Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaula ilman kaularautaa
1 2
Grunt
03.02.2009 20:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo olen tuossa rakentamassa ensimmäistä sähkökitaraani, Lp:n mallinen tulee olemaan. Kuten otsikko sanookin ajattelin tehdä kaulan siihen ilman kaularautaa. Kysyisinkin nyt joltain joka näin on tehnyt itse, kannattako näin tehdä ja kuinka paksuksi kaula kannattaisi jättää? Materiaalina toimisi koivu kun ei hienompaa ole tarjolla. Kaulan liitän bodyyn pulteilla.

Ketjukuula
03.02.2009 21:09:54

Joo olen tuossa rakentamassa ensimmäistä sähkökitaraani, Lp:n mallinen tulee olemaan. Kuten otsikko sanookin ajattelin tehdä kaulan siihen ilman kaularautaa. Kysyisinkin nyt joltain joka näin on tehnyt itse, kannattako näin tehdä ja kuinka paksuksi kaula kannattaisi jättää? Materiaalina toimisi koivu kun ei hienompaa ole tarjolla. Kaulan liitän bodyyn pulteilla.

Ensinnäkin miksi et laittais sitä? En kyllä ite suosittelis tekemää. sitten jos lähtee kaula vääntymään niin ei sillä enää mitään tee. kyllä se kannattaa ehdottomasti maksaa se 10e enemmän ja laittaa se kaularauta sinne. ja koivusta varsinkin kun teet niin suosittelen lämpimästi sitä kaularautaa.

Juniper
03.02.2009 21:17:41

Kaularauta on niin halpa kapine, että kannattaa ehdottomasti laittaa.
Naikkarissa voi vielä pärjätä ilman rautaa, mutta teräskielisissä kitaroissa on jo syytä olla rauta.

Riku Rotten
03.02.2009 22:00:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousipysyyn ei tarvii kaularautaa, teräskieliseen kitaraan kyllä. Kumman ajattelit tehdä?

Grunt
03.02.2009 22:28:15 (muokattu 03.02.2009 22:34:53)

Tuntuu vain että kaularaudan laittaminen tuo enemmän vaivaa, mutta jos te nyt oikein haluatte että sen laitan..Mutta olisin kyllä halunnut kuulla ihan omakohtaisia kokemuksia henkilöltä joka on kaulan ilman kaularautaa tehnyt, jos sellaisia ihmisiä sattuu olemaan.

Ja voisiko joku vielä laittaa linkin johonkin verkkokauppaan jossa olisi Lp:hen sopiva kaularauta myynnissä, omaan silmään kun ei ole sattunut millään sivulla.

Raist
03.02.2009 23:44:24

Ihan normaali kaularauta se on... Kumminkin, kaularaudan tarvetta ei ole silloin kun kaula tehdään erityisen hyvälaatuisesta ja hyvin kuivatusta puusta hyvän soitinrakentajan toimesta, voi olla viisasta jättää kokeilematta jos haluat toimivan soittimen tehdä... Tietysti pulttikaulahan on helppo vaihtaa jos haluat useita tehdä : - ) Koivu elää aika voimakkaasti kosteudenvaihteluiden mukaan.

Hullu, muttei tyhmä
kulmahiomakone
03.02.2009 23:54:31

->Oon tehnyt kokeilun vuoksi kaksi kaulaa ilman rautaa. Molemmat toimivat. Suurimmassa osassa niistä tekemistäni kitaroista joissa rauta on, sillä ei ole käyttöä. Ts. kaula on suora ja rauta on sen verran tiukalla ettei pidä ääniä.

Kuitenkin laitan kaularaudan jatkossa(kin) kaikkiin kauloihin jotka teen. VArmuuden vuoksi. Vaivan takia kaularautaa ei kannata jättää laittamatta. Enemmän vaivaa on siitä, että kaula ei sitten ilman rautaa asetukaan sopivasti. Se riski on aina olemassa, kun puusta tehdään. Säästökin on kyseenalaista, koska sen raudan hinta ei ostettunakaan muodosta järin suurta osaa kokonaisuudesta ja toisekseen kaularaudan voi myös tehdä itse, jolloin hinnaksi tulee lähinnä vaiva.

Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Ketjukuula
04.02.2009 00:47:23

Tuntuu vain että kaularaudan laittaminen tuo enemmän vaivaa, mutta jos te nyt oikein haluatte että sen laitan..Mutta olisin kyllä halunnut kuulla ihan omakohtaisia kokemuksia henkilöltä joka on kaulan ilman kaularautaa tehnyt, jos sellaisia ihmisiä sattuu olemaan.

Ja voisiko joku vielä laittaa linkin johonkin verkkokauppaan jossa olisi Lp:hen sopiva kaularauta myynnissä, omaan silmään kun ei ole sattunut millään sivulla.

on kyllä kaularaudalle uran tekeminen tosi pieni vaiva koko projektia ajatellen. Ja oma kitarasihan se on. ei kukaan pakota sitä rautaa laittamaan. mutta on se hyvä sinne laittaa.

Juzzu
04.02.2009 07:44:55

Kumminkin, kaularaudan tarvetta ei ole silloin kun kaula tehdään erityisen hyvälaatuisesta ja hyvin kuivatusta puusta

Silloin on nimittäin 2-toimisen raudan tarve!

Riku Rotten
04.02.2009 09:54:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden kitaran tiedän tehdyn ilman kaularautaa. Strato ja kaula vaahterasta. Minun makuuni paksunpuoleinen se kaula ja silti lähtenyt taittumaan. Yli vuoden pysyi OK, ennen kuin veto vei voiton.

Grunt
04.02.2009 15:02:05

Joo taidan sen kaularaudan sitten laittaa kun se ei olekaan niin vaikeaa kuin kuvittelin.

Grouse
31.07.2012 18:03:18

Vanha aihe, mutta olen suunnittelemassa yksinkertaisen akustisen kitaran rakentamista. Jos teen kaulan vanerista niin sen, tai yleensä liimapuiden ei pitäisi elää. Raudan tarve vähenee jos koko kaula on vaneria. Vaneri ei elä kosteusvaihteluista kuten vaikka lankku. Olen tehnyt mm. vaneriveneen ja todennut tämän itse.

-Schecter-
Kefiiri
31.07.2012 18:36:11 (muokattu 31.07.2012 18:37:43)

Juu mutta kaularaudan tarve johtuu kielten vedosta eikä kosteuselämisestä. Saattaa mennä vuosiakin, mutta jonain päivänä voi joutua huomaamaan että kaulan relief on kasvanut epäkäytännöllisen suureksi.

joseplluissans
03.08.2012 20:14:33

Kaula vanerista? Aikamoista...
Kaularautaa ei tarvitse, jos vahvistaa kaulaa hiilikuitutangoilla. Kumma kun kukaan ei sitä ehdottanut aiemmalle rakentajalle.
Mulla on kokemus edellisestä projektista hieman erilaisesta vahvistuksesta: Kaulan rakennusvirheen takia (löytyy mokista) piti kaulaan liimata kolme viilua takapuolelle. Soitin on viiskielinen 35" basso, ja tuntuu että kaularaudat (kaksi) on turhia, niin jämäkkä on kaula. Kaula on viidestä palasta laminoitu: vaahtera-iroko ja läpi rungon.

Mutta seuraavaan projektiin aion itse laittaa hiilikuitutangot, niin ei tarvitse rautaa.

Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Illu
04.08.2012 15:46:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Silloin on nimittäin 2-toimisen raudan tarve!

No juuri näin, mun mielestä tuo säädettävyys on se tärkein ominaisuus tossa kaularautahommassa. Voihan se kestää, ja kestääkin, ilman rautaa, mutta kiva on saada relief säädettyä just eikä melkein kohdalleen ilman kummempia kikkailuja.

ilmaseppa
09.08.2012 22:39:27 (muokattu 09.08.2012 22:53:44)

Illu: No juuri näin, mun mielestä tuo säädettävyys on se tärkein ominaisuus tossa kaularautahommassa. Voihan se kestää, ja kestääkin, ilman rautaa, mutta kiva on saada relief säädettyä just eikä melkein kohdalleen ilman kummempia kikkailuja.

Rakensin 90-luvun alussa pyökistä raudattoman kaulan ruusupuisella otelaudalla ja on ollut tosi hyvä, tukeva ja stabiili kaula. Eihän sitä kaulaa kyllä mitenkään säädetä jos tarvitsisi, paitsi kielten paksuutta muuttamalla. Sattumoisin 10-46 kielillä siinä on juuri sopiva riliiffi. Puu oli kuivunut varmasti kymmeniä vuosia ja vuosirenkaat ovat tiheässä. Nyt ajattelin naittaa sen mahonkirunkoon. Alunperin se oli kuusilankussa menestyksekkäästi.

Mielestäni on turha tehdä mahdollisimman tukevia kauloja vaikkapa hiilikuidusta yms. ja luulla, että näin ei tarvita kaularautaa. Kaularauta helpottaa vain suuresti säätämistä. Kyllähän kaulan varmaan voisi mistä vaan balsasta kovametaliin ja mistä vaan siltä väliltä ja niissä olisi tietysti uniikki saundi, mutta tuo säätökysymys on jotenkin ratkaistava. On varmasti mahdollista koneistaa mahdollisimman jäykkään kaulaan oikea kurvi ilman rautaakin jos kielet eivät sitä siihen vedä. Viivasuora kaula kun ei kovin hyvin toimi.

Seppä Ilmarinen
varakeef
10.08.2012 14:06:10

Eikö kaularauta keksitty siksi, että kauloista saattoi tehdä ohuempia? Säädettävä kaularauta keksittiin siksi, että kauloista haluttiin tehdä liian ohuita - ja joku keksi, että kielisettejä voi olla useampaakin paksuutta.

Riittävän tukeva kaula ei mene liiaksi notkolle, kun kielisetti on järkevissä rajoissa. Pärjäähän Martinkin ilman säädettävää rautaa.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kiriminni
10.08.2012 22:49:39 (muokattu 10.08.2012 22:50:15)

Vigier tekee Guthrie-nimikkokitaraa ilman kaularautaa.
Kyllä sen toimimaan saa jos osaa tehdä,itse en tekisi,kun en osaa.

What you got is all you need.
Wradlin
12.08.2012 11:06:29

kiriminni: Vigier tekee Guthrie-nimikkokitaraa ilman kaularautaa.
Kyllä sen toimimaan saa jos osaa tehdä,itse en tekisi,kun en osaa.

Mutta näissäkin taitaa kaularaudan virkaa toimittaa hiilikuituinen vahvike, eli periaatteessa kaula"rauta"?

kiriminni
13.08.2012 11:45:36

Wradlin: Mutta näissäkin taitaa kaularaudan virkaa toimittaa hiilikuituinen vahvike, eli periaatteessa kaula"rauta"?
En nyt muista,mutta tuollaista ei pysty säätämään.Ei löydy säätömutteria.

What you got is all you need.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti