Muusikoiden.net
07.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stewmacin jyrsinterien kannan sopivuus täkäläisiin jyrsimiin?
1
varakeef
20.10.2009 12:43:52 (muokattu 20.10.2009 14:23:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt Stewmacilta tulee silloin tällöin jotain tilailtua ja kun siellä näyttää olevan laadukkaita jyrsinteriä
 
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … uting/Ball_Bearing_Router_Bits.html
 
niin rohkenen kysyä, sopivatko nämä terät meillä Euroopassa käytössä oleviin käsijyrsimiin. Jos nyt oikein olen käsittänyt, niin strateginen mitta eli terän karan halkaisia on tämä: shank diameter, 1/4" (6.35mm).
 
Pelataanko täälläkin tuumamitoilla tässä suhteessa?
 
Edit:
Ilmeisesti ei pelata tuumilla täällä. Poratuuli kertoo:
 
"Yläjyrsimissä käytettyjen terien kara on useimmiten 8mm ja isoimmissa koneissa 12mm. Vanhempiin ja pienitehoisimpiin koneisiin on kuitenkin edelleen saatavana teriä 6mm karalla. Amerikkalaisissa koneissa saatetaan käyttää tuumakokojakin (1/4 tai 1/2), mutta koneisiin voi vaihtaa millimittaiset kiristysholkit."
 
Hieno liike muuten:
http://www.poratuuli.fi/jyrsinterat.php
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kämis
20.10.2009 15:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankin aikoinaan tälläisen 1/4" teränvarsille, kun kaveri tilasi tavaraa tuolta Englannista. En tiedä onko tarpeeton, mutta tätä olen käyttänyt:
 
http://www.mtmc.co.uk/product.asp?n … strKeywords=&SearchFor=&PT_ID=14500
 
varakeef
20.10.2009 15:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä. Pahaa pelkään, että jyrsimessäni on kuusimillinen reikä, joten sitähän ei voi suurentaa neljännestuumaiseksi. Tietysti jos se on kasimillinen niin sittenhän miksipä ei.
 
Pitääpä kysyä paikallisesta liikkeestä myös suoraan passeleja teriä - se mitä nyt on hakusessa on vähän perusterää pienemmällä säteellä varustettu terä yläpuolisella laakerilla. Eikös humbucker-mikkikolon kulmat ole aika tiukkoja?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Juzzu
20.10.2009 15:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitää oikein tiukkaa ärrää saada, niin voithan vaikka porata pienellä poralla kulmat, ja ajaa sitten jyrsinterällä puhtaaksi välit.
 
Emmä kyllä muista että olisin humpparikolojen kanssa koskaan mitään patenttiratkaisuja tehnyt, jollain perusterällä vetänyt.
 
varakeef
20.10.2009 16:06:20 (muokattu 20.10.2009 20:34:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Jos pitää oikein tiukkaa ärrää saada, niin voithan vaikka porata pienellä poralla kulmat, ja ajaa sitten jyrsinterällä puhtaaksi välit.
 
Emmä kyllä muista että olisin humpparikolojen kanssa koskaan mitään patenttiratkaisuja tehnyt, jollain perusterällä vetänyt.

 
Hyvä on, jos noin on. Kohtahan selviää sekin.
 
Juu, kahdeksanmillisiä karaltaan näyttävät minulla olevat nykyiset terät olevan. Ainoa yläpuolisella laakerilla oleva teräni on halkaisijaltaan 16 mm eli se jättää humpparinkolon nurkkiin melkoisesti tavaraa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kämis
20.10.2009 16:46:03 (muokattu 20.10.2009 16:49:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainaskin Clasun ja Bilteman halpiksissa on 8mm istukka myös.
 
Ja jos uutta ostaa niin noissa Boschin jyrsimissä 1200 ja 1400 AE on myös 1/4" hylsy
1200 AE näyttää olevan 99€ aika monessa paikassa - Omakohtaista kokemusta minulla ei ole ko jyrsimistä.
 
http://www.bosch-do-it.fi/boptocs2- … on=hw&ccat_id=95237&object_id=14147
 
"Työkalunpidin (vakiovaruste)
6 mm
8 mm
1/4"
"
 
varakeef
20.10.2009 22:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärränkö nyt jotenkin väärin?
 
Jos minulla on yläjyrsinmallinne mikin kololle, seuraa jyrsimen ylälaakeri mallinnetta, jolloin lankkuun tulee mallinteen muotoinen kolo.
 
http://www.stewmac.com/shop/Tools/T … bucker_Pickup_Routing_Template.html
 
Jos laakerin ja terän säde on suurempi, kuin mallinteessa olevat nurkat, jää nurkkiin enemmän puuta kuin mallinteessa.
 
Pitäisi siis olla pienempisäteinen terä, kuten tämä:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … uter_Bits.html?tab=Pictures#details
 
Mutta jos nyt oikein laskin niin, 3/8 " on noin 9,5 mm ja puoli tuumaa on 12,7 mm. Minusta tuolla pienemmälläkin terällä jää puuta kulmiin.
 
Miten nuo kulmat voi sitten siististi oikaista? Porakonetta ehdotettiin, mikä varmaan toimiikin, mutta eikö se jotenkin sodi mallinteen ideaa vastaan?
 
Onhan minulla noita pienempiä teriä, mutta eihän niillä voi mallinteeseen nojata, kun niissä ei ole laakeria. Eikä niillä pääse kovin syvälle, kun kasimillisen karan jälkeistä teräosaa on ehkä 20 milliä.
 
Pitääkö askarrella isompi malli 16 milliselle laakerille, laakeri laitetaan pienemmän terän karaan ja sitten lasketaan, kuinka kauas tämä isompi mallinne asetetaan varsinaisesta kolosta. Muuten ihan hyvä idea, mutta se laakeri kyllä luiskahtaa pienemmän terä yli alas.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JPHe
20.10.2009 22:56:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai laittaa 2 tai 3 mm terään 12 m laakerin. Mallinteestaa pitää tehdä vain suurempi kuin tarvittava reikä. Eli jos käyttää 3 mm terää ja 12 mm laakeria, niin 4,5 mm lisää maliinteeseen joka suuntaan. Humpparin kololle bodyyn ei tarvitse näin tarkkoja nurkkia, koska kehykset peitää liian leveät jyrsinnät. Mutta jos tekee erim mikkien kehyksiä, niin silloin nurkat pitää olla teräviä.
 
MPU
21.10.2009 08:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

6mm terä 6mm varrella ja ihan viimeiseksi ajat sillä vain ne kulmat niin, että terän varsi nojaa sabluunaan. Toimii ainakin vanerista tehdyissä sabluunoissa. Tulee aika pienellä ärrällä kulmat. Tai sitten teet sabluunan niin, että voit käyttää sitä ohjainrengasta. Silloin voi ajella vaikka 4mm terällä ne kulmat kunhan vaan on sopiva sabluuna.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
varakeef
21.10.2009 10:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: 6mm terä 6mm varrella ja ihan viimeiseksi ajat sillä vain ne kulmat niin, että terän varsi nojaa sabluunaan. Toimii ainakin vanerista tehdyissä sabluunoissa. Tulee aika pienellä ärrällä kulmat. Tai sitten teet sabluunan niin, että voit käyttää sitä ohjainrengasta. Silloin voi ajella vaikka 4mm terällä ne kulmat kunhan vaan on sopiva sabluuna.
 
Mul on 8 mm varsi ja terä (ja niitä pienempiä), mutta siellä on alapäässä laakeri. Laakerin näyttää saavan kuusiokoloavaimella irti, saako sitä käyttää ilman alalaakeria?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Juniper
21.10.2009 13:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Mul on 8 mm varsi ja terä (ja niitä pienempiä), mutta siellä on alapäässä laakeri. Laakerin näyttää saavan kuusiokoloavaimella irti, saako sitä käyttää ilman alalaakeria?
 
Voi käyttää ilman laakeria, mutta pohjaa myöten et voi ajaa, koska terän leikkaava osa ei mene alas asti.
 
Ites olen suoralla 8 millin terällä tehny mikkikoloja ja radius on aivan riittävän pieni humpparille.
 
vrajala
22.10.2009 11:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ajellut sapluunaa käytettäessä pieniä ärriä 6mm 2-leikkuisella metalliterällä. Terässä on suht lyhyt leikkuu mutta pidempi kara, joten sillä kairaa muistaakseni melkein 30mm syvää koloa. Tämä tietty riippuu jyrsimestäkin. Vanerisapluunan kanssa toimii, kunhan muistaa olla painamatta terää vasten sapluunaa. Muuten tulee käryä ja liima palaa karaan kiinni.
 
Mulla on myös 8mm härskihkön pituinen metalliterä, joka tulee minimissäänkin 15mm jyrsimen pohjasta läpi. Sillä pääsee syvälle ja sitäkin voi käyttää sapluunojen kanssa. Noin pitkällä terällä vaan tulee väkisin hippasen taipumaa sekä värähtelyjä.
 
Kierteelliset metalliterät eivät leikkaa sivusuunnassa yhtä hyvin kuin puuterät, joten kulmiakaan siistiessä ei voi ottaa korkeutta kovin montaa milliä kerrallaan.
 
pop
varakeef
22.10.2009 11:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin olen kyllä aikaisemmin jyrssinyt humbuckeri-kolon omalla sabluunalla. Se sabluuna tietysti toimi terilläni, kun muodon olin niille suunnitellut. Vähän sellainen väljä reikä se on, mutta pleksi tai kehys siihen päälle tuli.
 
Oikeastaan sitä kitaraan tulevaa koloa enemmän aprikoin pleksiin tulevan reiän nyrssintää. Siinähän on tiukka kulma kuin mikä ja kivahan olisi jos reiästä tulisi siisti. Tilanne ei ole akuutti, koska Axesrus juuri toimitti isoreikäisen pleksin, mutta kun kerran on mallinne, haluaa luonnollisesti jossain vaiheessa väsätä törkeitä omia pleksejä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JPHe
22.10.2009 13:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nyt kun tarkemmin muistelen, niin olen kyllä aikaisemmin jyrssinyt humbuckeri-kolon omalla sabluunalla. Se sabluuna tietysti toimi terilläni, kun muodon olin niille suunnitellut. Vähän sellainen väljä reikä se on, mutta pleksi tai kehys siihen päälle tuli.
 
Oikeastaan sitä kitaraan tulevaa koloa enemmän aprikoin pleksiin tulevan reiän nyrssintää. Siinähän on tiukka kulma kuin mikä ja kivahan olisi jos reiästä tulisi siisti. Tilanne ei ole akuutti, koska Axesrus juuri toimitti isoreikäisen pleksin, mutta kun kerran on mallinne, haluaa luonnollisesti jossain vaiheessa väsätä törkeitä omia pleksejä.

 
Pleksiä jyrsiessä voi käyttää alapuolisella laakerilla olevaa terää. Esimerkiksi mulla 6 mm terä tähän tarkoitukseen.
 
varakeef
22.10.2009 13:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Pleksiä jyrsiessä voi käyttää alapuolisella laakerilla olevaa terää.
 
Hyvä huomio, kiitos!
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti