Muusikoiden.net
06.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pädeistä, ja vähän tekniikkaakin..
1 2 3
mooch
13.11.2004 20:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys, täytyy toivoa ettei nyt tule liian monimutkainen teksti, sitä pelkään pahoin.

Elikkä jonkinlainen pädi kiinnostaisi hankkia, lähinnä ettei päätä tarvitsisi aina hajottaa. Oon vissiin täältä ainakin lukenut, että joiden mielestä pädeissä ei kuulu olla minkäänlaista reboundia, mutta käsittääkseni ainakin ostetuissa pädeissä (tai siis ihan "aidoissa") on nimenomaan reboundia tarpeeksi. Katselin tuossa Vic Firthin sivuilta noita Mark Wesselin videoita (http://www.vicfirth.com/education/technique/wessels.html) ja tuossa double stroke-kohdassa mies kehoittaa treenaamaan esim. tyynyyn (tyynyyn treenaamisesta olen kuullut muutenkin), ilmeisesti siksi että lyönti lähtisi ranteesta (ja vielä jostain luin että 'puhelinluettelot kainaloihin'-tyylin voi lisätä tähän). Noh, tavallaan tämän tajuan, mutta. Rummussahan (=käytännössä) on kuitenkin aina sitä reboundia, ja eikös kapulan vaan pitäisi "tippua" kädestä ja itsestään lentää takaisin? Näinkin näyttää moni opettavan.

Ongelmanihan on varmasti siinä etten jotain kohtaa ole ymmärtänyt ja siksi tullut ristiriitoja, mutta tähän siis korjausta tahtoisinkin..

Ja sitten vielä noista pädeistä, onko se ostettu aina paras ratkaisu, vai voisiko mistään itselleen "vastaavaa" kehittää? Sen verran olen huomannut, että pomppii se kapula vaikka puunkin päällä.

(Ei-hevi-)Basistia haetaan Lahdesta päin! Otahan yhteyttä.
Groovi
13.11.2004 20:13:31

Tervehdys, täytyy toivoa ettei nyt tule liian monimutkainen teksti, sitä pelkään pahoin.

Elikkä jonkinlainen pädi kiinnostaisi hankkia, lähinnä ettei päätä tarvitsisi aina hajottaa. Oon vissiin täältä ainakin lukenut, että joiden mielestä pädeissä ei kuulu olla minkäänlaista reboundia, mutta käsittääkseni ainakin ostetuissa pädeissä (tai siis ihan "aidoissa") on nimenomaan reboundia tarpeeksi. Katselin tuossa Vic Firthin sivuilta noita Mark Wesselin videoita (http://www.vicfirth.com/education/technique/wessels.html) ja tuossa double stroke-kohdassa mies kehoittaa treenaamaan esim. tyynyyn (tyynyyn treenaamisesta olen kuullut muutenkin), ilmeisesti siksi että lyönti lähtisi ranteesta (ja vielä jostain luin että 'puhelinluettelot kainaloihin'-tyylin voi lisätä tähän). Noh, tavallaan tämän tajuan, mutta. Rummussahan (=käytännössä) on kuitenkin aina sitä reboundia, ja eikös kapulan vaan pitäisi "tippua" kädestä ja itsestään lentää takaisin? Näinkin näyttää moni opettavan.

Ongelmanihan on varmasti siinä etten jotain kohtaa ole ymmärtänyt ja siksi tullut ristiriitoja, mutta tähän siis korjausta tahtoisinkin..

Ja sitten vielä noista pädeistä, onko se ostettu aina paras ratkaisu, vai voisiko mistään itselleen "vastaavaa" kehittää? Sen verran olen huomannut, että pomppii se kapula vaikka puunkin päällä.

mä ainakin kuulun siihen koulukuntaan, että virveliin treenaaminen on parasta treeniä. oikea tatsi, oikea dynamiikka. puhelinluettelot kainaloon on sitä varten että ymmärrät lyönnin lähtökohdat. eli alussa ihan ok.
jos hakkaa tyynyt, mitä opit reboundista?
sekin tulee hallita, eikä olla olematonta koska ei se ole sitä oikeassa rummussakaan.

Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
mooch
13.11.2004 20:24:47

mä ainakin kuulun siihen koulukuntaan, että virveliin treenaaminen on parasta treeniä. oikea tatsi, oikea dynamiikka.

Tottakai, tässä asiassa ainakin ollaan samanlaisia. En siis mitenkään mitätöi ainakaan näitä treenausjuttuja mistä puhun.

puhelinluettelot kainaloon on sitä varten että ymmärrät lyönnin lähtökohdat.

Hmm, mitä mahdat tarkoittaa "lyönnin lähtökohdilla" ?

eli alussa ihan ok.

No kuitenkin jotain 4 vuotta soittanut että..:-) Mutta olemattomaksi jääneet oikeat harjoittelut alkuvuosina.

jos hakkaa tyynyt, mitä opit reboundista?
sekin tulee hallita, eikä olla olematonta koska ei se ole sitä oikeassa rummussakaan.

Öö, onko tää nyt ihan kieliopillisesti oikein? Mun mielestä ei, en ainakaan tajunnut..

Groovi
13.11.2004 20:35:25

Tottakai, tässä asiassa ainakin ollaan samanlaisia. En siis mitenkään mitätöi ainakaan näitä treenausjuttuja mistä puhun.

Hmm, mitä mahdat tarkoittaa "lyönnin lähtökohdilla" ?

No kuitenkin jotain 4 vuotta soittanut että..:-) Mutta olemattomaksi jääneet oikeat harjoittelut alkuvuosina.

Öö, onko tää nyt ihan kieliopillisesti oikein? Mun mielestä ei, en ainakaan tajunnut..

lyönnin lähtökohdat, eli rannetekniikka. lyönti lähtee ranteesta, eikä perkeeleen kaukaa sun tukan yläpuolelta (paitsi keikalla) =). eli käsi ei juuri tarvi liikkua kyynärpään alueelta.
puhelinluettelo=kokeileppa pysyykö luettelot kainalossa jos nostat käsiä? siinä se idea.
ja tyynytreeni ja ööö.... kielioppi. =)
eli, turha hakata tyynyä jos se ei tarjoa reboundia niinkuin oikea rumpu tekee. reboundi tulee opetella myös, koska se kuuluu rumpujen soittoon ja tatsiin. pöytään hakkaaminen on pöytään hakkaamista ja rumpujen soitto on rumpujen hakkaamista. oot soittanu 4 vuotta mikä on todella JEES.
on varmaan pikkuhiljaa perusasiat hanskassa.

Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
mooch
13.11.2004 20:44:12

lyönnin lähtökohdat, eli rannetekniikka. lyönti lähtee ranteesta, eikä perkeeleen kaukaa sun tukan yläpuolelta (paitsi keikalla) =). eli käsi ei juuri tarvi liikkua kyynärpään alueelta.
puhelinluettelo=kokeileppa pysyykö luettelot kainalossa jos nostat käsiä? siinä se idea.

Joo, eli kyllä tämä on just niin kun oon käsittänytkin, hyvä kun vahvistit.

eli, turha hakata tyynyä jos se ei tarjoa reboundia niinkuin oikea rumpu tekee. reboundi tulee opetella myös...

siis hetkonen, tässähän nyt on pakko olla virhe. Ensimmäinen lause sanoo toisin sanoin että "turha treenata tyynyyn", mutta toinen lause että "reboundi tulee opetella MYÖS". Häh?

Että...sori :)

Groovi
13.11.2004 21:02:06

Joo, eli kyllä tämä on just niin kun oon käsittänytkin, hyvä kun vahvistit.

siis hetkonen, tässähän nyt on pakko olla virhe. Ensimmäinen lause sanoo toisin sanoin että "turha treenata tyynyyn", mutta toinen lause että "reboundi tulee opetella MYÖS". Häh?

Että...sori :)

siis rebound? on opeteltava rebound minkä oikea rumpu antaa. turha opetella sellaista reboundia mitä rummusta ei tule (pöytä, tyyny?)
eli:opettele soittamaan rumpua, älä tyynyä tai pöytää.

Jaska
13.11.2004 21:03:04

No nyt on kaveri väsynyt tai juonut jotain alkoholipitoista.

Siis tyynyyn ei kannata liikaa treenata koska siinä EI ole reboundia. Oikeassa rummussa ON reboundia. Ja siis se rebound nimenomaan pitää hallita, koska sitä se rumpu antaa.

ruska on kaunis väri
Ze Kink
13.11.2004 21:12:16 (muokattu 13.11.2004 21:13:09)

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … t=tuotteet&pid=5165&mgid=16&sgid=45

Tuollanen isompi mulla on, voin suositella. Hinta on siis ton pienemmän, isompi on jotain 40€.

Onko shinulla hunajaa?
En tietenkään. Filosofit ovat pyrstötähtien yläpuolella! Bäy? #3
mooch
13.11.2004 21:16:34

No nyt on kaveri väsynyt tai juonut jotain alkoholipitoista.

No en kyllä oo jos mua tarkoitat :) elämäni vireessä!

Siis tyynyyn ei kannata liikaa treenata koska siinä ole reboundia. Oikeassa rummussa reboundia. Ja siis se rebound nimenomaan pitää hallita, koska sitä se rumpu antaa.

Mikäköhän sitten mahtaisi olla "sopiva määrä"? Mutta katsoppa itsekin kuitenkin tuo Wesselin double stroke-video niin huomaat että äijä nimenomaan kehottaa double strokeja treenaamaan johonkin missä ei ole ollenkaan reboundia. Mutta ymmärrän siis kyllä mitä tarkoitat, ja loogisesti ajattelisin itsekin noin.

mooch
13.11.2004 21:17:52

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … t=tuotteet&pid=5165&mgid=16&sgid=45

Tuollanen isompi mulla on, voin suositella. Hinta on siis ton pienemmän, isompi on jotain 40?.

"Johan on muovinpalasella hintaa" :-)

No siis, kyllähän tuollainen varmaan olisi ihan ajateltava vaihtoehto. Mutta miten tosiaan on, eikö vastaavaa saisi esim. itse tehtyä halvemmalla?

Groovi
13.11.2004 21:35:14

noh, fakta on se ettei mikään pädi tai tyyny korvaa kunnon hiki-treeniä.
rebound pitää olla se mikä on rummussa oikeasti. eli treenaa rummulla, äläkä tyynyllä. sehän tuossa tulikin muiden suusta jo.

mooch
13.11.2004 21:37:33

noh, fakta on se ettei mikään pädi tai tyyny korvaa kunnon hiki-treeniä.
rebound pitää olla se mikä on rummussa oikeasti. eli treenaa rummulla, äläkä tyynyllä. sehän tuossa tulikin muiden suusta jo.

Joop, mutta pädit, eikö niissä ole mielestäsi sitten rumpua vastaavaa reboundia? Minä en siis asiasta tiedä, kun en ole kokenut.

Groovi
13.11.2004 21:52:12

Joop, mutta pädit, eikö niissä ole mielestäsi sitten rumpua vastaavaa reboundia? Minä en siis asiasta tiedä, kun en ole kokenut.

ei ole.

Mikko/DE
13.11.2004 23:09:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei sitä soittamaan opi jollain pädillä.
Sama se nyt olis selittää jostain nussimisesta ja runkkaamisesta(en voi tietää kun en ole kokenut)

DrmBug
13.11.2004 23:26:34

Miksi tehdä asiasta niin hankala? Tottakai, jos sulla on rummut kotona, ja pääset soittamaan millon haluat, niin järkeväähän se on treenata siihen virveliin/settiin.

Itse en pääse viikonloppuisin soittamaan, ja siksipä olen treenannut paljon muihin "alustoihin". Hyväksi todettu tapa on treenata tyynyyn joka antaa hieman pomppua. Nykyään napitan reisiini aina töllöä katsoessani. Hyvä tapa sekin. Soita vaikka niitä harjoituksia missä pommpua ei niin paljon tarvitse käyttää. Pomputtomaan alustaan treenatessa oikeat lihakset vahvistuvat (huom! jos pyrkii käyttämään samaa tekniikkaa).

Jos pääset säännöllisesti soittamaan setillä, niin näistä harjoituksista on vain hyötyä. Soittele siihen virveliin sitten samoja juttuja käyttäen sitä pomppua hyväksi.

Ja suosittelihan herra Chamberskin tyynyyn treenaamista. Tuloksen kaikki varmasti tietää :D

ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Paas
14.11.2004 01:13:03

Kyllä tyynyt ja pädit on hyviä harjoitusalustoja, varsinkin silloin kun ei pääse oikeiden rumpujen ääreen. Ja vaikka pääsisikin rumpujen ääreen niin tyynytreeni on kuitenkin suositeltavaa. Totta kai on osattava hyödyntää rummun luonnollista reboundia mutta tyynyllä kannattaa silti treenata koska siinä joutuu tekemään enemmän töitä mikä johtaa siihen että ranteet/kädet vahvistuu. Kun ranteet/kädet vahvistuu niin on helpompi soittaa ja myös hallita se reboundi sitten kun on lähtökohdat kunnossa.

The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Muse
14.11.2004 02:02:38

Kyllä tyynyt ja pädit on hyviä harjoitusalustoja, varsinkin silloin kun ei pääse oikeiden rumpujen ääreen. Ja vaikka pääsisikin rumpujen ääreen niin tyynytreeni on kuitenkin suositeltavaa. Totta kai on osattava hyödyntää rummun luonnollista reboundia mutta tyynyllä kannattaa silti treenata koska siinä joutuu tekemään enemmän töitä mikä johtaa siihen että ranteet/kädet vahvistuu. Kun ranteet/kädet vahvistuu niin on helpompi soittaa ja myös hallita se reboundi sitten kun on lähtökohdat kunnossa.

Totta. On hyvä totutella myös kalvon antamaan aitoo reboundiin, mutta pelkkiin pomppuihin ei esim. tupla iskuissa saa tukeutua. Monesti näkee ihmisiä hakkaamassa tupla iskuja pelkän pompun varassa, ilman minkäänlaista ranteen ja käsien tekniikkaa (en tosin väitä että itse mitään huimaa tekniikkaa omaisin :). Pehmeällä alustalla harjoiteltaessa ei ole mittään pomppua mihin tukeutua ja tekniikka hioutuu varmasti oikeaksi. Tämän jälkeen kalvon antamaan reboundiin totta aivan varmasti nopeasti.

markkuliini
14.11.2004 03:19:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta tyynyyn treenaamisesta sellainen juttu kanssa, että Chambersin lisäksi kuulemma Buddy Rich harrasti kyseistä metodia...
Pointtihan on siinä että padilla on helppo treenata reboundin maksimaalista hyödyntämistä, ja tyynyllä taas treenataan lihasvoimaa jne. Esim. rumpali joka osaa hyödyntää pelkkää pomppua on aikalailla helisemässä löysien tomialvojen kanssa, ja pelkän tyynyyn takojalta tuskin löytyy näpeistä herkyyttä kireällä virvelillä soittaessa. Eli mielestäni asia ei ole ollenkaan joko/tai-tyylinen...

ddrum54
14.11.2004 13:45:29

Tuosta tyynyyn treenaamisesta sellainen juttu kanssa, että Chambersin lisäksi kuulemma Buddy Rich harrasti kyseistä metodia...
Pointtihan on siinä että padilla on helppo treenata reboundin maksimaalista hyödyntämistä, ja tyynyllä taas treenataan lihasvoimaa jne. Esim. rumpali joka osaa hyödyntää pelkkää pomppua on aikalailla helisemässä löysien tomialvojen kanssa, ja pelkän tyynyyn takojalta tuskin löytyy näpeistä herkyyttä kireällä virvelillä soittaessa. Eli mielestäni asia ei ole ollenkaan joko/tai-tyylinen...

Hyvä pointti. Ei joko/tai vaan sekä/että.
Hyvä ja ennenkaikkea halpa pädi on hiirimatto.

2`n 4
wavelength
14.11.2004 15:20:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normaalisti tuplaiskun jälkimmäinen osa suoritetaan pelkällä pompun voimalla, mikä aiheuttaa esimerkiksi double stroke rollissa dynaamista epätasapainoa. Tyynyyn treenatessa jokainen lyönti pitää tehdä erikseen, jolloin saavutetaan tasainen ja hallittu äänenvoimakkuus. Siispä sekä pomputtomalla ja pompullisella alustalla treenaus on suotavaa; kumpikin tapa harjoittaa tekniikan eri osa-alueita.

Edelleen pitää muistaa, että harjoittelu on harjoittelua ja soittaminen soittamista. Rumpusetti ei tosiaankaan koostu erikokoisista tyynyistä. :)

"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti