Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ikaalisten soitinrakennuslinja
1 2 3 4 5
beorn
24.05.2006 09:03:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites ois tämmönen ketju:
Täältä varmaan moni on käyny siälä opiskelemassa, eli tänne ny tilitystä, kehuja ja muuta höpötystä linjasta ja kaikkesta siihen liittyvästä!
Itekkin oon ajatellu hakee sinne jossain vaiheessa ja kiinnostais muiden kokemuskset tosta..
 
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
Magic Bullet
24.05.2006 16:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MInäkin haluaisin, mutta on niin kaukana. Ja kanteleen teko ei kiinnosta.
 
Campylobacter
24.05.2006 19:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kanteleen teko ei kiinnosta.
 
Veikkaan Ikaalisten soitinrakennuslinjan käsittelevän muitakin soittimia, kuin kannelta.
 
"meillä kesti aikoinaa vanhan bändin kaa kasan lavaamises se kaikki ääni" - Kissa3
Magic Bullet
24.05.2006 20:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan Ikaalisten soitinrakennuslinjan käsittelevän muitakin soittimia, kuin kannelta.
 
Sivuilla sanotaan, että ensimmäisenä tehdään kantele. No voihan senkin teko olla todella hauskaa. Mistäs mä sen tiedän.
 
pardy
24.05.2006 21:00:56 (muokattu 24.05.2006 21:02:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivuilla sanotaan, että ensimmäisenä tehdään kantele. No voihan senkin teko olla todella hauskaa. Mistäs mä sen tiedän.
 
Niin siellä tehdäänkin kantele, so not? Se on se eka kuukausi niistä kolmen vuoden opinnoista sitä kanteleen rakennusta, sen jälkeen on heti vuorossa jokin tasarunkoinen kitara tai basso tyyliin tele, strato, jazzari, presari.
 
Nimim. syksyllä ko. koulussa opintonsa aloittava.
 
E: Tullut varmaan aika tarpeeseenkin tuo sivuilla oleva ilmoitus tuosta kanteleen teosta, karsii näköjään heti tehokkaasti kaikki huithapelit niistä alasta oikeasti kiinnostuneista.
 
Magic Bullet
24.05.2006 21:05:30 (muokattu 24.05.2006 21:06:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Tullut varmaan aika tarpeeseenkin tuo sivuilla oleva ilmoitus tuosta kanteleen teosta, karsii näköjään heti tehokkaasti kaikki huithapelit niistä alasta oikeasti kiinnostuneista.
 
Minä siis en ole alasta kiinostunut kun en jaksa kanteletta väsää? Ehkä se on sitten niin. Pitää alkaa sitten miettiä tulevaisuutta uudestaan.
 
pardy
24.05.2006 21:09:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ja aloittajalle omat tietoni:
 
Kaks kaveria on ton koulun käyny, joista toinen just valmistu tänä keväänä. Tosi hyvää porukkaa kuulemma ja opettajat on ihan huippuja. Pääsykokeissa kun kävin niin näin vaikutti olevan munki mielestä. Opiskelu on erittäin oma-alotteista eikä opettajat oo hengittämässä niskaan. Edistyminen riippuu ihan itsestä.
 
Toinen kaverini tosin kertoi - joka edellistä aiemmin oli koulun käynyt - että heidän ryhmällä oli tosi huono henki ja kaikki oli toistensa kurkuissa suunnilleen kiinni. Mutta luultavasti aika harvinaista tommonen, koska niillä on oikeasti varaa valita sinne niitä hyviä tyyppejä kaikista pääsykokeisiin osallistuneista. Sen verran ihme hiippariin törmäsin itekki siellä ettei tosikaan...
 
pardy
24.05.2006 21:11:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä siis en ole alasta kiinostunut kun en jaksa kanteletta väsää? Ehkä se on sitten niin. Pitää alkaa sitten miettiä tulevaisuutta uudestaan.
 
No mun mielestä toi on aika selkeä motivaatiomittari. Sinne kouluun ei mennä tekemään itselle soitinta, vaan opiskelemaan ammatti, ja se pitää sisällään aika paljon muutakin kuin sitä kitaranrakennusta.
 
Magic Bullet
24.05.2006 21:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mun mielestä toi on aika selkeä motivaatiomittari. Sinne kouluun ei mennä tekemään itselle soitinta, vaan opiskelemaan ammatti, ja se pitää sisällään aika paljon muutakin kuin sitä kitaranrakennusta.
 
Totta... Minkälainen koulutus täytyy olla? Riittäkö lukio? Vai pitääkö olla puusepän koulutus?
 
pardy
24.05.2006 21:18:15 (muokattu 24.05.2006 21:26:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta... Minkälainen koulutus täytyy olla? Riittäkö lukio? Vai pitääkö olla puusepän koulutus?
 
Ei tuonne mitään tarvita. Se on toisen asteen koulu, joten peruskoulupohjakin periaatteessa riittää. Mutta kyllä ne tapaa vähän vanhempia kuin 16v kloppeja ottaa. Lukiopohjalla menee siis hyvin (mikä mullakin on) niin saa vapautuksen kaikista tommosista toiseen asteen laitoksiin kuuluvista muuten pakollisista aineista ku ne on jo lukiossa opiskeltu.
 
E: Öö, just katoin sun kuvausta. En siis tarkottanut tuolla "16 v kloppi"-jutulla mitään pahaa. :)
 
Trebla
24.05.2006 21:26:54 (muokattu 24.05.2006 21:28:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraava on mutua, kun en ole itse ko. koulua käynyt enkä asian tiimoilta ketään haastatellut.
 
Suomen kokoisessa maassa ei soitinrakentajalla/korjaajalla paljoakaan ole mahdollisuutta ronklata töitten suhteen. Jos leivän saa kanteleitten korjaamisesta, ei kannattane hylätä moisia töitä vain siksi, että joku sattuisi tuomaan kitaransa korjattavaksi.
 
Ja voisi luulla että kantele, vaikka yksinkertaiselta laitteelta tuntuukin, opettaa aivan niitä samoja soitinakustiikan ja -mekaniikan asioita kuin joku kitarakin.
Siis hyvä karsinta heti alkuun.
"En mä viitti sulle rakentaa stratoa, kun mä tykkään tehdä vain Les Pauleja"
 
Ilmeisesti suomessa, paria poikkeusta lukuunottamatta, suurin osa ko. koulun käyneistä saa leipänsä soitinkorjauksesta kuin rakentelusta.(Siis niistä, jotka ovat alalle jääneet) Eipä siinä varmaan hohtoa ole, kun kuukaudesta toiseen säätää intonaatioita, vaihtelee nauhoja jne.
(vaikka se voisikin tuntua äkkiseltään aika mukavalta puuhalta)
Voisipa luulla että tämänkin palstan "harrastelijat" pääsevät nauttimaan soitinrakennuksesta enemmän kuin alan ammattilaiset.
 
Toivon, että olen täysin väärässä
 
Edit: tarkennusta ilmaisuun
 
Autotune raskauden aikana vahingoittaa lastasi
Magic Bullet
24.05.2006 21:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Öö, just katoin sun kuvausta. En siis tarkottanut tuolla "16 v kloppi"-jutulla mitään pahaa. :)
 
No harm done... En vielä ennen lukiota aikonutkaan pyrkiä. Lukiosta sitten sinne jos hyvin menee, kolmen vuoden päästä.
 
pardy
24.05.2006 21:34:16 (muokattu 24.05.2006 21:37:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivon, että olen täysin väärässä
 
Ikävä kyllä et ole. Kylä se vain niin on että suurin osa tuon koulun käyneistä ei saa koulutustaan vastaavaa ammattia valmistuttuaan. Yrittäjäksi melkeen pitää ryhtyä sitte. Ja korjauksesta ne suurimmat tulot silloinkin tulee.
 
E: Täällä mun nykyisellä (vielä vähän aikaa) asuinpaikkakunnalla kun pitelee pajaa tuolta valmistunut Pasi Luoto, niin kyllä sillä aika harvassa noi rakennusprojektit on ollu. Paljon enemmän sekin ehti silloin kouluaikana tehdä soittimia kuin nyt yrittäjänä omalla pajalla.
 
rijopu
25.05.2006 10:34:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisipa luulla että tämänkin palstan "harrastelijat" pääsevät nauttimaan soitinrakennuksesta enemmän kuin alan ammattilaiset.
 
Joo tämä on hyvä pointti. Itse mietin jossain vaiheessa ammatikseni joko muusikkoa tai sitten soitinrakentajaa, mutta kun kummatkin asiat olivat niitä, jotka toivat rentoutusta ja mielekkyyttä elämään, niin ajattelin valita ammatikseni jonkin muun persoon vahvuuksia tukevan homman ja pitää nämä harrastukset ihan harrastuksina.
 
Nyt kun leipä tulee muualta, on kiva terapiamielessä nikkaroida itelle ja kavereille soittimia ja käydä keikoilla rentoutumassa. Ja kun leipä tulee muualta, niin aina voi rakennella itelle uusia soittimia tilanteen mukaan. Jos palka pitäisi tulla soitinrakennuksesta, niin varmaan kävisi sama tilanne itselle kuin erään kuuluisan suutarin lapsille...
 
Mutta omat rakennustaitoni ovat osittain tullee Ikaalisten soitinrakennuskoulusta. Omassa opinahjossani oli muutamia Ikaalisten käyneitä kavereita ja niiltä mä imin osan tiedoista, joita tarvitaan perus lankkusoittimien rakentamiseen. Hyvä koulu se kuulemma on...
 
risto
25.05.2006 14:15:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikävä kyllä et ole....saa koulutustaan vastaavaa ammattia valmistuttuaan. Yrittäjäksi melkeen pitää ryhtyä sitte. Ja korjauksesta ne suurimmat tulot silloinkin tulee. ..
 
Eräs tuttu soitinkorjaaja juuri vähän aikaa sitten valitti kuinka Ikaalisten koulu syytää maahan uusia rakentajia ja korjaajia jotka kaikki ryhtyvät yrittäjiksi ja pian ei kenelläkään ole riittävästi töitä. Tämä on niin tyyppillistä Suomessa useilla aloilla jossa ylisuurilla koulutusmäärillä luodaan "akateemista" työttömyyttä. Eihän tänne voi mitenkään mahtua sellaista määrää uusia rakentajia kuin niitä tuolta koulusta valmistuu.
 
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
pardy
25.05.2006 18:22:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs tuttu soitinkorjaaja juuri vähän aikaa sitten valitti kuinka Ikaalisten koulu syytää maahan uusia rakentajia ja korjaajia jotka kaikki ryhtyvät yrittäjiksi ja pian ei kenelläkään ole riittävästi töitä. Tämä on niin tyyppillistä Suomessa useilla aloilla jossa ylisuurilla koulutusmäärillä luodaan "akateemista" työttömyyttä. Eihän tänne voi mitenkään mahtua sellaista määrää uusia rakentajia kuin niitä tuolta koulusta valmistuu.
 
Tämähän se ongelma onkin. Parin vuoden välein valmistuu aina päälle 10 uutta soitinrakentajaa, ja hulluhan se olisi joka ajattelisi että kaikille riittäisi töitä. Tai ainakaan siinä määrin että voisi pelkästään soitinrakennuksella/-korjauksella itsensä elättää. Tää on vaan niin pieni maa ja varsinkin noi käsintehdyt soittimet on kuitenkin sellaisia marginaali-tuotteita.
 
Zeni
25.05.2006 20:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuo koulu muuten, minkä ikäistä porukkaa siellä heiluu ? Ilmeisesti ei suoraan yläasteelta kuitenkaan oteta.
 
Magic Bullet
25.05.2006 22:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun on käynyt soitinrakkennuslinjan, eikä aio perustaa omaa lafkaa, niin minne mennä. Voiko vaan mennä hakee töitä jostain Gibsonin tehtaalta ja kuinka suuret todennäköisyydet päästä sinne?
 
Zeni
25.05.2006 23:03:51 (muokattu 26.05.2006 00:40:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun on käynyt soitinrakkennuslinjan, eikä aio perustaa omaa lafkaa, niin minne mennä. Voiko vaan mennä hakee töitä jostain Gibsonin tehtaalta ja kuinka suuret todennäköisyydet päästä sinne?
 
Jos niillä yhtään järkeä on päässä niin luulisi ottavan. Onhan suomalainen käsityö arvostettua. Tosin en tiedä millaisessa jamassa ala on, liekö paikkoja kellekään.
 
spyykko
26.05.2006 08:33:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun on käynyt soitinrakkennuslinjan, eikä aio perustaa omaa lafkaa, niin minne mennä. Voiko vaan mennä hakee töitä jostain Gibsonin tehtaalta ja kuinka suuret todennäköisyydet päästä sinne?
 
Mä luulen että Gibbolle on paremmat mahdollisuudet päästä jos et omaa juuri mitään koulutusta ja tyydyt amerikkalaiseen minimipalkkaan. En jaksa uskoa että normaalin tehtaan puolella on kovin montaa soitinrakentajaa, ainakan työnjohtoportaan alapuolella.
 
Joku Custom Shop tms. on sitten asia erikseen, mutta siellä henkilöstömäärä ja sitä kautta -tarve on varmaan aikas paljon pienempi.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «