Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mietelmä vaan
1 2 3 4 5 6
Ruutikallo
22.03.2010 11:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-imp-: Mutta korreloiko kaman paljous jotenkin siihen rakkauteen itse rumpujen soittamista kohtaan. Ei korreloi ainakaan minulla =D
 
HEI HALOO!!! Antaa kaikkien kukkien kukkia. Ja kaikkihan ainakin hiljaa mielessään haluavat olla PRO... Itselleni ainakaan se roinan paljous ole mikään itsetarkoitus, mutta jumaliste, että jonkun uuden kilkuttimen ostaminen lisää motivaatiota. (itseasiassa itselläni riittää välillä jo uudelleenasettelu) Voin tietysti olla väärässä ja poikkeuksiakin varmaan on, mutta se kamoilla "elvistely" on täällä aika vähäistä. Kaikilla on omasta mielestään just NE rummut oli setti sitten mopo tai tyyliin Bozzio/Portnoy...

 
Tällainen mielepiteen ilmaisu ja nosto ketjulle.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Kailis
22.03.2010 19:34:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum: Ei korreloi ainakaan minulla =D
 
Tällainen mielepiteen ilmaisu ja nosto ketjulle.

 
Ootko juonu muutaman Upciderin liikaa? Hyvä noste ja nasta pore...
 
OPJ1974
22.03.2010 22:57:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veke69: Itse huomasin että kun setti pieneni, soitto olikin vaikeampaa. -Veke
 
Ja pienellä setillä soittaminen myöskin kehittää enemmän. Minusta.
 
Itselleni olen keittänyt aikamoisen sopan, kun kahden tomin setin ja sinkkupedun omistajana liityin joku aika sitten Rainbow-coverbändiin. Ihan kuin ei olisi tarpeeksi vaikeaa päästä ko. bändin rumpalis-herrojen tasolle, niin settini minimalistisuus tuo lisäksi omat mausteensa.
 
Pistää vähän ajattelemaan juttuja eri tavalla. Ja myöskin oikeasti treenaamaan.
 
Niin, itselläni kamojen suhteen kehityskaari meni kutakuinkin niin, että ala-asteikäisenä soitettiin sillä, millä saatiin. Ennen lukioikää koettiin megalomania-kausi tuplabasareineen ja tusinoine pelteineen. Lukioikäisenä tippui pois setistä tavara per kuukausi vauhtia. Vuodesta 1996 on sitten soiteltu moposetillä. Symbalien määrä on vaihdellut 3-6 symbaalin välillä.
 
It's so hard to be a rumpalimies.
Kailis
22.03.2010 23:32:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tää "pienisettionparempitaiainakikehittävämpi" keskustelu on aika korni. Ihan oikeesti.
 
Ruutikallo
22.03.2010 23:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mun mielestä tää "pienisettionparempitaiainakikehittävämpi" keskustelu on aika korni. Ihan oikeesti.
 
Ei muuten huono ajatus. Itse oon kovasti harkinnut josko roudais 4:n tomi settauksen keikalle. Tubelbedaalinkin vois väsätä taas kasaan, kyllä ne EDP:n tarvittavat osaset vielä jostain löytyy.
 
Vahvin rajoittava tekijä suuremmassa setissä kuitenkin on roudaaminen ja keikkapaikkojen (pieni)koko. Jostain syystä ei mulle oo auennut vielä mitkään stadionkeikkojen ovet. Jäähallit toisinaan, mutta se suuuuuuuri venue ei =)
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Olly
23.03.2010 00:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se ole niinkin, että joku Rush tai DT moposetillä ei kuullosta oikealta, vaikka kuka olisi soittamassa...
 
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Kailis
23.03.2010 02:22:03 (muokattu 23.03.2010 02:32:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum: Ei muuten huono ajatus. Itse oon kovasti harkinnut josko roudais 4:n tomi settauksen keikalle. Tubelbedaalinkin vois väsätä taas kasaan, kyllä ne EDP:n tarvittavat osaset vielä jostain löytyy.
 
Vahvin rajoittava tekijä suuremmassa setissä kuitenkin on roudaaminen ja keikkapaikkojen (pieni)koko. Jostain syystä ei mulle oo auennut vielä mitkään stadionkeikkojen ovet. Jäähallit toisinaan, mutta se suuuuuuuri venue ei =)

 
Sä oot niin vitun pro *aaltoja yksin*
 
Keskusteluhan pääsääntöisesti on kulkenut näin; "Kunhan te nuoret, jotenkin epäreilulla tavalla ison setin hankkineet harrastelijat, vähän siitä leipiinnytte, niin eiköhän se setti siitä pienene perkele." Vittu. Itse ainakin silloin kun tein paljon keikkaa niin oli mulla iso setti. Mä en tajua tätä urputusta. Olen vetänyt pienellä setillä ja isolla setillä. Kaikki lähtee. Mutta toi saatanan "minä oon pro ja monta vuotta enkä jaksa kantaa" on kyllä Suomen mittakaavassa säälittävää. Jos se vitun setti hoituu OMASTA mielestä moposetillä, niin mikäs siinä. Jos on sellainen fiilis, että haluaa kilkuttimia ja lavalle mahtuu, niin keneltä se on pois?
 
hollmi-5
23.03.2010 06:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Kailis. Sun viestit on taas kaikki todella rakentavia viime aikoina.
 
Jos minulla on 26 bd, 14tt ja 16+18" ft, kolme crashia, ride ja haitsut, niin on aika lailla tekeminen jo niiden kanssa saada ne mahtumaan noille normaaleille yökerhojen lavoille. Varsinkin syvyyssuunnassa tahtoo tila olla niukkaa. Eikä setti ole mitenkään pieni mielestäni. Tai mopo. Tai laiskan miehen setti roudattavaksi muuten...
 
Eikä sinulla se setti mikään iso ole. Jos joku roudaa tuplabassarisettiä räkillä ja viidellä (tai enemmän) tomeilla ja kunnon peltimetsällä, on se mielestäni iso setti. Sellaisen mahduttaminen normaaleihin kuljettimiin ja normaaleille lavoille on aika vaikea juttu.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ruutikallo
23.03.2010 07:58:21 (muokattu 23.03.2010 08:00:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otitko tämän itseesi, hä?Kailis: Sä oot niin vitun pro *aaltoja yksin*
No olisinkin. Siinä tapauksessa nuo suuretkin staget ois voinut auteta.
 
Keskusteluhan pääsääntöisesti on kulkenut näin; "Kunhan te nuoret, jotenkin epäreilulla tavalla ison setin hankkineet harrastelijat, vähän siitä leipiinnytte, niin eiköhän se setti siitä pienene perkele." Vittu. Itse ainakin silloin kun tein paljon keikkaa niin oli mulla iso setti. Mä en tajua tätä urputusta. Olen vetänyt pienellä setillä ja isolla setillä. Kaikki lähtee. Mutta toi saatanan "minä oon pro ja monta vuotta enkä jaksa kantaa" on kyllä Suomen mittakaavassa säälittävää. Jos se vitun setti hoituu OMASTA mielestä moposetillä, niin mikäs siinä. Jos on sellainen fiilis, että haluaa kilkuttimia ja lavalle mahtuu Tämä , niin keneltä se on pois?
 
Se ei multa ole pois vaikka roudaat Saxxon tyyliin setin lavalle. Meillä vaan ei tahdo loput soittajat sitten enää lavalle mahtua. Emmekä omistä Volvo FL 10:ä keikkabussina, saati muutakaan maantiejunaa. Se on Transportteri, pitkä sellainen sentään.
 
Mutta rakas, kyllä sä saat tulla kantamaan ja ahtaamaan niitä autoon ja lavalle.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Cimble
23.03.2010 10:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olly: Eiköhän se ole niinkin, että joku Rush tai DT moposetillä ei kuullosta oikealta, vaikka kuka olisi soittamassa...
 
On se niin, että DT ei kuulosta oikealta, vaikka kuka olisi soittamassa.
 
Kailis: Mun mielestä tää "pienisettionparempitaiainakikehittävämpi" keskustelu on aika korni. Ihan oikeesti.
 
Kamarunkkaaja! :)
 
hollmi-5: Hyvä Kailis. Sun viestit on taas kaikki todella rakentavia viime aikoina. Eikä sinulla se setti mikään iso ole. Jos joku roudaa tuplabassarisettiä räkillä ja viidellä (tai enemmän) tomeilla ja kunnon peltimetsällä, on se mielestäni iso setti. Sellaisen mahduttaminen normaaleihin kuljettimiin ja normaaleille lavoille on aika vaikea juttu.
 
Aivan. Sulla on Kailis juuri ja juuri keskikokoinen setti. Tomit ja pellit on pieniä, sekä sijoiteltu pieneen tilaan. Yksi bassari, joka sekin ehkä 20"? Jos sulla on triangeleita, splasheja, kulkusia, quiro, marakassi, tamburiini ja rytmimuna, ei se tee setistäsi isoa. :D
 
Kailis
23.03.2010 11:08:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku roudaa tuplabassarisettiä räkillä ja viidellä (tai enemmän) tomeilla ja kunnon peltimetsällä, on se mielestäni iso setti. Sellaisen mahduttaminen normaaleihin kuljettimiin ja normaaleille lavoille on aika vaikea juttu.
 
Tässä on nyt ristiriita. Siis jos joku roudaa isoa settiä niin sitten mitä? Ei roudaakaan =D
 
Tsori nyt kaikille loukatuille tasapuolisesti. Mielestäni vaan junnujen isojen (mulla on siis keskikokoinen) settien haukkuminen on aika... epämiehekästä. Kyllä me kaikki tänne mahdutaan. Ja kunhan muutaman kerran joutuu jättämään osan setistä takakäytävälle niin sitten oppii. Tai sitten ei.
 
Ronttu
23.03.2010 11:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Patakinttaat ja jessellä kapulat kiinni... stna.
 
Alpha
23.03.2010 12:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas...5 vuotta taas kulunut edellisestä postauksestani.
 
Kamat olivat suurimmalta osin kasassa jo tuolloin ja tykkään kyllä vetää neljän tomin setillä. Neljä Crashia tuntuu myös just sopivalta höystettynä Splashilla ja Chinalla. Tietty myöd haikka ja Ride...:o)
 
Muusikko en ole edelleenkään, vaan pikemminkin soittaja.
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
Epämuusikko
23.03.2010 13:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä tikulla silmään joka tämmöisen kitinän ylös kaivaa nosti!
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
OPJ1974
23.03.2010 18:18:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mun mielestä tää "pienisettionparempitaiainakikehittävämpi" keskustelu on aika korni. Ihan oikeesti.
 
Niinjoo, ilmaisin tietysti väärin sen, että SUHTEESSA soitettavaan musaan erilainen tai "liian pieni" setti on haastavampi ja kehittää musiikillsta näkemystä.
 
Minulle ainakin on ollut erittäin kehittävää yrittää löytää toisia tapoja soittaa pienellä setillä mm. Cozyn juttuja. Joutuu oikeasti miettimään niitä käsijärjestyksiä ja miten basarin kanssa taputtelee ja niin edelleen... Ei välttämättä kuulosta kaikki ihan samalta, mutta onneksi ei pidäkään. Totta kai pieni setti kuulostaa erilaiselta kuin samat jutut suuremmalla ämpäri- ja lättymäärällä.
 
Ja vielä, minusta pienempi setti kuitenkin pakottaa jollain tavalla keskittymään olennaisiin asioihin.
 
Ei ole luonnollisestikaan minulta pois, enkä tuomitse, jos joku katsoo tarvitsevansa 26-osaisen rumpusetin musiikkiinsa ilmaisemiseen ja jos sen vielä tekee taidolla, niin mikäs siinä.
 
It's so hard to be a rumpalimies.
kincy
23.03.2010 22:37:32 (muokattu 23.03.2010 22:40:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Niinjoo, ilmaisin tietysti väärin sen, että SUHTEESSA soitettavaan musaan erilainen tai "liian pieni" setti on haastavampi ja kehittää musiikillsta näkemystä.

Vaikka sulla onkin tuo paino sanassa suhteessa, niin tuon silti ajatuksia hiukan julki. En siis kohdista tätä erityisesti tuohon sinun viestiisi, poimin vain lainauksen siitä=)
 
Itse en ainakaan näe mitään kehittävää siitä, jos soittaisin bändimme keikan setillä, jossa on basari, kaksi tomia, virveli, hh, crash ja ride ja sinkkupedaali. Se pistää lähinnä vaan vihaseksi, koska en mitenkään voi soittaa biisejä niin kuin ne olis tarkoitettu. Tarkoitetulla meinaan sitä, että rumpusovitukset tukevat itse sitä soitettevaa biisiä. Viimeistelee vaikkapa jonkun riffin yms. kyllä te tajuutte.
 
Yhdestä pedaalista ei saada nopeita tuplabasareita huonostikaan. Kohtia, joissa kompataan chinaan tai fillejä joissa käytetään splashejä ei kukaan saa aikaan pelkällä haikalla, crashillä saati sitten ridellä, puhumattakaan tomifilleistä joissa halutaan muutakin kuin pelkkää potut kellariin fiilistä kahdella tomilla. Ei, vaikka kuinka olisi mukamas huippusoittaja setin takana. Bändimme soittaa siis aika pitkälti thrash metallia.
 
Miksi rajoittaa omaa settiään siihen perussettiin? Onko se jotenkin ammattimaisen soittajan ehto? Jos se roudauksesta on kiinni, niin laiskuutta sanon minä. Tietenkään ei ole mitään järkeä kantaa 3 basari, kymmentä tomia ja tuhatta symbaalia, mutta järkeähän siinä hommassa saa käyttää.
 
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
Ruutikallo
23.03.2010 22:46:43 (muokattu 23.03.2010 22:51:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Tässä on nyt ristiriita. Siis jos joku roudaa isoa settiä niin sitten mitä? Ei roudaakaan =D
 
Tsori nyt kaikille loukatuille tasapuolisesti. Mielestäni vaan junnujen isojen (mulla on siis keskikokoinen) settien haukkuminen on aika... epämiehekästä. Kyllä me kaikki tänne mahdutaan. Ja kunhan muutaman kerran joutuu jättämään osan setistä takakäytävälle niin sitten oppii. Tai sitten ei.

 
Niinhän me mahdutaan, ei omassa kjirjoituksessani ollut käsittääkseni ( tai sitten on käsityksen ymmärtämisessä vikaa) minkäänlaista jalustalta alas katsomista suuria settejä käyttäviä kohtaan.
 
Minä tykkään vaihdella setin kokoonpanoa ja varsinkin treeniksellä, kun tilaa on.
 
Opj, tuolla alempana mainitsi mielestäni sen oleellisen. Rumpujen "vähyys" pakottaa keskittymään eritavalla soitettavaan materiaaliin, taikka oikeammin sen toteuttaiseen. Kyllähän säkin sen tiedät, että useapi rumpu lisää käytettävissä oleviä ääniä, ei käytettävien käsi-/ jalkajärjestysten määrää.(?)
 
Ja onhan se päivän selvää, ettei kaikkea musaa voi soittaa snare,hh,bd-setillä, jos sen haluaa kuullostavan genreen sopivalta. Joissain tarvitaan joissain ei.
Nämä on mielipiteeni ja niistä pidän kiinni =) Kuten joku viisas on todennut; "En ole kanssasi samaa mieltä, mutta puolustan oikeuttasi mielipiteeseesi kuolemaani saakka".
 
Piis änd lööv. Änd end of tät zäpter.
 
E. Eipäs ollutkaan end. Kincy juuri kertoi edellä esimerkin omasta näkemyksestään tähän. Niinhän se on, että niin paljon saa soittimia kasata kuin tarpeelliseksi musiikkia palvellakseen näkee.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
markkuliini
23.03.2010 22:58:17 (muokattu 23.03.2010 23:04:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy:
Miksi rajoittaa omaa settiään siihen perussettiin? Onko se jotenkin ammattimaisen soittajan ehto? Jos se roudauksesta on kiinni, niin laiskuutta sanon minä.

 
Toinen näkökulma aiheeseen on se, että isolla setillä soittaminen on laiskuutta.
Silloin ei ole jaksanut nähdä vaivaa ottaa rummun tai symbaalin (siis yhden) monipuolista soundivalikoimaa haltuun. Ajattelee vain että crashistä lähtee se yksi crash-soundi ja muita soundeja varten tarvitsen toisia symbaaleja.
Sama asia virvelissä, siitähän saa kyllä vaikka kuinka paljon nyansseja ja soundeja irti.
 
Toisaalta tämä trash-musiikki, vai mikä se nyt oli, on kyllä melko vähädynaamista, joten esim. symbaaleja tulee ehkä soitettua enemmän on/off-tyylisesti, jolloin sävyjen hakeminen on hankalampaa vain yhdestä tai kahdesta symbaalista.
 
Mulle on periaatteessa vain neljä symbaalin soundin ominaisuutta, pitkä/lyhyt, erotteleva/kohiseva (kapulan tippisoundi), matala/korkea, puhdas/likainen.
Kapulatekniikalla noita ominaisuuksia saa taivutettua yllättävän paljon, ensimmäisiä pareja enemmän, kahta viimeista paria vähemmän.
Sitä en siis ymmärrä ollenkaan, että joku rumpusovitus on niin lukkoon lyöty, että vaikka niitä splasheja tai kiinalaiseen komppaamista ei voi korvata millään. Se on vain äänenväriero komppaatko jollain yksittäisellä keikalla vaikka siihen crashiin ja kilautat splashin tilalla crashin kelloa. Kokonaiskuvassa nuo ovat aika pieniä asioita, enemmänkin on kyse useimmiten joustamattomuudesta ja halusta tehdä asiat aina samalla itselle helpoimmalla tavalla. Siis jos lähetään jollain yhteiskeikalla tai pienellä lavalla kasaamaan symbaalimetsää.
 
Rajoitetut resurssit yleensä ruokkivat enemmän mielikuvitusta ja niistä tulee käytettyä täyteen potentiaaliin. Kun taas rajattomat resurssit usein saavat aikaan tuhlaavaista käytöstä ja laiskuutta. Tällä ideologialla ajateltuna, esim. monilla soittajilla käy tomien määrään kanssa niin, että vähäinen määrä tomeja pakottaa ajattelemaan musikaalisesti ja luovasti.
"Miten saada vähemmästä enemmän?"
 
Tuplabassaria tai- pedaalia voi sitäkin jossain määrin simuloida isolla tomilla, mutta ei se kyllätuollaiseen trashaamiseen (käytinkö sanaa oikein?) sovi.
 
Mutta ei isoissa seteissä sinänsä mitään pahaa ole, ne vain monia tuntuvat ajavan laiskuuden tielle noiden soundien suhteen. :)
 
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
kincy
24.03.2010 17:18:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Toinen näkökulma aiheeseen on se, että isolla setillä soittaminen on laiskuutta...
 
Ihan hyvä postaus muuten, mutta se on thrash, ei trash. Rhoska on eri kuin roska=)
Juu, on nämä aika pitkälle ihan näkökysymyksiä ja ehkä mielipiteitä. Loivennan tuota edellistä tekstiäni hiukan, ei se ehkä ole kuitenkaan niin kauhean vakavaa.
 
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
hollmi-5
24.03.2010 20:00:51 (muokattu 24.03.2010 20:02:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Markkuliini se haastaa asiaa. Semmonen tuossa vielä juolahti mieleen, että noista demppaamisista kun on ollut joskus kovastikin puhetta, niin minä olen kokenut demppaamattomuuden antaneen enemmän soundeja rummusta.
 
Oikein hyvä esimerkki olkoon John Bonham, jonka rumpuja soittaneet kertovat rumpujen olleen tosi kireälle viritetyt ja Bonzon niistä loihtima soundi ei ihan siltä kuitenkaan kuulostanut. Bassorumpukin kuulema kuin pikkutomi, kun hiljaa (puunuija pedaalissa) sitä polkaisi.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «