Muusikoiden.net
08.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulakulma Neck thru- kitarassa?
1
Grunt
21.09.2009 19:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin siis tekemässä Neck thru- sähkökitaraa, mutta mietin tuossa että minkälainen kaulakulma siihen pitää tehdä, jos käytän tallana Tune-O-Maticia? Tai jos laitan tallaksi Hardtail- tallan niin pitääkö silloin tehdä kaulakulmaa ollenkaan?

Juniper
21.09.2009 20:40:14

Grunt: Olisin siis tekemässä Neck thru- sähkökitaraa, mutta mietin tuossa että minkälainen kaulakulma siihen pitää tehdä, jos käytän tallana Tune-O-Maticia? Tai jos laitan tallaksi Hardtail- tallan niin pitääkö silloin tehdä kaulakulmaa ollenkaan?

Yleensä TOM-tallan kanssa hyvä kulma on n. 2-4 astetta riippuen millainen kansi kitarassa on (suora vs kaareva). Hardtailin kanssa kulma on yleensä pienempi.
Täsmälleen oikean kulman saa sitten mittaamalla käytettävien hilujen mukaan.

JPHe
22.09.2009 09:03:52

Eihän neck-thru muuta kaula kulmaa.... Eli samoilla säännöillä kun liitos olisi set-neck tai pultiikaulainen. Jos teet telen neck-thruna niin silloinkaan ei tarvitse kaulakulmaa, jos otelauta on kitaran kantta korkeammalla....
Ja flying vee ja explorer menee varmaann 1,5 -2 asteen kaulakulmalla ja LP 4-5 astetta TOM-talloilla.
Esimerkiksi rickembacker basso on ilman kaulakulmaa, koska otelaudan alla on erillinen koroke. Kun taas flokallisen kitaran voinee tehdä myös ilman kulmaa(ei paras vaihtoehto), koska talla upotetaan.
Mittaminen on paras vaihtoehto tai piirtää piirustus, josta on helppo mitata kulma ja vaikka laskea peruskaavoilla...

Juicy
24.09.2009 00:09:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Kun taas flokallisen kitaran voinee tehdä myös ilman kulmaa(ei paras vaihtoehto), koska talla upotetaan.

Miksi ei "paras vaihtoehto"? Samahan se on tehdä sille tarpeeksi syvät upotukset, kun kerran on jyrsin käsillä? Ellei nimenomaan halua non-recessed-versiona toteuttaa.

"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
jPekka
26.09.2009 18:47:36

JPHe: Esimerkiksi rickembacker basso on ilman kaulakulmaa, koska otelaudan alla on erillinen koroke.

Itse asiassa Rickenbackerin bassoissa on pieni negatiivinen kaulakulma, aivan kuten klassisissa kitaroissa. Eli kaula lähtee lankusta aavistuksen yläviistoon.

Ainakaan omassani (4001 -74)ei ole otelaudan alla mitään erityistä "koroketta", otelauta on vain poikkeuksellisen paksu.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
JPHe
28.09.2009 23:10:18

jPekka: Itse asiassa Rickenbackerin bassoissa on pieni negatiivinen kaulakulma, aivan kuten klassisissa kitaroissa. Eli kaula lähtee lankusta aavistuksen yläviistoon.

Ainakaan omassani (4001 -74)ei ole otelaudan alla mitään erityistä "koroketta", otelauta on vain poikkeuksellisen paksu.

Otalautahan ei ole kiinni bodyssa? Eli kaula on tehty sivusuunnassa kolmesta palasta, jotka on vaahteraa reunoissa ja pähkinää keskellä. Näiden korkeus on sama kuin bodyn. Otalaudan kohdalle on laitettu korokkeeksi lisäpala vaahteraa, jolla on saatu nostettua otelauta irti bodystä. Näin ainakin 4001 mallissa. Onhan se jossain muissa malleissa/ eri vuosina voitu tehdä tosinkin...

Kefiiri
29.09.2009 08:53:15

JPHe: Otalaudan kohdalle on laitettu korokkeeksi lisäpala vaahteraa, jolla on saatu nostettua otelauta irti bodystä.

Taannoin lainasin kirjastosta Rickenbacker-basson piirustukset ja noin se oli piirretty. Otelaudan ja kaulan "välissä" näytti olevan ylimääräinen, suunnilleen otelaudan paksuinen suikale.

jPekka
29.09.2009 18:34:34

JPHe: Otalautahan ei ole kiinni bodyssa? Eli kaula on tehty sivusuunnassa kolmesta palasta, jotka on vaahteraa reunoissa ja pähkinää keskellä. Näiden korkeus on sama kuin bodyn. Otalaudan kohdalle on laitettu korokkeeksi lisäpala vaahteraa, jolla on saatu nostettua otelauta irti bodystä. Näin ainakin 4001 mallissa. Onhan se jossain muissa malleissa/ eri vuosina voitu tehdä tosinkin...

No, tuossa minun 4001:ssäni ei ole vaahterakoroketta, vaan joko koroke on ruusupuuta tai sitten otelauta tosiaan on niin paksu. Otelaudan reunalistan alapuolella näkyy nimittäin vielä monta milliä tummaa puuta ennen kuin kaulan vaahtera alkaa.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
JPHe
29.09.2009 20:11:02

jPekka: No, tuossa minun 4001:ssäni ei ole vaahterakoroketta, vaan joko koroke on ruusupuuta tai sitten otelauta tosiaan on niin paksu. Otelaudan reunalistan alapuolella näkyy nimittäin vielä monta milliä tummaa puuta ennen kuin kaulan vaahtera alkaa.

Tuo olisi mielenkiintoinen nähdä... kuvan kun saisi.

jPekka
29.09.2009 22:48:34

JPHe: Tuo olisi mielenkiintoinen nähdä... kuvan kun saisi.

http://www.yrttimaa.net/kuvat/studio/potretit/r-detalji1.jpg

Tuosta on hiottu kaulan takaa lakka pois.

heviäijä
19.06.2015 10:49:38 (muokattu 19.06.2015 11:46:37)

JPHe: Eihän neck-thru muuta kaula kulmaa.... Eli samoilla säännöillä kun liitos olisi set-neck tai pultiikaulainen. Jos teet telen neck-thruna niin silloinkaan ei tarvitse kaulakulmaa, jos otelauta on kitaran kantta korkeammalla....
Ja flying vee ja explorer menee varmaann 1,5 -2 asteen kaulakulmalla ja LP 4-5 astetta TOM-talloilla.
Esimerkiksi rickembacker basso on ilman kaulakulmaa, koska otelaudan alla on erillinen koroke. Kun taas flokallisen kitaran voinee tehdä myös ilman kulmaa(ei paras vaihtoehto), koska talla upotetaan.
Mittaminen on paras vaihtoehto tai piirtää piirustus, josta on helppo mitata kulma ja vaikka laskea peruskaavoilla...

Miksi minun neck-thru rhoadsissa (jackson) ei ole kaulakulmaa? Tai se ei ainakaan näy kun silmämääräisesti katsoo.

EDIT: lisätään vielä että otelauta on kitaran kantta korkeamalla.

okabass
19.06.2015 15:48:45 (muokattu 19.06.2015 16:01:09)

jPekka: Itse asiassa Rickenbackerin bassoissa on pieni negatiivinen kaulakulma, aivan kuten klassisissa kitaroissa. Eli kaula lähtee lankusta aavistuksen yläviistoon.

Mulla on sellainen käsitys, että Rikussa ei ilman kieliä olisi k.kulmaa. Mutta kielten veto taivuttaa pienen kulman. Siinähän on kaulamikin kolo rungossa otelaudan päässä eli "heikko kohta". Tähän perustuu myös se, että kaulan voi laittaa suoraksi (ei reliefiä). Näin ainakin mulla 4001:ssä, jossa sattumoisin erittäin jäykkä kaula. Se varmaan pysyisi suorana ilman rautojen kiristämistä, mutta ne on kiristettävä jotteivät resonoisi.

http://i1262.photobucket.com/albums … nbacker_neck_design_zpsa6e1b6a4.jpg

http://i995.photobucket.com/albums/ … ker%20bass/4001_neck-pup-cavity.jpg

Jeszse
20.06.2015 11:36:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Miksi minun neck-thru rhoadsissa (jackson) ei ole kaulakulmaa? Tai se ei ainakaan näy kun silmämääräisesti katsoo.

EDIT: lisätään vielä että otelauta on kitaran kantta korkeamalla.

Kyllä mä vahvasti veikkaisin siinä olevan.

ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
Kefiiri
20.06.2015 15:50:26 (muokattu 20.06.2015 15:53:17)

Kefiiri: Taannoin lainasin kirjastosta Rickenbacker-basson piirustukset ja noin se oli piirretty. Otelaudan ja kaulan "välissä" näytti olevan ylimääräinen, suunnilleen otelaudan paksuinen suikale.

Nyt täytyy kommentoida vanhaa omaa kirjoitusta. Lienen ollut väärässä. Saatan olla väärässä uudessa tulkinnassanikin: Basson piirustuksissa otelauta lienee huomattavan paksu. Binding peittää otelaudan syrjästä vain yläosan, ja piirroksessa oleva bindingin alareunaa kuvaava viiva ei olekaan kahden erillisen puusuikaleen raja, kuten aiemmin tulkitsin.

(Kts. jPekan aiemmin ketjussa linkittämä kuva.)

Tästä ei varmaan kukaan tajunnut mitään, mutta tulipahan edes yritettyä korjausta :)

En ole musiikin asiantuntija.
heviäijä
20.06.2015 16:13:36

Jeszse: Kyllä mä vahvasti veikkaisin siinä olevan.

Mä arvelen et siinä on tosi pieni. 1-1,5 astetta. Kaulakulman "UNOHTAMINEN" olisi taputuksien arvoinen virhe. ;)

Rodger
10.07.2015 01:54:51 (muokattu 10.07.2015 02:01:00)

Vahingosta viisastuneena suosittelen mielummin liian pientä kuin isoa kulmaa. TOM-tallan saa tarvittaessa upotettua jonkin verran runkoon. Se on huomattavasti helpompaa kuin rungon paksuntaminen jälkikäteen.

Esimerkki tallan upotuksesta:
http://aijaa.com/1GluOZ

Kuvan kitarassa ei ole kaulakulmaa ollenkaan. Ellei sitten vahingossa tullut jotain :-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti