Muusikoiden.net
05.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Tein-ne-itse" sähkörummut
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Rumbali
25.04.2005 22:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin näin esittelemällä hieman omaa tee-se-itse-sähkörummut-projektiani rohkaista kaikkia niitä harvoja sähkörummuista haaveilevia joille vain itse tehty on riittävän hyvää, halpaa (tai lopulta kallista), erikoista tms. Setistä kuva omakuvana.

Setti koostuu Alesis DM5 rumpumodulista, virvelistä, kolmesta tomista, haitsusta, kahdesta symbaalista ja basarista. Virveli ja tomit ovat meshheadeillä eli "verkkokalvoilla". Viervelissä on "dual triggeröinti" eli myös rimshotti. Haitsu on toistaiseksi vain kaksitoiminen eli kiinni ja auki. Toinen symbaali on "dualzone" ja toinen mono.
Rumpujen rungot olen tehnyt 10" pvc putkesta, lugit latikasta ja muhvit, vanteet ja meshheadit kaupasta. Symbaalit ja haitsun olen tehnyt muovisista harjoitussymbaaleista. Haitsupoljin (on/off) on tehty rumpurunkojen muovisuuden vastapainoksi suomalaisesta männystä, koska siinä on mielestäni paras soundi ;) Basaripadi on tehty teräksisistä "naulauskulmista". Rumpuräkin vaativaan tehtävään pääsi entinen tietskaripöydän jalkaosa, säädettävät symbaalitelineet huonekaluputkesta.

Kyseessä taitaa olla ikuinen kehitysprojekti ja seuraavaksi taidan alkaa etsiskellä haitsuständiä josta koitan rakennella "väliasennotkin" tunnistavan mallin ja ehkä symbaali tai kaksi lisää. Lisäksi työn alla loppusuoralla on itsetehty "trigger to midi"-moduli josta saadaan 8 triggerituloa lisää (DM5:ssä 12) ja ne haitsun väliasennot. Lopullisena päämääränä on liittää koko roska läppäriin ja ottaa soundit ns-kitistä tai DFH:sta.

Jos jotakuta kiinnostaa käytetyt rakenteet ym. asiaan liittyvät jutut niin koitan neuvoa niiltäosin kuin voin ettei kaikkien tarvitsisi käyttää yhtä paljon aikaa suunnitteluun ja tiedon hankintaan kuin minun tarvitsi. Lisää kuvia voi pyydellä sähköpostiin kun en niitä muualle saa näytille.

Entä kuinkas setti pelittää ? No ei ole muita vertailukohteita kuin kerran koittamani Rolandin TD-20 ja kivastihan sekin toimi ;) No, kai sitä jotain eroa täytyy yli 6000 eurolla aikaan saada.

hollmi-5
25.04.2005 22:37:36 (muokattu 25.04.2005 22:38:25)

Hyvä. Onko kuvia?

edit: Olihan siellä omakuvassa. Hienot on.

Mika Hollström
LumPus
25.04.2005 22:56:15

Haluaisin näin esittelemällä hieman omaa tee-se-itse-sähkörummut-projektiani rohkaista kaikkia niitä harvoja sähkörummuista haaveilevia joille vain itse tehty on riittävän hyvää, halpaa (tai lopulta kallista), erikoista tms. Setistä kuva omakuvana.

Setti koostuu Alesis DM5 rumpumodulista, virvelistä, kolmesta tomista, haitsusta, kahdesta symbaalista ja basarista. Virveli ja tomit ovat meshheadeillä eli "verkkokalvoilla". Viervelissä on "dual triggeröinti" eli myös rimshotti. Haitsu on toistaiseksi vain kaksitoiminen eli kiinni ja auki. Toinen symbaali on "dualzone" ja toinen mono.
Rumpujen rungot olen tehnyt 10" pvc putkesta, lugit latikasta ja muhvit, vanteet ja meshheadit kaupasta. Symbaalit ja haitsun olen tehnyt muovisista harjoitussymbaaleista. Haitsupoljin (on/off) on tehty rumpurunkojen muovisuuden vastapainoksi suomalaisesta männystä, koska siinä on mielestäni paras soundi ;) Basaripadi on tehty teräksisistä "naulauskulmista". Rumpuräkin vaativaan tehtävään pääsi entinen tietskaripöydän jalkaosa, säädettävät symbaalitelineet huonekaluputkesta.

Kyseessä taitaa olla ikuinen kehitysprojekti ja seuraavaksi taidan alkaa etsiskellä haitsuständiä josta koitan rakennella "väliasennotkin" tunnistavan mallin ja ehkä symbaali tai kaksi lisää. Lisäksi työn alla loppusuoralla on itsetehty "trigger to midi"-moduli josta saadaan 8 triggerituloa lisää (DM5:ssä 12) ja ne haitsun väliasennot. Lopullisena päämääränä on liittää koko roska läppäriin ja ottaa soundit ns-kitistä tai DFH:sta.

Jos jotakuta kiinnostaa käytetyt rakenteet ym. asiaan liittyvät jutut niin koitan neuvoa niiltäosin kuin voin ettei kaikkien tarvitsisi käyttää yhtä paljon aikaa suunnitteluun ja tiedon hankintaan kuin minun tarvitsi. Lisää kuvia voi pyydellä sähköpostiin kun en niitä muualle saa näytille.

Entä kuinkas setti pelittää ? No ei ole muita vertailukohteita kuin kerran koittamani Rolandin TD-20 ja kivastihan sekin toimi ;) No, kai sitä jotain eroa täytyy yli 6000 eurolla aikaan saada.

hienoa! jos sulla aikaa riittää ja intoa niin kirjoita ihmeessä artikkeli noiden valmistuksesta. tai jopa FAG.. mieluusti lukisin.
ja jos viittit sähköpöstiini lähettää kuvia, mieluusti näkisin tarkemmin. miten toteutit tuplatriggauksen virveliin?

Elämä vie liikaa aikaasi!!!
CD
25.04.2005 23:02:55

Mulla on samanlainen projekti menossa. Hommasin Rolandin PM-16 pad midi-interfacen (16x trigger input) ja kasan piezoelementtejä. Tällä hetkellä olen saanut onnistuneesti ääntä ulos koneestani Cakewalkin kautta.

Pitää alkaa väsäilemään runkoja lyöntialustoille, kun nyt noi toimii piezoja naputtelemalla sormin..

Hintaa projektilleni on kertynyt tällä hetkellä:
16x piezoelementit + 6,3mm plugit 16e
midi adapterikaapeli äänikortille 17,20e
Roland 80e käytettynä.

Hienot noi sun rummut!!

miccomalliton
25.04.2005 23:11:59

Muutkin rakentelijat laittakaa omia kokemuksia/suunnitelmia. Kiinnostava aihe!
Itsellänikin on ollut mielessä rakentaa kotikäyttöön moiset vermeet...

"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150 kalamies#24 >-)))> olen Hulkki! ESTR #1 Punttisika #1
Bulk
26.04.2005 09:46:13

Hintaa projektilleni on kertynyt tällä hetkellä:
16x piezoelementit + 6,3mm plugit 16e

Mistä hommasit noita piezotriggereitä??

Rumbali
26.04.2005 09:59:11

Kiitos positiivisesta palautteesta. Onkohan kuvan laatu liian huono vai arvostelijoilla erikoinen maku ;) Ei ne nyt kovin hienot ole kun katselee muitten akustisia (esim. Holmi-5) tai sähkösettejäkin täällä mutta kuinka monet muut kuin Kumujen omistajat voivat kehua omistavansa suomessa käsintehdyt rummut ? Kiva niillä on joka tapauksessa naputella vaikka musan päälle (tein pienen mikserin jolla voin liittää cd:n kuulumaan samoista kuulokkeista) tai sellaisia harjoitusbiisejä joissa ei ole rumpuraitoja.

Koitan saada jonkinlaisen "työselostuksen" aikaiseksi kun ehdin ja jos ehtisi niin laittaisin kotisivut pystyyn ja kuvia sinne, siihenasti täytyy vain tyytyä lähettelemään kuvia niille jotka kuvia pyytelevät.

Ja se dualtrigger-virveli. Parhaat keksinnöt ovat yleensä vielä keksimättä... vai oliko se yksinkertaisia. Toinen pietso ottaa keskeltä meshheadia (koita katsoa omakuvasta) ja toinen on tällähetkellä ilmastointiteipillä kiinni vanteessa. Viritys ? Kyllä. Ruma ? Sitäkin. Toimiiko? Kyllä.

miän vain
26.04.2005 10:28:57 (muokattu 26.04.2005 10:31:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa! Innovatiivisuus ja ite värkkääminen, mikäs sen parempaa.

Ulkonäkö on tällaisissa jutuissa toissijaista, ja silti se on aika hyvin kohdallaan. Virveliständi vähän hämää, ja basaripädin rosoisuus, mutta nuohan korjaa äkkiä, jos huvittaa. Haitsuständistä tykkään - mitä niillä säädöillä tekee, kerralla kohdalleen ja se on siinä.

Onko setti soittoasennossa tuossa kuvassa? Ei kai? haitsupoljin ja virveli ovat aika erikoisesti. Toisaalta, jos tuntuu hyvältä niin antaa mennä vaan.

Edtittiä: ei se olekaan basaripädin roso, vaan nuo johdot. Nippuun vaan, niin jo on siistimpi.

Love can't buy you money
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Rumbali
26.04.2005 11:22:25

Ei ole soittoasennossa vaan lehdistöä varten siten että kaikki näkyisi kuvassa ;) Virveliständi on tehty laservatupassin kolmijalasta, korkeus ja kallistus säädettävissä. Haikka "teline" on korkeussäädettävä ja kääntyy sivusuunnassa. Kaikki tomit on korkeussäädettäviä ja pienellä voimankäytöllä kallistussäädettäviä. Symbaalitelineet ovat korkeussäädettävät ja symbaalien kallistus on säädettävä. Haikka kääntyy setin eteen, samoin oikeanpuoleinen tomi joten kun en soittele on kamat nätissä nipussa pois tieltä.
Johdotus on "alustava", uudet nätimmät johdot odottavat laittamista ja niputtamista, kyseessä on vähän niinkuin beta-versio kun rupes projektin loppuvaiheessa niin tekemään mieli koittaa (kaikki rakenteluaika on pois soittoajasta ja aikaa minulla on vähän).

Kimmo72
26.04.2005 12:38:34

Lisää kuvia voi pyydellä sähköpostiin kun en niitä muualle saa näytille.

Saat tonne

http://www.imageshack.ws/

Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Bulk
26.04.2005 13:29:05

Onko jollain teistä laittaa linkkiä mistä saa edullisesti noita rumpujen osia vanteita ym ym. koitin pikaisesti kooglettaa mutta ei tuottanut tulosta (eli en osannut hakea oikeilla sanoilla?)

rm_wispila
26.04.2005 13:46:06

Pitää alkaa väsäilemään runkoja lyöntialustoille, kun nyt noi toimii piezoja naputtelemalla sormin..

Tein tossa omaan sähkösettiini ylimääräisistä piezoista pika-padit heittämällä mollukan vanhan kirjan väliin.
Toimi todella mainiosti, herkkyyttä voi hieman muuttaa vaihtamalla triggerin eri sivulle...
(Vielä kun jaksais vetää roudarinteipillä paketin kiinni, niin olis valmis). Alesiksen dm5 pelitti todella hyvin näiden padien kanssa.

Kunhan kerkiän, ajattelin rakennella sellaisen "hupisetin" kirjoista. Täytyy vaan löytää kirppikseltä sopivat kirjat tähän kirjastoon.
Standi on hieman vielä kehitteillä, mutta luultavasti poraan tylysti reiät kirjojen kulmiin ja seivästän pariin peltistandiin...
Saa nyt sellaisen retkikirjaston jollekin pikkukeikalle.
Ja tän setin soundeista ja soittotatsista ei tarvi ruveta vääntään mitään pitkällisiä keskusteluita, kirjasta kun ei voi paljon olettaa...
Näinhän se on muissakin sähkörummuissa, sähkö mikä sähkö, mutta miksi sen täytyis olla identtinen normikannujen kanssa. Eri instrumentit, joissa molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Sähköläpysköjen kanssa on vaan se soundien moninaisuus mikä tekee niistä mielenkiintoiset. Toisaalta turha esim. haitsuihin on mitään realismia hakea, helpompi kun soittaa komppeja, joihin sopivat nämä on/off-haitsut tai sitten heittää symbaaleiksi ehdat pelliläpyskät.

PS. Jutun pointti siis oli että älkää tehkö elämäänne liian vaikeaksi -tyytykää vähempiin ja simppeleihin laitteisiin- ja antakaa palaa!
Se kun vaan AINA on on sieltä kapuloiden päästä kiinni!

Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Rumbali
26.04.2005 19:22:00

Saan varmaan viimeistään ihan lähipäivinä kuvia nettiin (kun ehdin vaan räpsimään). Silläaikaa käykää tutustumassa oheisiin linkkeihin (enhän minäkään ihan tätä kaikkea ole omasta päästäni keksinyt ;)

http://www.edrum.info/
http://edrum.for.free.fr/
http://www.csr69.com/edrum/

Kun nuokin sivustot selaa läpi keskusteluineen ja gallerioineen päivineen niin olen varmasti jo siihen mennessä ehtinyt saada kuvat aikaiseksi.

CD
26.04.2005 20:00:58

Mistä hommasit noita piezotriggereitä??

Bebekiltä. Maksoivat 40snt/kpl, tosin pieniä sellaisia. Saas nähdä kuinka pelittävät sitten kun saavat vähän terävempiä iskuja. Jos ei toimi ni sitte ostetaan isompia tilalle. Ne taisi maksaa 2 tai 3e /kpl, mutta olivat loppuneet. Tulossa on kuulemma lisää.

Rumbali
26.04.2005 20:11:30

Itse hommasin pietsot Kouluelektroniikasta (www.kouluelektroniikka.fi) maksoivat 1,80 euroa kipale ja ovat 35 mm halkaisijaltaan ja valmiiksi juotetut n. 10 cm johdot. Hyvin ovat pelittäneet.

Bulk
26.04.2005 21:21:21

Itse hommasin pietsot Kouluelektroniikasta (www.kouluelektroniikka.fi) maksoivat 1,80 euroa kipale ja ovat 35 mm halkaisijaltaan ja valmiiksi juotetut n. 10 cm johdot. Hyvin ovat pelittäneet.
Onko ne noita pietzosummereita?? En muita löytänyt.

CD
26.04.2005 22:12:11

Juu, kouluelektroniikasta löytyy nimellä pietsosummeri.

Rumbali
26.04.2005 22:50:15

Nyt löytyis lisää kuvia

http://kotisivu.dnainternet.net/ollinumm/

Ilmoittakaa jos ei toimi.

En huomannut sanoa että niitä pelkkiä pietsolevyjä ei ollut kouluelektroniikan nettisivuilla vaan soitin sinne ja kysyin. Ekalla kerralla tilasivat (meni noin viikko) ja toisella kerralla oli hyllyssä (pariviikkoa sitten jolloin ostin "hyllyn tyhjäksi"). Pietsosummerikin käy, se on koteloitu pietsolevy (joissain mukana oskillaattori) jos sisällä oleva levy on sopivan kokoinen mutta levy täytyy purkaa pois siitä muovikotelosta. Ne joita minä käytin olivat pelkkiä levyjä joissa oli pieni muovinen reunus jonka sai poistettua helposti sivuleikkureilla. Koitan muistaa laittaa kuvan sivuille.

miccomalliton
26.04.2005 23:54:42

Laita ihmeessä lisää stooria ja mahd. kuvia setistä. Kiitos jo nyt hyvistä kuvista! Alkoi taas enemmän himottamaan oma DIY sähkösetti! :)

"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150 kalamies#24 >-)))> olen Hulkki! ESTR #1 Punttisika #1
Stereophile
27.04.2005 05:51:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoi taas enemmän himottamaan oma DIY sähkösetti! :)

Eipä vähän. Kun kävin lueskelemassa noita DIY-sivuja, niin huomasin ettei se kovin vaikeatakaan pitäisi olla. Ja vielä kun on sen moduulinkin rakennusohjeet ja DFH Superior löytyy jo koneelta.

Ei paskin mutta huonommasta päästä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 514 15 16 17 18

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti