Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3 4 547 48 49 50 51
Progressor
21.01.2005 10:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo alussa oleva osoite ei näytä enää toimivan ainakaan minulla. Artikkeliin pääsee käsiksi osoitteen www.kumu.fi kautta.
 
Remo
21.01.2005 15:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kumu.fi/riffi2.html
 
Eikö se mene tosta noin suoraa sinne.
 
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Progressor
22.01.2005 10:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kumu.fi/riffi2.html
 
Eikö se mene tosta noin suoraa sinne.

 
Jep. Olin vähän laiska enkä jaksanut laittaa suoraa linkkiä.
 
Katiska
07.02.2005 17:57:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kattava opas englanniksi:
http://home.earthlink.net/~prof.sound/
 
NKVD
14.02.2005 11:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin uudet kalvot ja päätin kerrankin kokeilla virittää tomit oikein ajan kanssa. Käytin noita ohjeita hyväksi ja kyllä kannatti. Ekan kerran sain noi tomit (10,12,13,16) kuulostamaan "hyvälle". Yleensä 12 ja 13 tuumaiset on kuulostaneet melkein samoilta. Nyt sain ne heti ekalla kertaa erilaisiksi. Nyt ne tomit jopa soi, peräti liikaakin :)
 
Noiden alakalvojen virityksestä jäi jotain hampaankoloon. Kannattaako ne kiristää kovinkin tiukalle? Tällä hetkellä ne on melko tiukalla ja yleissoundi on aika "kireä". Alakalvoja löysäämällä saisin varmaankin madallettua soundia... nooh pitää testailla, sillähän se selviää.
 
Narodny Komissaryat Vnutrennikh Del
Tama (Royal Star)
17.02.2005 21:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites, kun viritättekö rumpuja, viritättekö korvatulppien kanssa? just vaihdoin kalvot, niin ne (tomit) kuulostavat todella hyviltä korvatulpiien kanssa, mutta ääni on.... huono ilman niitä.....
 
mikä ihmeen zildjian.....?
tthei
17.02.2005 21:48:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites, kun viritättekö rumpuja, viritättekö korvatulppien kanssa? just vaihdoin kalvot, niin ne (tomit) kuulostavat todella hyviltä korvatulpiien kanssa, mutta ääni on.... huono ilman niitä.....
 
Mä viritän ainakin ilman. Paljon tarkempaa ilman.
 
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
Progressor
18.02.2005 14:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä viritän ainakin ilman. Paljon tarkempaa ilman.
 
Minä myös. Ainakin minulla pellit sattuvat korviin huomattavasti enemmän kuin rummut. Eikä niitä rumpuja kai virittäessä tarvitse niin täysillä mättääkään, että tulppia tarvitsisi.
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
temekallio
10.03.2005 10:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusia kalvoja asentaessa basarista saa turhat löysät pois kun menee seisomaan siihen kalvon päälle, kun kalvoa on vähän kiristetty(ei suositella 150 kiloisille kavereille) isompien tomien ja virvelin kanssa samoin (ei tietenkään niiden alakalvojen kanssa!!!)
 
Soitan sitä mitä mieleen pälkähtää.
joulukuu
14.04.2005 17:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen yrittänyt löytää tama tw 100 viritysmittarin jonkin moista käyttöohjetta netistä,en ole löytänyt.
jos joku tietää mistä löytyisi niin olisin kiitollinen.
 
kiitos
 
Schillinger
11.05.2005 22:25:06 (muokattu 11.05.2005 22:25:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei rumpuihin mitään viritys mittaria tarvi. Opettelet vaan korvakuulolta nii hyvin se lopulta menee.. Eipähän tuu pattitilannetta joskus ku pitäs viritellä ilman mittaria eikä osaa ollenkaa ..
 
KYLÄ LÄHTEE!!!
leadsticks
12.05.2005 12:32:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kiristetään vastakkaisilta puolilta tasaisesti, kunnes rypyt ovat kadonneet"
 
mitkä rypyt? siis painetaanko tota kalvoa käsin keskeltä jollain voimalla ja sit kiristetään kunnes rypyt katoaa? mulla mitään ryppyjä oo uusissa kalvoissa kun ne ruuvaan silleen huulille.
 
vapauskauppias
15.05.2005 13:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi kysymystä:
 
Aina silloin tällöin, kun on vähän aikaa virittänyt, alkaa hävitä sävelkorkeudentaju. Kuulen, että jotkut on eri korkeuksilla, mutten saa niitä samaan säveleen. Nuo ylä-äänet sekoittavat minulla sen korkeudentajun. Mitä ääntä kannattaa kuunnella, jotta kuulee oikean korkeuden?
 
Kaikki setissäni soundaa jotenkin kuivalle, aivan liian kuivalle. Mistä tämä voi johtua?
 
ddrum54
15.05.2005 20:03:32 (muokattu 15.05.2005 20:09:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina silloin tällöin, kun on vähän aikaa virittänyt, alkaa hävitä sävelkorkeudentaju. Kuulen, että jotkut on eri korkeuksilla, mutten saa niitä samaan säveleen.
 
Käytä samaa konstia, kuin kitaristit. Valitse se tappi, mikä mielestäsi on pielessä. Jos rumpu wowwaa, kun mäjäytät sitä, niin kierrä sitä tappia, kunnes wowwaus loppuu. Jos ei lopu, niin joku muukin tappi on pielessä.
 
Hyvä konsti: Säädä ensin tapit siten, että laitat sormen keskelle kalvoa. Sitten säädät vastakkaiset tapit kohdalleen, jokainen vastakkaistappipari vuorollaan. Kun ne on ok, niin sitten vielä ympäri rummun hienosäätö. Sormi kalvolla jeesaa siten, että on helpompi erottaa sävelkorkeudet, kun rumpu ei soi. Ei siis tarvitse painaa kalvoa, riittää kun sormi vaan lepää siinä keskellä.
 
Kaikki setissäni soundaa jotenkin kuivalle, aivan liian kuivalle. Mistä tämä voi johtua?
 
Oletko kokeillut erilaisia kalvoja? Ehkä pieni lisäselitys "kuivalle" olisi paikallaan.
 
EDIT: vaihdettu ruuvit tapeiksi.
 
2`n 4
ddrum54
15.05.2005 20:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitkä rypyt? siis painetaanko tota kalvoa käsin keskeltä jollain voimalla ja sit kiristetään kunnes rypyt katoaa? mulla mitään ryppyjä oo uusissa kalvoissa kun ne ruuvaan silleen huulille.
 
Ei se huulilla vielä rypistykään. Kun alat kiristellä niitä vastakkaisia tappeja, niin kyllä rypistyy.
 
2`n 4
Simbe
15.05.2005 23:59:56 (muokattu 16.05.2005 00:00:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi kysymystä:
 
Aina silloin tällöin, kun on vähän aikaa virittänyt, alkaa hävitä sävelkorkeudentaju. Kuulen, että jotkut on eri korkeuksilla, mutten saa niitä samaan säveleen. Nuo ylä-äänet sekoittavat minulla sen korkeudentajun. Mitä ääntä kannattaa kuunnella, jotta kuulee oikean korkeuden?
 
Kaikki setissäni soundaa jotenkin kuivalle, aivan liian kuivalle. Mistä tämä voi johtua?

 
Soita ihan reunaan ja sitten hiukan reunasta ulospäin ja vertaa virettä toiseen (vastakkaisella puolella olevaan). Maistelemalla sitä ääntä kyllä sen alkaa oppia kuulemaan. Siis sen paikan, mihin kannattaa lyödä, että kuulee hyvin "pitchin".
 
Pistän aina kalvon suunnilleen samaan kireyteen kauttaaltaan. Tämän jälkeen yritän saada vastakkaiset ruuvit keskenään vireeseen, ja lasken/nostan jompaa kumpaa sen mukaan, onko ympäröivissä ruuveissa korkeampi vai matalampi vire. Jos ympärillä on korkeampi, nostan matalia, ja siirtyessä niihin ympäröiviin ruuveihin taas löystytän ennemmin.
 
Vartin ähellyksen jälkeen rupeaa olemaan kaikki keskenään vireessä, ja sitten on mukava huomata, että rumpu kuulostaakin kivammalta, jos pari ruuvia on toisia löysemmällä.
 
Kannattaa myös erottaa se toisen puolen kalvo humisemasta laittamalla rumpu esim. mattoa vasten. Tämä on kai jo täällä todettukin.
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
16.05.2005 02:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä samaa konstia, kuin kitaristit. Valitse se tappi, mikä mielestäsi on pielessä. Jos rumpu wowwaa, kun mäjäytät sitä, niin kierrä sitä tappia, kunnes wowwaus loppuu. Jos ei lopu, niin joku muukin tappi on pielessä.
 
Tätä kokeillaan ensi kerralla.
 
Hyvä konsti: Säädä ensin tapit siten, että laitat sormen keskelle kalvoa. Sitten säädät vastakkaiset tapit kohdalleen, jokainen vastakkaistappipari vuorollaan. Kun ne on ok, niin sitten vielä ympäri rummun hienosäätö. Sormi kalvolla jeesaa siten, että on helpompi erottaa sävelkorkeudet, kun rumpu ei soi. Ei siis tarvitse painaa kalvoa, riittää kun sormi vaan lepää siinä keskellä.
 
Tätä minä siis teenkin, silloin tällöin lähtee vain se sävelkorkeudentaju, kun on on vähän aikaa viritellyt.
 
Oletko kokeillut erilaisia kalvoja? Ehkä pieni lisäselitys "kuivalle" olisi paikallaan.
 
Kuivalla tarkoitan kuivaa. Ääntä on hankala kuvailla. Sanoisin ehkä, että osa timbrestä katoaa jonnekin taivaan tuuliin, en saa kaikkia mahdollisia ääniä rummuista irti, mitä on saatavissa. Itse asiassa, kun viritin tomeja alemmas, aloin saada elävämpää soundia. Etutomi on virvelitelineellä, joka omalta osaltaan lyhentää ja kuiventaa soundia.
 
Simbe
16.05.2005 04:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä kokeillaan ensi kerralla.
 

 
Tätä minä siis teenkin, silloin tällöin lähtee vain se sävelkorkeudentaju, kun on on vähän aikaa viritellyt.
 
Kuivalla tarkoitan . Ääntä on hankala kuvailla. Sanoisin ehkä, että osa timbrestä katoaa jonnekin taivaan tuuliin, en saa kaikkia mahdollisia ääniä rummuista irti, mitä on saatavissa. Itse asiassa, kun viritin tomeja alemmas, aloin saada elävämpää soundia. Etutomi on virvelitelineellä, joka omalta osaltaan lyhentää ja kuiventaa soundia.

 
Oliksiko akustiikassa vikaa? Jos et saa siedettävää ääntä rummusta siten, että molemmat kalvot ovat suunnilleen samassa vireessä, niin kannattaa koittaa sijoittaa settiä eri paikkaan huoneessa. Jos seinät on dempattu esim. matoilla, niin kaikki korkeat äänet kyllä suodattuvat pois, mutta matalat humisevat. Tämä kyllä koetaan ennemmin juuri basson PUUTTEENA ja munattomuutena. Kulmiin mahdollisimman paljon massaa ja paksuutta omaavaa demppiä, esim. kivivillapaalia. Näistä on täällä ollut juttua useammallakin palstalla.
 
Toinen mahdollisuus on, että virität jo liian ylös. Rumpu menee tukkoon. Ainakin siinä soittajan 'lähikentässä'.
 
Omassa setissäni muuten lempivireessä on melko tuollainen kopiseva ja kuiva soundi, mutta kun siirtyy lavan etureunan tasolle on soundi kuin suoraan levyltä. Resonoiva, bassokas ja siinä on juuri SE oikea atakki. Ja se vire on aika korkea itselle kuultuna. Tällaisen setin mikitys on varmaan monelle äänimiehelle kauhistus, mutta mielestäni joka kerta lopputulos on ollut juuri sitä, mitä olin tarkoittanutkin. Jos se ei ole lätinää, niin se on vain hyvä. Toki hiukan maltillisemmin viritän mikitetyille keikoille, kun tarkoitus ei ole olla se ainoa lavalta kuuluva soitin.
 
Rummusta sävelkorkeuden kuuleminen on ilman muuta hankalaa. Siksi ei kannata edes koittaa saada koko rummun ruuveja kerralla kaikkia samaan vireeseen, vaan kannattaa hakea ensin niitä vastakkaisia ruuveja vertaamalla sopivaa virettä. Kapulan lyöntikohdan ja siitä seuraavan pitchin vakioisena pitäminen on helpompaa kahdelle ruuville kerrallaan.
 
Jos muuten noita cabrioita olet koittanut viritellä, niin se virveli on ainakin tuollainen hiukan kuivahko tapaus. Tomit sen sijaan ovat ihan kivat. Niihin ei kyllä silti oikein tee mieli laittaa mitään muuta kuin 1-kerroskalvoja.
 
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
16.05.2005 17:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliksiko akustiikassa vikaa? Jos et saa siedettävää ääntä rummusta siten, että molemmat kalvot ovat suunnilleen samassa vireessä, niin kannattaa koittaa sijoittaa settiä eri paikkaan huoneessa. Jos seinät on dempattu esim. matoilla, niin kaikki korkeat äänet kyllä suodattuvat pois, mutta matalat humisevat. Tämä kyllä koetaan ennemmin juuri basson PUUTTEENA ja munattomuutena. Kulmiin mahdollisimman paljon massaa ja paksuutta omaavaa demppiä, esim. kivivillapaalia. Näistä on täällä ollut juttua useammallakin palstalla.
 
Akustiikkaa olen miettinyt. Oli jäähallissa keikka muutama viikonloppu takaperin ja sillä, kun meni setistä n. 5-10 metrin päähän ja pisti kitaristin lyömään 1/4 jokaiseen rumpuun, niin kyllä on myönnettävä, että kuullosti aivan upealta.
 
Toinen mahdollisuus on, että virität jo liian ylös. Rumpu menee tukkoon. Ainakin siinä soittajan 'lähikentässä'.
 
Tätä olen kanssa pohtinut. Olisi kiva päästä kokeilemaan monia tiloja, jos joissain muissa tiloissa soisi nuo rummut korkealta paremmin. Voisi kyllä tuolla harkkahuoneessa koettaa myös pistää kitaristin taas hommiin ja mennä itse rumpujen eteen vähän matkan päähän ja katsoa, miltä kuullostaa.
 
Omassa setissäni muuten lempivireessä on melko tuollainen kopiseva ja kuiva soundi, mutta kun siirtyy lavan etureunan tasolle on soundi kuin suoraan levyltä. Resonoiva, bassokas ja siinä on juuri SE oikea atakki. Ja se vire on aika korkea itselle kuultuna. Tällaisen setin mikitys on varmaan monelle äänimiehelle kauhistus, mutta mielestäni joka kerta lopputulos on ollut juuri sitä, mitä olin tarkoittanutkin. Jos se ei ole lätinää, niin se on vain hyvä. Toki hiukan maltillisemmin viritän mikitetyille keikoille, kun tarkoitus ei ole olla se ainoa lavalta kuuluva soitin.
 
Itse en pidä myöskään lätinästä.
 
Rummusta sävelkorkeuden kuuleminen on ilman muuta hankalaa. Siksi ei kannata edes koittaa saada koko rummun ruuveja kerralla kaikkia samaan vireeseen, vaan kannattaa hakea ensin niitä vastakkaisia ruuveja vertaamalla sopivaa virettä. Kapulan lyöntikohdan ja siitä seuraavan pitchin vakioisena pitäminen on helpompaa kahdelle ruuville kerrallaan.
 
Olen virittänyt aina tuolla tavalla, mutta silti tuntuu ajautuvan aina sellaiseen umpikujaan, mistä ei saa niitä vastakkaisia ruuveja samalle korkeudelle. Se voi taas johtua siitä, kun ne niiden kahden vastakkaisen viritettävän ruuvin vieressä on eri vireissä olevia ruuveja, joten ne todelliset sävelet on vaikeampi havaita, kun niihin kokonaissoundeihin tulee lisää siitä vierestä erikorkuisia soundeja lisäksi.
 
Jos muuten noita cabrioita olet koittanut viritellä, niin se virveli on ainakin tuollainen hiukan kuivahko tapaus. Tomit sen sijaan ovat ihan kivat. Niihin ei kyllä silti oikein tee mieli laittaa mitään muuta kuin 1-kerroskalvoja.
 
En nyt juuri äskettäin ole noita Cabrioita viritellyt, ne on ollut pinossa harkkahuoneessa. Kopistelen ja yritän viritellä (ja soundaamaan hyvältä) MMX settiä. Löysin käytettynä koko setin (ilman virveliä ja telineitä) 650 euroon. Ihan hyvä diili, vaikkakin nuo on kyllä käytetyt ehkä jopa hieman hyväksikäytetyt. Kalvoina on Aquarianin Satin Finish ja alla Classic clear. Onkohan se sitten mahdollista, että vaikka(/koska) noiden Aquarianeiden päällyste on niin kestävää, muuttuu soundi kuivempaan suuntaan? No en tiedä. Pitäisi saada joku sellainen virittämään joka osaa asiansa.
 
Tiedän, mitä ajattelette: Jaaha, tuollainen finninaama-keltanokka on ostanut MMX:ät vaikkei edes osaa jumalauta virittää! En vain voinut vastustaa sitä tarjousta. Muutenkin nuo varmaankin pitävät tuon hintansa aika hyvin, ei varmasti hirveästi tarvitse laskea, jos haluaa ne uudelleen kaupaksi.
 
anstir
16.05.2005 17:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän, mitä ajattelette: Jaaha, tuollainen finninaama-keltanokka on ostanut MMX:ät vaikkei edes osaa jumalauta virittää! En vain voinut vastustaa sitä tarjousta. Muutenkin nuo varmaankin pitävät tuon hintansa aika hyvin, ei varmasti hirveästi tarvitse laskea, jos haluaa ne uudelleen kaupaksi.
 
Oisko sulla kuvaa niistä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 547 48 49 50 51

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «