Muusikoiden.net
03.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpalin taimi - kiilaako vai laahaako?
1 2 3
MK73
17.12.2004 19:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen jonkin sortin rumpalisti kun S. Kuoppamäki on tentattavana tuoreen Riffi-lehden sivuilla. Kysyttäessä taimista Sami toteaa jotenkin näin: "Jokainen tietää, että rumpalin pitää saada iskut kohdalleen, mutta kiilaus/sleebaus (laahaaminen?) kysymys onkin sitten vaikeampi kokeneemmallekin. Siinä puhutaan jo aika pienistä asioista."
 
Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että komppi voi kiilata tai "jätättää" vaikka iskut olisivat sinänsä kohdallaan? Tai vaikka soitettaisiin klikin kanssa? Ja eikö sama vaikutelma tule jos muu bändi ei tahdo pysyä rumpalin tahdissa, vaikka hänellä tempo pysyy vakaana? Missä vaiheessa groove sitten svengaa parhaiten?.. heh, mun mielestä silloin kun se kuulostaa hyvältä, laahas tai ei. Nykäsen Anssi on sanonut että "klikki on vain keskiarvo, ei siitä tarvitse pitää hampaat irvessä kiinni - kyllä se siellä perässä jolkottelee"
 
Mielestäni nykyään ollaan turhan tarkkoja. Tuntuu, että kaiken soiton pitäisi olla konemaisen tarkkaa, missään ei saa vipata. Inhimillisyys on unohdettu! Kun kuuntelee esim. 1970-luvun juttuja.. Steely Danit, Totot tai täkäläiset vanhat Pohjolat, Toloset, Ahvenlahdet ym. svengaavat todella sielukkaasti eikä niitä ole klikin päälle soitettu - ja kyllä vaan homma pysyy kasassa. Vai olivatko rumpalit silloin eri luokkaa, kun nykyään ei enää pärjätä ilman että ajetaan luuppi korvaan?
 
Näin harrastelijapohjalta asia ihmetyttää. Eikö riitä että musa toimii musana. Ehkä juuri tästä syystä nuo vanhat levyt kuulostavat koko ajan paremmilta.
 
mustman
17.12.2004 20:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahans kuullostaa hyvältä tuo että nykyisin ollaan aivan perkeleen tarkkoja timessä, mut fiilishän on mielestäni se juttu!
 
Asiaa!!
 
ddrum54
17.12.2004 20:26:58 (muokattu 17.12.2004 20:28:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä taida konerummuilla groovea syntyä. Kyllä rumpalinkin pitää elää musan mukana. Turhaa nipotusta noi klikkihommat, paitsi yksin treenatessa.
 
Fiilis ja groove kunniaan.
 
2`n 4
Jaska
17.12.2004 21:10:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sekin riippuu täysin piisistä. Useesti esim. jazzi on melko nokillaan kun taas jotkut lattaripiisit voidaan olla hyvin tanakasta perseellään ja jopa takakenossa.
Sitten taas jotkut piisit vaativat todella tarkkaa menoa. Muistaakseni Ahmir Thompson on sanonut että häntä on monesti luultu rumpukoneeksi, ja se meno kyllä toimii The Rootsin kanssa. Samaten Salesvuon Tomi sano joskus XL:n piisien olevan tosi "natsimaisen" tarkkoja, tmv.
 
ruska on kaunis väri
Dr. Funkenstein
17.12.2004 21:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaa! Komppi mielestäni svengaa makeimmin silloin kun rumpali ei liikaa mieti timea ("kiilaanko vai en?") vaan antaa mennä! Kuoppis tästä hyvä esimerkki. Mieletöntä taitoahan tuo kyllä vaatii, että homma toimii.
 
Ihan hyvä haastattelu tuo mistä puhuit, muuten.
 
Musiikki pelasti minut urheilulta.
Suleima
17.12.2004 22:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on ihan semmonen oma mielenkiintoinen teoria, että ei tulisi soittaa (esim. nauhalle) ilman klikkiä, ennenkä pystyy soittaa kaiken klikille huoletta. Ja mitä enemmän soittaa klikin kanssa, sitä paremmalta ilman klikkiä soittaminen kuulostaa. Sitten ku kyllin paljo on soitellu että saa sen oman pikku metronomin sisäänsä, nii voi alkaa kiilailee ja laahaamaan ihan tyylittelyn vuoksi. Harvemmalta tuo homma luonnistuu. Ja tää on tietysti vaan mun mielipide.
 
ddrum54
17.12.2004 22:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei tulisi soittaa ilman klikkiä, ennenkä pystyy soittaa kaiken klikille huoletta.
 
Voisitko hiukan täsmentää?
 
2`n 4
Suleima
18.12.2004 01:45:25 (muokattu 18.12.2004 01:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitko hiukan täsmentää?
 
Voin yrittää...
 
Usein sanotaan, että parasta groovea irtoo silloin kun klikki ei ole pelissä ja esimerkkinä tästä vaikka "vanha kunnon ajan" levyt jolloin klikin kanssa ei nauhoteltu. Tästä tulee harhakuvitelma ettei tiukka taimi ole lainkaan oleellinen hyvässä groovessa. Eiköhän useimmat näistä kolleista jotka teidän soittimissa pyörii ole soittaneet kyllin kauan, että kykenevät "tarpeeksi" tarkkaan soittoon ilman klikkiä. Ilman klikkiä soittaminen levylle avaa tiettyjä mahdollisuuksia. Mutta vaarana on että taimi heittelee turhan holtittomasti. Tarpeeksi klikille soittaessa tulee huomattavasti tarkempi käsitys taimista ja ilman klikkiäkin soitto tarkentuu.
Itse olin tovi sitten valinnan edessä että soitetaanko oma nauha klikille vai ilman ja valitsin klikin vastoin neuvoja (ilman klikkiä elävämmän kuulonen jne.) koska tunsin etten pysty soittamaan ilman klikkiä kyllin taimissa. Valinnan jälkeen päädyin edellisessä viestissä mainittuun teoriaan. :)
Tietysti on makuasia kuinka paljon heittelevä taimi särkee korvaan, mutta itselleni on erityisen tärkeää että taimi pysyy kireesti kasassa. Sitten joskus kun pystyy soittamaan synkatusti klikin kanssa esim. 2min kuulematta sitä nii voin harkita uskaltautuvani nauhoittamaan ilman klikkiä jotain :)
 
(kuten näkyy, kirjotin aika myöhään replyn, enkä itsekään saa siitä väsyneenä mitään selvää... toivotaan parasta,että joku saa)
 
ddrum54
18.12.2004 11:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, asia aukesi. Toki nauhoittaessa pitää tukeutua johonkin ( klik tai taustanauha ), muutenhan saattaa taimi seilata vaikka kuinka. Treenatessa on myös hyvä olla jompikumpi, johon nojata.
Kimppasoitossa ei sitten ole niin oleellista kellontarkkuus, vaan koko porukan harmonia. Kuulostaa aika oudolta, jos rumpali on tasan timessa ja muut karkaa kaukana ( tai takana ).
 
2`n 4
R.Syke
18.12.2004 11:52:30 (muokattu 18.12.2004 11:52:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Mikäli rumpali ja basisti pysyvät ns. 'koossa' eli uskollisina toisilleen, ei muulla bändillä ole hätää iskujen kanssa.
 
J. Cool
18.12.2004 12:09:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varmaan päällimmäisenä syynä on se, että studiossa hommat helpottuu todella paljon, kun pohjalle nauhotetut rummut on vedetty klikin kanssa. kaiken maailman lisähärpäkkeet on helpompi nykästä kohilleen kun raita on just eikä melkeen. Ja pysyy levyt kasassa, aika paljon looppeja sun muita nykysin, ihan tuubalta kuulostais jos ei olis tarkkaa. livelevyissä vielä nykyäänki voi bongata kiilauksia ja laahauksia. Vähemmän tietysti kuin ennen, klikkien kehiintulo on parantanu paljon. Ja kun nuorena opettelee soittamalla tarkkojen levyjen päälle, niin kaipa siinä oma timekin kehittyy, koska on pakko soittaa iteki tarkasti. Klikin kans on jonkin verran vaikeempi groovata, mut se onki sitten sitä, mitä kannattaa reenata :)
 
don't touch my bumtsibum
J. Cool
18.12.2004 12:14:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa aika oudolta, jos rumpali on tasan timessa ja muut karkaa kaukana ( tai takana ).
 
jep. erittäin tuskanen tilanne. mitä isompi bändi, sitä todennäköisempi ja tuskasempi kuunneltava.
 
don't touch my bumtsibum
ääliö
18.12.2004 12:46:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bändi taas skulaa hyvin yhteen ni on turha lähteä studiossa tunkemaan klikin päälle.Tappaa helposti koko hyvän fiiliksen.
Oon itekki noita "rummut-ensi-purkkiin" äänityksiä tehny mutta hommasta tulee helposti todella steriilin kuulonen jossa ei oo "elämää".
Nykyään yritetään vetää kaikki soittimet kerralla,korkeintaan lauluja paikkaillaa,lisätään perkkaraita ja esim hammondit tai mitä musa nyt vaatiikaan.
Ite ollaa koettu että homma kuulostaa paljon paremmalta näin.
 
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,tarvii siihen lapion.
Aegis
18.12.2004 13:41:08 (muokattu 19.12.2004 16:32:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän klikki vähän kaikessa vähänkin rokkiin/bluesiin perustuvassa musiikissa tappaa osan siitä groovesta. Tämän tajusi parhaiten kyllä oman bändin kanssa, kun ensimmäinen demo tehtiin klikki korvassa ja seuraavissa nauhoituksissa moinen kapistus unohdettiin täysin ja vedettiin koko sorsa livenä purkkiin yhdellä otolla. Vaikkei nyt soundit olleetkaan yhtä hyvät ajanpuutteen takia, niin meininki oli ihan hemmetin paljon parempi. Ymmärsi todella senkin että miksi ne vanhat levyt kuulostaa niin hyviltä.
 
Tässä näin ihan näytteenä, kuinka se klikin pois jättäminen vaikutti. Ylempi ensimmäiseltä demolta ja toinen sitten uudemmista nauhoituksista.
 
Urban Machinegun Massacre:
http://personal.inet.fi/musiikki/na … p3/04_urban_machinegun_massacre.mp3
 
Nuklear Tormentor:
http://personal.inet.fi/musiikki/na … unner%20-%20Nuklear%20Tormentor.mp3
 
Osaako joku muuten mainita jotain mahdollisimman tunnettuja biisejä, joissa ei soitettaisi taskuun? En ole ikinä kuullut tietääkseni mitään sellaista kappaletta.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
ddrum54
18.12.2004 13:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään yritetään vetää kaikki soittimet kerralla,korkeintaan lauluja paikkaillaa,lisätään perkkaraita ja esim hammondit tai mitä musa nyt vaatiikaan.
Ite ollaa koettu että homma kuulostaa paljon paremmalta näin.

 
Tää toimii hyvin ja soundi on aidompi... likimain keikkasoundi. Ja on paljon helpompi nauhoittaa, kun biisit on kimpassa treenattu ja kimpassa tuupataan nauhalle.
 
Tuolla aikaisemmin mainittiin basistin ja rumpalin yhteistyö. Näin se on, jos basso ja rummut menee hyvin käsi kädessä, on muiden helppo pysyä mukana.
 
2`n 4
wavelength
18.12.2004 13:59:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittotilanteessa kukin yhtyeen jäsen tuo peliin oman timekäsityksensä, mikä saa musiikin elämään. Klikin tahtiin soitetut biisit kuulostavat jotenkin kuolleilta, koska musiikin rytmiä ei päästetä virtaamaan vapaasti. Tietysti jos soitetun musan pointti on ihan muualla kuin groovessa, vaikkapa teknisessä ja rytmisessä kikkailussa á la Planet X, tulee klikin tarjoama yhteinen rytminen referenssi tarpeeseen.
 
Itse käytän klikkiä/metronomia juuri timen harjoitteluun, mutta "oikeassa" soittotilanteessa en sitä käytä.
 
Pastilli?
HeavyMachinery
18.12.2004 16:17:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon klikin kanssa nauoittamiseen liittyen. Se helpottaa nauhoittajan tytä noin 300% koska editointi on todella paljon sujuvampaa. Toinen hyöty on ohjelmointi ja muiden soitimien liitäminen jälkeen, eli jos materiaali työstetään eripaikoissa ja kasataan jossain vain yhteen. Itse en ikä päivänä haluaisi nauhoittaa jotain rock trioa klikin kanssa vaan kaikki jannut kerralla lauteille ja päälle äänityksiä tarvittava määrä. Mutta jos kyse olisi taas jostain isommasta tuotannosta niin ehdottamasti klikin kanssa ja mielellään beat detectivellä vielä viivalle.
 
No niin, sano napoleon !
hgr
19.12.2004 19:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei nyt mitään perkeleen klikkejä.
 
;)
OlaVi_K
20.12.2004 17:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaan kaikki jannut kerralla lauteille
 
Jaa niinkuin blueflamen biisin nauhoituksen tavoin? ;)
 
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei.
HeavyMachinery
21.12.2004 11:27:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa niinkuin blueflamen biisin nauhoituksen tavoin? ;)
 
Jep kaikki kaksi :)
 
No niin, sano napoleon !
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti