Suosittelen kaikille rakentelijoille että kokeilkaa !!
 
Pistän kuvia kohta tulemaan.
 
-Batman-
jtt
24.10.2009 20:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyyköhän tuohon true temperametiin mitään mitoitus ohjeita kaavoja tai taulukoita netistä?
 
wilo
24.10.2009 23:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

batman: Sainpa tuossa idean parennella kitaran vireisyyttä aloittelin buzz feitenistä ja sitten kokeilin tuota fretwaves systeemiä ja lopuksi ruotsalaisten True temperamentistä sain idean Bach- Lehman virityksestä. Ajatus sinänsä on ihan sairas mutta uskokaa tai älkää idea toimii.
 
Suosittelen kaikille rakentelijoille että kokeilkaa !!
 
Pistän kuvia kohta tulemaan.

 
Mielenkiintoista!
Mikäs tämä Bach-Lehman kitaralla on? Onko sulla linkkiä, missä tuosta on selostettu?
 
batman
25.10.2009 17:32:47 (muokattu 25.10.2009 17:36:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse poimin faktat ::
 
www.truetemperament.com ja hakemalla tuolla lehman nimellä.
 
Helpointa on löytää yksi noiden swedujen tekemä kaula / tai sen kuva ja kopsata siitä mutta itse tein oman kartan siten. että kopsain moinistuskoneella kuvan otelaudasta ja runttasin sen 2 puolisella teipillä kii otelautaan sitten kitara vireeseen ja irtonauhalla testaan mittakaava kohdalleen. ittellä oli myös tavallinen otelauta vieressä ettein nyt mee ihan metille noin perusasiat.
 
sadasosan tarkka viritin kyllä pitää olla. Nauhat on mulla kii epoksilla jotta pysyy..
 
Otin pitkästä aikaa käteen tavan Ibanez universen ja voi että se oli epävireisen kuuloinen....
 
tässäpä hypeä
 
Die Wohltemperirte Gitarre
If you play a lot of "jazz" chords, in key signatures which brass players tend to favour, Die Wohltemperirte Gitarre is an excellent choice. Major keys in "Wohl" which sound closer to the natural tone row are: F, G, Bb, C, D. Minor keys which sound closer to the natural tone row are: E, F#, Ab, A, B, D.
 
For a detailed description of how these temperaments are constructed, see: Technical details
 

 
The remaining key signatures in both "Wohl" and Formula 1 all sound harmonically acceptable to the ear, with varying degrees of tonal colour. Nothing sounds dissonant, but interesting, subtle effects are created which add harmonic "spice" to the mix. This applies to all well-tempered keys to some extent, and is a valuable tool which can add to the emotional "feel" of the music.
 
Before equal temperament came along in the mid 19th century, "Key Colour" - also known as "Key Character", or, in German, "Affekt" - was a familiar and generally accepted form of musical expression. "Key colour" is absent in equal temperament . As all its intervals are equal, the blend of intervals is the same in every key, so all keys sound alike. Well Tempered intervals are unequal, which gives each key its own unique blend of intervals and thus its own personality. Some keys sound sad or gloomy, some sound happy, some sound majestic, yet others frivolous.
 
Our well-tempered variants blend in well with "ordinary" instruments, the offsets from equal temper are not so severe that they sound dissonant. They have their own unique characters that never sound "wrong", but rather enrich the musical palette - they could be described as different dialects for the different temperaments.
 
For more on "Affekt", go here: About "Key Colours"
 
If you are in search of something really different, see: Meantone Blues
 
-Batman-
probus
26.10.2009 12:39:17 (muokattu 27.10.2009 14:17:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Mielenkiintoista!
Mikäs tämä Bach-Lehman kitaralla on? Onko sulla linkkiä, missä tuosta on selostettu?

 
Tuolla truetemperament.comissahan nuo on näköjään selostettu.
 
http://www.truetemperament.com/site … gfx/documents/Technical_Details.pdf
Noista offseteista lienee suht helppo laskea mihin kohtaan nauhojen pitäisi tulla vaikka excelissä. Näköjään "nollanauhaa" ei ole muotoiltu (tyyliin earvana), vaan se on toteutetaan virittämällä avoimet kielet erilailla. Tuo täytyisi varmaankin ottaa huomioon noita nauhojen paikkoja laskettaessa. Mitenköhän tallan puoleinen intonaation säätö vaikuttaa tähän?
 
Toinen asia sitten on, miten paljon hommaa noiden nauhojen muotoilussa ja istuttamisessa otelaudalle on. Mielenkiinnolla odottelen kuvia.
 
Edit: Nyt kun tutkailin tuota hieman tarkemmin, näyttää siltä että noiden mainittujen offsetien lisäksi tuossa on myös yritetty korjata kielten erilaisuudesta ja korkeudesta aiheutuvia ongelmia vireisyydelle. Tarjolla on myös 12-tone equal tempered mallia, josta tämän näkee ja jonka muutokset ovat siis hyvin paljon lievempiä. Näihin ei luonnollisesti ole tarjolla speksiä, mutta voihan tuotakin yrittää arvailla.
 
batman
16.11.2009 16:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on soiteltu kuukauden päivät ja hommasta alkaa olla kertynyt eteenpäinkerrottavaa kokemusta.
 
Totta on että kaikkea on koitettu korjata ja siitä johtuen pitää soitaa tietyllä tavalla ja tietynlaisilla kielillä. Kielissä G pitää olla punomaton ja kielisettin kohtuullinen. kokeilin aina d vireeseen 60 e kieleen asti ja sain tuloksesksi sen että ns parempisoundisuus alkaa hiipua kun mennään kauemmas perussetistä ja e- vireestä. Homma kuitenkin toimii ja säätämälä tallapaloja jopa 10-60 setti oli siedettävän kuuloinen d- viressä. Kun käytössä on 10-46 tallapalat on suorassa rivissä. 0 12 24 talla kaikki ovat suoria.
 
no jien se sitten soi .... hyvin, niin hyvin että muutaman soinnun jälkeen on myönnettävä että tämä toimii.
 
Soinnut kuulostaa ihan älyttömän hyviltä. kitarassani on paksuhkot nauhat joten pitää vain muistaa painaa kunnolla/tasaisesti jotta venymiskompensaatio tulee tasaiseksi. Koska olen high gain miehiä niin ole erittäin innostunut siitä että terssit kuulostaa hyviltä ja ilmekkäiltä säröllä.
 
Mutkanauhat eivät tunnu erilaiselta ja venytykset menee ihan ok.
 
Virittäminen on kyllä aika hankalaa. Tuntuu että pininikin epävire kuuluu heti. Jopa Floyd rosen kanssa noin 0,001 sävelaskeleen tarkkuuksiin ei tahdo millään päästä. mutta kyll se menee vireeseen kun jaksaa hipaista ruuveja. Vintagekoneistolla ei ikinä onnistuisi.
 
Soittelen tätä mutkanauhaista ja Ibanez universeä vuorotellen ja jotenkin iba on epävireisen kuuloinen aina tuon mutkan jälkeen.
 
Seuraavaski pitää tehdä seiska jossa on mutkanauhat.
 
mh
 

 
Edit: Nyt kun tutkailin tuota hieman tarkemmin, näyttää siltä että noiden mainittujen offsetien lisäksi tuossa on myös yritetty korjata kielten erilaisuudesta ja korkeudesta aiheutuvia ongelmia vireisyydelle. Tarjolla on myös 12-tone equal tempered mallia, josta tämän näkee ja jonka muutokset ovat siis hyvin paljon lievempiä. Näihin ei luonnollisesti ole tarjolla speksiä, mutta voihan tuotakin yrittää arvailla.
 
-Batman-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti