Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tweed pinnan lakkaus ?
1 2
73nd3r
23.01.2017 13:36:07 (muokattu 23.01.2017 13:37:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran suodatinta seuraavaa lukiessa, että en ole käyttänyt sellakkaa tweedissä.
 
Ymmärsinkö että sulla on nyt sävytetty sellakka, ja siihen tuleva kolhu näyttää nyt kankaan pohjavärin?
Veikkaus syystä on, että selakkaa on vain kankaan pinnassa liian ohuena kerroksena. Ja edelleen veikkaamalla korjausohje, että samaa sellakkaa (sävyttämättömänä) lisää, niin kauan että kangas on kyllästetty. Sellakkahan sulaa mukaan uusiin kerroksiin, joten pitäis imeytyä kankaassa ihan OK.
 
Minä en lähtis muuttamaan ainetta kesken kaiken. Eikä ainakaan pehmeämmäksi jäävää tavaraa kovemmaksi kuivuvan päälle.
 
Edit: Mitä tahansa teet, tsekkaa ensin muualla kuin siinä vahvarissa.
 
blueskille
23.01.2017 14:12:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Sen verran suodatinta seuraavaa lukiessa, että en ole käyttänyt sellakkaa tweedissä.
 
Ymmärsinkö että sulla on nyt sävytetty sellakka, ja siihen tuleva kolhu näyttää nyt kankaan pohjavärin?
Veikkaus syystä on, että selakkaa on vain kankaan pinnassa liian ohuena kerroksena. Ja edelleen veikkaamalla korjausohje, että samaa sellakkaa (sävyttämättömänä) lisää, niin kauan että kangas on kyllästetty. Sellakkahan sulaa mukaan uusiin kerroksiin, joten pitäis imeytyä kankaassa ihan OK.
 
Minä en lähtis muuttamaan ainetta kesken kaiken. Eikä ainakaan pehmeämmäksi jäävää tavaraa kovemmaksi kuivuvan päälle.
 
Edit: Mitä tahansa teet, tsekkaa ensin muualla kuin siinä vahvarissa.

 
Tuo Liberonin sellakka on valmistajan mukaan väritöntä, mutta ainakin tweedin käsittelyssä antaa väriä. En siis ole itse sävyttänyt millään. Itsellä nyt vain 3 käsittelykerrosta tuossa kotelossa. Esim. 5 kerrosta antoi testipaloissa jo liian tumman värin omaan makuun.
 
73nd3r
23.01.2017 18:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu että sulla on hyvän värisävyn ja riittävän kestävyyden ongelma. ;)
Omissa hommissa olen yrittänyt kyllästää kankaan kunnolla, lakalla (ei sellakalla) tai maalilla - vrt. lasikuidun laminointi.
 
blueskille
25.01.2017 12:20:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin Teknos Helo Aqua 20-lakkaan ja lopputuloksesta tuli oikein hyvä. Lakka toi pientä kiiltoa ja on erittäin kestävän oloinen. Pinnaltaan ei ehkä kaikista autenttisimman tuntuinen, mutta ei haittaa minua ollenkaan.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/150790.jpg
 
Kiitos jäsen MPU:lle vinkistä!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «