Muusikoiden.net
29.06.2017
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puusepät huom! Vanerin taivutus?
1
humppahanuristi
15.10.2009 12:48:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matkailu avartaa ja sain taas ajatuksen. Kuljetuslootan tms. voisi väsätä vanerista ja näin sellaisen antiikkisen matkalaukun ~3mm vanerista väännettynä. Kulma ~10cm säteellä taivutettuna.
Mitenkäs tuo käytännössä tehdään? Muotin saa vanerista leikeltyä tuota varten ja puristimia siinä tarvitaan. Mutta miten sitä vaneria käsitellään ettei se katkea?
Vedellä vaan märäksi ja sitten taivuttelemaan vai jotenkin muuten?
 
Ja kärsiikö edes 3mm vanerista suoraan vai pitäisikö ihan irtoviiluista tehdä? Tai kuinka paksusta nyt saa järkevästi edes taipumaan?
Tuollainen 6mm paksu jo kestäisi rojua jonkun verran mutta sitähän ei varmaan pysty suoraan 6mm vanerista vääntämään?
 
Humpasta rautalankaan...
MPU
15.10.2009 13:04:35 (muokattu 15.10.2009 13:05:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi taipua tuollaiseen muotoon kun vaan syynsuunta on oikein eli poikittain. Kuumassa vedessä uittamalla vaneri pehmenee niin että se kyllä taipuu tuohon muotoon. Jos 6mm paksuus on haussa niin ilman muuta kahdesta 3mm kerroksesta liimaamalla. Uretaaniliima toimii tuossa hommassa hyvin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
d-e
15.10.2009 13:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Irtoviiluista.Tein tossa kesällä koemielessä vähän vanerintaivutusharjoituksia.Liotettaessa liima siellä välissä meinasi antaa periksi.Kuivuttuaan melko loivatkin taivutukset pyrki oikenemaan, ja myös halkeamaan.Kokeiltu vaneri oli ehkä vääräntyyppistä (4mm huonekaluvaneria?),mutta nyt tekisin irtoviiluista enkä tuhlaisi aikaa vanerin kanssa leikkimiseen.
 
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
MPU
15.10.2009 14:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huonoa/tarkoitukseen sopimatonta vaneria sanon ma. Ulkokäyttöön tarkoitetun vanerin liimaus kestää keittämisenkin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jamu
15.10.2009 15:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuu kevyesti.
Olen taivutellu vanereita suuntaan jos toiseenkiin. Tosin tuo poikittainen syysuunta on helpompi... ja rumempi, kun syyt aukeaa taivutuksessa.
 
Meikä on kostuttanu vanerin kuumalla (kiehuvalla) vedellä ja sitten vain hiljokselleen taivuttamaan. Joku muotti on hyvä olla, jossa antaa vanerin kuivua. Kuivuminen vie sitten aikaa. Mitä kuivempi, niin sitä paremmin pitää muodon. Ja vähän riippuen muodosta, niin olen voinu ylitaivuttaa, että on sitte helpompi kasata.
Ja kun puun kastelee, niin kannattaa muistaa puristusvaiheessa, että puu pehmenee ja siihen voi jäädä puristimista jälkiä. Eli ei liian tiukkaan.
 
masal
15.10.2009 17:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita kosaani tms puhaltamaan sopivan rautaputken sisään, (putki tukevasti kiinni) ja kastele vaneri likomäräksi. Sitten vaan taivutettavaa kohtaa painat siihen kuumaan putkeen. Pitää muotonsa jäähdyttyään...
 
Rrrrrrockkkk...
oksatboys
25.01.2017 16:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olis sellainen akustiikkapaneeli-visio missä 4 mm vaneri taivutettas diffusoivaksi kaareksi. Osaisko joku heittää hatusta arvioita että kuinka esim. tollanen 4x1200x1200 levy taipuisi jos sen vetäs reunosta ruuveilla kiinni kolmiolistoihin. Levy siis muodostaisi tavallaan osan kuvitteellisesta ympyrästä jonka keskipiste on seinän sisällä. Mikähän ton kuvitteellisen ympyrän säde kärsis suunnilleen olla? Mihinkään lämmitys/keittojuttuihin ei voi nyt alkaa eli ihan kuivana pitäs tehä.
 
MPU
25.01.2017 18:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syyt pystysuunnassa taipuu hyvin, sädettä en osaa sanoa. Kokeilemaan vaan.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kumiankka
26.01.2017 02:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohutviiluvaneria ja lentokonevaneria on olemassa ja jossain pienoismalliputiikeissa valikoimissa rajoitetusti mutta hinta saattaa pompsahtaa. Lama näytää tappaneen taas muutaman puutavaraliikken meidän kulmilta. Kovalevyn taivutusta testailin kerran ja koitin saunan padassa kuumalla vedellä kostutusta ja pari päivää muovipussissa eikä oikein kastunut tai notkistunut oliko lämpöä ja kosteutta liian vähän, no tekee ne tilapäisiä kattoja ja ulkoverhouksia ja siinäkin kestää isältä pojalle joskus
 
MPU
26.01.2017 07:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös 6mm kipsilevy taipuu kasteltuna hyvin. Kaksi kerrosta ja jonkinlaisen rungon vaatii, jotta tulee riittävän luja.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
basisti1971
26.01.2017 08:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
oksatboys: Nyt olis sellainen akustiikkapaneeli-visio missä 4 mm vaneri taivutettas diffusoivaksi kaareksi. Osaisko joku heittää hatusta arvioita että kuinka esim. tollanen 4x1200x1200 levy taipuisi jos sen vetäs reunosta ruuveilla kiinni kolmiolistoihin. Levy siis muodostaisi tavallaan osan kuvitteellisesta ympyrästä jonka keskipiste on seinän sisällä. Mikähän ton kuvitteellisen ympyrän säde kärsis suunnilleen olla? Mihinkään lämmitys/keittojuttuihin ei voi nyt alkaa eli ihan kuivana pitäs tehä.
 
4mm sekavanerissa suurempi ongelma on saada se pysymään suorana kun tarve näin vaatii, veikkaisin (ja voin kokeilla päivemmällä) että 300mm säde ei ole kuivanakaan vielä maksimi.
Taivutusjäykkyys eri suuntiin toki riippuu viilukulmasta ja viilujen lukumäärästä (ja sekavanerissa puulaaduista), mutta 90 ruukaa perusfankoissa tuo kulma olemaan jo pelkästään kustannustenkin vuoksi.
 
lisämassatta etenkin 4mm vaneri kyllä soi iloisesti kovilla äänenpaineilla ja dimensioihin sopivilla aallonpituuksilla, joten jollain tapaa varmaankin ajattelit levyn dempata?
 
T:Samuli
 
oksatboys
26.01.2017 15:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: 300mm säde ei ole kuivanakaan vielä maksimi.

 
Joku 30-50 cm säteelle olis jo tosi hyvä. Ei ole tiloja eikä koneita tähän projektiin niin pitää suunnitella akustointia sen mukaan mitä kaupasta saa. Eli mahdollisimman vähällä sahailulla ja pintakäsittelyllä olisi tarkoitus mennä tässä ylipäätään. Yksi idea olisi että kun nuo villat ovat 60 cm leveitä niin sen levyisen kehikon (2x2 + kolmiolistat joihin vaneri tulee kiinni) päälle pakottas ruuveilla taipumaan 120 cm palan vaneria. Pitää vähän paperilla laskeskella vaikka onko tuollaisessa kehän pituudessa tolkkua.
 
Yksi iso kaari ei tietenkään ole varsinainen diffuusori edes mutta kuitenkin jotain. Villa ei myöskään imis kaikkea yläpäätää jos sen päällä olisi jotain ohutta levyä. Parempi diffuusori syntynee jos eri kokoisia paloja taivuttelee eri säteillä ja asentaa seinään/kattoon vielä eri asentoihin.
 
lisämassatta etenkin 4mm vaneri kyllä soi iloisesti kovilla äänenpaineilla ja dimensioihin sopivilla aallonpituuksilla, joten jollain tapaa varmaankin ajattelit levyn dempata?
 
Tarkoitus ois täyttää kaaret villalla. Noita yksityiskohtia on hankala arvailla, joten pitää hakea yks levy vaneria ja alkaa kokeilemaan...
 
anapena
26.01.2017 18:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys:Tarkoitus ois täyttää kaaret villalla. Noita yksityiskohtia on hankala arvailla, joten pitää hakea yks levy vaneria ja alkaa kokeilemaan...
 
Laita kuvia jossain vaiheessa, kiinnostaa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
26.01.2017 20:46:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei meinaa taipua, niin sirkkelillä voi ajaa kevennysuria piiloon jäävälle puolelle. Kova homma siinä on, mutta auttaa kummasti. Lentokonevaneri olisi tosiaan oikeaa kamaa tähän hommaan, mutta perin tyyristä.
 
Loivia muotoja pystyy taivuttamaan helposti muotilla ja tyhjiön kanssa paikalleen jymäyttämällä. Vaatii vaan tilaa, kalustoa, paljon materiaalia muotteja varten, hemmetin ison tyhjiösäkin, siihen tehdyn tyhjiöpumpun jne. Ei ehkä mitään kotiaskartelua. Sama tietty viiluprässin kanssa, kun tekee molemmille puolille omat muottinsa ja junttaa kiinni. Köyhän miehen versio olisi läjä liimapuristimia.
jamu
26.01.2017 22:27:06 (muokattu 26.01.2017 22:31:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuivana 4mm koivuvaneri taipuu helposti 20cm säteeseen, kun taivuttaa poikkisyyhyn. Ulkopintaa kun kostuttaa, niin 5-10cm.
Syyt kun on pitkittäin, niin kuivana 60-70cm säde, 70ss alkaa ratisemaan. Pintaa kostuttamalla menee lisää ja kiehuvalla vedellä tiukimmat väännöt olen saanu 20cm säteelle.
 
Nuo mitä kokeilin, on s/s-vaneria Oulun Laatuvanerista. Aikoinaan ostin yhden levyn Puukeskuksesta ja se oli huomattavasti lerpumpaa... ja halvempaa.
 
Eli noilla meikän vanereilla kuivanan pitkittäissyyn suuntaan 30cm ei onnistu, 50cm ehkä.
Poikkisyyn suuntaa, helposti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti